دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا

مشترک مورد نظر کجاست!


مشترک مورد نظر کجاست!
خبر از در و دیوار سرازیر می شود و از هر گوشه آه و ناله ای بلند می شود که، "آنتن نمی دهد، "پیام کوتاه نمی رسد"، "مشترک مورد نظر در یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد در دسترس نمی باشد" و جملاتی از این دست.
رسانه ها هم پیگیر علت اختلال های آشکار می شوند و پاسخی درستی دستگیرشان نمی شود.این در حالی است که دست اندرکاران شبکه تلفن همراه دولتی در برخی مواقع نه تنها اختلال ها را تکذیب می کنند بلکه یک گام به جلو آمده و آماری مبنی بر بهبود و افزایش کیفیت شبکه هم می دهند که طبعا با واقعیت و گزارش های جراید انطباقی ندارد.
در کنار تمام این مشکلات و ارایه آمارهای غیرقابل لمس برای کاربران، مدیران شبکه دولتی شبانه روز در تلاش برای واگذاری اختلال ها(سیم کارت های جدید) هستند.
بارها کارشناسان واگذاری های جدید را به عنوان عامل اختلال ها پیش بینی کرده و می کنند اما در عمل اتفاق دگر می افتد.مقصود نقض تلاش ها برای رفع مشکلات یا انگ کم کاری زدن به مدیران و کارشناسان دولتی نیست ولی آنچه ما شاهد آن هستیم این است که در نهایت تنها یک طرف این ماجرا سال هاست که بهای آن را می پردازد و آن مشترکان تلفن همراه هستند.
مردم اعتراض می کنند و مدیران دولتی تکذیب کرده و خبر از بهبود می دهند. یکی از مشکلات این میان، نبود نهاد حمایت کننده از حقوق مشترکان تلفن همراه است. به نظر می رسد که در این میان کاری از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی که وظیفه تنظیم بازار و نظارت بر حسن عملکرد اپراتورها را دارد ساخته نیست چراکه امروزه تعداد پرونده های باز روی دست این سازمان رو به افزایش است و بعید به نظر می رسد احقاق حقوق مشترکان هم که خود کاری است بس بزرگ و پرتنش در دستور کار ایشان قرار بگیرد.
جالب آنکه اختلال ها در دو شبکه دیگر کشور یعنی ایرانسل و تالیا هم وضعیت رضایت بخشی ندارد و به زودی ایشان هم مانند اپراتور دولتی در برابر موج انتقادهای مربوط به اختلال ها واکسینه می شوند.از این رو و با توجه به شواهد موجود مبنی بر ناتوانی سایر ارگان ها در کمک به حقوق مشترکان تلفن همراه ظاهرا راهی بجز سخن گفتن و درخواست از خود سرویس دهنده ها وجود ندارد، از این رو یک بار دیگر درخواست سال های گذشته تکرار می شود که اپراتورها حداقل برای تکریم مشترکان، یک راهکار مشخص در پیش بگیرند.
به هر حال اختلال را داریم، شاید بد نباشد اپراتور دولتی برای جبران این مهم اقدام به ارایه برخی از خدمات تخفیفی و تشویقی کند تا مشترکان هم احساس کنند که رضایت آنها برای اپراتورها در عمل مهم است. به گزارش سایت جامع استان کهگیلویه و بویراحمداختلالات شبکه تلفن همراه در برقراری تماس و ارسال پیام کوتاه طی هفته گذشته در برخی مناطق و شهرهای استان کهگیلویه و بویراحمد به شدت افزایش یافته است. این در حالی است که مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار در آخرین اظهارات خود اعلام کرد که کیفیت ارتباطات در این شبکه بهبود یافته است.
طی هفته گذشته اختلال در برقراری تماس در برخی مناطق استان به خصوص شهرهای یاسوج و گچساران به حدی بوده که برخی مشترکان برای تماس از تلفن ثابت به همراه یا بالعکس و همراه به همراه ناچار بوده اند چهار تا پنج مرتبه شماره گیری خود را تکرار کنند و در بیشتر موارد نیز به دلیل خط روی خط شدن، تماس ها ناموفق بوده است و در موارد متعددی نیز شبکه مشغول بود. در عین حال، ارسال پیام کوتاه نیز با مشکلاتی همراه بوده است.
به گفته برخی مشترکان شبکه همراه اول، این خط روی خط شدن ها طی هفته گذشته سو»تفاهمات و دردسرهایی نیز برای آنها ایجاد کرده، چرا که به دلیل عدم اطلاع مردم از وجود چنین اختلال گسترده ای، خط روی خط شدن تماس، مزاحمت تلفنی تلقی شده و مکالمه طرفین با ناخرسندی در میان جملات معترضانه یکدیگر به پایان رسیده است.این اختلالات در نقاط مرکزی شهر شدت بیشتری دارد به طوری که مشترکان گاهی از شماره گیری با تلفن همراه یا تماس با تلفن همراه مقصد منصرف شده و ترجیح می دهند از تلفن ثابت استفاده کنند.
