سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا

کمک فنر با نام مونرو (Monroe) آمیخته است!


کمک فنر با نام مونرو (Monroe) آمیخته است!
برای بیش از ۷۵ سال، مونرو صنعت تولید کمک فنر را برای دستیابی به حداکثر میزان امنیت و کنترل با نوآوری‌های خود پیش برده است.
به گفته خود کارخانه، در طی این سالها، کیفیت محصول، رضایت مشتری و فناوریهای جدید همیشه مورد توجه قرار گرفته‌اند. همه این تعهدات از دهه ۹۰ با بهبود یک تلمبه تایر آغاز شد. ابتدا تاریخچه این کارخانه را به طور گذرا مرور می‌کنیم:
● تاریخچه Monroe :
سال ۱۹۱۶، سال آغاز تاسیس شرکتی به نام Brisk Blast . در این سال خودروها هنوز از فنرهای کالسکه‌ای استفاده می‌کردند. علاوه بر آن رانندگان تازه‌وارد مسائلی مهمتر از کیفیت رانندگی برایشان مطرح بود؛ مثل دور نگه داشتن خودرو از سنگهای جاده. در آن زمان استفاده از تایرهای تخت عمومیت داشت و مراکز خدمات پس از فروش و تعمیرگاهی وجود نداشت. رانندگان چاره‌ای جز تعمیر و پنچرگیری تایرها در کنار جاده نداشتند. برای یک مکانیک جوان بنام "آگوست اف. میر" که شرکت را تاسیس کرده بود، این فرصت بسیار بزرگی بود. از نظر "میر" به نظر منطقی می‌رسید که با وجود آن همه تایر، بازار خوبی برای تلمبه تایر وجود خواهد داشت. "میر" کارخانه Brisk Blast را در مونرو واقع در میشیگان تاسیس کرد.
سال ۱۹۱۸: "مکینتایر" سهامدار و نایب رییس "میر" شد.
قدم بعدی "میر" خرید شرکتهایی بود که تلمبه چرخ تولید می‌کردند. با مدیریت او، کارخانه توانست به تولیدکننده عمده تلمبه تایر تبدیل شود. بزودی تولید کارخانه به بیش از ۵۰۰۰ تلمبه در هفته رسید. اما "میر" افکار بزرگتری در سر داشت. فروشنده محلی خودروهای Dodge بنام "چارلز اس. مکینتایر" نیز افکار بزرگی در سر می‌پروراند. وی صنعت خودرو را می‌شناخت و در سال ۱۹۱۸ پس از آشنایی آن دو، "مکینتایر" شریک "میر" شد.
سال ۱۹۱۹: با رشد و توسعه تنوع در کارخانه در این سال Brisk Blast به "کارخانه تولید تجهیزات خودرو Monroe" تغییر نام داد.
روحیه نوآوری در "مونرو" غوغا به پا کرده بود. با تکمیل مدل تلمبه خود روغنکار و تک لوله، فروش این محصولات کارخانه به دو میلیون در سال رسید.
سال ۱۹۲۶: تا اواسط دهه بیست، دو پیشرفت مهم ماهیت "مونرو" را برای همیشه تغییر داد. در سراسر کشور، تعمیرگاهها شروع به دادن هوای مجانی!! کردند و در "دیترویت" کارخانه تولید خودروهایی با تایر یدک به عنوان تجهیزات استاندارد خودرو راه‌اندازی شد.
در این زمان، "مونرو" سرگرم به‌کارگیری فناوری تلمبه تک لوله در راهی بود که هنوز هیچکس آن را در ذهن هم نمی‌پروراند: صاف کردن جاده برای رانندگان آمریکا. در سال ۱۹۲۶، اولین جذب‌کننده ضربه توسط این کارخانه به بازار عرضه شد و در سالهای بعد نوآوری آنها ادامه یافت و مدلهای دیگری ارائه شد.
سال ۱۹۲۹: اولین ضربه گیر (کمک فنر) دوکاره هیدرولیکی در دسترس رانندگان قرار گرفت.
سال ۱۹۳۸: ساخت اولین کمک فنر برای وسائل حمل و نقل ریلی.
سال ۱۹۵۱: در این سال کمک فنر ساخت این کارخانه با نام Monroe-Matic بهترین و معروفترین کمک فنر در جهان به حساب می‌آمد. آنها استانداردهای خدمات پس از فروش را رعایت می‌کردند و این کمک فنر توسط اکثر سازندگان خودرو در آمریکا در دهه پنجاه مورد استفاده قرار می‌گرفت.
سال ۱۹۵۳: مونرو شروع به معرفی کیفیت محصولات خود با روشهای گوناگون کرد. در این سال، راننده‌ای به نام "بیل وکوویچ" در مسابقات ایندیاناپلیس ۵۰۰ با کمک فنر مونرو پیروز شد. آن برد شروع پیروزیهای کمک فنرهای مونرو بود و هرکدام، این محصول را بیشتر و بهتر به رانندگان دنیا معرفی می‌کرد.
سال ۱۹۵۶: مونرو بزرگترین سلسله تبلیغات ملی خود در رابطه با صنعت خود را آغاز کرد.
سال ۱۹۵۷: اولین واحد تنظیم کننده بار و پایدارکننده عقب خودرو معرفی شد.
سال ۱۹۶۲: اولین واحد تنظیم کننده بار و پایدارکننده جلوی خودرو عرضه شد.
سال ۱۹۶۴: با بکارگیری تجربیات و دانش بدست آمده در داخل کشور، مونرو با احداث کارخانه تولید در بلژیک قدمهای جهانی شدن را برداشت.
سال ۱۹۷۴: بمنظور ارائه خدمات بهتر در بازارهای بین‌المللی، مونرو کارخانه “Map Auto Pecas” در برزیل و کارخانه Unamuno که در بازار اسپانیا از تولیدکنندگان عمده کمک فنر بود، را خرید.
مونرو به عنوان رهبر جهانی تولید کمک فنر چه در زمینه تجهیزات اصلی و چه در زمینه خدمات پس از فروش شهرت یافت. کارخانه اعتبار خود را در ساخت کمک فنرهای خاص نیز توسعه داد؛ از سواریهای مخصوص گلف گرفته تا سواریهای ریلی با سرعت بالا.
سال ۱۹۷۷: در این سال مونرو جزیی به کارخانه TENNECO پیوست و با استفاده از منابع گوناگون و چندملیتی آن فرصتهای جدیدی برای گشودن دروازه‌های جهانی‌شدن یافت.
سال ۱۹۸۰: مونرو تولید اولین نگهدارنده (نوعی سیستم تعلیق که از کمک فنر به عنوان عضوی در بالای تایر استفاده می‌شود) خود را آغاز کرد. این محصولات در صنعت کنترل سواری اهمیت یافتند. بعد از آن، کارخانه اولین کمک فنرهای گازی خود را نیز تولید کرد.
سال ۱۹۸۵: با مالکیت کارخانه W.H. Wylie ( که بعدها به نام مونرو استرالیا تغییر نام داد)، مونرو گسترش جهانی خود را توسعه داد.
سال ۱۹۸۹: با خرید بخش تعلیق کمپانی تجهیزات “Armstrong” در انگلستان، گسترش مونرو در اروپا ادامه یافت. این حرکت، حضور مونرو در انگلستان را افزایش داده و خدمات پس از فروش آن در اروپا را توسعه داد.
سال ۱۹۹۰: با خرید "صنایع رانچو" ( تامین‌کننده عمده سیستم‌‌های تعلیق با عملکرد بالا و قطعات مربوط به چراغ کامیونها و خدمات پس از فروش خودروهای اسپورتی) یک قدم مهم در راه پیشرفت این کارخانه برداشته شد.
سال ۱۹۹۱: در این سال، کمک فنر و نگهدارنده Sensa-Trac عرضه شد. این محصولات سواری راحتتری را در شرایط متفاوت رانندگی به ارمغان می‌آوردند.
