پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا
امنیت ملی از دیدگاه امام علی (ع)
یكی از پایهها و پارامترهای سازندهی امنیت ملی، «وحدت و همدلی» حاكم بر مردم است اگر افراد یك جامعه و یا یك مملكت در مسائل مهم و اساسی مملكت با هم همدل و هم جهت باشند، و در اختلافات جزئی و سلیقهای نسبت به سلیقه و نظر خود پافشاری نكنند، خود این وحدت و همدلی باعث استقرار و دوام امنیّت ملی میگردد.
با نگاهی به سخنان امیر مؤمنان علی بن ابیطالب علیهالسلام میتوان امنیّت ملی را بر چند پایه مستقر یافت.
۱) همدلی مردم در مسائل مهم سیاسی ـ اجتماعی:
یكی از پایهها و پارامترهای سازندهی امنیت ملی، «وحدت و همدلی» حاكم بر مردم است اگر افراد یك جامعه و یا یك مملكت در مسائل مهم و اساسی مملكت با هم همدل و هم جهت باشند، و در اختلافات جزئی و سلیقهای نسبت به سلیقه و نظر خود پافشاری نكنند، خود این وحدت و همدلی باعث استقرار و دوام امنیّت ملی میگردد.
امیر مؤمنان علی علیهالسلام آن گاه كه با فتنهی خوارج روبرو شد، فرمود: «والزموا السوادَ الاعظم فانّ یداللّه مع الجماعهٔ وایاكم الفرقه، فانّ الشاذّ من النّاس للشیطان كما انّ الشاذ من الغنم للذئب، و همواره همراه بزرگترین جمعیتها باشید كه دست خدا با این جمعیت است.» از پراكندگی بپرهیزید كه انسانِ تنها و پراكنده بهرهی شیطان است، همچنان كه گوسفند تكرو طعمهی گرگ میشود.»(۱)
۲) ایمان محكم و فراگیر مردمی:
ایمان محكم و همراه با تقوای الهی در امنیت ملی نقش بهسزایی دارد، چون كه مسلمان موحد، اولین شعار دینیاش، كلمهای «لا اله الاّ اللّه» است.
مسلمان با این اشعار بیان میدارد كه سر تسلیم به هیچ فردی فرود نمیآورد، جز برای خداوند واحد عزّوجلّ، تسلیم هیچ قدرتی نمیشود جز قدرت خداوند و از هیچ چیزی نمیترسد، جز از خداوند سبحان، امام علی علیهالسلام فرمود:«من خاف اللّه امنه اللّه من كل شیء، هركه از خدا بترسد، خدا او را ایمن میگرداند از همه چیز.»(۲)
بنابراین مؤمن با این پشتوانهی اعتقادی و ایدئولوژیك، نسبت به انسانها و قدرتهای ظاهری ترس در دل ندارد؛ خود این مایهی امنیت و آرامش است.
حال اگر این ایمان به خداوندی فراگیر شود و اكثریت قاطع مردم یك كشور از این ایمان بهرهمند شوند، طبیعی است كه یكی از بارقههای آن، امنیت ملی است.
۳) جهاد و آمادگی دفاعی همگانی:
جهاد و آمادگی دفاعی یكی از پایههای ایدئولوژی اسلام است. و این یكی از رمزهای پیروزی چشمگیر مسلمانان به ویژه در صدر اسلام و سدههای نخستین است.
این جهاد و آمادگی دفاعی همگانی بود كه باعث شد، مسلمانان در زمان پیامبر گرامی اسلام صلیاللهعلیهوآلهوسلم از غربت رهایی یابند و سرانجام تمامی جزیرهٔالعرب را زیر چتر اسلام قرار دهند.
