جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

فیفا ۲۰۰۶واقعی‌تر از همیشه


فیفا ۲۰۰۶واقعی‌تر از همیشه
گویی دیگر نمی‌توان بازی‌ها را به راحتی و با بهایی ناچیز در كشورمان بازی كرد! این‌بار تولید‌كنندگان پرتوان‌ و زیرك،‌ تمهیداتی اندیشیده‌اند كه تلاش كپی‌كنندگان را بی اثر كنند. بعد از این‌كه برای اولین بار در Sims ۲ كاری‌ كردند كه نسخه‌های كپی به‌راحتی قابل اجرا نبود و پس از این‌كه هرگز نتوانستیم بازی Splinter Cell جدید را به‌شیوه همیشگی بازی كنیم، ظاهراً این بار نوبت به فیفای جدید رسیده‌است كه ‌باید آن‌را با مشكلات فراوان، و با حربه‌ ساختن درایو مجازی بازی كرد. به‌هرحال، با مشكلات فراوان تا چند ماه دیگر كه نسخه‌ بهتری از بازی بیاید، آن‌را بازی كردیم. دوباره پاییز، فصل طلایی EA فرا رسید. در حالی كه در ایالا‌ت‌متحده و كانادا طرفداران بیشتر به‌دنبال بازی Madden (فوتبال امریكایی) این شركت می‌باشند، در بقیه نقاط دنیا و به‌‌ویژه در كشور ما، در آغاز پاییز عده‌ بسیاری منتظر فیفا می‌باشند و این‌بار شانزدهمین FIFA به‌بازار آمد. بازی‌ای كه تابه‌حال سودآورترین و پرطرفدار‌ترین محصول این شركت بوده‌است. اما این بار گویی EA تلاشی جدی‌تر را نسبت به سال‌های پیش انجام داده‌است و بعد از شكست تكنیكی در فیفای ۲۰۰۵، این‌بار به خود آمده‌ و كمی بر دقت خود اضافه كرده است تا حاصل كار، بازی‌ای شود كه به عقیده‌ بسیاری، این بهترین بازی از سری بازی‌های فیفا است. با توجه به این‌كه هنوز نسخه‌ خوبی از بازی در دسترس نیست و زمان كمی از پخش آن می‌گذرد، در این مقاله مشخصاتی كلی از بازی را می‌بینید و بحث‌های آموزشی، ترفندها و نكات مخفی بازی بماند برای فرصتی دیگر.
از سال ۱۹۹۴ كه اولین بار فیفا به‌بازار آمد،‌ تا امروز، هر سال یك فیفای جدید را تجربه كرده‌ایم. با این‌كه نمی‌توان گفت EA هر سال محصولی بهتر از سال پیش را ارائه كرده‌است، اما شاید بتوان گفت كه تلاش كرده‌است هر سال‌ نكات جدیدی را در بازی‌های خود برای طرفدارانش به‌ارمغان بیاورد.
اما از بین‌رفتن تلاش برای بهتر شدن ایراد‌های نسخه‌های قبل (در نسخه‌های جدیدتر) و ضعف‌هایی كه در نسخه‌های بعدی تكرار كرده‌است، مهم‌ترین دلیل عدم تكامل سری بازی‌های فیفا می‌باشد.
فیفا ۲۰۰۶ از این بابت شاید یك استثنای بزرگ ‌باشد. زیرا علاوه بر آن‌كه ضعف‌های نسخه‌های قبلی خود را ندارد، سایر ضعف‌های بازی نیز تصحیح شده‌ و نكات تازه‌ بسیاری هم به آن افزوده‌شده است.
دیگر از استادیوم‌های یك‌شكل و بازیكنانِ شبیه‌ به هم، خبری نیست. در فیفای جدید هر چیزی برای خود شناسنامه‌ای دارد و از بسیاری جهات مانند یك فوتبال واقعی به‌نظر می‌رسد. هر بازیكن ظاهر و كاراكتر خود را دارد.
حتی نحوه‌ شادی گل‌زدن بازیكنان نیز ‌مانند نمونه‌های اصلی خود، در این نسخه طراحی شده‌اند. در واقع مهم‌ترین خصوصیت این بازی، نه صدا‌های خوب، نه گرافیك و نه دیگر مسائل تكنیكی طراحی بازی است، بلكه واقعی شدن هر چه بیشتر این بازی‌ آن‌را از نسخه‌های قبلی خود متمایز می‌كند.