سال ۱۹۹۹: معرفی اولین کمک فنر Monroe Reflex . این کمک فنر تنها کمک فنری است که کنترل دقیق واقعی را با رانندگی آسوده‌تر ترکیب می‌کند. این فناوری انقلابی مدیون توسعه فناوری حسگر ضربه می‌باشد.
سال ۲۰۰۳: عرضه "نگهدارنده سریع". این محصول اولین نگهدارنده جایگزین کامل و آماده نصب است که بصورت مونتاژ در دسترس است! محصول فوق همه قطعات لازم برای جایگزینی نگهدارنده در یک واحد کاملاً مونتاژ شده را دارد.
سال ۲۰۰۵: پدالهای ترمز جدید مونرو کامل شد! هر چیزی که شما برای انجام یک تعمیر با کیفیت نیاز دارید ، همگی در یک بسته ارائه می‌شوند (پدالها، لایی فلزی، مفصلهای حذف کننده صدا و روانکار)
و ادامه کار این تولیدکننده بزرگ کمک فنر و نگهدارنده با نوآوریهای جدید در عرصه‌‌های مختلف که بزودی تیترهای خبری را بخود اختصاص خواهند داد.همانگونه که از تاریخچه این کارخانه نیز مشخص است، ادغام شرکتها یکی از معمولترین پدیده‌‌های جهانی‌سازی مطرح می‌شود.
محصولات مختلفی در این کارخانه با استفاده از آخرین فناوریهای مربوط به کنترل تعلیق خودرو تولید می‌شوند که عبارتند از:
۱. Monroe Reflex: حداکثر امنیت از طریق پایداری و کنترل بدون کاهش راحتی و آسایش راننده.
برای همه خودروها خصوصاً خودروهای با مرکز جرم بالا مثل ون های کوچک و کامیونهای سبک، این محصولات با کاهش نرخ چرخش بدنه در پیچهای تند و مانورهای خطرناک و کاهش فرورفتگی ترمز در طی توقفهای ناگهانی، پایداری را افزایش می‌دهد.
ـ کمک فنر تک لوله: دارای اجزاء زیر: ۱. قفل هیدرولیک برای محدود کردن حرکت سیستم تعلیق، ۲. سوپاپ با کوک دقیق برای کنترل اضافی، ۳. مخزن گاز نیتروژن برای پاسخ سریع، ۴. کنترل پیستون.
مخزن گاز نیتروژن با فشار بالا، شرایط را برای پاسخ (خفه کردن ضربه) بسیار سریع و کنترل عالی خودرو فراهم می‌آورد.
پیستون، جریان ضربه را از مخزن گاز جدا می‌کند.
ـ کمک فنر کامیون
ـ نگهدارنده‌ها
۲. Monroe-Matic Plus: این کمک فنرها دارای مخزن گاز نیتروژن بوده و راحتی خودروهای سواری را با قیمتی مناسب به همراه دارند و شامل موارد زیر می‌شوند:
ـ کمک فنر خودروی سواری
ـ کمک فنر کامیون
ـ نگهدارنده‌ها
۳. Monroe sensa-trac: تقریباً یک دهه این محصولات جزء محصولات کنترل تعلیق مورد اعتماد رانندگانی که می‌خواستند راحتی خودرو را با سیستم‌‌های کنترل تعلیق اضافی بهبود ببخشند، بوده‌اند. این محصولات از فناوری "تیوب" بهره می‌برند که دارای شیار باریک دقیقی می‌باشند و با حرکت آزادانه سیال دور پیستون، در شرایط مختلف رانندگی راحتتری را به ارمغان می‌آورند. در حین ترمز یا مانورهای خطرناک، پیستون برای افزایش ایمنی به آنسوی شیار می‌رود. این محصولات نیز شامل کمک فنرهای خودروهای سواری، کمک فنر کامیون و نگهدارنده‌ها می‌شوند.
