پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

فول مانتی - THE FULL MAONTY


سال تولید : ۱۹۹۶
کشور تولیدکننده : انگلستان
محصول : اومبرتو پازولینی
کارگردان : پیتر کاتانئو
فیلمنامه‌نویس : سایمن بوفوی، برمبنای نمایش‌نامه‌ای نوشته‌‌ٔ جیکس کولارد، آنتونی مکارتن و استیون سینکلر
فیلمبردار : جان دِبودمن
آهنگساز(موسیقی متن) : آن دادلی
هنرپیشگان : رابرت کارلایل، مارک اَدی، ویلیام اسنپ، استیو هیوئیسن، تام ویلکینسن، پل باربر و هوگو اسپیر
نوع فیلم : رنگی، ۹۱ دقیقه


شش مرد که کارشان را در کارخانجات شفیلد انگلستان از دست داده‌اند، مأیوس و مستأصل تصمیم می‌گیرند یک ̎نمایش̎ راه بیندازند. آنان مورد تمسخر و تحقیر دوستان و آشنایان قرار می‌گیرند و ناگزیرند پنهانی و پراکنده تمرین کنند. اما سرانجام نمایش خود را با موفقیت روی صحنه می‌برند، آن هم در سالنی مملو از زنان هلهله‌گر و مشتاق محلی...
● فیلم کوچک، جمع و جور و فوق‌العاده‌ٔ فول مانتی که در سطح جهانی با موفقیت غافل‌گیر کننده‌ای روبه‌رو شد، نتیجهٔ خوش‌آیند این درک با ارزش است که واقعیت و تنگناهایش، بدون اغراق یا ترفند، می‌تواند عین کمدی باشد و بر استعداد کاتانئو، کارگردان تازه کار اما خوش‌ قریحهٔ فیلم و نیز بوفوی، فیلم‌نامه‌نویس آن گواهی می‌دهد. کمدی زائیدهٔ پرداخت ریزبینانهٔ رابطهٔ آدم‌ها با محیط زندگیشان است و به این اعتبار، همهٔ آن چیزهائی که تماشاگر دربارهٔ ذهنیت انگلیسی می‌داند و همهٔ آن‌چه که فیلم به او در این‌باره ارائه می‌دهد، در تکوین سمت و سوی مترقیانهٔ فیلم (که به استقبال نوعی برابری نقش‌های جنسی زن و مرد، فارغ از سنت و عرف می‌‌رود) سهیم‌اند. همان اندازه متوجه فردیت شخصیت‌هاست که حساس در قبال ظرایف جامعه‌شناختی و اقتصادی. مثل این است که یکی از فیلم‌های وابسته به سنت پُرسابقه و مطمئن واقع‌گرائی اجتماعی انگلیسی، از مسیر خود خارج شده باشد تا بتواند نگاه آزادتر و سرخوشانه‌تری به دور و بر بیندازد و بدون غافل ماندن از جدیت نتاقض‌ها و محدودیت‌های جامعه‌ای بسته بدان بخندد. مجموعهٔ بازی‌ها عالی است، تلاش رقصنده‌های آماتور برای تقلید الگوی امریکائی، مفرح‌ترین نسخهٔ متأخر و پست مدرن ̎داستان‌های پشت صحنهٔ نمایش̎ است و موسیقی دادلی مکمل فوق‌العاده‌ای برای حال و هوای شنگول و خودانگیختهٔ فیلم