افت کیفیت در برقراری ارتباطات شبکه تلفن همراه دولتی در حالی تداوم می یابد که طی این مدت شرکت ارتباطات سیار و شرکت مخابرات استان کهگیلویه و بویراحمد هیچ گونه اطلاع رسانی در این زمینه انجام نداده است.از طرف دیگر مشترک مورد نظر در دسترس نمی باشد؟ این پیام برای کسانی که در صدد تماس با تلفن همراه هستند، پیامی آشناست و البته این پیام در طول روز و زمان پیک کار و در مناطقی که مناطق اداری، تجاری هستند، بیشتر شنیده می شود و این در حالی است که هر روز مسئولان مخابرات از رفع مشکل یا بهبود وضعیت تلفن همراه سخن می گویند.جالب تر اینجاست که اگر از کسانی که عازم سفر حج شده و تلفن همراه با خود برده اند بپرسید، آنها که ارتباط برقرار می کنند، متوجه شده اند که از این پیام و پیام های مشابه آن هم با آن تراکم جمعیتی، خبری نیست و برقراری ارتباط به سهولت و با کیفیت مناسب انجام می پذیرد. بنابراین این مشکل در کشورهای دیگر وجود ندارد و اما مشکل کجاست؟
برای توضیح مطلب اجازه بدهید مثالی بزنیم: فرض کنید که قرار است یک ساختمان دو طبقه در جایی احداث شود و چهار خانواده در آن ساکن شوند. نقشه ساختمان کشیده، پی ساختمان کنده می شود و در میانه ساخت ناگهان تعداد کسانی که می خواهند در ساختمان ساکن شوند دو برابر می شود. پیمانکار هم مقداری پایه های ساختمان را تقویت می کند و به جای دو طبقه چهار طبقه می سازد اما بعد از گذشت مدتی دیگر دوباره تعداد ساکنان افزایش می یابد در این حال پیمانکار دیگر نمی تواند پایه های ساختمان را تقویت کند بنابراین دوباره چند طبقه به ساختمان اضافه می کند و بعد از اینکه ساختمان به پایان می رسد، این ساختمان دیگر توانایی جوابگویی به همان چهار خانواده اول را هم ندارد.
البته این مثال تمام زوایای مشکل را نمی پوشاند ولی تا حدودی آن را روشن می سازد. کسانی که با مهندسی مخابرات و نصب آنتن هایBTS آشنایی دارند، می دانند که ابتدا باید حداکثر ظرفیت سرویس دهی، همچنین حداکثر مناطق تحت پوشش مشخص شود(مثلا برای یکصد هزار مشترک پیش بینی یک میلیون انجام شود) سپس بر اساس موقعیت جغرافیایی منطقه، پستی ها و بلند ی ها و بسیاری مسایل دیگر در مناطق مورد نیاز نتن هایBTS نصب شود. چنانچه آنتن ها طبق این اصول نصب نشوند خود مقداری از قدرت همدیگر را تضعیف می کنند و اختلال به وجود می آوردند.
در کشورمان در ابتدا این بررسی کارشناسی انجام نشده و بر اساس آزمون و خطا هرجا که ضعف آنتن دهی مشاهده شود، آنتن نصب می شود و آن بهبود کیفیت شبکه تلفن همراه نام می گیرد و در نهایت مثال این شبکه همانند ساختمانی است که در میانه بحث به آن اشاره شد.یک حقوقدان در این زمینه می گوید: شهروندان می توانند برای جبران ضرر خود در زمینه اختلالات در سیستم تلفن همراه علیه مخابرات دادخواست حقوقی بدهند.
ناصر چوبدار اظهار داشت: به طور مثال مشترکان می توانند هزینه برای هر پالسی که به دلیل عدم تدارک تجهیزات و خدمات دهی از سوی مخابرات قطع شده و به افراد هزینه اضافی تحمیل می کند، مطالبه خسارت کنند.وی افزود: مخابرات مکلف است پس از واگذاری خط تلفن به مشترکان، به صورت احسن به آنان خدمات ارایه دهد.این وکیل دادگستری اظهار داشت: اگر مخابرات امکانات لازم را برای تلفن هایی که واگذار می کند، تدارک نبیند و مشترکان از این بابت متضرر شوند، مکلف به جبران است و مسئولیت مدنی دارد.چوبدار با بیان اینکه شهروندان با طرح دادخواست مبنی بر مطالبه ضرر و زیان ناشی از عدم تامین تجهیزات می توانند از مخابرات شکایت کنند، پیشنهاد کرد که افراد می توانند با دریافت پرینت از مکالمات خود، هزینه پالس هایی که به دلیل عدم خدمات دهی در سیستم تلفن همراه قطع شده را از مخابرات مطالبه کنند.
کهگیلویه و بویراحمد با داشتن ۷۰۰هزار نفر جمعیت دارای ۲۳۰هزار نفر مشترک تلفن همراه اعم از دائمی و اعتباری است.برخی کارشناسان مخابرات، علت اختلالات مقطعی در شبکه همراه اول را، ایجاد مراکز جدید و انجام عملیات انتقال ترافیک مکالمات به این مراکز عنوان می کنند.
اگر چنین گمانه ای صحت داشته باشد، حداقل انتظار ۲۱ میلیون مشترک این شبکه این است که در مورد چنین اختلالاتی که قابل پیش بینی هستند، به آنها اطلاع رسانی شود. این در حالی است که مشترکان این شبکه بسرعت رو به افزایش است به طوری که طبق برنامه ریزی انجام شده با ۱۴ میلیون ثبت نام در سال جاری و ۱۲ میلیون ثبت نام در سال آینده، تعداد مشترکان این شبکه به ۳۸ میلیون نفر افزایش خواهد یافت.
مشترکان تلفن همراه دولتی معتقدند که شرکت ارتباطات سیار در آستانه واگذاری به بخش خصوصی، باید متناسب با توسعه کمی شتابان و ثبت رکوردهای بالا در این زمینه، کیفیت خدمات و مشتری مداری خود را نیز ارتقا دهد چه آن که در این بازار رقابتی، توجه به مشتری و حقوق وی در کنار بحث قیمت، عامل مهمی در اقبال یا عدم اقبال یک اپراتور در بین مشترکان است.
منبع : روزنامه ابتکار