امام علی علیهالسلام در دورهی پیامبر بزرگ صلیاللهعلیهوآلهوسلم از قهرمانان دفاعی مسلمانان بلكه سرآمد همهی قهرمانان دفاعی و مبارز بود؛ او نبردهای سرنوشتسازی همانند جنگهای «بدر»، «احد»، «احزاب»، و «خیبر» را با موفّقیت به پیش برد. و در دورههای زمامداری خویش نیز با رشادت و شجاعت تمام نیروها را بسیج كرد و با «ناكثان»، «قاسطان» و «مارقان» جنگید. آن حضرت در این دوره، بیشترین سخنان آتشین دربارهی تشویق و ترغیب مسلمانان به جهاد و آمادگی دفاعی همگانی را بیان داشت.
حضرت در این ترغیبها، جهاد را از اركان استقرار امنیت ملی خواند و محرومیت از آن را مایهی سیهروزی و ناامنی معرفی نمود.
به عنوان نمونه، آنگاه كه به حضرت خبر دادند كه عمال معاویه با ستمگری كمنظیر به شهر «انبار» یورش بردند، و مسلمانان در این شهر به دفاع از خود به پانخاستند، حضرت در سخنانی به نقش آمادگی دفاعی و جهاد همگانی مسلمانان میپردازد و میگوید: «مردمی كه از جهاد روی برگردانند، خداوند لباس ذلّت بر تن آنان میپوشاند و بلا به آنان هجوم میآورد، حقیر و ذلیل میشوند، عقل و فهمشان تباه میگردد و به خاطر تضییع جهاد حقّ آنان پایمال میشود، و نشانههای ذلّت در آنان آشكار میگردد، و از عدالت محروم میشوند.
آگاه باشید، من شب و روز، پنهان و آشكارا شما را به مبارزهی با این جمعیت (معاویه و پیروانش) دعوت كردهام و گفتهام پیش از آن كه با شما بجنگند، با آنان نبرد كنید.
به خدا سوگند هر ملتی كه در درون خانهاش مورد هجوم دشمن قرار گیرد حتما ذلیل خواهد شد ولی شما سستی به خرج دادید و دست از یاری برداشتید، تا آن جا كه دشمن پی در پی به شما حمله كرد و سرزمین شما را تصاحب نمود.»(۳)
۴) امر به معروف و نهی از منكر:
دو مسؤولیت بزرگ همگانی، «امر به معروف» و «نهی از منكر» از پایههای امنیت ملی به شمار میآیند. اگر مردم به این دو وظیفه پایبند باشند و عمل كنند، جامعه روح آرامش و امنیت را به خود میبیند؛ از جمله سفارشهای امام علی علیهالسلام به فرزندانش تذكر آنان به امر به معروف و نهی از منكر است.
حضرت خطاب به آنان فرمود: «لاتتركوا الأمر بالمعروف والنهی عن المنكر فیولی علیكم شراركم، امر به معروف و نهی از منكر را ترك نكنید چون كه ترك این دو وظیفه موجب میشود كه اشرار بر شما مسلط شوند. [و باعث ناامنی گردد.]»(۴)
۵) اقتدار ملی در قالب حكومت:
توانمندی حكومت و اقتدار آن بزرگترین مایهی امنیت ملی است.
حضرت علی علیهالسلام در پاسخ به شعار انحرافی خوارج ضمن بیان نقش حاكم و زمامدار، فرمود كه توسّط حكومت امنیت در راههای كشور استقرار مییابد.
«مردم به زمامداری نیازمندند، نیكوكار باشد یا بدكار، تا مؤمنان در سایهی حكومت او به كار خویش بپردازند و كافران هم بهرهمند شوند و مردم در زیر چتر حمایتی حكومت زندگی كنند، به وسیلهی زمامدار اموال بیتالمال جمعآوری گردد، و به كمك او با دشمنان مبارزه شود، جادهها امن و امان و حقّ ضعیفان از توانمندان گرفته شود. نیكوكاران در رفاه و از دست بدكاران مردم در امن و امان باشند.»(۵)
۶) مماشات و عدم پافشاری گروههای سیاسی:
در جامعهای كه همانند جامعه امروزهی ایران در امور سیاسی دگراندیشی برقرار است و از گروههای سیاسی متعددی برخوردار است اگر هر یك از این گروهها با دیگران مماشات داشته باشند و از دیدگاههای خویش پافشاریها را بزدایند، و تا حدودی با رقیب سیاسی خویش كنار بیایند، خود این كار یكی از پارامترهای مهم در برقراری امنیّت ملی به شمار میآید.
