جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

مدیریت زمان


مدیریت زمان
قانونی به نام مطابقت و همخوانی وجود دارد که می گوید زندگی بیرونی هر کسی، آیینه زندگی درونی آن فرد است. پس بر این اساس به هر سمتی که نگاه می کنیم بازتاب خود را می بینیم نتیجه اینکه به گفته برایان ترسیمی نویسنده کتاب قدرت زمان، « شما دنیا را نه به شکلی که هست، بلکه به آن شکلی که خودتان هستید، می بینید. پس اگر می خواهید آنچه که در دنیای پیرامون شما می گذرد را تغییر دهید، باید البته» انچه را که در درونتان می گذرد، تغییر دهید!برای ایجاد تغییر ما نیاز به مهارت هایی برای مدیریت زمان داریم که نقطه شروع آن نیز « خواسته» است. بعد از خواستن معمولا اولین گام برای مدیریت زمان مشخص کردن اولویت های کاری، غلبه بر دفع الوقت و مسامحه کاری و افزایش توانایی های خود است.اما برای اینکه بتوان زمان را مدیریت کرد تا به نتایج مطلوب در زندگی رسید باید از انگیزه لازم برخوردار بود و بر بی حالی طبیعی که مانع از انجام تلاش هایی در این زمینه می شود غلبه کرد. چند راهکاری که می توان به عنوان مهم ترین و نخستین گام در این ارتباط برداشت مواردی است که در ذیل می آید:
▪ روزی در ساعت در اوقات خود صرفه جویی کنید، یعنی از انجام کارهای بی فایده کم کنید، گاهی اوقات ما به فکر و خیال رفتن یا نشستن جلوی آینه و تلویزیون و حتی خوابیدن در نیمروز وقت خود را تلف می کنیم اگر از همین امروز شروع کنیم که فقط دو ساعت آن را صرفه جویی کنیم و در جای درست استفاده کنیم هفته ای ۱۰ ساعت و سالی ۵۰۰ ساعت وقت اضافی به دست می آوریم فکر کنید با این چند ساعت چه پروژه هایی می توان انجام داد و یا چه آموزش هایی دید و به ارتقا» سطح مالی و کیفی و معنوی زندگی خود کمک کرد.
▪ بهره وری و عملکرد خود را بهتر کنید: کافی است کم کم خود را عادت بدهیم که در محیط کار عاشقانه تر و با علاقه و دلسوزی بیشتری کار کنیم اینطوری هم خودمان از نشاط بیشتری برخوردار می شویم و هم دیر یا زود بازتاب کار خوب خود را از جانب سایر همکاران و رئیس مان خواهیم دید.
▪ بر احساس کنترل خود بیفزایید: وقتی از دو مرحله قبل بگذرید متوجه خواهید شد که از انرژی بیشتری و استرس کمتری برخوردار می شوید. با استفاده از مدیریت زمان، احساس کنترل بیشتر بر کار و زندگی شخصی تان پیدا می شود و احساس می کنید حاکم بر سرنوشت خود هستید و صاحب قدرت جدیدی در زندگی خود شده اید، هر چه در کار مدیریت بر زمان خود مهارت بیشتری به دست آوریم، شادمان تر شده، احساس اعتماد به نفس تان نیز افزایش می یابد.در نهایت برای خانواده و زندگی شخص خود وقت بیشتری پیدا می کنید برای صرف وقت با دوستان و برای برخوردار شدن از آرامش و آرامیدگی و رشد و اعتلای شخصی و شغلی و برای هر کار دیگری که بخواهید انجام دهید، فرصت بیشتری پیدا می کنید.فقط فراموش نکنید برای آنکه به این مرحله برسید باید به خود فرصت مهارت آموزی بدهید و برای مهارت یافتن در هر مرحله نیز حداقل نسبت و یک روز تکرار و تمرین لازم است پس اگر در روزهای نخست مدیریت زمان از دستتان در رفت! ناامید نشوید.
منبع : روزنامه ابتکار