پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024


مجله ویستا


۳۰ درس از کسب و کار اینترنتی


۳۰ درس از کسب و کار اینترنتی
برای کسب و کار اینترنتی چه اقدامی را باید انجام داد.۳۰ درس زیر به شما یاد می دهد که یک کسب و کار اینترنتی موفق چه مراحلی را باید طی کند.
۱) طراحی سایت؛
هر کسی می تواند یک سایت «بسازد» اما هر کسی نمی تواند یک سایت «طراحی» کند. طراحی سایت تنها ساخت گرافیک های زیبا و جذاب نیست. در طراحی یک سایت عوامل مهمی همچون «روانشناسی رنگ ها»، «نحوه چیدمان گرافیک»، «نمایش موثر متن ها»، «اندازه گرافیک» و چندین عامل مهم دیگر دخیل هستند. وجود هر یک از این عوامل به تنهایی نمی تواند یک سایت را حرفه یی جلوه دهد.
۲) قانون رنگ ها؛
قانونی برای اینکه از چه رنگ هایی باید در سایت خود استفاده کنید، وجود ندارد، هرچند رنگ سایت شما گویای زمینه کاری سایت تان است. به عنوان مثال توصیه می شود برای سایت های تفریحی از رنگ های شاد مانند زرد، نارنجی، سبز، صورتی یا بنفش استفاده کنید یا برای سایت شرکت رنگ های آرام مانند آبی، خاکستری، سفید و مانند آن را به کار ببرید. دوباره تاکید می کنیم شما اجباری در استفاده یا عدم استفاده از یک طیف رنگی خاص برای سایت خود ندارید اما هرگز فراموش نکنید که رنگ بازتاب دهنده موضوع سایت شماست. اگر ممکن است همواره از سه تا پنج رنگ در هر صفحه استفاده کنید. استفاده از رنگ های زیاد و متنوع باعث می شود ناخودآگاه چشم کاربر به سمت آنها کشیده شده و توجه کاربر را از موضوع اصلی دور کند.
۳) حرکت آسان؛
حرکت در بین صفحات سایت باید مختصر، سریع و ساده باشد. از ساختار یکسانی برای حرکت در بین صفحات سایت استفاده کنید به گونه یی که کاربر بداند در کجای سایت قرار دارد و چگونه می تواند به سایر صفحات سایت شما دسترسی پیدا کند. سادگی کلید موفقیت در جهت یابی سایت است.
۴) نکات مهم در طراحی؛
صفحه اصلی سایت خود را به گونه یی طراحی کنید تا بازدیدکننده را برای کاوش در سایت خود تحریک کنید. عموماً شما برای جلب توجه بازدیدکننده فقط یک شانس دارید. برای این کار باید نکاتی را رعایت کند؛ - صفحه اصلی سایت خود را با یک عنوان وادارکننده و منفعت گرا به همراه زیرعنوان مناسب آغاز کنید.- توصیف مناسبی برای سایت خود در صفحه اول بگنجانید. - لینک های سایت را در صفحه اول به گونه یی قرار دهید که خلاصه یی کلی از سایت شما را نشان دهد. می توانید لینک ها را به سرفصل ها تبدیل کنید و توضیح مختصری درباره آنها بنویسید. حداقل برای صفحات بسیار مهم سایت خود، لینک هایی را در صفحه اول قرار دهید. - سعی کنید ای میل بازدیدکننده را با استفاده از جملات تشویقی به دست آورید.
۵) فرمت یکسان؛
سعی نکنید از ۵۰ فرمت مختلف برای نمایش محتوای سایت خود استفاده کنید، از رنگ، نوع فونت و اندازه متن یکسان در نمایش متون سایت استفاده کنید. سایت خود را از لحاظ طراحی خیلی پیچیده نکنید. سادگی باعث می شود هم شما سریع تر نتیجه بگیرید و هم مشتریان شما راحت تر به مقصود برسند. سادگی یک سایت حرفه یی بیشتر از یک سایت غیرحرفه یی است.
۶) طول خطوط؛
یکی از نکاتی که هنگام طراحی سایت باید به آن توجه داشته باشید طول خطوط است. طول یک خط از مطلب شما باید به گونه یی باشد که به راحتی قابل خواندن باشد. طول بهینه برای یک خط به گونه یی که در چاپ هم مشکلی نداشته باشد ۱۰ تا ۱۲ کلمه یا ۶۰ تا ۷۰ حرف است. برای متن هایی که با قلم درشت تر نوشته می شوند این تعداد حرف و کلمه باید کمتر باشد. اگر طول یک خط زیاد باشد خواننده مجبور خواهد شد برای پیدا کردن ابتدای خط کمی وقت صرف کند. البته طول بسیار کم خطوط یا پاراگراف ها هم ناشیانه و ناهنجار است.
۷) نوع فونت مناسب؛
در انتخاب نوع فونت دقت کنید. هر فونتی را صرفاً به خاطر زیبایی انتخاب نکنید. برای متن های فارسی ترجیحاً از فونت های Tahoma و Arial استفاده کنید.
