جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا


راه رفتن روی لبه تیغ


راه رفتن روی لبه تیغ
رستگاری مانند راه رفتن روی لبه تیغ دشوار است؛از این رو تعداد رستگاران اندک است (سامر ست موام، نویسنده انگلیسی)
تقریبا نمی توان در مورد آلمان گفت،اقتصاد این کشور به دو دوره تقسیم می شود.چرا که همواره این کشور حتی در بدترین شرایط به این مهم دست یافته بود که باید برای بقا،چرخ های صنعتی را به گردش در بیاورد.در خلال جنگ جهانی،این کشور بدترین دوارن اقتصادی را طی کرد اما باز نسبت به تمام کشورهای در گیر جنگ،قوام بیشتری داشت و این امر تنها در سایه تلاش مردم برای اعتلای نام آلمان صورت گرفت.اما شاکله اقتصادی این کشور هیچ گاه در گرو یک یا چند مولفه نبوده که با نقصان یکی،دیگری نیز از کار بیفتد.این برگ برنده کشوری است که غول صنعتی اروپا نامیده می شود و چهارمین اقتصاد قدرتمند جهان را در اختیار دارد. همانطور که می دانید این کشور در چند بخش یا کارگروه اقتصادی،سرآمد سایر کشورهای جهان است.لازم بود در ادامه این مطلب به چند مورد اشاره شود لیک به دلیل کم بود فضا ،فقط به صنعت خودرو و متعاقب آن،بورس آلمان اشاره می کنیم که به نوعی از نبض های اقتصادی این کشور به شمار می روند.
● اقتصاد خودرو در آلمان
آمریکا با تولید ۱۱‌ میلیون دستگاه و ژاپن با تولید ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه در سال، در رتبه‌های اول و دوم تولید خودرو در جهان قرار دارند. آلمان در سال ۲۰۰۶‌ میلادی با تولید ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار دستگاه انواع خودرو، در رتبه سوم جهان قرار گرفت. ولی این کشور با توجه به صادرات ۶۰ درصدی تولیدات خود به خارج، چند سال است که در صدر صادرکنندگان خودرو جهان قرار دارد، به طوری که از هر چهار دستگاه خودرو تولید شده در این کشور، سه دستگاه آن به خارج صادر می‌شوند. هم‌اکنون ۶۰ درصد از صادرات خودرو آلمان به کشورهای اروپایی و ۲۰‌ درصد به آمریکا انجام می‌شوداما در مورد اهمیت صنعت خودروسازی در آلمان می‌توان این گونه اذعان داشت که از هر هفت شغل موجود در این کشور، یک شغل مرتبط با صنایع خودروسازی است. ۱۲ درصد از کل شاغلان بخش صنعت در این کشور، در صنایع خودروسازی مشغول به کار هستند و بیش از ۲۰ درصد سرمایه‌گذاری‌های صنعتی نیز به این بخش تعلق دارد. ولی میزان فروش اتومبیل آلمان طی سال ۲۰۰۷ با ۹ درصد کاهش روبه‌رو شد. افزایش بهای سوخت، افزایش نرخ مالیات بر خرید خودرو از ۱۶ به ۱۹ درصد، تصویب طرح‌های سخت‌گیرانه در زمینه کنترل گازهای آلاینده محیط‌زیست و در نهایت، افزایش یورویی قیمت متوسط هر خودرو، موجب شد علاقه آلمانی‌ها به خرید خودروهای جدید کاهش یابد و این امر، کاهش ناگهانی فروش خودروهای آلمانی را در بازار داخلی این کشور به دنبال داشت.
