جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا


مشترک‌ موردنظر در دسترس‌ نمی‌باشد؟!


مشترک‌ موردنظر در دسترس‌ نمی‌باشد؟!
شاید در چند سال‌ اخیر، داشتن‌ تلفن‌ همراه‌ نوعی‌ ضرورت‌ یا به‌ عبارتی‌ نشان‌دهنده‌ مقام‌ شامخ‌ و شخصیت‌ یك‌ فرد در جامعه‌ بود. تلفن‌ همراه‌ زمانی‌ در اوج‌ قیمت‌ با مبلغ‌ دو میلیون‌ و اندی‌ ریال‌ وارد بازار كار در كشور شد و استفاده‌ از آن‌ و یا برقراری‌ ارتباط‌ براحتی‌ و بدون‌ هیچ‌ مشكلی‌ انجام‌ می‌شد. داشتن‌ این‌ وسیله‌ ارتباطی‌ آرزوی‌ هر فرد ایرانی‌ بود و حداقل‌ چند درصد افراد جامعه‌ از این‌ وسیله‌ الكترونیكی‌ كه‌ به‌ نوعی‌ كمترین‌ هزینه‌ و زمان‌ ممكن‌ را شامل‌ می‌شد، استفاده‌ می‌كنند.
اما بعد از گذشت‌ زمان‌ كوتاهی‌، ملت‌ عزیز ایران‌ اسلامی‌ از كوچك‌ و بزرگ‌ بر داشتن‌ این‌ وسیله‌ سبك‌ و فناوری‌ روز دنیا در دولت‌ الكترونیكی‌ اهتمام‌ می‌ورزند و بسیار باعث‌ افتخار است‌ كه‌ بسیاری‌ از شهروندان‌ از مسئول‌ و غیرمسئول‌، عادی‌ و غیرعادی‌ از داشتن‌ این‌ فناوری‌ جهانی‌ بهره‌ می‌برند و حتی‌ می‌شود این‌ ادعا را كرد كه‌ كشور ما از نظر داشتن‌ تكنولوژی‌ و فناوری‌ روز جهانی‌ بین‌ كشورهای‌ همسایه‌ و بسیاری‌ از كشورهای‌ غربی‌ حرف‌ اول‌ را می‌زند و این‌ نشان‌ از پیشرفت‌ جامعه‌ و خبر از توسعه‌ یافتگی‌ در همه‌ زمینه‌ها می‌باشد.
كشوری‌ كه‌ به‌ پیشرفته‌ترین‌ تكنولوژی‌های‌ روز جهانی‌ مهیا شده‌ و در راستای‌ ایجاد آسایش‌ و كم‌كردن‌ اتلاف‌ وقت‌ گرانبهای‌ هموطنان‌ قدم‌ برمی‌دارد و در جامعه‌ امید آن‌ می‌رود كه‌ اینگونه‌ علوم‌ و فنون‌ و دستیابی‌ به‌ فناوری‌های‌ دیگر حاكم‌ شود و هرگونه‌ وابستگی‌ به‌ كشورهای‌ بیگانه‌ در خصوص‌ تهیه‌ قطعات‌ فناوری‌ قطع‌ شود. چنین‌ پنداشته‌ می‌شود داشتن‌ تلفن‌ همراه‌ یكی‌ از ضروریات‌ حال‌ حاضر و نیاز هر یك‌ از شهروندان‌ است‌ ولی‌ به‌ چه‌ قیمتی‌ باید تهیه‌ و استفاده‌ شود، معلوم‌ نیست‌.
شروع‌ ثبت‌نام‌ برای‌ تلفن‌ همراه‌ در مدت‌ حدود یك‌ ماهه‌ و ازدحام‌ جمعیت‌ در مراكز برای‌ ثبت‌نام‌ چندین‌ تلفن‌ همراه‌ كه‌ مدت‌ زمان‌ طولانی‌ جهت‌ تحویل‌ آن‌ انتظار می‌كشد، تفكری‌ جز برای‌ خرید و فروش‌ و كسب‌ درآمد نیست‌ و فقط‌ در راستای‌ سیاست‌ سوداگری‌ و توسعه‌ بازار دلالان‌ قدم‌ موثر برداشته‌ است‌ و شاید هم‌ شهروندان‌ بزرگوار محلی‌ را به‌ غیر از شركت‌ مخابرات‌ جهت‌ سپرده‌گذاری‌ مناسب‌ نمی‌بینند و تنها مامن‌ و پناهگاه‌ برای‌ سوداگری‌ و كسب‌ سود در حال‌ حاضر در جامعه‌ می‌دانند.