این حقیقت را امام علی بن ابی طالب علیهالسلام هم در سیره و عمل از خود بروز داده و هم در سخنان خویش، بعد از رحلت رسول گرامی اسلام صلیاللهعلیهوآلهوسلم با وجودی كه حكومت و زمامداری مسلمانان حق مسلم آن حضرت بود، آنگاه كه احساس كرد، با پافشاری در این حقّ مسلم امنیّت ملی تهدید میشود و دشمنان وسوسه میشوند از اصرار و پافشاری حقّ خویش خودداری نمود و در برابر پیشنهاد ابوسفیان و عباس مبنی بر بیعت با آن حضرت پاسخ منفی میدهد و چنین میفرماید: «ای مردم، امواج كوه پیكر فتنهها را با كشتیهای نجات درهم بشكنید. از راه اختلاف و پراكندگی كنار آیید. تاج تفاخر و برتری جویی را از سر بنهید.
دو كس راه صحیح را پیمودند، آن كس كه با داشتن یار و یاور نیروی كافی به پا خاست و پیروز شد؛ و آن كس كه با نداشتن نیروی كافی كنارهگیری كرد و مردم را راحت ساخت.
زمامداری بر مردم همانند آبی متعفّن و یا همانند لقمهای گلوگیر است. آنان كه میوه را پیش از رسیدنش چینند، همانند كسی مانند كه بذر را در كویر و شورهزار پاشد.»(۶)۷) قانونگرایی مسؤولان:
اقتدار و موفّقیت نظام و حكومت به این است كه كارگزاران نظام مردم را راضی نگهدارند و از خود نرنجانند.
در صورت رنجش مردم بین مردم و كارگزاران حكومتی، جدایی برقرار میشود و این خود امنیت مردم را متزلزل میكند.
كارگزاران باید همانند مردم به قوانین و مقررات احترام بگذارند و به آن پایبند باشند.
امام علی علیهالسلام برای فرماندار آذربایجان، «اشعث بن قیس» مینویسد: «فرمانداری برای تو وسیلهی آب و نان نیست. بلكه امانتی است، در گردنت.
تو نیز باید مطیع مقام بالاتر باشی. دربارهی مردم حق نداری استبداد به خرج دهی و...»(۷)
۸) تقویت بنیهی دفاعی:
امام علی علیهالسلام در عهدنامهی مالك اشتر دربارهی نیروهای نظامی مینویسد:
«امّا سپاهیان و نیروهای نظامی با اذن پروردگار حافظ و پناهگاه مردمند، آنان زینت زمامداران، عزّت و شوكت دین و تأمین كنندگان امنیّت هستند قوام و اصلاح امور مردم جز توسط اینها ممكن نیست.»(۸)
امام علی علیهالسلام در دنبالهی این سخن مینویسد: قوام و اصلاح امور رعیت كه یكی از ابعاد آن برقراری امنیت است به چهار چیز وابسته است.
۱) سپاهیان و نیروهای مسلح.
۲) امكانات مالی و چرخیدن چرخ مالیاتی و منابع درآمد حكومت.
۳) برقراری امور قضاء و كارایی دادگستری
۴) فعّالیتهای اقتصادی اعم از تولید، توزیع و فروشندگان و رواج بازار اقتصادی.
● موانع تحقق امنیّت ملی از منظر امامعلی علیهالسلام :
تمامی پایهها و عوامل استقرار امنیت ملی، در صورت فقدان هر یك از آنها و یا تحقق عنصری متضاد با آنها، هر یك از آن امور، به موانع تبدیل میشوند.
الف) سستی و تنبلی در دفاع ملّی:
در حكومت چند سالهی امیر مؤمنان علی علیهالسلام در مورد استقرار امنیّت ملی، فراز و نشیبهایی وجود داشت كه همهی آنها برای ما درس زندگی، درس دینداری و درس حكومتداری است.