۸) رازهای صفحه سفارش؛
آیا می دانید در صفحه سفارش چه نکاتی را باید رعایت کنید؟ فرض کنید بازدیدکننده تصمیم گرفته است از سایت شما خرید کند. اگر شما یکسری مسائل را رعایت کنید، او به خرید آن کالا از سایت شما تشویق شده و با کمال میل کالای شما را خریداری می کند.
- تصویر کالا را به صورت واضح در صفحه سفارش قرار دهید.
- مزایای کالا را در صفحه سفارش لیست کنید.
- پاداش ها یا کالاهای رایگانی را که می خواهید به او بدهید ذکر کنید.
- هر تخفیف یا جایزه یی را که برای او در نظر گرفته اید، نمایش دهید.
- در صفحه سفارش هیچ لینکی را به خارج از سایت خود قرار ندهید.
- چند کالای وابسته که فکر می کنید ممکن است برای وی جذاب باشد را نمایش دهید.
۹) محل لینک ها؛
یکی از نکاتی که باید در صفحه اصلی سایت خود رعایت کنید این است که به سایت های دیگر لینکی برقرار نسازید مگر زمانی که آن سایت ها هم از آن شما باشند. اگر می خواهید در یک برنامه تبادل لینک شرکت کنید بهتر است از یک صفحه جداگانه برای این کار و معرفی سایت های دیگر استفاده کنید.
۱۰) بخش های اساسی سایت؛
آیا می دانید یک سایت مناسب برای کسب و کار اینترنتی باید دارای بیست و دو بخش اساسی باشد؟ این بخش ها عبارتند از صفحه اصلی، محصولات، خدمات، اطلاعات تماس، قیمت ها، گواهینامه ها، نظرات و انتقادات درباره کالاها و «قبل از- بعد از»، پرسش های متداول، فرم جوابگویی، خبرنامه آنلاین، منابع یا مقالات، درباره ما، صفحه اطلاعات گارانتی، ممیزی و نظرات بازدیدکنندگان، تقویم رویدادها، جست وجو، قوانین بازگرداندن کالا و پس دادن آن، سیاست های شخصی، نقشه سایت، اطلاعات کپی رایت، صفحه لینک ها، اطلاعات رسانه یی شامل مقالات، تصاویر، تبلیغات و هرگونه اطلاعاتی که از رسانه ها از جمله تلویزیون، روزنامه ها، مجلات و اینترنت در مورد کالاهایتان ارائه کرده اید، اخبار سایت و تازه ها و فروشگاه آن لاین ۲۴ ساعته و ۷ روز در هفته.
۱۱) مشخصهalt :
از خصیصه alt برای تمامی تصاویر سایت استفاده کنید. بعضی از مردم عادت دارند گزینه نمایش تصاویر را در تنظیمات مرورگر خود غیرفعال کنند. در این صورت متنی که در خصیصه alt هر تصویر مشخص کرده اید به جای آن تصویر نمایش داده می شود.
۱۲) جلوگیری از...؛
به بازدیدکنندگان سایت خود بگویید که در صورت خرید و استفاده از کالاها یا خدمات شما از چه چیزی «جلوگیری» خواهند کرد. فراموش نکنید آنها ممکن است بخواهند از درد، وحشت، خطر، ضرر و... جلوگیری کنند. یادآوری این گونه مسائل، بازدیدکننده را به خرید از سایت شما بیشتر تحریک می سازد.
۱۳) خدمات تخصصی تر؛
تا جایی که امکان دارد کالا یا خدمت خود را تخصصی تر و بازار هدف خود را دقیق تر انتخاب کنید. مثلاً به جای ارائه یک سرویس خاص به دانشجویان آن را تخصصی تر کرده و به دانشجویان یک رشته خاص ارائه دهید.
۱۴) مصاحبه با افراد مرتبط؛
با افرادی که با صنعت و موضوع کسب و کار شما ارتباط دارند مصاحبه یی ترتیب دهید و با اجازه آنها مصاحبه را به یک مقاله تبدیل کرده و در سایت خود درج کنید.
۱۵) فایل های ویروسی؛ از سالم بودن فایل هایی که از طریق اینترنت به دیگران ارائه می دهید، مطمئن شوید. گاهی اوقات، ویروسی بودن فایل ها یا کارکرد غلط آنها می تواند مشتریان زیادی را فراری دهد. فراموش نکنید بررسی صحت عملکرد تمام قسمت های سایت شما را به موفقیت نزدیک تر می سازد.
۱۶) خرید در اولین بازدید؛
فراموش نکنید که در همان بازدید اول مردم را به خرید کالاها یا خدمات خود وادار کنید. بسیاری از بازدیدکنندگان ممکن است از خدمات یا کالاهای شما خوش شان بیاید و به خرید آنها راغب باشند اما معمولاً خرید را به تعویق می اندازند و به زمان دیگری موکول می کنند که سرانجام با گذشت زمان کمی فراموش می کنند.
