شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا
حرامخواری، دیگر خصوصیت قاتلان امام حسین (علیه السلام)
روابـط درسـت اقـتـصـادی از پایههای مهمّ ادیان الهی و حکومت اسلامی و جامعه دینی است و روی آوردن بـه روابـط اقتصادی نامشروع، نشانه بیماری جامعه و تباهی افراد است و این بیماری در روزگار امام حسین (علیه السلام) آشکارا خودنمایی میکند. چون امام حسین (علیه السلام) در روز عاشورا کوشید تا بـا نـصـیـحـت و موعظه سپاه کفر را از زشتکاریشان آگاه کند و از ادامه راهی که در آن لغزیدهاند، بازدارد، آنان با غوغا و جنجال، مانع رسیدن صدای امام به گوش خود شدند. امام حسین (علیه السلام) رو بدانان کرد و فرمود:
«کـُلُّکُمْ عاصٍ لاَِمْری غَیْرُ مُسْتَمِعٍ قَوْلی فَقَدْ مُلِئَتْ بُطُونُکُمْ مِنَ الْحَرامِ وَ طُبِعَ عَلی قُلُوبِکُمْ وَیْلَکُمْ اَلا تَنْصِتُونَ؟ اَلاتَسْمَعُونَ؟»(۱) ؛ همه شما فرمان مرا سرپیچی میکنید، به سخنم گوش فرا نمیدهید؛ زیرا شکمهایتان از حرام پر شده و بر دلهایتان مُهر خورده است. وای بر شما چرا ساکت نمیشوید؟ چرا نمیشنوید؟!
گـرد آوردن مـال و ثـروت از راه نـامـشـروع و حـرامـخـواری، بـر عـقـایـد، اخـلاق و اعمال آدمی تاثیری بسیار زیانبار دارد و راه سعادت و خیر و فلاح را بر او میبندد و چنان او را سـرگرم دنیا و سرسپرده شیطان میکند که حتی حاضر نمیشود به سخنان عبد صالح و حجّت خدا گوش فرادهد و در برابر از ناپاکانی چون یزید، عبیدالله و عمر سعد، بدون چون و چرا فرمان میبَرَد.
حیف و میل بیت المال از زمان عثمان به بعد در دستگاه خلافت رواجی بسیار یافت و خـلفـا از ایـن رهـگـذر فریاد اعتراض بسیاری افراد را خاموش ساختند و افرادی بسیار را با خـود هـمـراه کـردنـد و یـزیـد نـیـز بـا اسـراف و تـبـذیـر و دسـت بـردن در بـیـت المـال، حـکومت خویش را سامان میداد و حاتم بخشیهایش در منابع تاریخی بسیار مشهور است .(۲)
آنان که به دستور یزید به جنگ امام حسین (علیه السلام) برخاستند، همگی به حرامخواری آلوده بودند و ایـن خـصـلت شـیـطـانـی بسان سرطان، چشم و دل و اندیشه آنان را در هم نوردیده و نقش حقیقت و صـداقـت را از ذهـنشان زدوده بود. نقل است که چهار نفر از خواص جبهه حق در نزدیکی کوفه به امـام پـیـوسـتـنـد. امـام اخـبـار کـوفـه را از آنان پـرسـیـد. در پـاسـخ گـفـتـنـد: رؤسـای قـبـایـل و سـرشـناسان شهر، رشوههایی کلان گرفتهاند و به سختی از بنیامیه حمایت میکـنـنـد و امـیـد نـمـیرود مـددی بـه شـمـا رسـانـنـد. اما مـردم، گـرچـه در دل به شما علاقهمندند، به روز حادثه بر شما شمشیر خواهند کشید.(۳)
پینوشتها:
۱- بحارالانوار، ج ۴۵، ص ۸.
۲- بحارالانوار، ج ۴۵، ص ۳۲۷.
۳- تاریخ طبری، ج ۵، ص ۴۰۵.
برگرفته از کتاب عبرتهای عاشورا، علی اصغر الهامینیا .
منبع : تبیان
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران مجلس جمهوری اسلامی ایران حجاب دولت رئیسی رئیس جمهور گشت ارشاد سیدابراهیم رئیسی مجلس شورای اسلامی دولت سیزدهم پاکستان
تهران سیل قتل کنکور هواشناسی شهرداری تهران سلامت سازمان سنجش سازمان هواشناسی زنان پلیس اصفهان
قیمت دلار قیمت طلا بازار خودرو خودرو دلار قیمت خودرو بانک مرکزی ارز سایپا مسکن ایران خودرو تورم
فضای مجازی کیومرث پوراحمد سینمای ایران تلویزیون سریال پایتخت سریال ترانه علیدوستی فیلم موسیقی سینما مهران مدیری کتاب
کنکور ۱۴۰۳ عبدالرسول پورعباس
اسرائیل رژیم صهیونیستی آمریکا فلسطین غزه جنگ غزه روسیه چین حماس اوکراین ترکیه ایالات متحده آمریکا
فوتبال پرسپولیس استقلال جام حذفی آلومینیوم اراک فوتسال بازی تیم ملی فوتسال ایران تراکتور باشگاه پرسپولیس بارسلونا باشگاه استقلال
هوش مصنوعی سامسونگ اپل فناوری ناسا ربات فیلترینگ بنیاد ملی نخبگان رونمایی
سازمان غذا و دارو کاهش وزن مالاریا آلزایمر زوال عقل