چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 8 May, 2024
مجله ویستا

هرچه رویداد روی زندگی مخاطب تاثیر بیشتری داشته باشد، ارزش خبری بالاتری دارد


هرچه رویداد روی زندگی مخاطب تاثیر بیشتری داشته باشد، ارزش خبری بالاتری دارد
پوشش رویدادی که جنبه خبری داشته باشد، اغلب چالش فرا روی خبرنگاران تازه کار است.
پیشکسوتان معتقدند که پیش از نگاه به رویداد بهتر است به چهار پرسش پاسخ داد. نخست اینکه مخاطبان ما چه کسانی هستند؟ دوم آنکه نیازهای آنان چیست؟ سومین پرسش هم این است که چه چیزی را می‌خواهند بدانند؟ و دست آخر هم اینکه چه سوال‌هایی خواهند پرسید؟
نیک می‌دانیم ارتباط هنگامی‌ موفق می‌شود که خبرنگار تلویزیونی بتواند نیازهای بینندگان را برآورده کند. کارشناسان ارتباطات معتقدند که این موضوع در گرو آشنایی با ارزش‌های خبری است.
فرمول ساده‌یی وجود ندارد که با آن بتوان "میزان ارزش خبری" هر گزارش را تعیین کرد.
اگر خبرنگار توانایی لازم را داشته باشد که بتواند شدت هر یک از ارزش‌های خبری را در یک رویداد ارزیابی کند، طبعا می‌تواند به جنبه قوی‌تر موضوع وزن بیشتری دهد. در این صورت رضایت‌مندی مخاطب بیشتر خواهد شد.
اما یک پیشنهاد دارم: "خبر = "" تازگی " ضرب در "تاثیر" ضرب در "مجاورت" . به دیگر سخن هرچه رویداد تازه‌تر باشد، روی زندگی مخاطب تاثیر بیشتری داشته باشد و از نظر جغرافیایی یا اجتماعی به بیننده نزدیکتر باشد، ارزش خبری بالاتری دارد.
منبع : خبرگزاری ایسنا