چیزی كه برای رسیدن به آن روی تمامی مسائل تكنیكی نیز كار‌شده‌است.
اولین بار كه بازی را اجرا می‌كنید، می‌توانید یك تیم از بیش از ۵۰۰ تیمِ موجود در بازی را (كه متاسفانه هنوز هم ایران در بین آن‌ها نیست) به‌عنوان تیم برگزیده و محبوب خود انتخاب كنید.
سپس بدون آن‌كه متوجه باشید چه اتفاقی می‌افتد، از طرف یك تیم دعوت به بازی می‌شوید و هنگامی این دعوت را قبول می‌كنید، تازه بازیكنان آن‌را می‌شناسید! یازده بازیكن خاطره‌انگیز و محبوب تمام دوران‌ها در قالب تیمی به مصاف شما آمده‌است.
فوتبالیست‌هایی مانند زیكو، اریك ‌كانتونا، رودی فولر،‌ گئورگه هاجی، بكن بائر، هوگو سانچز، و كارلوس آلبرتو. اگر موفق شوید این تیم را شكست دهید، یك‌هزار امتیاز می‌گیرید. نحوه امتیاز‌دهی بازی به‌این صورت است كه اگر مأموریت‌هایی كه در قسمت Challenge بازی تعبیه شده‌است را انجام دهید (مانند Hat Trick كردن یك بازیكن با سطح‌سختی Professional یا شكست یك تیم درجه‌ یك با یك تیم درجه سه) بسته به سختی مأموریت، به شما امتیاز‌هایی داده می‌شود كه می‌توانید با این امتیاز‌ها مواردی را از قسمت Fan Shop روشن كنید.
به‌طور مثال، می‌توانید با دادن هزار امتیاز، صحنه‌های برتر <بوندس لیگا>، لیگ‌های انگلیس، فرانسه و ایتالیا، كه به‌صورت عادی خاموشند را روشن كنید و آن‌ها را ببینید. می‌توانید استادیوم‌هایی بیشتری را فعال كنید.
لباس سوم تیم محبوب خود را انتخاب كنید، توپ‌های متنوعی را در بازی‌ها داشته باشید، زندگی‌نامه‌ بازیكنان مشهور را ببینید و حتی شادی‌های بعد از گل‌زدن گلزنان را افزایش دهید. امتیاز‌دهی در FIFA ۲۰۰۶ كه در فیفای قبلی نیز به‌صورتی ابتدایی و ناقص شاهد آن بودیم،‌ انگیزه‌ خوبی را برای بازی‌كننده ایجاد می‌كند كه بیشتر از بازی لذت ببرد و از امكانات آن استفاده كند.
● مربی‌گری‌
امسال در قسمت مربی‌گری، بیشترین پیشرفت ایجاد شده‌است. در واقع در بازی‌های تك‌نفره، جذاب‌ترین و سرگرم‌كننده‌ترین قسمت فیفا ۲۰۰۶، همین قسمت است. بسیاری از امكانات Total Club Manager، دیگر محصولEA، در این فیفا گنجانده شده است و جالب است بدانید عده‌ای از تیم طراحان آن بازی برای گسترش این قسمت، با طراحان فیفا همكاری كرده‌اند. در این قسمت، می‌توانید حامی مالی تیم خود را در ابتدای فصل مشخص كنید، خودتان قرار‌دادهای بازیكنتان را تمدید كنید، افرادی را به دنبال بازیكنان خلاق اما نامشهور جهان بفرستید و آنان را به خدمت تیم‌ خود بگیرید و به‌همین منوال قادرید بسیاری دیگر از كارهای یك مربی را انجام دهید.
قسمت مربیگری بازی را می‌توانید در ۱۵ فصل ادامه دهید و در هر فصل رتبه و امتیاز مربیگری خود را افزایش دهید. حتی می‌توانید بازی‌ها را فقط ببینید و مربیگری كنید و آن‌را انجام ندهید. هنگامی كه به‌‌تازگی ‌كار خود را به‌عنوان مربی شروع می‌كنید، فقط اجازه دارید تیم‌های درجه‌ دو را انتخاب كنید و اگر قادر بودید هدف‌های آن فصل باشگاه را تامین كنید، از طرف تیم‌های بزرگ‌تر دعوت به همكاری می‌شوید. به‌عنوان مربی تیم، هشت نفر كادر فنی تحت نظارت شما كار می‌كنند.
