پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا
کار روشنفکری
تاریخ نشر : ۸۴۱۰۱۰
تیراژ : ۲۶۰۰
تعداد صفحه : ۲۳۲
نوبت چاپ : ۱
شابک : ۹۶۴-۳۰۵-۸۶۸-۹
رده دیویی : ۱۹۰.۹۰۳۳
نوع اثر : تالیف
زبان کتاب : فارسی
قطع : رقعی
جلد : شومیز
محل نشر : تهران
نویسنده : احمدی - بابک
پژوهش حاضر با این فرضیه که کجا کار فکری افراد تبدیل به کار روشنفکری میشود؟ نگاشته شده است. بر این اساس فصل نخست کتاب، به توضیح برخی از مباحث، تعریفها و نظریههایی که در سدهی گذشته دربارهی 'روشنفکری' مطرح شده، اختصاص یافته است. نگارنده معتقد است که هر چند فعالیت پژوهشگرانی که به یاری روشهای رایج در تاریخ عقاید به تحقیق پرداختهاند از جنبههایی مفید بوده، اما آنان نتوانستهاند روشن کنند که کجا و چگونه کار روشنفکری آغاز میشود؟ نیز برای مسائلی که در جریان کارشان پیش آمده، نتوانستهاند پاسخهای دقیق، روشن و بامعنایی فراهم آورند. شماری از آن مسائل بدین قرار است: آیا 'روشنفکری' کرداری فردی است یا جمعی؟ آیا پدیداری است متعلق به زمانهای معین یا به هرگونه فعالیت نظاممند نظری یا فرهنگی در دورههای تاریخی مختلف مربوط میشود؟ اگر تاریخی باشد آیا خاص (یعنی خوانا با مشخصههای اجتماعی و فرهنگی ویژهی هر جامعه) است، یا بنیادی دارد که به شکلهای گوناگون (یا دامنهی تفاوتهای محدود و قابل تشخیص) ظاهر میشود؟ آیا میتوان با اطمینان گفت که 'روشنفکران' یک لایهی تعریف شدهی اجتماعی هستند؟ آیا میتوان از تاریخ روشنفکری یاد کرد؟ سپس نگارنده در بخش دوم کتاب به یاری تحلیل گفتمان (و به طور خاص بحث میشل فوکو دربارهی گفتمان) به سوال فرضیه پاسخ میدهد. این پاسخ بر پایهی تعریفی غیر ذات باورانه، موقتی و محدود از کار روشنفکری (تعریفی بر پایه تحلیل گفتمان و متوجه جنبههای عملی و نتیجههای کار فکری روشنفکری) استوار است.
تیراژ : ۲۶۰۰
تعداد صفحه : ۲۳۲
نوبت چاپ : ۱
شابک : ۹۶۴-۳۰۵-۸۶۸-۹
رده دیویی : ۱۹۰.۹۰۳۳
نوع اثر : تالیف
زبان کتاب : فارسی
قطع : رقعی
جلد : شومیز
محل نشر : تهران
نویسنده : احمدی - بابک
پژوهش حاضر با این فرضیه که کجا کار فکری افراد تبدیل به کار روشنفکری میشود؟ نگاشته شده است. بر این اساس فصل نخست کتاب، به توضیح برخی از مباحث، تعریفها و نظریههایی که در سدهی گذشته دربارهی 'روشنفکری' مطرح شده، اختصاص یافته است. نگارنده معتقد است که هر چند فعالیت پژوهشگرانی که به یاری روشهای رایج در تاریخ عقاید به تحقیق پرداختهاند از جنبههایی مفید بوده، اما آنان نتوانستهاند روشن کنند که کجا و چگونه کار روشنفکری آغاز میشود؟ نیز برای مسائلی که در جریان کارشان پیش آمده، نتوانستهاند پاسخهای دقیق، روشن و بامعنایی فراهم آورند. شماری از آن مسائل بدین قرار است: آیا 'روشنفکری' کرداری فردی است یا جمعی؟ آیا پدیداری است متعلق به زمانهای معین یا به هرگونه فعالیت نظاممند نظری یا فرهنگی در دورههای تاریخی مختلف مربوط میشود؟ اگر تاریخی باشد آیا خاص (یعنی خوانا با مشخصههای اجتماعی و فرهنگی ویژهی هر جامعه) است، یا بنیادی دارد که به شکلهای گوناگون (یا دامنهی تفاوتهای محدود و قابل تشخیص) ظاهر میشود؟ آیا میتوان با اطمینان گفت که 'روشنفکران' یک لایهی تعریف شدهی اجتماعی هستند؟ آیا میتوان از تاریخ روشنفکری یاد کرد؟ سپس نگارنده در بخش دوم کتاب به یاری تحلیل گفتمان (و به طور خاص بحث میشل فوکو دربارهی گفتمان) به سوال فرضیه پاسخ میدهد. این پاسخ بر پایهی تعریفی غیر ذات باورانه، موقتی و محدود از کار روشنفکری (تعریفی بر پایه تحلیل گفتمان و متوجه جنبههای عملی و نتیجههای کار فکری روشنفکری) استوار است.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
ایران اسرائیل دولت روز معلم معلمان رهبر انقلاب مجلس شورای اسلامی مجلس دولت سیزدهم خلیج فارس حجاب شهید مطهری
تهران سلامت شهرداری تهران هواشناسی سیل پلیس قوه قضاییه آموزش و پرورش بارش باران سازمان هواشناسی دستگیری وزارت بهداشت
بانک مرکزی خودرو بازار خودرو قیمت دلار قیمت خودرو ایران خودرو قیمت طلا دلار سایپا تورم کارگران حقوق بازنشستگان
فضای مجازی مسعود اسکویی تلویزیون رضا عطاران سریال سینمای ایران سینما دفاع مقدس فیلم تئاتر
دانشگاه علوم پزشکی مکزیک
غزه رژیم صهیونیستی جنگ غزه فلسطین آمریکا چین روسیه نوار غزه حماس ترکیه عربستان اوکراین
فوتبال استقلال سپاهان تراکتور باشگاه استقلال لیگ قهرمانان اروپا لیگ برتر ایران رئال مادرید بایرن مونیخ لیگ برتر باشگاه پرسپولیس لیگ برتر فوتبال ایران
اینستاگرام همراه اول دبی اپل ناسا وزیر ارتباطات تبلیغات گوگل پهپاد
کبد چرب کاهش وزن دیابت قهوه فشار خون داروخانه