سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 7 May, 2024
مجله ویستا


اثبات وجود خداوند


اثبات وجود خداوند
نویسنده : هیک - جان
مترجم : گواهی - عبدالرحیم
محل نشر : تهران
تاریخ نشر : ۱۳۸۲/۰۹/۱۵
رده دیویی : ۲۱۱.
قطع : وزیری
جلد : شومیز
تعداد صفحه : ۳۸۸
نوع اثر : ترجمه
زبان کتاب : فارسی
شماره کنگره : BT۹۸/ه۹ف‌لا۲
نوبت چاپ : ۱
تیراژ : ۱۰۰۰
شابک : ۹۶۴-۴۷۶-۰۳۸-۷

در این کتاب پاره ای از نوشته های فلسفی پایه ای, اعم از ایجابی و سلبی, یا مطالب کلاسیک و قدیمی, همچنین نوشته های معاصر و جدیدی که مربوط به مسئله وجود خداوند است, جمع آوری و به بحث گذاشته شده است. نویسنده در آغاز می گوید: موضوع وجود خداوند, به عنوان یک مسئله فلسفی, حول و حوش دلایل کلامی که از زمان افلاطون کانون بحث و مناظره بوده اند دور می زند. این که این ادله می توانند به تثبیت نتیجه مورد دلخواه خویش بینجامند, و بر فرض این که به چنین توفیقی دست پیدا کنند آیا از هیچ ارزش دینی مثبتی برخوردارند یا خیر, سوالاتی هستند که محل بحث و نزاع می باشند. اما این که خود ادله مزبور در زمره تمرینات قدیمی و کلاسیک استدلالات فلسفی هستند محل بحث نیست. از این رو بخش های اول و دوم این کتاب به ادله مزبور اختصاص یافته اند, و بخش بیشتری از دیباچه حاضر نیز به بحث پیرامون منزلت آنها از منظر فلسفه و دین می پردازد. در بخش نخست تحت عنوان براهین خدا باورانه, برهان های وجود شناختی, کیهان شناختی, غایت شناختی, برهان اخلاقی, و برهان مبتنی بر تجربه دینی مطرح گردیده است. بخش دوم, نیز تحت عنوان مباحث و پرسش ها مشتمل است بر: مناظره ای در باب وجود خداوند/ برتراند راسل و فردریک کاپلستن, خداوند به مثابه القائ (فرافکنی) ذهن بشری: لودویک فرئرباخ, نا مربوط بودن ادله از نگاه کتاب مقدس/ جان بیلی و اعتراض دینی بر ادله و براهین خداشناسی/ سورن کییر کیگارد. در بخش سوم (مسائل معاصر) ابتدا, مبحث اثبات پذیری و ابطال پذیری در قالب این مقالات فراهم می آید: الهیات به مثابه امری بی معنا/ آیر, الهیات و ابطال پذیری/ آنتونی فلو, احکام دینی به مثابه اموری اخلاقا, و نه واقعا, معنادار/ بریث ویت و گزاره های دینی به عنوان بیاناتی حقیقتا معنادار/ جان هیک. در مبحث پایانی (منطق خداوند) نوشته ای از جان ویزدوم با عنوان شیوه های تفکر و منطق خداوند به طبع رسیده است. گفتنی است جان هیک ـ فراهم آورنده این کتاب ـ اصل اثبات پذیری را به شکلی اصلاح شده می پذیرد و تلاش می کند نشان دهد گزاره خداوند وجود دارد ـ فارغ از آن که صادق یا کاذب باشد ـ تصدیقی حقیقتا واقعی است.