۱۷) بازدیدکننده را در سایت نگه دارید؛
تا جایی که ممکن است بازدیدکننده را در سایت خود نگه دارید. دانلود کتاب های الکترونیکی رایگان، ارائه سرویس های آنلاین و فرم های ثبت نام برای استفاده از موضوعات خاص از جمله مواردی هستند که بازدیدکننده را برای زمان بیشتری در سایت نگه می دارد.
۱۸) اطلاعات محرمانه؛
کاری کنید تا مردم از سفارش دادن احساس ایمنی و راحتی کنند. به آنها بگویید که پست الکترونیک و سایر اطلاعات شخصی آنها محرمانه تلقی شده و در اختیار هیچ کسی قرار نخواهید داد.
۱۹) داستان های خبری؛
داستان های خبری که به سایت و زمینه کاری شما مربوط می شوند را در سایت خود ارائه دهید. مردم به این گونه خبرها علاقه بیشتری دارند.
۲۰) یک شخص باشید؛
به بازدیدکنندگان از سایت تان یادآوری کنید که شما یک فرد هستید نه فقط یک سایت. به عنوان مثال می توانید اطلاعاتی را در مورد خود همراه با تصویرتان منتشر کنید. با این روش، حضور شما ملموس تر و نمایان تر خواهد شد. مردم بیشتر دوست دارند طرف حساب شان یک شخص باشد تا یک سایت و یک دنیای مجازی.
۲۱) مباحثه و مجادله؛
یک مباحثه یا شرط بندی رایگان برای بازدیدکنندگان در سایت خود برقرار سازید. جایزه این کار هم باید چیز جالب یا باارزشی باشد تا بازدیدکننده را برای شرکت در این مجادله تحریک سازد. بسیاری از افراد برای آگاهی از نتایج این مباحثات دائماً سایت شما را مورد بازدید قرار می دهند.
۲۲) یک تجربه خوب؛
به کسانی که برای اولین بار از سایت شما بازدید می کنند، احساس خوب و برداشت مثبتی از سایت خود بدهید نه اینکه اولین چیزی که به دید آنها می رسد یک بنر تبلیغاتی بزرگ در بالای صفحه اصلی سایت باشد، اگر همه چیز درست باشد، آنها سایت شما را به دوستان شان معرفی خواهند کرد.
۲۳) بررسی صحت لینک ها؛ مرتباً صحت لینک های سایت خود را بررسی کنید. اگر مردم روی یک لینک کلیک کنند که درست کار نکند دیگر وقت خود را برای کلیک روی سایر لینک ها هدر نخواهند داد.
۲۴) لینک های مفید؛
به سایت هایی که اطلاعات مفیدی مرتبط با کالاها یا خدمات شما دارند، لینک بدهید. اگر لینک های مفید زیادی در سایت تان داشته باشید سایت شما به یک صفحه آغازین برای بازدیدکنندگان تبدیل خواهد شد.
۲۵) حرفه یی دیده شوید؛
کسب و کار کوچک خود را در اینترنت، بزرگ و حرفه یی جلوه دهید. طراحی حرفه یی سایت، سیستم سفارش دهی دقیق، چیدمان سازماندهی شده سایت، داشتن رتبه مناسب در موتورهای جست وجو و به طور کلی، «حرفه یی رفتار کردن» بر بالا بودن کیفیت و سطح کار شما دلالت دارد.
۲۶) دستورالعمل سفارش دهی واضح؛
با دادن دستورالعمل سفارش دهی واضح و ساده به افزایش مشتریان خود کمک کنید. تمامی اطلاعات مورد نیاز برای سفارش دهی را در اختیار کاربر قرار دهید. سیستم سفارش دهی خود را مطابق با توانایی افراد تازه کار در اینترنت طراحی کنید.
۲۷) سایت های غیرمرتبط با موضوع اصلی؛
ترافیک سایت خود را با ساختن وب سایت های کوچکی که موضوع آنها مد روز در زمینه یی خاص یا مباحث مورد علاقه و جذاب مردم است افزایش دهید. کافی است تبلیغات سایت اصلی خود را در آن بگنجانید.
۲۸) تصاویر کالای خود را در سایت قرار دهید؛
کالای عرضه شده خود را با تصاویر واضح و گویا عرضه کنید. اگر کالای شما تصویر یا توضیحات مناسبی ندارد، باید قبل از عرضه آن به هر نحو، تصاویر مناسبی از آن تهیه کنید زیرا اگر کالایی را بدون تصویر مشخص و توضیحات کافی ارائه کنید، در حقیقت وقت و هزینه خود را هدر داده اید.
۲۹) به روزآوری مطالب و صفحات؛ محتوای سایت خود را به صورت منظم به روز کنید. به روز بودن یک سایت نشان دهنده اهمیت موضوع و جدیت کسب و کار است.
۳۰) تمرکز روی خواسته های بازدیدکنندگان؛
روی خواسته های بینندگان سایت خود تمرکز کنید نه خواسته های خود. آنها می خواهند بدانند سایت شما چه چیزی برای «آنها» دارد نه اینکه شما چه چیزی از آن سایت به دست می آورید.
ک. وزیری
منبع : روزنامه اعتماد