این افراد شامل مسئول انتقال بازیكنان، مسئول كشف بازیكنان نامشهور، مدیر ‌استادیوم، مربی‌‌بدن‌سازی، ‌مربیان‌ دروازه‌بان‌ها، مدافعین، هافبك‌ها و گلزنان می‌شوند. هر یك از این افراد، از لحاظ مهارت از شماره ۱ تا ۱۰ امتیازبندی می‌شوند و شما با توجه به بودجه تیمتان، می‌توانید افراد بهتری را استخدام كنید یا مهارت آن‌ها را ارتقا دهید.
در مورد حامیان مالی نیز باید دقت فراوانی به‌خرج بدهید.
زیرا بیشترین درآمد باشگاه شما قرار است از حمایت آن‌ها تامین شود. در ابتدای هر فصل، شما چندین نامزد برای حمایت تیم خود پیدا می‌كنید كه هر یك شرایط خود را دارند. با دقت در بند‌های قرارداد آن‌ها ‌باید بهترینشان را انتخاب كنید تا بتوانید از پول بیشتری برای ارتقای تیم خود بهره‌مند شوید. به طور مثال، بعضی از آن‌ها برای هر بازی پول بیشتری می‌دهند. ولی برخی دیگر با توجه به قهرمانی تیمتان در لیگ یا كاپ، پول‌های اضافی به‌عنوان پاداش به تیمتان می‌دهند و این وظیفه‌ شماست كه با توجه به توانایی‌های تیم خود، بهترین حامی مالی را انتخاب كنید.
از طرف دیگر، با اضافه‌كردن قیمت بلیتِ بازی‌های خانگی نیز می‌توانید درآمد باشگاهتان را زیاد كنید. اما باید مراقب باشید كه این‌كار را فقط در بازی‌های حساس انجام دهید. زیرا اگر با طرفداران باشگاهتان مهربان نباشید، آن‌ها دیگر به دیدن بازی‌هایتان نخواهندآمد و از محبوبیت شما كاسته‌ خواهد شد. در واقع به‌عنوان یك مربی باید مراقب سه نكته در تیمتان باشید. محبوبیت تیم، شایستگی تیم، و امنیت شغلی. هر یك از این سه مورد دارای امتیازی از ۱ تا ۱۰۰ می‌باشد كه اگر مقدار آن در هر مورد كاهش یافت، ‌باید سریعاً به آن توجه كنید.
ممكن است تیم موفقی داشته‌باشید. ولی به‌علت تصمیمات غلطی كه در مورد بعضی از مسائل به‌عنوان مدیر تیم می‌گیرید، از محبوبیت شخصیتان كم شود. جواب‌هایی كه به خبرنگاران می‌دهید و یا برخورد با مشكلاتی كه بین بازیكنان در رختكن به‌وجود می‌آید، می‌تواند در این مسئله تاثیر داشته باشد. به عنوان نمونه، در مورد خراب شدن زمین تمرینتان توسط باران به شما گزارش داده می‌شود و از شما در مورد ادامه یا عدم ادامه‌ تمرینات سؤال می‌شود. شما سه گزینه برای جواب دادن دارید.
به تمرین ادامه دهید، زمین را به دست تعمیرات بسپارید و تمرین خود را قطع كنید و زمین را در همان شرایط رها كنید. مسلماً در صورتی كه به تمرینات خود در آن زمین ادامه دهید، موجب آسیب بیشتر به زمین، و نهایتاً خسارت مالی به باشگاه خواهید شد.
● فوتبال شبه ‌واقعی‌
از دیگر نكاتی كه در این سری از بازی فیفا پیشرفت زیادی كرده‌، تغییرات روحیه‌ بازیكنان و تیم است. در واقع اتفاقاتی كه در زمین می‌افتد، از قبیل تغییرات آب و هوا، حق میزبانی، تفاوت‌گل‌ها، گل‌نكردن یك پنالتی در بازی، بازیكن‌های اخراجی و ... همه در روحیه‌ بازیكنان و تیم شما موثر واقع می‌شود. درست مانند یك فوتبال واقعی، الزاماً تیم قوی تیم برنده نیست.