در آن ایّامی كه مردم زیر پرچم، به ندای آن حضرت مبنی بر گرم نگهداشتن جبههی نبرد با «ناكثین»، «قاسطین» و «مارقین» لبیك میگفتند و فعالانه در این حركت دفاعی ملی شركت میكردند، امنیت ملی برقرار میبود؛ ولی در هنگامی كه مردم به جای لبیك گفتن، به سستی و تنبلی و بهانه تراشی رو میآوردند، امنیت ملی آنان به خطر میافتاد و متزلزل میشد و دشمنان از این فرصت سوءاستفاده میكردند.
حضرت علی علیهالسلام این حقیقت تلخ را چنین بیان میدارد:«نفرین بر شما، از بس شما را سرزنش كردم خسته شدم. آیا به جای زندگی آخرت به زندگی دنیا راضی شدهاید؟!
به جای عزّت و سربلندی، بدبختی و ذلّت را بر گزیدهاید؟!
هرگاه شما را به جهاد با دشمن فراخواندم، چشمهایتان از ترس در جام دیده دور میزند، گویا ترس از مرگ عقلتان را ربوده است و همانند افراد مستی كه قادر به پاسخ نیستند، از خود بیخود و سرگردان شدهاید و گویا عقلهای خود را از دست دادهاید و نمیفهمید.
من هرگز و هیچ گاه به شما اعتماد ندارم.
بر شما اعتماد نیست كه در دفع دشمن به شما تكیه شود... به خدا سوگند شما وسیلهی بدی برای افروختن آتش جنگ بر ضدّ دشمنن هستید.
برای شما نقشهها میكشند، امّا شما مرد كشیدن نقشهای بر ضدّ آنان نیستید. دشمن به شما حمله میكند و شهرهای شما را از دستتان خارج میكند و شما به خشم نمیآیید. چشم دشمن برای حمله به شما خواب ندارد، ولی شما در غفلت و بیخبری به سر میبرید. شكست از آنِ آنانی است كه دست از یاری یكدیگر بر میدارند.»(۹)
ب) حرمتشكنی و گستاخی مردم نسبت به رهبر، یا روحیهی مقدم بر امام داشتن:
حرمتشكنی و گستاخی مردم نسبت به رهبر و فرمانده، یكی دیگر از موانع تحقّق امنیت ملی است.
در پایان جنگ صفین و جریان حكمیّت عدهای كه بعدها به خوارج نام یافتند، نسبت به رهبر و امام المسلمین گستاخ شدند، حرمتشكنی كردند، خودشان را بر امام علی علیهالسلام مقدم داشتند، این امر زمینهساز هجوم ناامنی برای كوفیان شد.
این گستاخی امنیت ملی مردم عراق را برای مدت زمان طولانی به خطر انداخت.
امام علی علیهالسلام در یكی از سخنرانیها این حقیقت را بیان میدارد كه مخالفت با رهبر و حرمتشكنی سبب میشود كه سرانجام با هجوم دشمن، امنیت ملی به مخاطره افتد و دشمن تفوّق یابد و مایهی بدبختی و سیهروزی مردم شود. فرمود: «به من خبر رسیده است كه «بُسر» از عمال معاویه، بر «یمن» مسلّط شده است، به خدا سوگند، من از قبل میدانستم و میدانم كه اینها به زودی بر شما مسلّط خواهند شد، چون كه آنان در یاری از باطلشان متحدند و شما در راه حقّ متفرقید.
شما پیشوای خویش را كه در مسیر حق به پا خاسته است اطاعت نمیكنید ولی آنان پیشوای خویش را كه در مسیر باطل است، اطاعت میكنند.
آنان نسبت به رهبر خود ادای امانت میكنند ولی شما راه خیانت را در پیش گرفتید.
