سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 7 May, 2024
مجله ویستا


تقابل غول‏های رام‏نشدنی


تقابل غول‏های رام‏نشدنی
بررسی و مقایسه خودروهای شورلت Corrvet Z۰۶، فورد GT و دوج Viper SRT۱۰ كوپه: جاده پیش رو پرپیچ و خم است، باران سطح آن را خیس كرده و درختان با اولین نشانه‏های پاییز خودنمایی می‏كنند. در این روز رانندگی با اتومبیل‏های اسپرت بسیار لذت‏بخش است. از سه خودروی شورلت كوروت Z۰۶، دوج وایپر SRT۱۰ و فورد GT فقط شورلت كوروت از قدرت و پایداری خوبی برخوردار است و هر سه خودرو دارای لاستیك‏هایی بسیار پهن هستند و موتور این خودروها در حدود ۵۰۰ اسب بخار قدرت و حتی بیشتر را داراست. رانندگی با شورلت كوروت مانند پرواز كردن است و رانندگی با این خودروی ۵۰۵ اسب بخاری بسیار مهیج است، خواه در حال سرخوردن در پیچ تند جاده یا در حال رانندگی با نهایت سرعت در آخرین دنده باشیم. موتور ۷ لیتری این خودرو با داشتن ۸ سیلندر، صدای بسیار شدیدی تولید می‏كند و بالاترین قدرت این خودرو در دور موتور ۶۳۰۰rpm نمایان می‏شود مدل Z۰۶ تا به امروز گران‏ترین و پرقدرت‏ترین مدل كوروت با قیمتی در حدود ۶۵۸۰۰ دلار است. قطر چرخ‏های جلوی این خودرو ۱۸ اینچ و قطر چرخ‏های عقب آن ۱۹ اینچ است كه به ترتیب دارای پهنای لاستیك ۲۷۵/۳۵ و ۳۲۵/۳۰ می‏باشد. به همین علت این خودرو دارای تعادل و كنترل‏پذیری بالایی است. قدرت این خودرو، به جز در حالتی كه شما در پیچ‏های بسیار تند به اجبار پدال گاز را در حالت دنده سنگین می‏فشارید، بسیار اعجاب‏انگیز است. رانندگی با این خودروی راحت بسیار آسان است و تنها كافی است پای خود را روی پدال گاز نگه دارید تا خودرو به حركت خود در مسیر ادامه دهد. در این خودرو همه چیز در سرعت بالا دارای حالت چسبندگی است. در سرعت‏های پایین شما حس خواهید كرد كه در كوروت عادی مدل C۶ نشسته‏اید، ولی وقتی تصمیم بگیرید سرعت خود را بالا ببرید، این خودرو شیری رام نشدنی خواهد بود. تمام قطعات و تركیبات این خودرو نسبت به مدل قبلی تغییر كرده است.ترمز این خودرو بسیار قدرتمند و قابل اطمینان است، پدال ترمز این خودرو برای كسانی كه برای اولین بار این خودرو را آزمایش می‏كنند، مقداری نرم است. این خودرو دارای سیستم هدایت‏كننده سخنگوی پیشرفته نیز می‏باشد. در حال رانندگی با این خودرو، تعویض دنده كمی صدا داشته اما احتیاجی به عوض كردن دنده با فاصله زمانی كم ندارد. رانندگی با سرعت بالا در این خودرو بسیار مهیج است و در این حالت شما باید از هوش و حواس خود كمك بیشتری بگیرید. بعد از كمی درنگ شما حواستان را به عقب خودرو معطوف می‏كنید. بله این خودروی دوج وایپر مشكی رنگ است كه پا به پای شما در حال حركت كردن است.خودروی دوج نسبتا بزرگتر از خودروی كوروت به نظر می‏رسد. با اینكه این خودرو دارای لاستیك پهن‏تری نسبت به خودروی كوروت است (با پهنای ۳۴۵ و قطر ۱۹ اینچ) اما فاقد قدرت پایداری و كنترل‏پذیری مناسب است، در عین حال موتور این خودرو نیز دارای گشتاور بالایی است. وقتی شما در حال رانندگی با دوج وایپر هستید، متوجه خواهید شد كه این خودرو باداشتن یك موتور ۸/۳ لیتری و ۱۰ سیلندر و ۵۰۰ اسب بخار قدرت بسیار نرم‏تر و آرام‏تر از شورلت كوروت حركت می‏كند. بیشترین قدرت این خودرو در دور موتور بین ۱۵۰۰-۵۶۰۰rpm نمایان می‏شود، در حالی كه بسیار نرم و بی صدا حركت می‏كند. نبودن سر و صدا در این خودرو دردسرساز است زیرا شما تا وقتی به