سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا
روزنـامـهنـگـاری بـاشـخـصـیـت!
تحریریه را که همه روزنامهنگاران، خبرنگاران و حتی دانشجویان علوم ارتباطات میدانند؛ کجاست؟ در روزنامه، خبرگزاری، صداوسیما یا یک سایت؟ اما تفاوتی که بر سر شخصیت داشتن تحریریه رسانههاست کمی غیرقابل تصور به نظر میرسد. تمام ما آدمها فکر میکنیم که شخصیت داشتن، ویژگی انسانی است و این روزنامهنگاران هستند که شخصیت دارند، اما حالا باید بحث کنیم که خود تحریریهها هم به نوعی به انواع باشخصیت و بیشخصیت قابل تقسیم هستند!
مساله شخصیت، اساسیترین موضوع علم روانشناسی و محور اساسی بحث در زمینههای یادگیری، انگیزه، ادراک، تفکر، عواطف و احساسات، هوش و مواردی از این قبیل است. تعریف شخصیت بستگی به نوع تئوری یا نظریه هر دانشمند دارد؛ چنانکه شخصیت در کتب ما عبارت است از مجموعهای سازمان یافته و واحدی متشکل از خصوصیات نسبتا پایدار و مداوم که فرد را از سایر افراد متمایز میکند. حالا همین ویژگی را برای تحریریه در نظر بگیرید.
تحریریه باشخصیت، تحریریهای است که براساس نظر و تئوری مدیرمسوول یا صاحب امتیاز آن، روزنامهنگاران یا کارمندان آن رسانه باید خصوصیات و ویژگیهایی منسجم و سازمانیافته داشته باشند؛ مثلا همه کارمندان و خبرنگاران چنین رسانهای، نسبت به رفت و آمد به محل اداره یک نوع نگرش دارند، درباره شخصیت مدیرمسوول و حامیان او یک گونه مینگرند و سرانجام تقریبا به یک شکل پول میگیرند یا نمیگیرند. چیزی که در تحریریههای باشخصیت به هویت روزنامهنگار، تعالی میبخشد، همین است که اساسا مدیرعامل یا صاحب امتیاز، پرسنل متبوع خود را مایملک پدری نمیپندارد و جدا از وجود عرف حرفهای، دامنه را بر رشد کارمندانش تنگ نمیکند. در چنین تحریریهای، شخصیت یعنی رفتار واحد و منسجم روزنامهنگاری که از الف تا ی خبرنویسی را بر مبنای توجیهی که از ابتدا برای همه صورت گرفته، عادلانه اجرا میکند.
اما تحریریه بیشخصیت، جایی است که عدهای کارمند یا خبرنویس دور هم جمع شدهاند تا نشریه دربیاورند یا سایتداری نمایند. ویژگی تحریریه بیشخصیت آن است که در چنین تحریریهای، هیچ خصوصیت یا ویژگی منسجم و سازمان یافتهای اعم از انسانی و غیرانسانی نمیتوان برای افراد حاضر در آن در نظر گرفت. در تحریریه بیشخصیت، خبرنگاران یا کارمندان براساس قوانین و فرامین نانوشتهای فعالیت میکنند که نه خودشان و نه مالک یا صاحب امتیاز آن رسانه هم نمیداند چیست؟ بلکه هدف فقط اجرای قواعد آمره بوده، همگان برای اجرای اوامر به معروف و نواهی از منکر مجبور هستند، حتی اگر خودشان نمیدانند.
به نظر میرسد در تحریریههای بیشخصیت، کارمندان خیلی جای رشد و پیشرفت دارند، تا جایی که میتوانند در یکی از دستگاهها یا نزد یکی از مدیران که از رفقای مدیرمسوول یا سردبیر آن روزنامه هست و مدام مطالبش با پاراف "چاپ شود" به نشر میرسد استخدام شوند؛ این یعنی روزنامهنگاری بیشخصیت!
منبع : خبرگزاری ایسنا
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
ایران مجلس شورای اسلامی بابک زنجانی مجلس خلیج فارس دولت سیزدهم دولت لایحه بودجه 1403 حجاب شورای نگهبان مجلس یازدهم محمدباقر قالیباف
قوه قضاییه هواشناسی تهران سیل شهرداری تهران فضای مجازی سلامت شورای شهر تهران دستگیری پلیس آموزش و پرورش قتل
خودرو قیمت دلار قیمت خودرو سایپا کارگران ایران خودرو دلار بازار خودرو قیمت طلا مالیات بانک مرکزی تورم
تلویزیون رسانه سریال سینمای ایران سینما فیلم تئاتر موسیقی دفاع مقدس بازیگر کتاب رسانه ملی
ناسا سازمان سنجش شورای عالی انقلاب فرهنگی آموزش عالی
رژیم صهیونیستی اسرائیل فلسطین غزه آمریکا جنگ غزه حماس روسیه نوار غزه عربستان اوکراین ترکیه
فوتبال استقلال پرسپولیس سپاهان تراکتور تیم ملی فوتسال ایران فوتسال باشگاه استقلال وحید شمسایی بازی باشگاه پرسپولیس لیگ برتر
هوش مصنوعی اینترنت تبلیغات اپل نخبگان همراه اول ماه آیفون گوگل روزنامه ایرانسل
داروخانه ویتامین کاهش وزن بارداری خواب دیابت طول عمر سلامت روان فروش اینترنتی دارو هندوانه