و آنان در شهرهای خود به اصلاح مشغولند ولی شما به فساد رو آوردید.»(۱۰)
و نیز فرمود: «هر گاه در ایّام تابستان فرمان جهاد و مبارزه و حركت به سوی دشمن را صادر كردم، شما عذر و بهانه آوردید و گفتید: اندكی به ما مهلت ده تا سوز گرما فرو نشیند و اگر در سرمای زمستان این دستور را به شما دادم، گفتید: اكنون هوا خیلی سرد است، بگذار سوز سرما آرام گیرد. همهی این بهانهها برای فرار از گرما و سرما بود.
شما كه از سرمای و گرما وحشت دارید و فرار میكنید، به خدا سوگند از شمشیر دشمن بیشتر فرار میكنید...»(۱۱)
ج) كم رنگ شدن ایمان و تعهّد دینی مسلمانان:
شكی نیست كه ایمان یكی از پارامترهای بسیار قوی در توان و انسجام مبارزان به شمار میآید حال اگر این ایمان كمرنگ شود و یا تعهد دینی مبارزان ضعیف شود، طبیعی است كه ملّت برای برقراری امنیّت خویش، توانش را از دست میدهد.
اگر ایمان به خدا سست و یا نابود شود، در این صورت فرد به جای اینكه از خدا پروا داشته باشد، از دیگران ترس و وحشت دارد و این حالت خودش نوعی ناامنی است. و یا اینكه این تهدید امنیّت ملّی را به دنبال خود میآورد. امام علی علیهالسلام فرمود: «من خاف النّاس اخافه اللّه سبحانه من كل شیء، هركه بترسد از مردم خداوند سبحان بترساند او را از هرچیز.»(۱۲)
د) جنگ افروزی:
اگر فردی، جمعیتی و كشوری در پی تهاجم نظامی و زدودن امنیت دیگران باشد، بازتاب این كار این است كه امنیت خویش را از دست میدهد.
امام علی علیهالسلام فرمود: یكی از عوامل ناامنی جنگافروزی است.
فرمود: «من حارب الناس حرب»، هر كه جنگ كند با مردم، ربوده شود اموال او.»(۱۳)
و) غفلت از وجود دشمن:
هم جدال و دشمنی و جنگ با مردم باعث ناامنی میشود. و هم بیتوجّهی و غفلت از دشمن زمینهساز ناامنی است.
امام علی علیهالسلام فرمود: «من امن السلب سلب»، هر كه ایمن نشیند از ربوده شدن اموال، ربوده شود اموال او.»(۱۴)
هـ) اختلافات داخلی:
امام علی علیهالسلام در تفسیر و تحلیلی كه از آیندهی جامعهی عراق و كوفه نمود، یكی از عوامل ناامنی كه در آینده گریبانگیر این شهر میشود را اختلافات داخلی بیان نمود.
حضرت بعد از آگاه شدن به حملهی وحشیانهی «بسربن ارطاهٔ» به مناطق تحت كنترل آن حضرت، فرمود: به جهت اختلاف و تفرقهی شما من شكست شما و تهدید امنیت ملی شما را میبینم.(۱۵)
و نیز حضرت فرمود: «الخلاف مثار الحروب؛ ناسازگاری مایهی برانگیختن جنگها است.»(۱۶)
ی) فساد كارگزاران:
حضرت در این آیندهنگری و تحلیل از وضعیت حال و آیندهی جامعهی عراق یكی از عوامل تحقّق ناامنی را فساد كارگزاران اعلان میكند. و میفرماید: چون كه شما در شهرهایتان در پی فساد هستید ولی سپاهیان دشمن در پی صلاح. شما در آیندهای نزدیك شكست میخورید و امنیت ملّی خویش را از دست میدهیم.(۱۷)
ر) قانونشكنی:
رواج هر نوع قانونشكنی، پردهدری، بیحرمتی و هتكحرمت دیگران، خود عامل و زمینهساز ناامنی است.
امام علی علیهالسلام به رعایت هر نوع حقوق مردم سفارش مینمود. حتّی حضرت اجازه نمیداد به غیر مسلمان ظلم و ستم روا داشته شود.
