یکشنبه, ۲۰ خرداد, ۱۴۰۳ / 9 June, 2024
مجله ویستا

تحلیل گرمایی تایر


تحلیل گرمایی تایر
مهمترین عامل تهدید کنندة آمیزه های لاستیکی به کار رفته در تایر، گرماست. گرما موجب تخریب خواص فیزیکی و ساختمان شیمیایی آمیزه ها شده و دوام و پایداریشان را به میزان قابل ملاحظه ای کاهش می دهد.
تولید گرما در تایر ، عموماً در نتیجة تغییر شکلهای ویسکوالاستیکی تایر و اصطکاک داخلی آن در طی حرکت غلتشی در جاده، صورت می پذیرد. علاوه برآن ، بخشی از گرمای تولید شده، در نتیجه اصطکاک لغزشی تایر با جاده نیز به سطح خارجی تایر منتقل می شود. پیش بینی توان تلف شده و میزان گرمازایی و افزایش دمای ناشی از آن، در بخشهای مختلف تایر می تواند در فرایند تحلیل و طراحی تایر برای شناسایی نواحی آسیب پذیر و اصلاح و بهبود ساختمان داخلی تایر مورد استفاده قرارگیرد.
در پژوهش حاضر، ابتدا داده های مورد نیاز تحلیل گرمایی شامل قابلیت هدایت گرمایی آمیزه های لاستیکی تایر، مؤلفه های نیروی مقاومت غلتشی و میزان گرمازایی ناشی از آنها تعیین شده، سپس رفتار ترمومکانیکی تایر در حرکت بر سطح جاده به عنوان یک فرایند بازگشت ناپذیر ترمومکانیکی، در حالت یکنواخت، مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. نهایتاً با نوشتن یک برنامة رایانه ای اجزای محدود، مقطع عرضی یک تایر بایاس سواری در حال حرکت، شبیه سازی شده و توزیع دما در بخشهای مختلف آن براورده شده است.
نتایج حاصل از پیش بینی رفتار تایر در شرایط کاری مختلف که اجزای تاج و کرکس در مجاور ناحیه شانه، به خصوص در سرعتهای زیاد و تحت بارهای سنگین با بیشترین افزایش دما مواجه می شوند.
علی رضوانی
قدرت‌ اله کرمی
محمود یعقوبی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی