پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا
مدارا در سیره نبوی
پیامبر اكرم (ص) در زندگی فردی ، معاشرت ها و برخوردهای خود با دیگران به سادگی از آنچه در اختیار داشت می گذشت و هرگز درباره دیگران سختگیری نمی كرد ، به طوری كه برخی نویسندگان تسامح و نرمش اخلاقی را یكی از اصول و محورهای حاكم بر شیوه های دعوت و زندگی آن حضرت (ص) شمرده اند . از انس بن مالك روایت شده است كه : مدت نه سال در خدمت پیامبر (ص) بودم اما به یاد ندارم هیچ گاه گفته باشد چرا فلان كار را انجام ندادی و هرگز در كاری از من عیب نگرفت .از طرف دیگر به مبلغ اعزامی خود به یمن – معاذبن جیل- می فرماید : « یا معاذ یسر و لا تعسر و بشر و لا تنفر » (۱) ای معاذ ، آسان بگیر و سخت گیری مكن . مژده بده و مردم را بیزار مكن . چه در دعوت ، آسانگیری ، كلید موفقیت است . همچنین در جای دیگری به اصحاب خود ، سفارش به آسانگیری می كند : « یسروا و بشروا و لاتنفروا » آن حضرت (ص) به چندین بیان ، شریعت خویش را مبتنی بر تسامح و مدارا و سهولت معرفی نمود .
آن حضرت (ص) خطاب به عثمان بن مظعون فرمود :
« ان الله ارسلنی مبلغاً و لم یرسلنی متعنتاً
خدا مرا برای تبلیغ فرستاده نه برای سرزنش و عتاب و عیب جویی .
و در جایی خود را مانند پدر برای امتش قلمداد می كند : « انما انا لكم كثل الوالد لولده » همانا من برای شما چون پدر برای فرزندان هستم . روشن است كه چنین خصلت هایی ، تا چه اندازه در نرم كردن دل مخاطبان و قبول دعوت موثر و نافذ خواهد بود .
اگر این رفق و مدارا نبود دلها پیرامون او گرد نمی آمدند و اگر این بردباری و حلم زایدالوصف و رعایت عواطف و صمیمیت و تواضع با مردم نبود هرگز این تاثیر در نفوذ امكان پذیر نمی گشت و جان های آدمیان با او همراه و پذیرای وحی الهی نمی شدند . رفتار پیامبر اكرم (ص) با مردم اعم از مومن و كافر از موضع شفقت و مهرورزی و دوستی خالصانه بود . آن حضرت (ص) مشركان را به مثابه بیمارانی می نگریست كه نیازمند پرستاری دلسوز برای معالجه و مداوایند ، طبیبی كه دردشان را بشناسد و مرهمی بر آن بنهد ، در نظر او مومنان نیز همواره محتاج مراقبت حكیمانه به منظور رشد ایمان و سلوكشان می باشند . بدین جهت پیامبر (ص) در صدد ایجاد ارتباط صمیمی و طرح دوستی خالصانه با آنان بود ، شفقت بر منحرفان در جهت نرم كردن دل و آماده كردن آنان برای پذیرش دعوت و دوستی عمیق با مومنان با هدف تخلق بیش و از پیش آنان به فضایل اعتقادی و اخلاقی .
از امام صادق (ع) روایت شده است كه فرمود : رسول خدا نگاه های خود را به تساوی میان اطرافیان تقسیم می كرد . او هیچ گاه پای خود را پیش یارانش دراز نكرد و چون مردی از اصحاب با او مصافحه می نمود ، پیامبر قبل از او دستش را عقب نمی كشید . همچنین از امیر المومنین علی (ع) روایت شده است : رسول خدا (ص) هرگاه كسی را افسرده می دید با خوشرویی و مزاح او را شادمان می ساخت و می فرمود : خداوند كسی را در حضور برادرانش روی ترش كند دوست نمی دارد . باز در سخنان امیر المومنان علی (ع) است كه فرمود : او (پیامبر) نرمخوترین و در معاشرت بزرگوارنریم مردم بود .
پذیرفتن دعوت های مهمانی كه از سوی اصحاب به آن حضرت پیشنهاد می گردید و حضور بی تكلف آن حضرت (ص) در آن ضیافت ها از مصادیق سعی رسول خدا در افزایش و تعمیق ارتباط ایمانی در جامعه به منظور ارائه هدایت های فكری و اخلاقی به مردم است . چنانكه از انس بن مالك نقل است كه : عادت پیغمبر (ص) چنین بود كه مریض را عیادت می كرد و جنازه را مشایعت می نمود و دعوت بینوایان را اجابت می كرد .