حتّی اموری كه در فرهنگ اسلامی مالیت ندارد (مانند شراب، خوك) ولی در فرهنگ اقلیتهای مذهبی از مالیت و ارزشی برخوردار است، مسلمانان اجازهای تجاوز و تعدّی به آن امور را هم ندارند. چنانكه نوشتهاند: در دوران حكومت امام علی علیهالسلام شخص مسلمانی خوك یك ذمی نصرانی را كشته بود، حضرت به نفع ذمی نصرانی و به ضرر مسلمان حكم كرد كه باید به خاطر این كار بهای آن را به نصرانی بپردازد.(۱۸)
پینوشتها:
۱) همان، خطبهی ۱۲۷.
۲) غررالحكم، آمدی، ج ۵، ص ۴۲۱، چاپ دانشگاه تهران.
۳) نهجالبلاغه، همان، خ ۲۷.
۴) همان، نامهی ۴۷.
۵) همان، خ ۴۰.
۶) همان، خ ۵.
۷) همان، نامهی ۵.
۸) همان، نامهی ۵۳، ص ۴۳۲.
۹) همان، خ ۳۴.
۱۰) همان، خ ۲۵.
۱۱) همان، خ ۲۷.
۱۲) غررالحكم، همان، ج ۵، ص ۴۲۱.
۱۳) همان.
۱۴) همان.
۱۵) ر.ك: نهجالبلاغه، خطبهی ۲۵.
۱۶) غررالحكم، همان، ج ۱، ص ۱۸۵.
۱۷) ر.ك: نهجالبلاغه، خ ۲۵.
۱۸) من لایحضره الفقیه.
۱) همان، خطبهی ۱۲۷.
۲) غررالحكم، آمدی، ج ۵، ص ۴۲۱، چاپ دانشگاه تهران.
۳) نهجالبلاغه، همان، خ ۲۷.
۴) همان، نامهی ۴۷.
۵) همان، خ ۴۰.
۶) همان، خ ۵.
۷) همان، نامهی ۵.
۸) همان، نامهی ۵۳، ص ۴۳۲.
۹) همان، خ ۳۴.
۱۰) همان، خ ۲۵.
۱۱) همان، خ ۲۷.
۱۲) غررالحكم، همان، ج ۵، ص ۴۲۱.
۱۳) همان.
۱۴) همان.
۱۵) ر.ك: نهجالبلاغه، خطبهی ۲۵.
۱۶) غررالحكم، همان، ج ۱، ص ۱۸۵.
۱۷) ر.ك: نهجالبلاغه، خ ۲۵.
۱۸) من لایحضره الفقیه.
منبع : سازمان آموزش و پرورش استان خراسان
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران اسرائیل غزه مجلس شورای اسلامی دولت نیکا شاکرمی معلمان رهبر انقلاب دولت سیزدهم مجلس بابک زنجانی شهید مطهری
آتش سوزی قوه قضاییه تهران روز معلم پلیس اصفهان سیل شهرداری تهران آموزش و پرورش فضای مجازی سلامت سازمان هواشناسی
قیمت خودرو قیمت طلا قیمت دلار بازار خودرو خودرو دلار بانک مرکزی حقوق بازنشستگان ایران خودرو سایپا کارگران تورم
نمایشگاه کتاب سریال جواد عزتی تلویزیون عفاف و حجاب فیلم سینمایی مسعود اسکویی سینما رضا عطاران سینمای ایران دفاع مقدس فیلم
رژیم صهیونیستی فلسطین آمریکا جنگ غزه حماس نوار غزه چین انگلیس اوکراین نتانیاهو ترکیه یمن
استقلال پرسپولیس فوتبال سپاهان علی خطیر باشگاه استقلال لیگ برتر ایران تراکتور لیگ قهرمانان اروپا رئال مادرید بایرن مونیخ لیگ برتر
هوش مصنوعی تماس تصویری هواپیما تبلیغات اپل تلفن همراه گوگل همراه اول آیفون ناسا عیسی زارع پور وزیر ارتباطات
کبد چرب فشار خون بیمه کاهش وزن دیابت بیماری قلبی مسمومیت داروخانه