سرعت‏سنج این خودرو نگاه نكنید، نمی‏توانید تشخیص دهید كه در حال رانندگی با سرعت ۸۰ مایل بر ساعت یا بیشتر هستید. این خودرو دارای دنده‏ای اعجاب‏انگیز است و به همین دلیل راننده این خودرو تمایل زیادی به تعویض دنده زودتر از موقع دارد زیرا این كار برای او لذت‏بخش است. در حین رانندگی، خودروی شما به راحتی از روی پستی و بلندی‏ها عبور می‏كند و با وجود این پستی و بلندی‏ها از مسیر خود منحرف نمی‏شود. حركت این خودرو روی دست‏اندازها بسیار راحت و بدون مشكل است.پدال ترمز این خودرو به طور اعجاب‏انگیزی محكم است و به سرعت به حركت پای شما واكنش نشان می‏دهد، البته این خودرو برای مسابقات اتومبیلرانی ساخته شده است. این خودرو مسیرها را با سرعت بالایی طی می‏كند و در پیچ‏ها به طور اعجاب‏انگیزی به زمین می‏چسبد و تعادل بالایی دارد. دوج وایپر در پیچ‏های كاملا تند از فرمان‏پذیری بسیار بالایی برخوردار است. خودروی بعدی، فورد GT است كه دارای موتوری با ۵۵۰ اسب بخار قدرت می‏باشد. این خودرو تا حدی از فقدان پایداری رنج می‏برد و دارای موتوری ۵/۴ لیتری با ۸ سیلندر و به همراه سوپرشارژر می‏باشد. رانندگی با فورد GT راحت و لذت‏بخش است اگرچه راننده این خودرو باید هوشیارتر از هنگامی باشد كه با دو خودروی دیگر كه در مورد آنها توضیح داده شد (كه سریع‏تر و سبك‏تر هستند) رانندگی می‏كند.فورد GT به دلیل طراحی موتور آن در قسمت عقب، سنگین‏ترین عقب خودرو را در بین این سه خودرو داراست به طوری كه گاهی اوقات در هنگام رانندگی، شما احساس می‏كنید باری حجیم روی قسمت عقب خودرویتان سنگینی می‏كند. این خودرو در ظاهر بزرگ به نظر می‏رسد، اما فضایی كافی برای جا به جا كردن وسایل ندارد. موتور فورد GT در دور موتور ۳۷۵۰ گشتاور مناسبی را برای خودرو به همراه دارد. این خودرو را مانند شورلت كوروت نمی‏توانیم خودرویی برای مسابقات اتومبیلرانی به حساب آوریم. روی این خودرو درپوش‏هایی برای كم كردن صدای سوپرشارژر تعبیه شده است و به همین علت این خودرو نرم و بی صداست. این خودرو در رسیدن به سرعت ۶۰ مایل بر ساعت بسیار سریع و پرشتاب است. هر سه این خودروها به طور باورنكردنی بسیار سریع هستند و برای رسیدن به ۱۰۰ مایل بر ساعت به كمتر از ۱۰ ثانیه احتیاج دارند و مسافت یك چهارم مایل را در مدت ۱۲ ثانیه طی می‏كنند. رانندگی با این خودروهای بسیار سریع، روی جاده‏های كم تردد بسیار لذت‏بخش است. برای آشنا شدن بیشتر با این سه خودرو، آنها را روی جاده نیز مورد آزمایش قرار می‏دهیم. این خودروها مسافتی نزدیك ۴۶۰ مایل را در ۶ ساعت طی كرده‏اند. در طول مسیر این سفر آزمایشی، دیده شد كه می‏توان با این سه خودرو با وجود داشتن مقدار كمی عیب و كاستی، سفری كاملا ایمن و سودمند را تجربه كرد. در خودروی دوج وایپر، فضای بار بسیار بزرگی در عقب خودرو تعبیه شده است. در این خودرو رادیو و سیستم صوتی به خوبی عمل می‏كنند. همچنین آخرین دنده این خودرو برای گرفتن ركورد سرعت بسیار مناسب است. اگر سیستم تهویه این خودرو را در حال رانندگی، در وضعیت روشن قرار ندهیم، فضای داخل خودرو به طور باورنكردنی گرم می‏شود. صندلی‏های این خودرو برای افراد زیر ۱۸۳ سانتی‏متر مناسب نیست. این خودرو دارای دید عقب مناسبی نبوده و به همین علت رانندگی در بزرگراه‏ها را مشكل می‏سازد. دوج وایپر از طراحی داخلی جالب و جذابی برخوردار است اما رنگ طراحی داخلی این خودرو بسیار تیره است.برای این خودرو ۸۷۸۹۰ دلار قیمت گذاشته شده است.