● دوران مرکل
اما نگاهی داشته باشید به نبض دیگری در این کشور.معروف است که می گویند بورس هر کشور،جای مناسبی برای اطلاع از شرایط اقتصادی آن مرز و بوم است.چند روز پس از انتصاب خانم مرکل ، به طور ناگهانی نرخ شاخص داکس آلمان در بازار سهام فرانکفورت به سرعت افزایش یافت. کارشناسان امر در مطبوعات نوشتند، مدتی است که به طور مستمر نرخ بیکاری در کشور کاهش می یابد و چشم انداز وضعیت مالی شرکت های آلمانی در سال ۲۰۰۶ بسیار مثبت است؛ گویی اقتصاد آلمان در حال گذار از مرحله نوسان و بی اعتمادی در اقتصاد خود است. بسیاری از صاحب نظران اقتصادی پیش بینی می کنند که نرخ تولید ناخالص ملی آلمان در سال آینده از ۲/۱ درصد به ۵/۱ درصد افزایش یابد. تحلیلگران اما بر این باورند که تصمیم بانک مرکزی اروپا برای بالا بردن نرخ سود از ۲ درصد به ۲۵/۲ درصد که موجب نگرانی بسیاری از وزرای اقتصاد کشورهای منطقه یورو شده، هیچ تأثیر منفی بر قیمت سهام اروپا و سهام دولتی نداشته است، بلکه برعکس به طور ناگهانی موجب افزایش آن شده است. همچنان بخش صنایع در آلمان ستون فقرات اقتصاد این کشور به شمار می آید و بخش اعظم صادرات را به خود اختصاص می دهد. همه برآوردهای داخلی و خارجی از استمرار رشد صنایع آلمان حکایت می کند.
● کمک آری،دخالت هرگز
انتظار می رود ۲۵ میلیارد یورو برای کمک به سرمایه گذاری در بخش هایی که یاریگر موسسات و شرکت های کوچک و متوسط است و همچنین پژوهش های مرتبط با رشد اقتصادی در آلمان اختصاص داده شود. براساس این برنامه شرکت های مزبور فرصت می یابند از ۲۰ الی ۳۰ درصد تخفیف در مالیات بر درآمد بهره مند شوند.این کمک دولت است نه دخالت.
دولت جدید آلمان برنامه هایی را تنظیم کرده تا امکان اشتغال بیکاران بالای ۵۵ سال نیز فراهم آید. همچنین برای ایجاد تسهیل در کار موسسه های کوچک مقرر شده دوره استخدام آزمایشی برای کارکنان جدید از شش ماه به دو سال افزایش یابد. ضمنا بد نیست بدانید برای نخستین بار در تاریخ آلمان سن بازنشستگی از ۶۵ به ۶۷ سال افزایش خواهد یافت. این تصمیم به تدریج از سال ۲۰۱۲ به مرحله اجرا درخواهد آمد. اتحادیه های کارگری شدیدا به این تصمیم اعتراض کرده اند. از آغاز سال ۲۰۰۸ هزینه تربیت کودکان که ماهانه به طور مستقل به خانواده های دارای فرزند پرداخت می شود، به حقوق پدر یا مادر افزوده خواهد شد، مشروط بر آنکه از ۱۸۰۰ یورو در سال تجاوز نکند. در عین حال تلاش می شود بهره مندی خانواده های با درآمد متوسط از هزینه تامین زندگی کودکان افزایش یابد که ماهانه برای هر کودک ۱۴۰ یورو است.
● مالیات و بودجه
دولت جدید آلمان مقرر کرده تا ابتدای سال ۲۰۰۷ مالیات بر بهای اجناس در کشور از ۱۶ تا ۱۹ درصد افزایش یابد، البته مالیات بر مواد غذایی همچنان فقط ۷ درصد خواهد بود. مقامات دولتی انتظار دارند که از محل افزایش مالیات ۲۴ میلیارد یورو افزایش درآمد داشته باشند که تقریباً یک سوم آن را برای تأمین کسری بودجه، یک سوم دیگر برای کمک به ۱۶ ایالت و یک سوم باقی مانده را برای کاهش هزینه اضافی کار اختصاص خواهد داد. این در حالی است که ۳ درصد تحت عنوان مالیات ثروتمندان بر مالیات کسانی که درآمد بالا دارند، افزوده می¬شود. بالاترین نرخ مالیات بر درآمدهای معین ۴۲ درصداست. این مالیات شامل کسانی خواهد شد که درآمد سالانه هریک آنان بیش از ۲۵۰ هزار یورو و هر زوج ۵۰۰ هزار یورو باشد.می‌توان نمونه‌های دیگری از تحولات اقتصادی در این کشور برشمرد اما این تحولات برآیند مولفه هایی هستند که سال ها تفکر و تدبر را پشت سر خود حس می کنند.
منبع : ماهنامه دنیای اقتصاد