چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 8 May, 2024
مجله ویستا

ستوان خبیث - BAD LIEUTENANT


ستوان خبیث - BAD LIEUTENANT
سال تولید : ۱۹۹۲
کشور تولیدکننده : امریکا
محصول : ادوارد ر. پرسمن و مری کین
کارگردان : آبل فرارا
فیلمنامه‌نویس : زوتامارلین لوند و فرارا
فیلمبردار : کن کلشن
آهنگساز(موسیقی متن) : جو دیلیا
هنرپیشگان : هاروی کایتل، برایان مک الروی، فرانکی آتچاریو، پگی گورملی، استلا کایتل، ویکتور آرگو، پل کالدرون، فرانکی تورن، لنرد تامس
نوع فیلم : رنگی، ۹۸ دقیقه


ـ یک ستوان پلیس نیویورک (هـ.کایتل)، زندگی دوگانه‌ای دارد: در خانه، ̎مرد خانوادهٔ ̎ نمونه به شمار می‌آید، اما در محیط کار و جامعه، پلیس فاسد و فریبکاری است که در اعمال خلاف دست دارد و به دلیل افراط در قمار، به عوامل مافیا مقروض است. وقتی راهبه‌ای (تورن) در جریان سرقت از کلیسائی در محلهٔ اسپانیائی‌های هارلم مورد هتک حرمت قرار می‌گیرد، ستوان سریعاً تحقیقات و بازجوئی‌هایش را، البته به امید اینکه با پول پاداش شناسائی مجرم بتواند قروضش را بپردازد، آغاز می‌کند. اما امتناع راهبه از شکایت، موجب تعجب او و برانگیخته شدن تمایلات مذهبی / کاتولیکی‌اش می‌شود و از آن پس می‌کوشد تا خود را از ورطه‌ای که در آن غوطه‌ور است، بیرون بکشد. تا اینکه توسط گروهی از گنگسترها به قتل می‌رسد.
ـ ستوان خبیث مثل اغلب آثار دههٔ ۱۹۹۰ فرارا نشان‌دهندهٔ پختگی تدریجی سبک و دیدگاه او است. تأکید کارگردان مبنی بر استفاده از ̎برداشت بلند̎ به عنوان شالودهٔ بصری فیلم و همچنین شیوهٔ فیلمبرداری کلش (فیلمبردار بیشتر فیلم‌های فرارا) متأثر از سبک مستندگونهٔ رابط فرانسوی ویلیام فریدکین (۱۹۷۱)، به فیلم کیفیتی واقع نمایانه و صراحتی توأم با سردی می‌بخشد. دل مشغولی اصلی فرارا، تجزیه و تحلیل مفهوم ̎گناه̎ در قاموس فرهنگ کاتولیک، از طریق بررسی تحول شخصیت کایتل، تأثیرگذاری راهبه بر او، استغاثه‌هایش در کلیسا و تلاشش در جهت درک شخصیت مسیح و برقراری رابطه با او، به صورت درون‌مایهٔ اصلی فیلم در می‌آید. ̎انزجار جنسی̎ به عنوان دیگر مایهٔ اصلی، در آثار بعدی فرارا مثل بازی خطرناک (۱۹۹۳) و تشییع جنازه (۱۹۹۶) نیز مرکزیت دارد. کایتل شخصیت دوگانه‌اش را در این‌جا، به شکلی دیگر در کار بعدی‌اش با فرارا (بازی خطرناک) نیز ارائه می‌دهد.