شنبه, ۱۹ خرداد, ۱۴۰۳ / 8 June, 2024
مجله ویستا


خودروسرقت می کنند


خودروسرقت می کنند
بالاخره به روزهایی از سال رسیدیم كه مستند وغیرمستند، به سبب شرایط حاكم بر روابط جامعه، وقوع جرم كاهش می یابد. اما با این همه، چرخه جرم و وقوع آن در جامعه هیچ گاه متوقف نشده و نمی شود و روزهایی مثل ماه مبارك رمضان هم تنها چرخش این گردونه را كند می كند. با این توضیح بد نیست به وقوع جرم سرقت خودرو نگاهی بیندازیم. چرا سرقت خودرو؟ خب، واقعیت این است كه طی چند سال اخیر پلیس با وجود به كارگیری گشت های انتظامی مختلف، افزایش ضریب حضور فیزیكی با به كارگیری پلیس نگهبان محله و نیروهای تحت عنوان پاركبان سعی در مبارزه با سرقت خودرو از طریق افزایش حضور خودكرده است. اما وقوع جرم با افزایش حضور فیزیكی پلیس همچنان یك روند صعودی را طی می كند تا آنجا كه هفته قبل سردار اسكندر مومنی رئیس مركز كنترل و فرماندهی نیروی انتظامی و معاون انتظامی پلیس كشور در تشریح آمار ۶ماهه نخست امسال در مقایسه با آمار جرایم ۶ماهه نخست سال ۸۳ گفت: سرقت خودرو ۱۲درصد و سرقت موتورسیكلت ۱۵درصد افزایش یافته است . حال پرسش این است كه با وجود نگهبان محله و پاركبان و در شرایطی كه پلیس، یگان های مختلفی را در شهر به كارگرفته و با گشت های سواره، پیاده و ایستگاه پلیس حضور فیزیكی خود را بالا برده، چرا بازهم شاهد افزایش سرقت هستیم!
این درحالی ست كه به گفته سردار مومنی بیش از ۳۰۰ شركت خدمات انتظامی راه اندازی شده و قریب به ۵۰هزار نگهبان محله و شبگرد در این راستا به توان عملیاتی پلیس افزوده شدند.با این اوصاف، حلقه مفقوده این چرخه بدون توقف را باید در جای دیگری جست و جو كرد؛ جایی كه بیش از آنكه مربوط به عملكرد پلیس باشد، مربوط به عملكرد مالكان و خودروسازان است.حتی مشكل مربوط به سارقان هم نیست؛ عمده مشكل متوجه خودروسازان و در درجه بعد متوجه مالكان خودروهاست!باور ندارید؟ خب، اظهارنظر معاون پلیس آگاهی نیروی انتظامی در گفت وگو با خبرگزاری فارس نكته جالب توجهی را مطرح می كند. سردار محمد نوری در این باره گفته است كه در رده بندی سرقت های اتومبیل، خودرو پیكان در ردیف اول، پژو۴۰۵ در ردیف دوم و پراید در ردیف سوم قرار گرفته است. این فرمانده پلیس كشور همچنین تاكید كرده است: مهمترین دلایل سرقت های بیش از حد خودرو پیكان سهولت باز كردن در خودرو و سهولت در روشن كردن بدون كلید، راه اندازی سریع و از همه مهمتر فروش آسان و متقاضیان زیاد این خودرو است .اگر هنوز هم به این خلاءها اعتماد ندارید، شاهد دیگری برای این مدعا هست! بررسی اخبار مختلف از جمله گزارش های سایت اطلاع رسانی پلیس و ایسنا نشان می دهد كه سارقان عموما به سراغ خودروهایی برای سرقت رفته اند كه قفل و تجهیزات ایمنی مناسب نداشته اند. برای مثال شهریاری - دادیار شعبه سوم دادسرای امورجنایی تهران- در گفت وگو با ایسنا گفته است: ملاك انتخاب خودروها برای سرقت، نداشتن قفل فرمان، قفل پدال و دزدگیر بوده است .همچنین این ادعای یكی از سارقان دردادسرای امور جنایی تهران نیز هست. این سارق كه آبان ماه سال قبل تحت بازجویی قرار گرفت، اعتراف كرده و گفته است: من تنها با گیره ای كه به آن سنباده زده بودم، در خودروها را باز و آنها را روشن می كردم و حتی این كار را در ساعات مختلف روز انجام می دادم .با این اوصاف آیا هنوز هم باور ندارید كه سرقت خودرو كار ساده ای است و عموما ما دزد حرفه ای متخصص خودرو نداریم؟با وجود این بد نیست نظر یكی از سركلانتران تهران را هم در این باره بشنویم. سرهنگ غلامرضا نصیری نژاد كه مدیریت و برقراری نظم در منطقه شمال تهران را عهده دار بوده و سركلانتر اول تهران است، می گوید: در خودرو پیكان، سارق بدون هیچ ابزار خاصی می تواند آن را سرقت كند و این در حالی ست كه پیكان مورد استفاده قشر پایین جامعه است و ما عملا با تحویل این نوع خودرو ضعیف به افراد جامعه، آنها رادر معرض ضرر قرار می دهیم .وی همچنین تاكید می كند: قفل های پراید هم ایمن نیست و ما مرتب بحث پیشگیری از سرقت را در كمیسیون های هفتگی دنبال می كنیم .