چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا
نگاهی به مجموعه شعر « نسل عشق نام دیگر شماست» اثر عبدالحسین رحمتی
شاید سال هاست که برای خواندن و خوانش شعر معیاری ساده و در عین حال عمیق را به کار می بریم. این معیار چیزی جز مصطلح آشنای «شعریت» نیست. ما در حوزه شعر نقد زبان شناختی داریم، فلسفه داریم، تحلیل زیبایی شناختی و هستی شناختی داریم، اما باز به «شعریت» برمی گردیم و همیشه می گویم؛ این شعر شعریت دارد یا این که خالص از شعریت است اما به راستی شعریت چیست
شاید شعریت با مفاهیم زیادی گره بخورد؛ به کارگیری حس در مواقعی که حس آفرین است، به کارگیری تخیل شاعرانه در مواقعی که خیال مخاطب توان درنوردیدن برخی فضاها را ندارد و یا به کارگیری عنصر اندیشه در زمانی که خواننده با تولید فکر زیبا و رؤیایی و در عین حال دست نایافتنی روبه رو می شود؛ شاید همانطور که سهراب گفته است؛ «فکر بوئیدن گل در کره ای دیگر» با همه این تفاسیر می توان شعریت و جوهره سرایش در شاعر با مصطلح تازه تری تعریف کرد؛ «دانایی کلامی»شاعر داناست و با دانایی حسی، فلسفی، فکری و زیبایی شناختی سخن می گوید؛ «چهره اش ماه، نه ماهی که زمینی شده است/ مثل خوابی است که یکبار ببینی شده است»
این بیتی از شعر «آسمانی» از مجموعه شعری جدید با عنوان «نسل عشق نام دیگر شماست» سروده عبدالحسین رحمتی است.
عبدالحسین رحمتی شاعری که در مجموعه جدید خود «روتیتر» شعر و قطعه ادبی را بالاتر از نام مجموعه خود گذاشته است، رویکردهای متفاوتی به اشعارش دارد. ما در این کتاب کم حجم و ۵۸ صفحه ای همچنان که خود شاعر هم با فراست مصطلح قطعه ادبی را به کار برده است با قطعه ادبی روبه رو می شویم. گاهی هم با کلامی روبه رو می شویم که به سوی اوج تصاویر بکر، درخشان و زیبایی شناسانه شاعری ایده آل خیز برمی دارد و لحن شاعر به کلامی زیبا و دست نایافتنی تبدیل می شود؛ «آسمانی ست صدایش، نفسش ـ عطر حیات ـ/ گرچه این حنجره چندی ست زمینی شده است» عبدالحسین رحمتی شاعر آئینی و دفاع مقدس در چیدمان اشعار خود در کتاب به ترتیب و توالی خاصی نظر داشته است.
اشعاری مذهبی، آئینی یا با مضمون دفاع مقدس در این کتاب آمده است. اما در بسیاری از موارد موضوعی بودن شعر همواره با همان خلق تصاویر شاعرانه همراه است. «ای کاش گم می شد دلم در باد / در کربلا در آتش بیداد»
آنچنان که از خلق این تابلوی شعری برمی آید، شاعر در پی کسب نماد معنوی و بیان آن به شیوه ای از تخیل شاعرانه و نشانه شناسی حسی است. او از گم شدن «دل» در باد می گوید و خلق این تابلوی حسی و خیالی بیش از هر چیزی به یک نقاشی شبیه است. منتهی نقاشی ای که از عمق اندیشه شکل می گیرد و تصویر صرفاً یک تصویر محض نیست. رحمتی دربرخی اشعار دیگرش رویکردی دیگر به زبان شعری نشان می دهد. این اشعار دقیقاً برعکس برخی از سروده های یاد شده که بر منطق تصویری کلام استوار است، کارکرد زبان معیار و کلام غیرتصویری را در پیش می گیرند: «آمدی! ولی غریب و بی قرار / مثل روزهای اول بهار»
شاعر در چنین ابیاتی به ظرافت سخن گفتن معمولی شعر می گوید. کلام منطقی پیچیده و تصویر پردازانه در ظاهر ندارد اما در باطن دارای تصاویر درونی است. تصویرسازی درونی در شعر یکی از سخت ترین مراحل شاعری هر شخص است. زیرا رسیدن به زبان شعری خاص و منحصر به فرد را نشان می دهد. بنابراین شاعر در فراز و فرودهایی به تشخص زبانی می رسد؛ زبانی که فقط مختص به اوست و با استفاده از این زبان به راحتی می تواند، مفاهیم را انتقال دهد؛ بی آنکه خود را به صناعات و تکلف های ساختاری و قواعدی دستوری کلام مقید بداند.
ایمان خداجو
منبع : روزنامه ایران
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
ایران آمریکا غزه مجلس شورای اسلامی بابک زنجانی مجلس خلیج فارس دولت دولت سیزدهم شورای نگهبان حجاب لایحه بودجه 1403
روز معلم سلامت زنان تهران هواشناسی قوه قضاییه شهرداری تهران سیل فضای مجازی دستگیری شورای شهر تهران آموزش و پرورش
بانک مرکزی دلار خودرو قیمت دلار قیمت خودرو سایپا ایران خودرو قیمت طلا بازار خودرو مالیات تورم ارز
سریال تلویزیون سینمای ایران سینما تئاتر موسیقی کتاب فیلم دفاع مقدس نون خ
اسرائیل جنگ غزه رژیم صهیونیستی فلسطین نوار غزه حماس روسیه عربستان یمن نتانیاهو افغانستان ترکیه
فوتبال پرسپولیس رئال مادرید استقلال سپاهان بایرن مونیخ تراکتور باشگاه استقلال لیگ قهرمانان اروپا فوتسال تیم ملی فوتسال ایران بازی
هوش مصنوعی تبلیغات ناسا اپل گوگل پهپاد همراه اول آیفون ماه
داروخانه مسمومیت دیابت قهوه کاهش وزن بارداری خواب سلامت روان آلزایمر