۴. Gas Magnum Truck: کمک فنری که برای ابعاد متوسط تا بزرگ، ون‌ها و کامیونهایی که فشار کاری زیادی دارند طراحی شده است.
۵. Monroe Quick Strut : انتخاب حرفه‌ای: سریع و آسان، فقط یک قطعه را جابجا کنید، بدون نیاز به باز کردن کل مونتاژ، بدون نیاز به فشردن فنرهای مارپیچی، کنترل، ایمنی و عملکرد خودروی خود را بهبود خواهید بخشید.
۶. Max air Shock Absorber: این محصول برای خودروهای سنگین ایده‌آل بوده و برای حفظ ارتفاع به هنگام استفاده از بار اضافی تا ۱۲۰۰ پوند طراحی شده است. البته این ظرفیت به تایرها و نوع انتقال نیرو در خودرو نیز بستگی دارد.
مونرو لوازمی را که در بهبود یکنواختی در رانندگی موثرند نیز تولید می‌کند که می توان از آن جمله به موارد زیر اشاره کرد:
پایدار کننده فرمان Monroe-Magnum ، تکیه‌گاه جابجایی با مخزن گاز Max-Lift ، کیت (بسته) تغییر مدلهای مختلف، کیت (بسته) جایگزینی و تعویضStrut-Mate ، کیت (بسته) پوتین Strut-Mate یا محافظ نگهدارنده برای افزایش عمر نگهدارنده‌ها.
فناوریهای جدید بکارگرفته شده در مونرو نیز جالب توجه بوده و شامل تکنولوژیهای زیر می‌باشد:
VPV: سوپاپ متناسب با سرعت: این تکنولوژی، خفه‌کنندگی دقیق و متناسب ضربه را بر پایه سرعت خودرو فراهم می‌آورد و تعادل بین راحتی وکنترل را در هر شرایطی تضمین می‌نماید.
PSD: خفه‌کنندگی حساس به موقعیت: این فناوری از شیارهای باریک و دقیق درون لوله فشار کمک فنر یا نگهدارنده استفاده کرده و مرحله‌های اضافی برای سوپاپ را بمنظور دستیابی به مقدار بهینه راحتی/کنترل ایجاد می‌کند.
فناوری مونو تیوب (تک لوله): مونرو رهبر استفاده از این فناوری تک لوله و با فشار بالا در دنیا است که از قفل هیدرولیکی برای ایزوله کردن ضربه بهره می‌برد و اجازه پاسخی دقیق و سریع را می دهد.
ASD: خفه‌کنندگی حساس به شتاب: این فناوری مختص مونرو بوده و Patent این کارخانه می‌باشد. تکنولوژی فوق به ضربه‌‌های درون جاده واکنش نشان داده و در طی ۱۲ میلی‌ثانیه شدت ضربه را می‌گیرد.
مثلث ایمنی: مونرو برای خود مثلثی بعنوان مثلث ایمنی تعریف کرده است. این مثلث برای ایجاد ارتباط قوی با رانندگان طراحی شده است. امروزه ایمنی راننده و خودرو مهمتر از قبل قلمداد می‌شود. این کارخانه پیشنهاد می‌کند که بعد از هر ۱۲۰۰۰ مایل خودروی شما توسط مکانیکها تحت بازرسی مثلث ایمنی قرار گیرند.سه راس این مثلث عبارتند از: فرمانپذیری، توقف، پایداری.