اگر از مرحله‌ ثبت‌نام‌ و گرفتن‌ تلفن‌ همراه‌ بگذریم‌ باید به‌ نحوه‌ سرویس‌دهی‌ و كسب‌ رضایت‌ شهروندان‌ از این‌ وسیله‌ اندیشیده‌ شود كه‌ نیاز دارد شركت‌ محترم‌ مخابرات‌ و در راس‌ آن‌ وزارت‌ متبوع‌ به‌ این‌ موضوع‌ اهتمام‌ ویژه‌ مبذول‌ فرماید و به‌ نوعی‌ قدم‌های‌ موازی‌ در راستای‌ توسعه‌ و ارتقای‌ سیستم‌های‌ شبكه‌یی‌ و ماهواره‌یی‌ همزمان‌ با واگذاری‌ خطوط‌ بردارد. ولی‌ متاسفانه‌ هیچگونه‌ تدابیری‌ در این‌ خصوص‌ اندیشیده‌ نشده‌ است‌ و این‌ را افتخار خود می‌دانند كه‌ هر سال‌ چند میلیون‌ ثبت‌ نام‌ تلفن‌ همراه‌ دارند، بدون‌ اینكه‌ به‌ چگونگی‌ ارتباطات‌ و راهكارهای‌ استفاده‌ مطلوب‌ از این‌ وسیله‌ ارتباطی‌ در جامعه‌ قدم‌های‌ موثری‌ برداشته‌ شود. شواهد نشان‌ می‌دهد برقراری‌ ارتباط‌ با این‌ وسیله‌ در حال‌ حاضر بطور صددرصد با كمترین‌ كیفیت‌ در كشور انجام‌ می‌شود و مدت‌ زمان‌ زیادی‌ از وقت‌ شهروندان‌ در جهت‌ برقراری‌ یك‌ ارتباط‌ به‌ هدر می‌رود كه‌ در جای‌ خوداگر درست‌ بررسی‌ و اعلام‌ نظر گردد، نشان‌ می‌دهد چند میلیون‌ دقیقه‌ از وقت‌ هموطنان‌ در این‌ راستا به‌ هدر می‌رود و تاكنون‌ هیچ‌ مسوول‌ و مقامی‌ خود را متولی‌ این‌ بی‌نظمی‌ و بی‌سروسامانی‌ در جامعه‌ ندانسته‌ و در صورت‌ لزوم‌ نیز با شگردهای‌ هوشمندانه‌ و سیاست‌مدارانه‌، خود را از قافله‌ اتهام‌ و پاسخگویی‌ بی‌نیاز دانسته‌ است‌.
از مقامات‌ مسئول‌ درخواست‌ می‌شود در یك‌ نظرسنجی‌ از مردم‌، نحوه‌ رضایتمندی‌ و كیفیت‌ ارایه‌ خدمات‌ را جویا شوند تا معلوم‌ شود چند درصد از شهروندان‌ از خدمات‌ ارایه‌ شده‌ راضی‌ هستند و آیا اصلا می‌توانند فرد موردنظر را پیدا كنند، مسلما جواب‌ منفی‌ است‌. جا دارد به‌ جملاتی‌ كه‌ در برقراری‌ ارتباط‌ به‌ گوش‌ می‌رسد اشاره‌ شود. مشترك‌ موردنظر در دسترس‌ نمی‌باشد؟ برقراری‌ ارتباط‌ با مشترك‌ موردنظر مقدور نمی‌باشد؟ شماره‌ مشترك‌ موردنظر در شبكه‌ موجود نمی‌باشد؟ و از این‌ قبیل‌، ان‌شاءالله‌ مبارك‌ باشد. انتظار می‌رود دست‌اندركاران‌ محترم‌ و مقامات‌ مسئول‌ در جهت‌ بهبود خدمات‌ و ساماندهی‌ شبكه‌ ارتباطی‌ كشور اهتمام‌ ویژه‌ كنند تا شاید روزی‌ شهروندان‌ براحتی‌ بتوانند بدون‌ هیچگونه‌ نارضایتی‌ از این‌ وسیله‌ ارتباطی‌ استفاده‌ بهینه‌ ببرند.

نجف‌ محمودی‌
منبع : روزنامه اعتماد