طراحی داخلی شورلت كوروت با اینكه دارای اشكالاتی است، اما از مدل‏های قدیمی‏تر این خودرو بهتر شده است ولی نمی‏توان گفت كه طراحی داخلی این مدل خودرو به طور كلی تغییر یافته است. قیمت پیشنهادی برای این خودرو ۷۰۰۰۰ دلار است. از این خودرو با این قیمت انتظار یك طراحی داخلی جذاب‏تر و كاراتر و پیچیده‏تر داریم. ولی این انتظاردر هر یك از مدل‏های جدید خودروی شورلت كوروت برآورده نمی‏شود. بسیار جای تعجب دارد كه چرا جنرال موتورز برای خودروهای اسپرتی خود پول بیشتری خرج نمی‏كند و دید خود را نسبت به خودروهای اسپرتی عوض نمی‏كند. شورلت كوروت خودرویی است كه كاملا خوب و راحت در بزرگراه‏ها حركت می‏كند و فضای مناسبی برای حمل بار دارد و دارای صندوق عقب مطلوبی است، اما باربند آن روباز و بدون پوشش خواهد بود. از میان این سه خودرو، شورلت كوروت تنها خودرویی است كه تنظیم صندلی آن برقی است.اگرچه این صندلی‏ها نمی‏توانند به خوبی از مهره‏های كمر محافظت كنند. در طراحی داخلی این خودرو نشان‏دهنده‏ها یعنی سرعت‏سنج، نشان‏دهنده دور موتور و نشان‏دهنده فشار روغن نمای جذابی دارند و به خوبی عمل می‏كنند. در این خودرو نشان‏دهنده دور موتور (بر حسب rpm) به صورت خطی است و این به شما اجازه می‏دهد كه چشم از مسیر برندارید و این وسیله بسیار عالی باعث می‏شود سفر شما با سرعت بیشتری انجام شود.
عملكرد فورد GT در باران بسیار عالی است اما این خودرو در بین این سه خودرو كمترین كاربرد را دارد. وضعیت دید عقب در این خودرو از خودروی دوج وایپر بسیار بدتر است. قسمت بار این خودرو بسیار كوچك است و غیراستادانه به كار گرفته شده است. در این خودرو قسمت بالایی در، قسمتی از سقف را تشكیل می‏دهد كه این طراحی مخصوص می‏تواند برای ورود و خروج در هنگام پارك كردن در كنار خودرویی دیگر موثر واقع شود. به هر حال فورد GT خودرویی ویژه است از روكش‏های صندلی سوراخ‏دار گرفته تا كلیدهای ضامن سفارشی و از سبك حروف انتخاب شده روی مجموعه اندازه‏سنج‏ها گرفته تا دید بخش بالایی سوپرشارژر از آینه عقب همه و همه نشانه متفاوت بودن این خودرو است. فورد GT خودرویی منحصر به فرد و دوست‏داشتنی است. صندلی‏های این خودرو برای رانندگی، راحت هستند ولی سوراخ‏هایی كه روی صندلی‏های این خودرو تعبیه شده است، بعد از سه یا چهار ساعت رانندگی را آزاردهنده می‏كنند. این خودرو یكی از پرسر و صداترین خودروها در بزرگراه‏ها است. لاستیك‏های فورد GT خیلی زود ساییده شده و به علت استهلاك زیاد تقریبا از عمر كوتاهی برخوردارند. بعد از بررسی‏هایی كه درباره این سه خودرو انجام دادیم، به این نتیجه رسیدیم كه از بین این سه خودرو فقط ظاهر شورلت كوروت مقداری ضعیف به نظر می‏رسد. در شورلت كوروت، چراغ‏های جلو از فیبر نوری ساخته شده‏اند و روشنایی خیره‏كننده‏ای دارند. این خودرو دارای رینگ و لاستیك زیبا و جذاب و چهار سر اگزوز است. خودروی دوج وایپر اعجاب‏انگیز به نظر می‏رسد و بسیار جذاب است. نیمه جلویی خودرو تغییری نكرده است ولی سیستم گرمایی و قسمت اصلاح شده گلگیر عقب، این خودرو را برجسته كرده است. فورد GT بهتر و مدرن‏تر از دو خودروی دیگر به نظر می‏رسد، زیرا طراحان خودروی فورد همواره در حال جدید كردن جزئیات و تجهیزات این خودرو هستند. خودروی دوج وایپر به سرعت ۱۷۰mph می‏رسد، فورد GT نیز با موتور قدرتمند خود می‏تواند به سرعت ۱۸۳mph برسد، اما شورلت كوروت حداكثر به ۱۴۰ مایل