جمعه, ۱۸ خرداد, ۱۴۰۳ / 7 June, 2024
مجله ویستا

بازاریابی کمینی


بازاریابی کمینی
در میان انواع و اقسام بازاریابی ها كه امروزه در كشورهای مختلف می توان سراغ گرفت، بازاریابی كمینی هم نوع جالبی است.
بازاریابی كمینی از جمله رشته‌های بازایابی است كه اگرچه در ایران كاربرد زیادی نداشته، اما یكی از روش‌های رایج بازاریابی و تبلیغ در كشورهای توسعه‌یافته ( به خصوص در رویدادهای ورزشی) است. بر اساس این روش یك برند تلاش می‌كند در حالی كه برندی دیگر اسپانسر یك برنامه و رویداد است، خود را به این برنامه سنجاق كرده و بدین ترتیب و بدون این كه عملی غیرقانونی مرتكب شده باشد، از پرداخت هر گونه حق اسپانسری معاف می شود.
در ادامه با چند نمونه بازاریابی كمینی، آشنا می‌شوید: در بازی‌های المپیك سال ‌١٩٨٤ شركت كوداك حق اسپانسری پخش تلویزیونی این بازی‌ها را از آن خود كرد. این در حالی بود كه شركت فوجی در پشت پرده حضور داشت و اسپانسر غیررسمی این رویداد جهانی شد. البته فوجی فیلم چهار سال بعد تلافی كرد و نقش قبلی كوداك را در بازی‌های المپیك جدید ( ‌١٩٨٨ ) برعهده گرفت. در المییك تابستانی سال ‌١٩٩٢ كه در بارسلونای اسپانیا برگزار شد، شركت نایك اسپانسر كنفرانس خبری تیم بسكتبال آمریكا شد، این در حالی بود كه شركت ریباك اسپانسر رسمی این بازی‌ها بود. در بازی های فوتبال جام جهانی سال ‌١٩٩٨ هم نایك توانست اسپانسری بسیاری از تیم ها را برعهده بگیرد، با این حال شركت آدیداس رسما رسپانسر این بازی ها اعلام شده بود... .
منبع : mlm.ir