فرمانپذیری: اگرچه تایرها نقش مهمی در قابلیت اجتناب از موانع توسط دور زدن آنها بازی می‌کنند اما آنها تنها نیستند. قطعات دیگری که درگیر هستند عبارتند از:
ـ میله دندانه‌دار و چرخدنده کوچک
ـ بوشهای بازویی کنترل
ـ بازو
ـ شاطون
ـ اتصال کششی
ـ اتصالهای انتهایی و میله ضد نوسان
ـ فنرها، کمک فنرها و نگهدارنده‌ها
ـ مفاصل ساچمه‌ای
ـ یاتاقانها
ـ جعبه دنده
ـ پمپ قدرت فرمان
ـ اتصال U شکل میله فرمان
توقف: واضح است که پدال ترمز، کفشکها، و روتور (گردونه) سیستم اولیه توقف یک خودرو را تشکیل می‌دهند. اما فاصله ترمزگیری و کنترل آن می‌تواند تحت تاثیر عوامل دیگری نیز موجب توقف شود، این عوامل شامل موارد زیر می‌شود:
ـ تایرها
ـ تنظیم چرخ
ـ کولیسها (اندازه‌گیرها)
ـ سیلندرهای چرخ
ـ سیستم ABS
ـ خطوط ترمز
ـ سر سیلندر
ـ صفحات ترمز
ـ کمک فنرها، نگهدارنده‌ها و فنرهایی که میزان پرتاب به جلوی ناشی از ترمز و انتقال وزن را کنترل می‌کنند.
پایداری: شاید آخرین وظیفه شناخته شده مثلث ایمنی پایداری باشد، زیرا اغلب تصور می‌شود که این موضوع جزء مسائل راحتی و آسایش باید مطرح شود. اما قطعات سیستم تعلیق می‌توانند پایداری (تعادل) یک خودرو و کنترل آن توسط راننده را کاهش دهند و شرایط غیر ایمنی را بوجود آورند. قطعات مهم در این زمینه عبارتند از:
ـ فنرها، کمک فنرها و نگهدارنده‌ها
ـ تایرها
ـ یاتاقان
ـ تنظیم چرخ
ـ اتصالات انتهایی و میله ضد نوسان
ـ سیستم کنترل
چرا باید بازرسی‌‌های منظم مثلث ایمنی انجام شود؟ این بازرسی قطعات مرتبط سیستم را کنترل می‌کند. قطعاتی که خود فرمانپذیری، توقف و پایداری را کنترل می‌کنند، از تایرها و ترمزها گرفته تا فنرها، کمک فنرها و نگهدارنده‌ها. این بازرسی برای کاهش احتمال تصادفات رانندگی ضروری بنظر می‌رسد. تنها ایراد در یک قطعه می‌تواند کنترل را کاهش داده و ایمنی را به خطر اندازد.
باید اذعان داشت که کمک فنرها و نگهدارنده‌ها از قطعات مهم و بحرانی بحث ایمنی به حساب می‌آیند. هنگامی که این قطعات شروع به سایش می‌کنند، توانایی کنترل پیچش و تاب خوردن خودرو را از دست می‌دهند. استحکام کمک فنر بر میزان نرخ انتقال وزن از یک طرف به طرف دیگر در یک پیچ موثر است. انتقال وزن اضافی از کمک فنر عقب می‌تواند باعث باربرداری از تایر شده و به سر خوردن تایر بیانجامد. درک درست رانندگان از نقش بحرانی کمک فنرها و نگهدارنده‌ها در مثلث ایمنی خودروی آنها از اهمیت بسیاری برخوردار است.
بیش از ۸۰ سال است که مونرو این صنعت را با نوآوریهای خود هدایت می‌کند و به سطح بهینه‌ای از ایمنی و کنترل (توام) دست یافته است. محصولات مونرو ترکیب درستی از کنترل و هدایت و ایمنی فعال را برای هر راننده عرضه می‌کنند. کمک فنرهای Reflex و Sensa-Trac مونرو فقط برای ایجاد پایداری و رانندگی عالیتر طراحی شده‌اند.
اغلب رانندگان به کنترل سیستم ترمز، تایرها و تعویض به موقع آنها اهمیت می‌دهند اما کمتر راننده‌ای است که به تعویض به موقع کمک فنر خود توجه کند. در هر حال، هرکسی که تابحال بعد از مستهلک شدن کمک فنر خودروی خود از کمک فنرهای Reflex و Sensa-Trac مونرو استفاده کرده باشد تفاوت را کاملاً احساس می‌کند.

مرجع:
www.monroe.com
شیوا اسلامی
منبع : مجله گسترش صنعت


همچنین مشاهده کنید