در ساعت می‏رسد. با اینكه رانندگی با این خودروها در سرعت‏های بسیار زیاد ترسناك است، اما هر سه خودرو دارای پایداری خوبی در سرعت‏های بالا هستند. افرادی كه از این خودروها استفاده می‏كنند، گهگاه خودرویشان را در پیست اتومبیلرانی آزمایش می‏كنند. این پیست‏ها می‏تواند مكان خوبی برای مقایسه عملكرد نهایی این خودروها باشد. این سه خودرو روی پیست، دورها را با سرعت بسیار زیاد و كمترین زمان طی می‏كنند. دوج وایپر در بین این سه خودرو از كمترین سرعت برخوردار بوده، اما رانندگی با آن در سرعت بالا بسیار راحت و پایدار است. رانندگی در پیست‏های اتومبیلرانی بسیار مشكل است اما این خودروها از ثبات و پایداری خوبی روی این پیست‏ها برخوردار هستند. شاید تصور كنید قدرت ۵۰۰ اسب بخار این خودرو را به یك غول غیرقابل كنترل تبدیل كند. اما دوج وایپر كارآزموده است و در پیچ‏های تند تحت كنترل بوده و حركت آرامی دارد. ترمزهای این خودرو قوی هستند ولی عوض كردن دنده‏ها با فاصله زمانی زیاد در پیست بسیار خسته‏كننده است و رانندگان در پیست مراقب هستند تا خودرو روی چرخ عقب خود نچرخد. شورلت كوروت خودرویی با ظاهر ترسناك و با هیبت است، این خودرو با وزنی معادل ۳۰۰ پوند در بین این سه خودرو سبك‏ترین به حساب می‏آید. به همین علت سرعت این خودرو در مدت زمان كمی كاهش پیدا می‏كند و ترمزگیرهای موفقی در پیچ‏های تند دارد. هندلینگ این خودرو بسیار عالی و تماشایی است و در پیچ‏ها حركت آرامی داشته و به علت تعادل بسیار خوب به هیچ سمتی متمایل نمی‏شود ولی ممكن است قدرت این خودرو در پیچ‏های تند با گاز دادن بیشتر آزاردهنده باشد و خودرو را بیش از حد مجاز بپیچاند. رانندگی با شورلت كوروت در عین دشواری، لذت‏بخش است. با این خودرو می‏توان تمام خودروهای موجود در پیست اتومبیلرانی را به مبارزه طلبید.فورد GT نیز به طور سحرآمیزی روی پیست عملكرد قابل قبولی دارد. فرمان كه در جاده سبك است در پیست سنگین می‏شود و ویژگی ماشین‏های خوب مسابقه‏ای را به یاد می‏آورد. در این خودرو وقتی پدال ترمز را برای ایستادن می‏فشارید، به علت سنگینی آن، ممكن است خودرو دیرتر از حد انتظار بایستد.فورد GT بهترین دنده در بین این سه خودرو را داراست و مانند دنده دوج وایپر كند و پر سرو صدا نیست، بلكه تعویض دنده‏ای سریع، راحت و دقیق دارد. بعد از سه روز و طی مسافت تقریبا ۱۲۰۰ مایل ما به شما می‏گوییم كه این خودروها در نوع خود بی‏نظیر هستند و دو خودروی شورلت كوروت و فورد GT جزو بهترین خودروهای جهان به حساب می‏آیند. دوج وایپر به نظر خودرویی قدیمی می‏آید، ولی این خودرو هنوز شیری رام‏نشدنی و بزرگ است. به خاطر جذابیت فورد GT، همگان این خودرو را می‏ستایند زیرا بسیار مخصوص و استثنایی به نظر می‏رسد. قیمت این خودرو معادل ۱۶۲۱۹۵ دلار برآورد شده است. از رقیبان اصلی این مدل خودرو می‏توان از فراری F۴۳۰ و لامبورگینی گلاردو نام برد. شورلت كوروت در بین این سه خودرو، كاربردی‏ترین و سودمندترین خودرو بوده و كمترین مشخصات ویژه را دارد. شورلت كوروت در رقابت با دوج وایپر نمایشی باور نكردنی از خود نشان داده است و از خودروی دوج وایپر سریع‏تر ارزان‏تر است. اگرچه این خودرو در مقایسه با خودروی پورشه ۹۱۱ كریرا در عملكرد، قیمت و لذت رانندگی برتر است، اما پورشه ۹۱۱ فرمان بهتر و طراحی داخلی مطلوب‏تر و میله دنده نرم‏تری دارد.
برگرفته از www.automobilemag.com
شهرام اسلامی
منبع : مجله گسترش صنعت