یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا

Jaguar vs Lexus vs Mercedes-Benz vs Maserati


Jaguar vs Lexus vs Mercedes-Benz vs Maserati
در این آزمایش معیارهایی که برای انتخاب این خودروها مد نظر ما بودند عبارتند از: جاداری ، لوکس بودن ،داشتن موتوری با بیش از ۴۰۰ اسب بخار و قیمتی نزدیک به ۱۰۰ هزار دلار. به همین منظور از چهار کشور آلمان - انگلستان - ژاپن و ایتالیا نمایندگانی در این تست حضور پیدا کردند. پیدا کردن یک نماینده از ژاپن کار دشواری نبود. لکسس LS۶۰۰h به یک موتور ۱۲ سیلندر ۵ لیتری مجهز است. این موتور در کنار یک موتور برقی قرار گرفته تا ۴۳۸ اسب بخار نیرو تولید کند. این میزان نیرو بالاترین رقم در گروه بود. از تکنولوژی هایی که به صورت استاندارد بر روی این خودرو نصب شده می توان به سیستم کمکی پارک - ۱۹ پخش کننده صوتی مارک لوینسون و سیستم چهار چرخ متحرک اشاره کرد. از انگلستان نیز جگوار با مدل super v۸ در این آزمایش حضور داشت. این خودرو که به یک موتور ۸ سیلندر سوپرشارژردار آلومینیومی مجهز شده دارای آپشن هایی نظیر: کروز کنترل فعال و مانیتور / ناویگیشن لمسی می باشد.برای سال ۲۰۰۸ داخل این خودرو دستخوش تغییراتی شده و در آن چوب و چرم طبیعی به میزان بیشتری مورد استفاده قرار گرفته اند. از ایتالیا خودروی مازراتی کواتروپورتو در این تست حضور داشت. این خودرو که در سال ۲۰۰۴ معرفی شده از یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک سود می برد که دارای قابلیت تعویض دنده به صورت دستی را نیز داراست. در آلمان برای انتخاب یک نماینده کار کمی دشوار بود. انتخاب مدل های عادی سری ۷ به دلیل بد قلقی سیستم ای آی درایو منتفی شد به همین دلیل مدل S۵۵۰ از شرکت مرسدس برای این تست انتخاب گردید. از جمله تجهیزات این خودرو می توان به سیستم کروز کنترل فعال - گیربکس ۷ سرعته هوشمند اتوماتیک و قابلیت حرکت خودکار خودرو در ترافیک اشاره کرد. آزمایش خودروها را در منطقه جنوبی «اورنج کانتری» آغاز کردیم. البته ما مسافت را با این خودروها طی نکردیم و به همین دلیل نتوانستیم به همه قابلیت ها و ضعف های آن پی ببریم.
جگوار را باید بی صداترین عضو گروه نامید! صدایی که در کابین این خودرو به گوش می رسد حتی از لکسس (که متخصص در کاهش صداست!) نیز کمتر است. این در حالی است که جگوار تنها عضو گروه بود که به لاستیک های چهار فصل مجهز بود (لاستیک سایر اعضای گروه از نوع تابستانی بود که این باعث کاهش در صدای تولیدی می شد). جگوار و لکسس هر دو به طور استاندارد از مانیتورهای لمسی استفاده می کردند ولی این امکان در مازراتی و مرسدس وجود نداشت.لکسس تنها عضو هیبریدی گروه بود. در سرعت ۱۲۰ کیلومتر عقربه نشان دادن وضعیت مصرف سوخت در لکسس بین وضعیت «اقتصادی» و «قدرت» بود. مرسدس در داخل خودرو و برای کنترل ادوات یک ماوس را تعبیه کرده تا کار با این خودرو آسان تر شود. مرسدس از ایمنی فعالتری نسبت به بقیه برخوردار بود. رادار نصب شده در این خودرو با نمایش سرعت خودروهای رو به رویی به شما کمک می نمود تا چه زمانی از سرعت خود کم کنید و به اتومبیل جلویی برخورد ننمایید.
