پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

زندگی در پهنای یک قاب


زندگی در پهنای یک قاب
قاب‌ها در وب‌سایت‌هایی که معمولا محتوای آنها زود به زود تغییر می‌کنند، می‌توانند بسیار مفید باشند زیرا سایت‌های قاب، محور را می‌توان طوری طراحی کرد که برای حرکت در فضای وب یک فایل واحد داشته باشند و در نتیجه برای افزودن یا حذف صفحاتی از این سایت‌ها نیاز به تغییر فقط یک فایل باشد. برای مثال برای حذف یک صفحه از سایت "راهنمای طراحی وب" ما فقط باید یک فایل را تغییر بدهیم زیرا هر صفحه از این وب دارای پیوندهای حرکتی خاص خود است. اگر یک قاب را در طراحی وب‌سایت استفاده کنیم باید یک فایل واحد را برای آن در بخش فهرست در نظر بگیریم تا اگر زمانی خواستیم یک صفحه را به وب‌سایت اضافه یا از آن کم کنیم فقط مجبور باشیم یک فایل را تغییر بدهیم. در غیر این صورت وقتی می‌خواهیم یک صفحه را به وب‌سایت اضافه ‌کنیم مجبوریم فایل‌های هر بخش را برای این منظور تغییر دهیم کارآیی
قاب‌ها می‌توانند با حضور خود در وب‌سایت نوعی کارآیی منسجم به آن ببخشند. فرض کنید وب‌سایت شما حاوی مجموعه‌ای از اشعار امیلی دیکنسون است. شما می‌توانید با استفاده از قاب‌ها یک «اتاق مطالعه» مجازی برای هر شعر ایجاد کنید، طوریکه قاب واقع شده در منتهاالیه چپ دربردارنده پیوندهای حرکتی و قاب اصلی در سمت راست در بردارنده اشعار باشد. از آنجا که اکثر بازدیدکنندگان به سراغ این بخش از وب‌سایت شما می‌روند و از پیوندهای شما برای حرکت در وب‌سایت استفاده می‌کنند بنابراین قراردادن دکمه «بازگشت» در هر صفحه می‌تواند بسیار مفید باشد.
شما همچنین می‌توانید از قاب‌ها برای ارائه قابلیت بیشتر در تعامل دوسویه استفاده کنید. قاب‌ها به شما این امکان را می‌دهند تا کل یک صفحه را درنمایشگر جای داده و محتوای آن را تغییر دهید بدون اینکه مجبور باشید صفحه نمایشگر را دوباره تعریف کنید. قاب‌‌ها می‌توانند با یکدیگر رابطه تعاملی داشته باشند. کلیک کردن روی یک پیوند در یک قاب می‌تواند محتوای قاب دیگر را تغییر بدهد. برای مثال، یک متن با الحاقاتی در یک قاب می‌تواند به یک قاب در پانوشت پیوند شود طوریکه کلیک کردن روی متن اصلی باعث ظاهر شدن توضیحات لازم در قاب پانوشت شود.
www.darmouth.edu/~milton
● زیبایی‌شناسی
بسیاری از طراحان وب‌سایت به خاطر مرزهای تجویزی و همینطور برای جلوگیری از کاهش انعطاف‌پذیری وب‌سایت از استفاده از قاب‌ها اجتناب می‌کنند. اما نسخه‌های کنونی نرم افزار براوزر این امکان را در اختیار آنها قرار می‌دهد تا پارامترهای بسیار فراوانی برای قاب تعریف کنند. در حقیقت، مرزهای قاب را می‌توان در حد صفر تعیین کرد. این به ما این امکان را می‌دهد تا از کارکردهای قاب بهره برداری کنیم بدون اینکه مجبور باشیم از قاب‌های بصری و اجزای بعضا ناهماهنگ در صفحه خود استفاده کنیم.
● عناوین قاب
خوانندگان معمولا با رابطه تصویری بین محتوای قاب‌ها آشنا هستند. برای مثال، رابطه بین پیوندهای حرکتی در قاب سمت چپ و محتوا در قاب سمت راست. اما خوانندگان نابینا بدون کمک کلیدهای تصویری در شناخت موقعیت خود در یک وب‌سایت قاب ـ محور با مشکل مواجه خواهند شد. همانطور که در بالا توضیح داده شد، دلایل فراوانی برای خودداری از استفاده از آرایش قاب ـ محور وجود دارد اما وقتی که از قاب استفاده می‌کنید اطمینان حاصل کنید که گزینه‌های قابدار یا غیرقابدار برای حرکت در وب‌سایت قبلا تعیین شده‌اند.
