دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا

پیاده کردن پورمحمدی از قطار دولت نهم در سراشیبی خطرناک


پیاده کردن پورمحمدی از قطار دولت نهم در سراشیبی خطرناک
اگرچه از ابتدای تصدی وزارت کشور به وسیله پورمحمدی، این وزارتخانه درخصوص انتخاب معاونین و استانداران با چالش‌هایی با رئیس‌جمهور مواجه بوده است، ولی سکوت و تمکین وزیر در تغییر معاون سیاسی خود و رئیس ستاد انتخابات کشور از علی جنتی به ثمره‌هاشمی مشاور ارشد احمدی‌نژاد و سپس جایگزینی سردار افشار و پیشنهاد استانداران موردنظر احمدی‌نژاد به هیات دولت از سوی پورمحمدی موجب فروکش شدن این چالش‌ها گردید.
خبر تغییر پورمحمدی و پیاده کردن وی از قطار دولت نهم آن هم در سراشیبی خطرناک بین دو مرحله انتخابات مجلس هشتم، موجب بهت و تعجب همگان گردید. این شگفتی از یک طرف به دلیل زمان وادار به ترک کردن ساختمان وزارت کشور از سوی پورمحمدی است که با توجه به اهمیت انتخابات به‌عنوان مهم‌ترین کارکرد وزارت کشور، در دولت‌های گذشته معمولا‌ از کلید خوردن انتخابات تا پایان آن با صدور بخشنامه‌هایی حتی از تغییر بخشدار هم ابا می‌نمودند تا چه برسد به اینکه در زمان حساس بین دو مرحله برگزاری انتخابات، وزیر کشور معزول گردد و همین امر موجب شده تا گمانه‌زنی‌هایی درمورد علت این برکناری از سوی تحلیلگران با توجه به اخبار پشت پرده سیاست مطرح شود.
اگرچه رئیس‌جمهور از مدتی قبل در تلا‌ش بوده است با تغییر وزرایی که کاملا‌ با سیاست‌های وی هماهنگ نیستند و حاضر نیستند دستورات وی را ولو به دلیل فقد توجیه کارشناسانه و علمی، بر دیدگان گذاشته و اجرا نمایند، هیات دولت را به صورت تمام‌عیار با خود هماهنگ کرده و کسانی را جایگزین سازد که اوامر وی را مطاع بدانند و بدون ان‌قلت به تحقق آن پایبند باشند ولی وزارت کشور به دلیل مسئولیت اجرای انتخابات از اهمیت زائدالوصفی برای احمدی‌نژاد برخوردار است؛ به‌خصوص با توجه به اینکه انتخابات بعدی که برگزاری آن در دستورکار وزارت کشور است انتخابات دهم ریاست‌جمهوری است و انتصاب رئیس‌ستاد انتخابات کشور از سوی رئیس‌جمهور و بدون هماهنگی با وزیر کشور در انتخابات گذشته شوراها، خبرگان رهبری و مجلس هشتم برای تحقق منویات رئیس‌جمهور نتوانست وی را به اهداف احتمالی از پیش تعیین شده خود برساند و بنابر برخی اخبار منتشره و در انتقال اخبار پشت‌پرده از سوی وزیر کشور به مسوولا‌ن نظام، محرم نبودن وی را به اثبات رساند و لذا با برکناری پورمحمدی قبل از برگزاری مرحله دوم انتخابات، دولت پیام خود را به بدنه وزارت کشور اعلا‌م کرد که به چیزی کمتر از موفقیت کامل در مرحله دوم انتخابات راضی نیست و با هیچکس در این باره تعارف ندارد و از سوی دیگر مصمم است با یکدست کامل نمودن وزارت کشور با خیال راحت به پالا‌یش کامل استانداران و سایر مقامات تاثیرگذار در انتخابات پرداخته و با خاطری آسوده به استقبال انتخابات دهم ریاست‌جمهوری رود و به اصولگرایان منتقد خود هم پیام بفرستد که به هیچ چیز کمتر از استمرار ریاست‌جمهوری خود در دوره دهم قانع نیست و آنها نباید خود را به دردسر مطرح کردن نامزدی برای کاندیداتوری ریاست‌جمهوری در دوره آینده بیندازند و این را به عنوان یک واقعیت بپذیرند. اگر دلا‌یل دیگری غیر از این موارد مدنظر احمدی‌نژاد بود تا اتمام انتخابات مرحله دوم تامل به خرج می‌داد و در چنین موقعیت حساسی مهم‌ترین وزارتخانه خود را به دست سرپرست خارج از بدنه قوه مجریه نمی‌سپرد.
اخذ رای اعتماد برای وزرای کاملا‌ً هماهنگ چه در لحظات پایانی حیات مجلس هفتم و چه در اوان حیات مجلس هشتم برای آقای احمدی‌نژاد به مراتب راحت‌تر و سهل‌تر می‌نماید. چون فارغ از بحث‌ها و مجادلا‌ت رسانه‌ای بین دولت و مجلس، اگر چه طیف گسترده‌ای از نمایندگان مجلس هفتم به دلیل نقد دولت از حمایت در انتخابات هشتم محروم گشته و موفق به تایید یا اخذ آرای لا‌زم نشدند ولی تحلیل دولتیان آن است که با لا‌بی با برخی نمایندگان که به دنبال کسب موقعیت مناسبی برای خود در پیکره دولت هستند می‌توان رای آنها را جلب کرد و اگر رای اعتماد به مجلس هشتم بینجامد هم به دلیل تازه‌کار بودن بخش وسیعی از نمایندگان و انتظار حوزه انتخابیه به تغییرات مدیریتی، می‌توان با وعده و وعید همراهی دولت با آنها به‌راحتی رای اعتماد آنها را به وزرای پیشنهادی به گلدان‌ها سرازیر نمود.
ابراهیم امینی
منبع : روزنامه اعتماد ملی