پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا


نساجی ایران به روایت مجله تکستایل


نساجی ایران به روایت مجله تکستایل
پیش از این ایران یکی از صادرکنندگان پنبه بوده است با این حال این کشور در غرب به خوبی شناخته شده نیست. این بازار می‌تواند به زودی گشوده شود و سرمایه‌گذاران خارجی مشتاق هستند تا در مورد چشم اندازها در کشوری که از مزایای تجاری بیشتری نسبت به امارات متحده عربی رو به ترقی برخوردار است اطلاعاتی به‌دست آورند. به‌دست آوردن اطلاعات قابل اعتماد در مورد صنایع نساجی و پوشاک ایران کارآسانی نمی‌باشد. آنچه می‌دانیم آن است که این صنت بسیار گسترده است به‌وطوری‌که برای بیش از ۴% میلیون کارگر اشتغال ایجاد نموده است و کشوری است که کیفیت فرش آن در جهان شناخته شده است و پر کیفیت‌ترین و پررونق‌ترین فرش در جهان را در دست دارد.
به گزارش هفته نامه Turkish تولید پوشاک اکثراً در کارگاه‌های کوچک انجام می‌گیرد و پوشاک‌ پنبه‌ای تولیدی بیشتر به کشورهای همسایه اتحاد جماهیر شوروی سابق صادر می‌شود که در سال گذشته ۱۰ درصد رشد داشته است.
گمان می‌رود استفاده از تجهیزات قدیمی از بزرگترین موانع تولید دراین کشور است و تجارت رونق یافته‌ای در کاربرد ماشین‌آلات مستعمل به‌وسیله شرکت‌هائی مثل نیماتکس و نساجی زرین وجود دارد.
تنها منبع اطلاعاتی جامع، کتاب آمار سالیانه ایران می‌باشد، با این حال تفسیر ارقام مورد استفاده در این نشریه دولتی برای مقایسه با کشورهای فعال در این زمینه بسیار سخت می‌باشد.
سازمان گسترش تجارت کتابچه بازرگانی مفیدی را منتشر کرده است که در آن فهرستی از شرکت‌های ریسندگی و بافندگی بزرگتر مانند شرکت نساجی بروجرد وجود دارد. یک معادل اینترنتی از این کتابچه راهنما به آدرس اینترنتی www.Iranianyellowpages.com موجود می‌باشد و جامعه صادر کنندگان صنایع نساجی و پوشاک (Nima@parspake.com) تنها نمای محدودی از بخش کوچکی از کل این صنعت را نشان می‌دهد.
چند دهه است که مشکل انزوای دیپلماتیک مانع از سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی شده که این صنعت بسیار به آن نیازمند است. در حالی که سال‌ها است موضوع غنی‌سازی هسته‌ای موجب بحث و جدل شده، در نهایت منجر به اتخاذ تحریم‌های تجاری سخت گیرانه‌ای از سوی اکثر کشورهای صنعتی در قبال ایران گردید. امسال نیز انواع اتهامات در مورد جنگ در لبنان آب را بیشتر گل آلود نموده است. تنها اقدام ملایم‌تری که اخیراً تهران در مورد عراق همراه با امکان همکاری با کشورهای حاشیه خلیج فارس در عربستان‌سعودی آغاز نموده، امید اندکی را ایجاد کرده است. این خوش‌بینی از این حقیقت ناشی می‌شود که می‌توان تولید داخلی پنبه ایران را مجدداً بازسازی نمود (این کشور قبلاً یکی از تأمین کنندگان عمده اتحادیه اروپا بوده است، اما در دهه ۱۹۹۰ موقعیت خود را از دست داد)، صنایع الیاف مصنوعی به مواد خام تولید داخل دسترسی دارد و با این میزیت‌ها، سرانجام صادرات تجاری نخ و پارچه را در کشوری با استعداد تولید الیاف در این اندازه می‌توان پایه‌گذاری نمود. به علاوه فرصت‌های عمده و مهمی در زمینه واردات در ایران وجود دارد.
شرکت بروجرد، شرکتی شناخته شده در غرب می‌باشد، به این دلیل که از معدود شرکت‌هائی است که وب سایت خود را حفظ نموده است. این شرکت در سال ۱۹۸۳ به‌عنوان شرکت سهامی عام تأسیس گردید، اکنون بیش از ۱۱۰۰ کارگر را در استخدام خود دارد. ظرفیت تولید سالیانه‌ای در حدود ۲۰ میلیون متر مربع پارچه‌های پنبه‌ای، پلی‌استر و ویسکوز را دارد که اکثراً به کشل تمام شده فروش می‌رود.
بروجرد نخ مورد نیاز خود را ریسندگی می‌کند و صادرات قابل توجهی به کشور ایتالیا دارد. شرکت‌های نساجی بزرگ دیگر که می‌دانیم مشغول به کار می‌باشند، شامل ریسندگی و بافندگی فخر ایران، شرکت نساجی قائم شهر و پارس بافت شیراز می‌باشند. به این لیست می‌توان تولیدکنندگان عمده پوشاک، مانند شرکت پیراهن آزادگان و ایران پوپلین را نیز اضافه نمود.
جهت کسب اطلاعات بیشتر، به بازرگانان توصیه می‌شود که تحقیق خود را از طریق اینترنت انجام دهند. سازمان رسمی صادرات که مرکز ترویج صادرات ایران است به آدرس اینترنتی www.iran-export.com می‌باشد که توسط وزارت بازرگانی ایران اداره می‌شود و منبع اخبار خوبی است که اصولاً به منظور جذب تجارت از خارج طراحی شده، در حالی‌که اطلاعات کافی درباره چگونگی بستن قرارداد و انجام معاملات انفرادی را عرضه می‌کند، اما اطلاعات چندانی در مورد فرصت‌های خاص موجود در صنایع نساجی و پوشاک در اختیار نمی‌گذارد. همانگونه که در بالا یادآور شدیم، این امر بدان علت است که این‌ها اطلاعاتی است که اصولاً در مورد بازار داخلی تنظیم شده به طوری‌که جزئیات مربوط به این بخش تا حد زیادی ناشناخته می‌باشد. این فصت‌های سرمایه‌گذاری که بیشتر از همه مورد نیاز هستند به‌ٔلیل این‌که ایران به‌عنوان رقیب بالقوه مرکز تجاری با بنادر رو به رشد امارات متحده عربی، محسوب می‌شود به‌خصوص آنکه این کشور ارتباط مناسبی با کشورهای شوروی سابق دارد. امسال تهران ناظرین رسمی به جلسه سازمان جدید همکاری شانگ‌های که رقیب شرقی با گروه معروف جی ۸ می‌باشد فرستاد به علت مازاد انرژی، این کشور در حال برقراری ارتباط تجاری قوی با کشور چین می‌باشد. فرصت‌های فراوانی برای سرمایه‌گذاری و انتقال فناوری در تجارت نساجی و پوشاک وجود دارد، اگرچه هزینه‌ەای نسبتاً بالای کار و قوانین محدود کننده استخدام را باید در گام نخست مورد بررسی قرار داد.
وب‌سایت تکمیلی توسط اتاق بازرگانی ملی و مستقل به آدرس اینترنتی www.iran-export.com/country/p۲.htm به زور می‌شود. این وب سایت با توجه به توزیع مناسب صنایع تولید پوشاک در مراکز صنعتی سراسر کشور مثل قزوین، اصفهان و زابل دارای اطلاعات مفیدی است و اتاق کار گروهی ملی، تکنولوژی‌های غربی را برای حفظ ارتباط با آنچه که در این استان‌ها در جریان می‌باشد، استفاده می‌کند.
اکثر منابع راهنمای تجاری، تنها یک آدرس تماس در پایتخت ثبت کرده‌اند در حالی که آنها اخبار کمی از مکانی که در اصل تولید در آنجا انجام می‌گیرد در اختیار می‌گذارند. این مسائل جزئیاتی است که تولیدکنندگان ماشین‌آلات به آنها نیاز دارند.
در حقیقت برای کسب آخرین اخبار در مورد آنچه که در شرکت‌های بزرگتر فعال در صنایع نساجی (به‌ویژه) و پوشاک رخ می‌دهد باید مرتباً در روزنامه‌های سراسری ایران جست‌وجو کرد.
روزنامه Tehran Times را می‌توان بر روی اینترنت به زبان انگلیسی به آدرس www.tehrantimes مطالعه نمود، اما باید مکرراً این روزنامه را مطالعه نمود زیرا به ندرت اخبار خاصی در مورد تحولات مربوط به نساجی و پوشاک در آن وجود دارد. سایت مشابه دیگری را می‌توان به آدرس www.iran.daily.com مورد مطالعه قرار داد. این سایت منابع اطلاعاتی خوبی در مورد قانون‌گذاری که در مجلس صورت می‌گیرد در اختیار می‌گذارد؛ زیرا سرمایه‌گذاران نساجی جهان بیشتر به فرصت‌های آتی علاقه‌مند می‌باشند تا موضوعات جاری.
یک منبع خارجی مشابه که به کامل بودن شهرت دارد، کتاب حقایق جهانی CIA می‌باشد، اگرچه این کتاب در واقع منعکس کننده دیدگاه بدبینانه دولت‌مردان متوالی آمریکا می‌باشد، بخش مربوط به ایران را می‌توان در آدرس اینترنتی www.cia.gov/publications/factbook مطالعه نمود. شگفت‌آور این که، ایران جهت باز کردن باب مذاکرات تجاری الکترونیک، کشور جالب توجهی است، این مسأله بدین دلیل است که انجام مذاکرات به‌صورت متداول در این کشور مشکل می‌باشد، علی‌رغم تصویر پنهان شده بسیاری از شرکت‌های تجاری در ایران، مانند شرکای آنها در کشور چین، از آخرین اطلاعات و فناوری‌های ارتباطی با اشتیاق استفاده می‌کنند. هرچند که راه‌های ارتباطی از بهترین نوع آن نمی‌باشد.
یک نقطه مناسب جهت شروع، بخش ایرانیاست که در آدرس اینترنتی www.ebusinessforum.com آن را می‌توان پیدا نمود.
دو سایت اینترنتی که فهرست فرصت‌های صادراتی خاص را ارائه می‌نمایند. شامل www.neda.net و www.iran-export.com/staticindex.htm می‌باشد که اولین آدرس، اطلاعاتی خوبی در مورد تحولات جاری و آتی در اختیار می‌گذارد در حالی که دومین آدرس آخرین آمار تجارت بین‌المللی را ارائه می‌نماید. این وب‌سایت، نشان می‌دهند که مجموع صادرات نساجی ایران اکنون بالغ بر ۲۰۰ میلیون دلار آمریکا در سال می‌شود - که بیش از نیمی از آن به‌صورت البسه آماده، با فرصت‌هائی بسیار خوبی که برای واردات ماشین‌آلات ریسندگی، بافندگی و تولید پوشاک هم‌اکنون موجود می‌باشد.
نمایشگاه تجاری نساجی و پوشاک خاصی در ایران مشخص نیست، اما نمایشگاه سالیانه تجاری صنعتی در تاریخ ۲ -۱ اکتبر سال آینده در تهران برگزار خواهد شد.
مترجم: مهندس راضیه تقویان آذری
کارشناس صنایع، وزارت صنایع
منبع : ماهنامه نساجی امروز