بلكه بسیاری عوامل دیگر نیز در پیروزی یك تیم موثر واقع می‌شود. به‌طور مثال، اگر تیم قوی‌ای داشته‌ باشید كه بازیكنانش را از سراسر دنیا با مبالغ زیادی به تیم خود آورده باشید و این بازیكنان با هم ناآشنا باشند، میزان شایستگی تیم شما (Team Chemistry) كاهش پیدا می‌كند، تا زمانی كه آن‌ها با هم آشنا بشوند، ارتباط بهتری با‌هم داشته‌باشند، و بازی همدیگر را بشناسند.
میزان <شایستگی تیم> در داخل بازی، با سه دایره كوچك كنار تعداد گل‌های‌‌‌زده‌ تیم‌ها مشخص می‌شود و این امر تعیین‌كننده‌ این نكته است كه بازیكنانتان چقدر همدیگر را می‌شناسند و می‌توانند حركات همدیگر را پیش‌بینی كنند و با هم همكاری داشته باشند. اگر این میزان كم شود، میزان استقامت بازیكنانتان كمتر می‌شود، آن‌ها زودتر خسته می‌شوند، در صورت عقب‌افتادن از حریف رغبت كمتری برای كسب تساوی از خود نشان می‌دهند و به‌طور كلی توان تكنیكی تیم پایین‌می‌آید. در این بازی، تیم‌های كوچك و صمیمی‌تر، رغبت بیشتری برای نتیجه‌گرفتن از خود نشان می‌دهند.یكی دیگر از نكات جدیدی كه در فیفای امسال اضافه شده‌، امكان تعویض حالات تاكتیكی درون بازی، به‌وسیله كلید‌های Num است. در واقع می‌توانید چهار حالت حمله‌ای را با زدن كلید‌های Num و چهار حالت دفاعی را با زدن كلید‌های Num+Q تجربه كنید. به‌طور مثال، می‌توانید ضدحمله، جلورفتن پیستون‌های كناری،‌ افزوده شدن نفرات در محوطه‌ جریمه‌ حریف، تله‌ آفساید و افزوده شدن مدافعانتان را با این كلید‌ها در داخل بازی انجام دهید. همچنین با زدن عدد پنج در این قسمت، می‌توانید تعیین كنید كه اگر تیم‌شما عقب است، هجومی‌تر بازی كند و یا اگر برنده‌ بازی است سعی كند نتیجه را حفظ نماید.
یكی از نكات جالبی كه جای آن همیشه در بین بازی‌های فیفا خالی‌بود و آن‌را در این بازی می‌بینیم، خطای دست یا هند است. در فیفا ۲۰۰۶ برای اولین بار این خطا تعبیه شده‌است و حتی به‌خاطر آن پنالتی گرفته‌می‌شود. گرچه بازی‌كننده دخالتی در انجام این خطا ندارد و معمولاً این خطا به‌صورت تصادفی رخ می‌دهد. ولی وجود آن موجب می‌شود شاهد فوتبالی شبه واقعی باشیم. یعنی این هیجان را برایتان به‌وجود می‌آورد كه هرگاه كه مدافعتان را به‌منظور بلوكه‌كردن توپ به‌طرف آن می‌فرستید، این ترس را داشته‌باشید كه ممكن است خطای هندتان گرفته‌شود.
یكی از ایراد‌های این فیفا، حركات آهسته دروازه‌بان‌هاست. در واقع، در اكثر سانتر‌ها، دروازه‌بان‌ها در جایگاه خود می‌ایستند، عكس‌العمل آن‌ها آهسته و دور از منطق فوتبال می‌باشد و تحرك آن‌ها در گرفتن توپ بسیار كم است. به‌طور مثال، اگر توپی پشت مدافعان حریف، بیرون محوطه جریمه فرستاده شود و دروازه‌بان نزدیك‌ترین فرد به آن باشد، برای تصاحب آن به طرف توپ نمی‌رود.
(این مشكل بیشتر مربوط به كامپیوتر است، زیرا شما می‌توانید با كلید خود دروازه‌بانتان را برای تصاحب توپ از دروازه خارج كنید.) البته عكس‌العمل‌های گرفتن توپ‌های دروازه‌بانان با این‌كه كند‌است، از طراحی حركات خوبی برخوردار می‌باشد. این حركت‌ها مخصوصا در نماهای پخش مجدد كه با دوربین‌های مختلف و از زوایای گوناگون نشان‌داده می‌شوند، بسیار دیدنی می‌باشند.