آنچه مطرح شد حكایت سازه هایی ست كه ما آنها را طراحی می كنیم و بابت آن میلیون ها تومان پول از مردم می گیریم. حال آنكه با وجود تاكید پلیس و توصیه هایش، هنوز اوضاع به همان روال گذشته است. دست كم یك سال از اظهارنظر سردار حمید تقی زاده، فرمانده پلیس آگاهی پایتخت نیز گذشته است كه گفت: باتوجه به شگردهای سارقان و نحوه وقوع سرقت ها با سازندگان خودرو به گفت وگو نشستیم تا در ساخت و به كارگیری قفل های در، قفل های فرمان و وسایل دیگر خودرو تغییراتی بدهند، زیرا با این كار موجب كاهش سرقت خودرو خواهیم شد نكته جالب دیگری هم هست.علاوه بر این كه به نظر می رسد خودروسازان همچنان به تولید همان سازه ناامن مشغولند، عملا تولیداتشان به جز در یك مورد از محصولات ایران خودرو و یك خودرو از محصولات سایپا تعریف ایمنی ندارد.پژو ۲۰۶ تنها خودرویی است كه امن تر از بقیه خودروها و مجهز به قفل ضدسرقت است. از سوی دیگر زانتیا نیز خودرویی ضدسارق است! به هر حال با نگاهی گذرا به تولید همه روزه خودرو بویژه پژو ۴۰۵، خواهیم دید كه خلاءهای امنیتی آن با وجود گوشزد پلیس، همچنان تكرار می شود و كارخانه حاضر نبوده با تغییراتی در خط تولید، آن را اصلاح كند.اما یك مسئله اساسی دیگر هم هست؛ پلیس در همه توصیه هایش به مالكان خودرو تاكید داشته تا آنها خودروها را به وسایل تاخیری و بازدارنده در مقابل سرقت مجهز كنند. لوازم ایمنی از قبیل سوئیچ مخفی، قفل فرمان، قفل پدال، دزدگیر و... همگی وسایلی است كه در عین سادگی از سوی پلیس توصیه شده است. این وضع نشان می دهد كه خودروهای تولیدی ما عموما تا چه اندازه ساده و ابتدایی به وسایل ایمنی امنیتی تجهیز شده اند!در كنار این مسئله، وقتی به تركیب خودروهای مسروقه بنگریم، خواهیم دید كه سارقان خودرو در كشور ما در حالی روند صعودی ارتكاب این جرم را رقم می زنند كه عملا هیچ توانمندی خاصی ندارند.در بررسی كشفیات خودرو مسروقه كه روی اخبار سایت اطلاع رسانی پلیس انجام گرفت، مشخص شد كه در تیر و مرداد ۸۴ دست كم یكهزار و ۴۶۹ دستگاه خودرو كشف شده است. پیكان در این میان بیشترین خودرو مكشوفه بود كه نشان از سرقت بیشتر آن دارد.پس از آن پراید و بعد پژو ۴۰۵ قرار دارند. پژو ۲۰۶، پژو RD، پژو پارس و سمند دیگر خودروهای مسروقه مشكوفه است! پس از این خودروها می توان انواعی از خودروهای قدیمی را یافت.اما سرقت خودروهایی نظیر ماكسیما و زانتیا یا مزدا ۳۲۳ كمتر از انگشتان یك دست است.برای نمونه كشف سرقت زانتیا در تیر و مرداد امسال ۱۰ خودرو بوده و تنها ۳ دستگاه ماكسیما مسروقه كشف شده است. آمار درصد كشفیات خودرو پلیس تقریبا ۸۰ تا ۸۸ درصد است كه بدین ترتیب می توان حدس زد در مجموع در طول یك ماه به اندازه انگشتان دست خودرو زانتیا، ماكسیما یا مزدا سرقت نمی شود!با این وصف می توان نتیجه گرفت كه سارقان ما افراد حرفه ای و متخصص نیستند.شاید آنها تبحر ویژه ای در سرقت خودرو پیكان یافته اند و مثلا در مدت زمان بسیار كوتاهی، این سرقت را مرتكب می شوند، ولی در مجموع، توان آنها ناشی از ضعف های ساختاری تولیدكنندگان و بعد استفاده كنندگان است.سرهنگ نصیری نژاد، سركلانتر اول تهران می گوید: در اكثر موارد كه زانتیا سرقت شد، مالك، خودرو را با موتور روشن و در حالی كه سوئیچ روی آن بوده رها كرده تا یك روزنامه یا سیگار بخرد . سرهنگ محمد همتی، سركلانتر سوم تهران نیز معتقد است، عموما سارقان با استفاده از سهل انگاری های مردم و خلاءهای ناشی از ساخت می توانند سرقت كنند.موضوع البته به همین جا ختم نمی شود؛ نگاهی به سرقت لوازم خودرو و لوازم داخل خودرو نیز نشان می دهد كه سارقان به چه سادگی حریم خودروها را درمی نوردند و هر آنچه می خواهند را می برند.بنابراین اگر همه مردم ما توان خرید ماكسیما یا زانتیا یا مزدا را داشتند یا حتی همه می توانستند پژو ۲۰۶ بخرند، كار سارقان كساد بود، ولی سارقان خوشحالند زیرا خودروهایی نظیر پراید با آن وضع قفل در یا قفل صندوق تولید می شوند. دزدان غمی ندارند، زیرا با وجود ضعف ایمنی در قفل های پژو،۴۰۵ این خودرو چند میلیونی همچنان به همان شیوه تولید می شود... .
منبع : روزنامه همشهری