پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا
درباره روش پژوهش و نویسندگی میشل دو مونتاین (در این روز ۲ اوت)
دوم اوت سال ۱۵۸۰ «میشل دو مونتاین» نویسنده و پژوهشگر بنام فرانسوی تالیف دو جلدی خود «رساله ها» را منتشر ساخت كه روزنامه های اروپایی به این مناسبت مدعی شده اند كه وی مبتكر رساله نگاری («اسیEssay» نویسی) بوده است كه اینك قلمرو بیشتری یافته و فیلم و عكس را هم در برگرفته است. مورخان، ابتكار رساله نویسی را به صورتی كه در دانشگاههای امروز مرسوم است از «پلوتارك» دانسته اند.
تعریف مونتاین از رساله چنین بوده است: جمع آوری هر مطلب و سند و شاهد درباره یك «تاپیك» با مقدمه و نتیجه گیری. وی نوشته است: تاكید بر «یك تاپیك» یعنی نپریدن از این شاخه به آن شاخه و پرداختن و تمركز كردن تنها روی یك موضوع و مسئله. رساله نقطه مقابل تخیل است. نتیجه گیری نویسنده از رساله اش نمی تواند خیالبافی باشد. چشم انداز و پیش بینی به استناد حقایق و تجربه ها، خیالبافی نیست. «اسی» نه باید زیاد طولانی باشد و نه خیلی كوتاه. جمع آوری رساله های مربوط به یك موضوع از نویسندگان و پژوهشگران مختلف در یك كتاب، خدمت بزرگی به امر تحقیق و پیشرفت است. مون تاین كه یك انساندوست بود و سفرها و مطالعات بسیار كرده بود در عین حال روشی جامع برای بررسی و مطالعه انسان، از شناخت طبیعت بشر تا شناخت عادتها، عقاید و استعداد های او به دست داده و گفته است كه برای پژوهش بشر، یك پژوهشگر باید نخست خودش را تحت مطالعه قرار دهد زیرا كه انسانها احساس و عواطف و خواست و ناخواست مشترك فراوان دارند.
دکتر نوشیروان کیهانی زاده
تعریف مونتاین از رساله چنین بوده است: جمع آوری هر مطلب و سند و شاهد درباره یك «تاپیك» با مقدمه و نتیجه گیری. وی نوشته است: تاكید بر «یك تاپیك» یعنی نپریدن از این شاخه به آن شاخه و پرداختن و تمركز كردن تنها روی یك موضوع و مسئله. رساله نقطه مقابل تخیل است. نتیجه گیری نویسنده از رساله اش نمی تواند خیالبافی باشد. چشم انداز و پیش بینی به استناد حقایق و تجربه ها، خیالبافی نیست. «اسی» نه باید زیاد طولانی باشد و نه خیلی كوتاه. جمع آوری رساله های مربوط به یك موضوع از نویسندگان و پژوهشگران مختلف در یك كتاب، خدمت بزرگی به امر تحقیق و پیشرفت است. مون تاین كه یك انساندوست بود و سفرها و مطالعات بسیار كرده بود در عین حال روشی جامع برای بررسی و مطالعه انسان، از شناخت طبیعت بشر تا شناخت عادتها، عقاید و استعداد های او به دست داده و گفته است كه برای پژوهش بشر، یك پژوهشگر باید نخست خودش را تحت مطالعه قرار دهد زیرا كه انسانها احساس و عواطف و خواست و ناخواست مشترك فراوان دارند.
دکتر نوشیروان کیهانی زاده
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران اسرائیل غزه مجلس شورای اسلامی دولت نیکا شاکرمی روز معلم معلمان رهبر انقلاب مجلس بابک زنجانی دولت سیزدهم
هلال احمر آتش سوزی قوه قضاییه تهران پلیس اصفهان بارش باران سیل شهرداری تهران آموزش و پرورش فضای مجازی سازمان هواشناسی
قیمت دلار قیمت طلا قیمت خودرو بازار خودرو قیمت سکه خودرو دلار بانک مرکزی حقوق بازنشستگان سایپا ایران خودرو کارگران
نمایشگاه کتاب سریال شهاب حسینی عفاف و حجاب کتاب جواد عزتی مسعود اسکویی تلویزیون سینما سینمای ایران دفاع مقدس فیلم
رژیم صهیونیستی فلسطین آمریکا جنگ غزه حماس نوار غزه چین ترکیه اوکراین انگلیس یمن ایالات متحده آمریکا
استقلال پرسپولیس فوتبال علی خطیر سپاهان باشگاه استقلال لیگ برتر ایران تراکتور لیگ قهرمانان اروپا رئال مادرید لیگ برتر بایرن مونیخ
هوش مصنوعی کولر تبلیغات موبایل تلفن همراه اینستاگرام گوگل اپل ناسا عیسی زارع پور وزیر ارتباطات
کبد چرب فشار خون بیمه دیابت بیماری قلبی کاهش وزن داروخانه رابطه جنسی