کابین مازراتی زیباترین و لوکس ترین کابین گروه بود. سبک طراحی ایتالیایی که در این کابین به کار رفته است چهره متمایزی را در این کابین ایجاد کرده است. البته می توانید به جای چوب قطعات فیبرکربنی را سفارش دهید که در این صورت می توانید لذت حضور در کابین اسپرت این خودرو را نیز حس نمایید. در قسمت عقب جگوار تجهیزات مناسبی را عرضه کرده است. مانیتور DVD به همراه گرم کن صندلی و کنترل های برقی در کنار میز تاشو (برای نوشتن و...) امکانات و راحتی مناسبی را به وجود می آورد. البته مرسدس و لکسس حدود ۵۷ لیتر از جگوار جادارتر هستند. مازراتی کمترین فضا را در قسمت عقب داراست ولی راحتی این صندلی ها به حدی است که بهترین انتخاب برای خوابیدن است! اما در تستی که با لکسس در چند پیچ انجام دادیم مشاهده کردیم که این خودرو برخلاف داشتن سیستم چهار چرخ متحرک در اغلب پیچ ها دچار کم فرمانی می شود. البته در این مواقع صدای «بیب بیب» سیستم کنترل پایداری شنیده می شود تا به راننده هشدارهای لازم را بدهد. در صورتی که وضعیت «اسپرت» را در لکسس انتخاب کنید مشاهده خواهید کرد که شارژ باتری به سرعت تمام خواهد شد. البته گیربکس ۸ سرعته ضریب متغیر این خودرو (CVT) توانسته در کاهش مصرف سوخت کمک فراوانی نماید. در بخش دینامیک رانندگی باید جگوار را برنده اعلام نمود. فرمان این خودرو اگر چه کمی نرم است ولی به خوبی از پس مانورها بر می آید. قدرت ترمزگیری نیز در این خودرو مناسب است. سیستم کنترل فعال بدنه (Anti Body Control) در مرسدس ۳۹۲۰ دلار هزینه دارد!
با خاموش کردن سیستم پایداری الکترونیکی در یک پیچ شروع به حرکت می کنیم و ناگهان پدال گاز را می فشاریم. در اولین پیچ شاهد حرکت در قسمت عقب خودرو هستیم ولی به محض این که به پیچ دوم می رسیم شاهد انحراف کامل مرسدس می شویم. گیربکس ۷ سرعته مرسدس که قابلیت تعویض به صورت دستی (به وسیله اهرم های موجود بر پشت فرمان) را داراست از عملکرد خوبی در پیچ ها برخوردار است و به طور هوشمند دنده ها را پایین نگه می دارد. بدون تردید بهترین عضو گروه در مانورها مازراتی ایتالیایی است. تقسیم وزن عالی ۵۲/۴۸ یک بالانس مناسب را در این خودرو به وجود آورده است. این خودرو در پیچ ها خیلی دیر منحرف می شود. عملکرد فرمان عالی بوده و بیشتر شبیه فراری ۵۹۹ است. البته در این میان نباید از نقش رینگ ها ۲۰ اینچی در این خودرو که در لاستیک های سایز ۲۴۵ جا خوش کرده اند گذشت. نسبت نیرو به وزن این خودرو دومین در گروه بود. البته نباید فراموش کرد که این خودرو حدود ۲۰ درصد از بقیه اعضای گروه کوتاهتر است و همین باعث عملکرد بهتر آن در پیست می شود. شتاب صفر تا صد مازراتی با ۴/۵ ثانیه بهترین در گروه بود و نسبت به بقیه اعضا بین ۱/۰ تا ۲/۰ ثانیه پرشتاب تر است. شتاب جانبی در مازراتی به ۹۱/۰ جی می رسد که واقعاً در حد سوپر اسپرت هاست! جالب این جاست که بدانید که دومین رکورد گروه با ۸۳/۰ جی! متعلق به مرسدس بود.
● پایان سخن:
در کل اگر خواهان یک خودروی سبز هستید لکسس هیبریدی گزینه خوبی است. چرا که میزان مصرف سوخت در این خودرو نسبت به نسل قبلی ۱۵ درصد بهبود یافته و به ۷۵/۱۵ لیتر در صد کیلومتر می رسد.
اگر خواهان یک خودرو با دینامیک بالا و شتاب خوب و البته راحتی مناسب هستید مازراتی گزینه خوبی است و اگر بیشتر به راحتی و امکانات خودرو اهمیت می دهید جگوار و مرسدس در گزینه های بعدی قرار می گیرند.
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید