پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا


فناوری اطلاعات و ارتباطات در تایلند


فناوری اطلاعات و ارتباطات در تایلند
تایلند كشوری با توان اقتصادی متوسط و جمعیتی در حدود ۶۳ میلیون نفر است. ضریب نفوذ تلفن در این كشور حدود ۱۵ درصد و تلفن همراه حدود ۳۵ درصد است. ضریب نفوذ استفاده از اینترنت نیز حدود ۱۵ درصد است. ازطرف دیگر، قانون توسعه تجارت الكترونیك در این كشور در سال ۲۰۰۱ تصویب شده است. بیش از ۶۰ درصد از مدارس متوسطه این كشور به صورت روی خط (ONLINE) به اینترنت متصل است.
اولین طرح جامع ملی برای توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات برای سالهای ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۶ در سپتامبر ۲۰۰۲ توسط دولت ارائه شد.
این طرح در قالب هفت راهبرد زیر، برنامه های عملیاتی را دنبال می كند:
▪ ترویج صنعت فناوری اطلاعات وارتباطات بومی بویژه در زمینه نرم افزار‍؛
▪ استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای بهبود كیفیت زندگی؛
▪ بهبود و ظرفیت سازی برای تحقیق و توسعه در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات؛
▪ ارتقای زیربناهای بالقوه اجتماعی برای بهبود وضعیت رقابتی در آینده؛
▪ توسعه زمینه های بالقوه كارآفرینی در راستای بسط صادرات؛
▪ حمایت از بنگاههای كوچك و متوسط در بهره گیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات؛
استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در امور اجرایی و خدماتی دولت الكترونیك و توسعه استخدام در این بخش.
حدود ۴۴ بـــرنامه اجرایی در این طرح پیش بینی شده است كه دستیابی به چندین هدف را در سال ۲۰۰۶ موردتوجه قرار داده است. در هر راهبرد نیز چند شاخص برای ردگیری میزان پیشرفت و مقایسه میزان تحقق آن باتوجه به اهداف مزبور درنظر گرفته شده است. برخی از شاخصها نیز توسط بخش صنعتی موردتجزیه و تحلیل قرار می گیرد. انجمن صنعت رایانه تایلندو انجمن رایانه تایلند هر ساله پیمایشهایی را در زمینه كسب و كار رایانه انجام می دهند. در این پیمایشها: نام و نشانی شركتها، حجم بازار و میزان فروش آنها تحلیل و براساس آن، فروش سالانه فناوری اطلاعـــات و ارتباطات در این كشور برآورد می شود.
داده های مربوط به چشم انداز بازار فناوری اطلاعات و ارتباطات از طریق مجموعه ای از سازمانهای فعال در زمینه فناوری اطلاعات همچون: انجمن صنعت رایانه تایلند، انجمن صنعت نرم افزار تایلند و انجمن شبكه اطلاعاتی جمع آوری می شود و از طرف دیگر، میزان ارزش صادرات و واردات مربوط به فناوری اطلاعات و ارتباطات توسط گمرك این كشور برآورد می گردد.
به فناوری اطلاعات و ارتباطات توسط گمرك این كشور برآورد می گردد.
مركز ملی فناوری الكترونیك و رایانه به عنوان منبع اصلی اطلاعات مربوط به توسعه اینترنت، تجارت الكترونیك و دولت الكترونیك به شمار می رود. مركز تحقیقات اطلاعات اینترنتی كه از سال ۱۹۹۹ شروع به كار كرده است، مبادرت به ارائه اطلاعات جامع در زمینه رشد اینترنت ازطریق معیارهایی همچون: كاربران، پهنای باند، حوزه ها و تعداد مقاوله نامه های اینترنتی می كند. برنامه خدمات فناوری اطلاعات دولتی در مركز ملی فناوری الكترونیك و رایانه به ارائه اطلاعات مربوط به بهره گیری از وب خودكار در تایلند می پردازد. علاوه بر این، مركز ملی فناوری الكترونیك و رایانه به پیمایش سالانه در زمینه كاربران می پردازد و نتایج آن را منتشر می كند.
مركز منابع تجارت الكترونیك كه به عنوان بخشی از مركز ملی فناوری الكترونیك و رایـــانه فعالیت می كند. پیمایشهای گسترده ای را در زمینه نظارت بر توسعه تجارت الكترونیك در تایلند انجام و نتایج آن را ارائه می دهد.
همچنین، دو وزارتخانه فناوری اطلاعات و ارتباطات و علوم و فناوری این كشور به عنوان پشتیبان راهبردها و برنامه های مربوط به فنــــاوری اطلاعات و ارتباطات ایفای نقش می كنند.
● فناوری اطلاعات و ارتباطات و اقتصاد
اثربخشی اقتصاد مبتنی بر اطلاعات به دوعامل كلیدی زیر بستگی دارد: كاهش مستمر در هزینه كالاهای سخت افزاری فناوری اطلاعات واثرات مقیاسی استانداردهای جهانی در زمینه نرم افزارها و روشهای درك و تحلیل اطلاعات.گوردون مور، موسس شركت اینتل قانونی را برای خود وضع كرده كه براساس آن، هر سال قدرت پردازش در مقابل هزینه یكسان دوبرابر می شود. حافظه رایانه ای، ظرفیت ذخیره و پهنای باند ارتباطی از الگویی مشابه در زمینه كاهش هزینه ها پیروی می كنند. این موضوع، افراد و كسب و كارهای كوچك را قادر می كند كه خود را به ابزارهای الكترونیك مجهز كنند تا به تجارت و انتقال سریع اطلاعات دست یابند و به طور آزادانه به همكاری گسترده با یكدیگر بپردازند.
زنجیره تامین در اقتصاد مبتنی بر اطلاعات از شكلی همانند وب در شبكه استفاده خواهد كرد كه هر عضو قادر به اشتراك مساعی با دیگر اعضا است. اشتراك مساعی درونی به عنوان بخشی ضروری به شمار می رود، زیرا نرم افزار و سخت افزار آن با یكدیگر سازگار هستند. مثالی از این ساختار، ارتباط بین شركتهای معاملات الكترونیك آی.اس.پی ها»، ارایه دهندگان محتوای رسانه ای و شركتهایی هستند كه مالك صفحات وب به شمار می آیند. سازمانهای مختلف باید از سازگاری خدمات در شبكه تامین اطمینان حاصل كنند.
زیرساخت اقتصاد مبتنی بر اطلاعات شباهتی به زنجیره تامین معمولی، مرسوم و رقابتی در اقتصاد صنعتی سابق ندارد. ساخت و به كارگیری تلفن و اینترنت سازمانها را قادر كرده است تا با بسیاری از سازمانهای دیگر روابط تجاری داشته باشند. مفهوم اطلاعات توانایی است به عنوان سرلوحه این موضوع است. در صورتی كه یك شركت دسترسی بیشتری به اطلاعات از طریق ارتباطات داشته باشد، توانایی به اعضای بیشتری در زنجیره تامین گسترش پیدا می كند. افزایش تبادل اطلاعات به عنوان متعادل كننده برجسته ای برای توانایی در شبكه تامین به شمار می آید.
اساس اقتصاد نوین، افزایش ارتباط بین نقش آفرینان مختلف موجود در زنجیره است. سطح ارتباط و اتصال همانند فناوریهای ارتباطی و محاسباتی با سرعت بالایی در حال گسترش است. تمام شبكه تامین در حالتی از جریان وسیلان قرار دارد. انعطاف پذیری و تطبیق پذیری به عنوان یك ویژگی راهبردی از اهمیت و ضرورت بالایی برخوردار شده است. اتصال سریعتر در درون زنجیره تامین نه تنها دلالت بر ارتباط بیشتر بین شركتها دارد، بلكه باعث جایگزین پذیری بیشتر تعاملات و تاثیرات متقابل می شود. مفهوم جایگزینی تعاملی و یكریختی (ISOMORPHISM) بـه منصه ظهور درآمده است؛ زیرا سازمانها به سرعت به شباهت به یكدیگر از نظر ماهیت وجودی نزدیك می شوند.

نوشته شده توسط:یزدان محمدبیگی
منبع : پورتال مديريت فناوري اطلاعات