● شناخت رسانه
خوانندگان صفحات وب را به دو روش تجربه می‌کنند: به عنوان یک رسانه مستقیم که در آن صفحات به صورت آنلاین خوانده می‌شوند و نوعی رسانه برای دسترسی به اطلاعاتی که در قالب فایل‌های متنی دانلود یا چاپ می‌شوند. انتظارات شما درمورد اینکه چطور خوانندگان از وب‌سایت شما استفاده می‌کنند ناگزیر در طراحی شما تاثیر می‌گذارد. صفحاتی که به صورت آنلاین خوانده می‌شوند باید فشرده و متناسب با تصاویر و هماهنگ با پهنای باند خوانندگان باشد. صفحاتی که بیش از همه ممکن است چاپ یا به صورت آفلاین خوانده شوند باید در یک صفحه قرار گیرند و این صفحه نیز باید متناسب برای چاپ و در قطع استاندارد باشد.
● گنجاندن اجزای ثابت در صفحه
هر صفحه باید شامل یک عنوان، یک نویسنده، یک منبع، یک تاریخ ثبت ، اطلاعات مربوط به کپی رایت و یک پیوند به صفحه اصلی وب‌سایت باشد. صفحات وب اغلب یا چاپ یا در دیسکت ذخیره می‌شوند و بدون این اطلاعات هیچ روش آسان دیگری برای تشخیص منبع صفحه وجود ندارد. هر صفحه وب‌سایت را باید در حکم یک صفحه روزنامه فرض کرد و اطمینان حاصل شود که اطلاعات لازم برای شناخت صفحه قبلا در آن گنجانده شده است.
● سبک خود را بر سایت تحمیل نکنید
سعی نکنید یک "سبک" خاص را برای وب‌سایت خود تعیین کنید و مراقب باشید که جلوه‌های تصویری وب‌سایت‌های دیگر را در وب‌سایت خود قرار ندهید یا از تصاویر چاپی آنها برای تزئین صفحات خود استفاده نکنید. سبک تصویری و نگارش وب‌سایت شما باید به طور طبیعی در اثر اداره مناسب و یکدست محتوا و آرایش صفحات شکل بگیرد.
● استفاده بهینه از فضای صفحه
در آرایش صفحه، بالای صفحه معمولا بهترین مکان برای ارائه مطلب است اما در صفحات وب، صفحه بالایی از اهمیت خاصی برخوردار است زیرا ۴ اینچ بالای صفحه بیش از بخش‌های دیگر در معرض دید خواننده قرار دارد. از این فضا به بهترین و موثرترین وجه استفاده کنید.
● استفاده از رنگ‌های ظریف
سایه‌های ظریف رنگ‌ها که عموما در طبیعت مشاهده می‌شوند بهترین گزینه برای رنگ پس زمینه و رنگ اجزای فرعی صفحه است. از استفاده از رنگ‌های اصلی شدیدا خودداری کنید مگر در بخش‌هایی که می‌خواهید بر آنها تاکید شود اما در این بخش‌ها نیز با احتیاط از این رنگ‌ها استفاده کنید.
● شناخت گرافیک‌های تزئینی
خطوط افقی، نقطه‌های گرافیکی ، آیکون‌ها و دیگر نشانه‌های تصویری هرکدام دارای استفاده‌های خاص خود هستند اما از هر کدام فقط تا حد لازم استفاده کنید تا مانع از سردرگمی‌خواننده شوید. همین ملاحظه در مورد ابعاد بزرگتر صفحات وب نیز صدق می‌کند. یک دلیل اینکه طراحان حرفه‌ای از طراحی ساده HTML گریزان هستند این است که عناوین H۱ و H۲ به نحوی اغراق‌آمیز در اکثر براوزرهای وب حضور دارند. ابزارهای گرافیکی در نوع خود تاثیرگذارند و باید فقط در موارد خاص استفاده شوند تا بیشترین تاثیر را بگذارند استفاده بیش از حد از ابزارهای گرافیکی باعث می‌شود که تاثیر خود را از دست بدهد و هیچ چیز برجسته نشود.
منبع : پایگاه اطلاع رسانی فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران