چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا
مخاطب بهجای سردبیر
بیراه نیست اگر بگوییم در رسانههای الکترونیک، مخاطب جای سردبیر را گرفته است و فرآیند دروازهبانی خبر، نه از سوی دبیران تحریریه و خبرنگاران، بلکه از سوی مخاطبان رسانههای الکترونیک صورت میگیرد.
برای روشنتر شدن ابعاد ماجرا، نگاهی به ماجرای انتشار خبر مربوط به مدرک تحصیلی یکی از وزرا در یک وب سایت خبری داخلی میتواند مؤثر باشد. بعد از انتشار نسخهای از مدرک مذکور، طی کمتر از ۴۸ ساعت بیش از ۸۵۰ کامنت یا اظهارنظر از سوی مخاطبان به آن وب سایت سرازیر شد.
این کامنتها چون از سوی افراد مطلع یا صاحب اطلاعات و تخصص در آن حوزه منتشر میشد، حاوی اطلاعات دقیقتر و یا دیدگاههای ریز بینانهتر از مطلب اصلی وب سایت بود. همین کامنتها بود که در نهایت مدیران وب سایت را به سمت خاصی هدایت کرد و لینکها و جزئیات بیشتری از ماجرا را روشن میساخت. البته این مخاطبان، بخشی از افکارعمومی در فضای نوین هستند که از حالت انفعال خارج شده و خود به نویسنده فعال تبدیل شدهاند.
اگر بخواهیم مقایسهای میان وضعیت مخاطبان و انعکاس نظرات آنها در فرآیند اطلاعرسانی داشته باشیم بهترین نمونه، تحلیل محتوای ستون تلفن به روزنامههاست. دست بر قضا و به طرز خیلی عجیبی، همه یا اکثر کسانی که به روزنامههای چاپی پیام میدهند یا بهتر بگوییم پیامشان چاپ میشود عین مدیران آن نشریه میاندیشند، گویا مخاطبان این رسانهها هم تقسیم بندی شدهاند. حتی به ظاهر دمکراتترین رسانهها تا جایی فرصت به اظهار نظر مخاطبان میدهند که مطابق میل ایشان اظهار نظر کرده باشند.
حتی فناوریهایی نظیر پیامک تلفن همراه و راهاندازی سرویسهای دریافت نظرات مردم از طریق پیامک هم به یک ابزار در دست سردبیران تبدیل شده است. سردبیر یک روزنامه چاپی با ظرافت میگفت: «درست است که پیامهای چاپ شده مردمی خیلی انتقادی بهنظر میرسد اما ما خودمان که میدانیم هدایت جریان انتشار و حتی ارسال پیامکها دست خودمان است و به تدریج به مخاطبان هم القا کردهایم که چه نوع پیامی بفرستند تا چاپ شود!»
اما بشنوید از روبرت مرداک سلطان رسانهای جهان که گفته: « امروز مخاطب دیگر برای نشان دادن اعتراض یا عقیدهاش نامه به سردبیر نمیفرستد بلکه وبلاگ مینویسد».
به عبارت بهتر در فضای سایبر، امروزه هر مخاطبی خود صاحب یک رسانه شده است، در بسیاری از کامنتها، مخاطب به ذکر یک جمله اکتفا کرده و لینک مطلب وبلاگ یا وب سایت خودش را برای اطلاع سردبیر یا سایر خوانندگان قرار داده است. مخاطب رسانه الکترونیک فعال است و فناوریهایی مانند کلوپهای اجتماعی یا اجتماعات مجازی، کندوهای وبلاگی، گروههای ایمیلی و شبکههای دوست یابی به او امکان داده بیش از تیراژ چند ده هزار تایی روزنامههای فعلی کشور، در گروههای مخاطب خود، گیرنده اطلاعات داشته باشد. به نوعی حتی میتوان گفت جریان انتقال خطی اطلاعات و مفهوم آشنای « پیام - فرستنده - کانال – گیرنده» دگرگون شده و جای فرستنده و گیرنده عوض شده است.
از سوی دیگر، ترکیب ویژگیهای رسانههای الکترونیک با یکدیگر، قدرت سینرژی تولیدی غیرقابل مقایسهای دارد که در فضای رسانههای چاپی تصور آن غیرممکن است، مثلا ویژگی «تازه بودن دائمی مطالب» در رسانههای الکترونیک باعث میشود تا قضاوت عمومی درباره یک مطلب در بستر زمان شکل بگیرد و اظهار نظرهای مخاطبان طی یک پروسه زمانی طولانی منتشر شود، ویژگی «مولتی مدیا» به کمک میآید تا مخاطب درباره یک خبر یا گزارش، اعتماد بیشتری به دست آورد، ویژگی «لینک و هایپر لینک»، مخاطب را به رفرنسها و منابع اصلی هدایت میکند و «باکس نظرات مخاطبان»، یک نوع سنجش افکار عمومی درباره موضوع مورد بحث است.
دیگر جملاتی مانند « اسناد غیرقابل انکار» یا « اطلاعات مستند » یا «نقل قول از منابع آگاه » برای مخاطب رسانه الکترونیک کافی نیست. مخاطب رسانه الکترونیک دیر قانع میشود و برای اقناع نیاز به رویت اصل سند و مدرک دارد. او برای اینکه بداند فلان مقام واقعا حرفی را زده یا نزده، به تایید سردبیر یا مدیر مسئول اکتفا نمیکند، او باید از طریق لینک مستقیمی به فایل صوتی یا تصویری اصل سخنان آن مقام دسترسی داشته باشد.
مخاطب رسانه الکترونیک، تک منبعی نیست. در فضای واقعی، هر مخاطب به لحاظ محدودیتهای مختلف، تنها امکان دسترسی به یک یا دو منبع رسانهای دارد در حالی که در فضای سایبر، مخاطب از طریق کلیکهای هوشمند و «ترکبکها» یا همان دنبالهها میتواند داستان یک جریان خبری را تا لایههای عمیقتر و دقیقتر دنبال کند، از طریق جستوجو در خبر خوانهای اینترنتی و موتورهای تخصصی جستوجوی اخبار به سابقه و یا به قولگزارشگران «بک گراند» اخبار دست یابد، از طریق نرم افزار RSS اولین نفری باشد که خروجی رسانهها را دریافت میکند و حتی درصورت تغییر یا حذف یک خبر از یک رسانه، به شیوه آفلاین یا از طریق بخش ذخیره روبوتها و خزندههای اینترنتی به اصل آن خبر مراجعه کند.حتی اگر یک خبرگزاری بزرگ خبر مهمی را حذف یا اصلاح کند تا از شکایت یک شخصیت حقیقی در امان باشد، آنقدر مخاطب سایبر وجود دارد که تصویری از خبر قبلی و بعدی را روی اینترنت منتشر و این دستکاری در خبر را فاش کند. مخاطب رسانه الکترونیک، واقعا به مفهوم علمی آن، فرآیند دروازه بانی خبر را خود انجام میدهد.
سواد رسانهای مخاطب رسانههای الکترونیک به هیچ وجه قابل مقایسه با مخاطبان رسانههای چاپی نیست، «شهروندان روزنامه نگار» یعنی همین شهروندانی که موبایل داشته و به اینترنت دسترسی دارند، امروزه خود منبع تولید خبر شدهاند و گاه سوژههای رسانههای بزرگی مانند رادیو و تلویزیون هم از روزنوشتههای همین ژورنالیستها اخذ میشود. بر این اساس شاید بتوان گفت در دوران رونق رسانههای سایبر، ما وارد عصر «مرگ مفهوم سنتی مخاطب» شدهایم چرا که مخاطب یعنی «طرف خطاب» و «کسی که حرف، سخن، مطلب، خبر، گزارش و مقاله برای دریافت او منتشر میشود».
در مفهوم سنتی حداکثر نقشی که برای مخاطب در نظر گرفته میشود فید بک یا بازخورد است، اما در فضای سایبر، مخاطب از جایگاه «گیرنده» به جایگاه تولیدکننده و حتی «فرستنده» حرکت میکند.
حمید ضیاییپرور
منبع : روزنامه همشهری
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
روز معلم معلمان ایران رهبر انقلاب بابک زنجانی دولت مجلس شورای اسلامی مجلس دولت سیزدهم حجاب شورای نگهبان رسانه
تهران شهرداری تهران هواشناسی سیل آموزش و پرورش پلیس قوه قضاییه سلامت سازمان هواشناسی دستگیری شورای شهر تهران شهرداری
قیمت دلار خودرو قیمت خودرو بانک مرکزی حقوق بازنشستگان ایران خودرو سایپا چین دلار قیمت طلا بازار خودرو تورم
مسعود اسکویی تلویزیون فضای مجازی سریال سینما دفاع مقدس سینمای ایران فیلم موسیقی تئاتر نون خ رسانه ملی
دانشگاه علوم پزشکی
رژیم صهیونیستی اسرائیل آمریکا فلسطین غزه جنگ غزه حماس نوار غزه روسیه عربستان اوکراین ترکیه
فوتبال استقلال پرسپولیس رئال مادرید بایرن مونیخ لیگ قهرمانان اروپا سپاهان تراکتور باشگاه استقلال تیم ملی فوتسال ایران فوتسال لیگ برتر
وزیر ارتباطات تبلیغات همراه اول اینستاگرام اپل ناسا نخبگان گوگل ویروس ماه
دیابت کاهش وزن داروخانه مسمومیت بیماری خواب پرستار بارداری