با این‌كه تعداد حركات كنترل‌كننده بازیكنان از قبیل دریبل‌ها محدود‌تر شده‌است، طراحی آن‌ها به‌گونه‌ای بوده‌كه حال و هوای یك فوتبال واقعی را به بازی‌كننده منتقل‌ كند. حركاتِ منطقی دنیای فوتبال، اكثرا قابل اجرا هستند. یكی از حركات جدیدی كه در این قسمت از FIFA تعبیه شده‌ حركتی به اسم Dummy Move است كه در واقع حركتی است كه با آن حریف را گول می‌زنید.
در سری‌های قبل بازی، گوشه‌ای از این حركت را در قالب Fake Shot یا ادای شوت‌زدن می‌دیدیم كه در این بازی، علاوه بر شوت، در دادن پاس و انجام سانتر‌ها هم می‌توان آن‌را اجرا كرد و با آن دفاع را گول‌زد و سپس حركت دیگری را انجام داد.
این حركت با دكمه C انجام می‌شود. دكمه C در دفاع كردن طوری عمل می‌كند كه این اجازه را به بازیكنتان می‌دهد كه توپ‌های در حال ارسال را در بین مسیر از آن خود كند و همواره حالتی را برای مدافعتان ایجاد‌كند كه یار حریف را زیر نظر داشته باشد و با او حركت كند. درست مانند دفاع در ورزش بسكتبال كه مدافعان پا‌به‌پای مهاجمان حركت می‌كنند و حركاتشان را زیرنظر می‌گیرند.
از دیگر نكات اضافه شده به بازی، امكان تعیین سناریوی خاص برای شروع هر بازی است. مثلا می‌توانید یك بازی را در حالی آغاز كنید كه دو گل از حرف عقب باشید، یا شروع بازی در نقطه‌ خاصی از زمین باشد، و یا تعداد بازیكنان مصدوم، اخراجی یا دارای كارت زرد هر تیم را مشخص كنید.
اگر از طرفداران این بازی هستید و در سال‌های قبل نیز این بازی را انجام داده‌اید، فراموش نكنید سری به قسمت Retro بزنید. در این قسمت می‌توانید مروری بر ۱۲ سال تولید این بازی مشهورداشته باشید. در هر سال قسمت‌های جدیدی كه به بازی اضافه شده‌است، همراه با صحنه‌ای از بازی آن سال برایتان نمایش داده می‌شود. همچنین در این قسمت می‌توانید شاهد ده گل تماشایی منتخب نیز باشید كه در میان آن‌ها اولین گل <وین رونی> و گلِ مشهور <دیوید بكهام> كه از وسط زمین به تیم آرسنال زد نیز دیده می‌شوند. دیدن مصاحبه تصویری اختصاصی <ساموئل اتوئو> نیز تماشایی است.
● گرافیك بازی‌
به‌نظر می‌آید گرافیك بازی نسبت به سال قبل تغییر چندانی نداشته است. خبرنگار مقوایی با لباس زرد كه كنار زمین با دوربینش نشسته‌است، همچنان وجود دارد! تماشاچیان در پس‌زمینه ‌مانند سال قبل داخل همدیگر قرار‌دارند و همچنان تغییرات آب و هوایی و هوای بارانی در بسیاری مواقع نشان داده نمی‌شود. چهره‌های بازیكنان درست مانند فیفای قبلی است و همچنان موها و لباس بازیكنان حركتی شبیه دنیای واقعی ندارد.
تنها اتفاق خوبی كه در گرافیك بازی افتاده، تحرك بیشتر اندام و مفاصل بازیكنان است. به‌عنوان مثال، هنگامی كه بازیكنی زمین می‌خورد، مفصل مچ پایش نیز تكان می‌خورد یا این‌كه در دست‌ها و آرنج‌های بازیكنان حركاتی بیشتر از قبل مشهود است.
تعداد دوربین‌های بازی هم اضافه شده‌است. یكی از جالب‌ترین این دوربین‌ها، دوربین بالای‌سر یا Overhead است كه جذابیت زیادی دارد و ما را به‌یاد بازی‌های فوتبالی مانند MP Soccer ،Kick Off و Sensible‌‌‌Soccer می‌اندازد. دوربین پشت دروازه در صحنه‌های پخش مجدد نیز بسیار دیدنی است. اگر داور در صحنه‌ای آوانتاژ بدهد، آیكونی بالای صفحه مبنی بر اعلا‌م این مسئله باز می‌شود. همچنین اگر دروازه‌بانتان توپ را بیشتر از شش ثانیه در دستانش نگه‌دارد، اجباراً آن‌ را در مكانی نامشخص پرتاب می‌كند.
صدای بازی ‌مانند همیشه خوب است. تنوع در تشویق تماشاچیان بیشتر شده و زیاد شدن قطعات موسیقی بسیار دلنواز است. به‌طوری كه هر‌سلیقه‌ای كه داشته‌باشید، موسیقی دلخواهتان را در میان فهرست موسیقی بازی خواهید شنید. مانند سال پیش این قطعات نیز متعلق به ملیت‌های مختلف جهان می‌باشند. ضمن این‌كه اگر از موسیقی خوشتان نیامد، می‌توانید با دكمه Tab آن‌را به قطعه‌ بعدی ببرید. در بین قطعات نیز گاهی گوشه‌ای از گزارش تاریخیِ یكی از گل‌های زده‌شده توسط بازیكنان بزرگ را می‌شنوید، كه شنیدی است.
از نكات جالب دیگر بازی می‌توان به عوض‌شدن گزارشگر باوفای تمام این سال‌های فیفا، یعنی John Motson اشاره‌كرد. در فیفا ۲۰۰۶ برای اولین بار صدای Clive Tyldesley را به‌عنوان گزارشگر می‌شنویم. تحلیلگر بازی‌های قبل نیز، یعنی Ally‌‌‌McCoist هم جای خود را به Andy Gray داده‌است.
این بار دو بازیكن مشهور و جوان، یعنی <رونالدینهو> و <وین رونی> چهره ‌خود را به پوستر و عكس روی جلد ارزیابی بازی CDها و DVD بازی داده‌اند.
رونی در مورد این همكاری با EA می‌گوید: <من یكی از طرفداران بزرگ بازی‌های فیفا هستم و مشتاقانه منتظر بودم تا در نسخه‌ نهایی FIFA ۲۰۰۶ با این شركت همكاری كنم.
این بازی در میان سایر هم‌تیمی‌هایم نیز از محبوبیت بسیاری برخوردار است؛ به‌خصوص زمانی كه همه‌ ما با هم برای یك بازی خارج خانه، در شهری دیگر جمع می‌شویم، فیفا را بسیار بازی می‌كنیم.
برای بازیكن جوانی مثل من افتخار بزرگی‌ا‌ست كه برای تبلیغ این بازی انتخاب شده‌ام.> وین‌ رونی ستاره‌ جدید منچستر یونایتد بازیكنی‌است كه توانست اولین گلش را در مسابقات لیگ برتر انگلیس در سن شانزده‌سالگی بزند و با گلی كه در هفده‌سالگی در جام جهانی زد، توانست جوان‌ترین گلزن انگلیس در این مسابقات باشد. همچنین در مسابقات Euro ۲۰۰۴ از خود نمایش بسیار خوبی نشان داد.
رونالدینهو نیز در این مورد گفته‌است: < خیلی شانس آورده‌ام كه برای تبلیغ این بازی دعوت شده‌ام. این بازی به من فرصت می‌دهد كه هر روز بازی‌ای را كه آرزو‌دارم، در واقعیت انجام بدهم ولی نمی‌توانم، در منزلم انجام دهم.>
او كه در سال ۲۰۰۴ بهترین بازیكن سال لقب گرفت، از ۱۹ سالگی برای تیم ملی برزیل بازی‌های بسیار خوبی را انجام داد و الان كه ۲۵ سال دارد، یكی از بازیكنان موثر بارسلونا است. این دو بازیكن قبلاً نیز با EA همكاری كرده‌بودند.
رونی در بازی‌ها ۲۰۰۵ FIFA (كه در انگلیس پخش ‌شد) و فوتبال‌ خیابانی و رونالدینهو نیز در FIFA ۲۰۰۴، همكاری كرده‌بودند. در ضمن از آن‌ها علاوه بر تبلیغات، برای مشورت در طراحی تكنیكی بازی نیز استفاده‌شده‌است.
امیرپاشا آزادی‌پو
منبع : ماهنامه شبکه