پانویس
۱- سیره ابن هشام ، ج ۴ ، ص ۲۶۰
آن حضرت (ص) خطاب به عثمان بن مظعون فرمود :
« ان الله ارسلنی مبلغاً و لم یرسلنی متعنتاً
خدا مرا برای تبلیغ فرستاده نه برای سرزنش و عتاب و عیب جویی .
و در جایی خود را مانند پدر برای امتش قلمداد می كند : « انما انا لكم كثل الوالد لولده » همانا من برای شما چون پدر برای فرزندان هستم . روشن است كه چنین خصلت هایی ، تا چه اندازه در نرم كردن دل مخاطبان و قبول دعوت موثر و نافذ خواهد بود .
اگر این رفق و مدارا نبود دلها پیرامون او گرد نمی آمدند و اگر این بردباری و حلم زایدالوصف و رعایت عواطف و صمیمیت و تواضع با مردم نبود هرگز این تاثیر در نفوذ امكان پذیر نمی گشت و جان های آدمیان با او همراه و پذیرای وحی الهی نمی شدند . رفتار پیامبر اكرم (ص) با مردم اعم از مومن و كافر از موضع شفقت و مهرورزی و دوستی خالصانه بود . آن حضرت (ص) مشركان را به مثابه بیمارانی می نگریست كه نیازمند پرستاری دلسوز برای معالجه و مداوایند ، طبیبی كه دردشان را بشناسد و مرهمی بر آن بنهد ، در نظر او مومنان نیز همواره محتاج مراقبت حكیمانه به منظور رشد ایمان و سلوكشان می باشند . بدین جهت پیامبر (ص) در صدد ایجاد ارتباط صمیمی و طرح دوستی خالصانه با آنان بود ، شفقت بر منحرفان در جهت نرم كردن دل و آماده كردن آنان برای پذیرش دعوت و دوستی عمیق با مومنان با هدف تخلق بیش و از پیش آنان به فضایل اعتقادی و اخلاقی .
از امام صادق (ع) روایت شده است كه فرمود : رسول خدا نگاه های خود را به تساوی میان اطرافیان تقسیم می كرد . او هیچ گاه پای خود را پیش یارانش دراز نكرد و چون مردی از اصحاب با او مصافحه می نمود ، پیامبر قبل از او دستش را عقب نمی كشید . همچنین از امیر المومنین علی (ع) روایت شده است : رسول خدا (ص) هرگاه كسی را افسرده می دید با خوشرویی و مزاح او را شادمان می ساخت و می فرمود : خداوند كسی را در حضور برادرانش روی ترش كند دوست نمی دارد . باز در سخنان امیر المومنان علی (ع) است كه فرمود : او (پیامبر) نرمخوترین و در معاشرت بزرگوارنریم مردم بود .
پذیرفتن دعوت های مهمانی كه از سوی اصحاب به آن حضرت پیشنهاد می گردید و حضور بی تكلف آن حضرت (ص) در آن ضیافت ها از مصادیق سعی رسول خدا در افزایش و تعمیق ارتباط ایمانی در جامعه به منظور ارائه هدایت های فكری و اخلاقی به مردم است . چنانكه از انس بن مالك نقل است كه : عادت پیغمبر (ص) چنین بود كه مریض را عیادت می كرد و جنازه را مشایعت می نمود و دعوت بینوایان را اجابت می كرد .
پانویس
۱- سیره ابن هشام ، ج ۴ ، ص ۲۶۰
منبع : بنياد انديشه اسلامي
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
ایران اسرائیل دولت روز معلم معلمان رهبر انقلاب مجلس شورای اسلامی مجلس دولت سیزدهم خلیج فارس حجاب شهید مطهری
تهران سلامت شهرداری تهران هواشناسی سیل پلیس قوه قضاییه آموزش و پرورش بارش باران سازمان هواشناسی دستگیری وزارت بهداشت
بانک مرکزی خودرو بازار خودرو قیمت دلار قیمت خودرو ایران خودرو قیمت طلا دلار سایپا تورم کارگران حقوق بازنشستگان
فضای مجازی مسعود اسکویی تلویزیون رضا عطاران سریال سینمای ایران سینما دفاع مقدس فیلم تئاتر
دانشگاه علوم پزشکی مکزیک
غزه رژیم صهیونیستی جنگ غزه فلسطین آمریکا چین روسیه نوار غزه حماس ترکیه عربستان اوکراین
فوتبال استقلال سپاهان تراکتور باشگاه استقلال لیگ قهرمانان اروپا لیگ برتر ایران رئال مادرید بایرن مونیخ لیگ برتر باشگاه پرسپولیس لیگ برتر فوتبال ایران
اینستاگرام همراه اول دبی اپل ناسا وزیر ارتباطات تبلیغات گوگل پهپاد
کبد چرب کاهش وزن دیابت قهوه فشار خون داروخانه