دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا


مقدمه‌ای بر زیبایی‌شناسی و تعالی سازمانی


تاریخ نشر : ۸۴۰۹۱۹
تیراژ : ۲۵۰۰
تعداد صفحه : ۱۲۰
نوبت چاپ : ۱
شابک : ۹۶۴-۵۵۸۶-۷۷-۱
رده دیویی : ۶۵۸.۳
نوع اثر : تالیف
زبان کتاب : فارسی
قطع : وزیری
جلد : شومیز
محل نشر : تهران
نویسنده : حاجی‌میرعرب - سیدمهدی

در نوشتار حاضر به ترتیب سه موضوع 'زیبایی'، 'دین' و 'سازمان' و ارتباط میان آن‌ها با تاکید بر جایگاه انسان بر اساس کلام وحی و روایات دینی، بررسی گردیده است. بدین منظور در فصل نخست، مفهوم زیبایی و ارتباط آن با اخلاق و علم تبیین شده است. راه‌های شناخت زیبایی و مراتب آن از موضوعات بعدی این فصل است که در انتها به سه سوال در این زمینه پاسخ داده شده است. در فصل دوم، جلوه‌های درون و برون انسان از سه زاویه‌ی فلسفه، روان شناسی و سازمان، بررسی می‌شود. درون و بیرون در دین، 'ایمان و عمل صالح'، در روان شناسی، 'انگیزه و رفتار، و در سازمان، 'باورها، اندیشه‌ها و رفتار و ارتباطات'، نامیده می‌شود. در لایه‌ی اول این فصل، سعی شده است که از منظر فلسفه‌ی دینی به زیبایی نگریسته شود. در لایه‌ی دوم، زیبایی و تاثیر آن بر درون انسان از دیدگاه دینی مطرح شده است. در لایه‌ی سوم، سعی شده تا نشان داده شود که توجه به جنبه‌های زیبای دین، چگونه می‌تواند بر درون و برون انسان در عرصه‌ی سازمانی اثر گذاشته و ارتباطات و رفتارها را بهبود بخشد. در آخرین لایه، محور مباحث، حول ارتباطات خلاقانه‌ی عقلانی می‌گردد و سه مفهوم 'ارتباطات'، 'خلاقیت' و 'عقلانیت'، نقش کلیدی دارند. سرانجام سه مبحث انتهایی در فصل دوم، چکیده‌ی کل مباحث مطرح شده در کتاب را تشکیل می‌دهد و رویکردی کاملا سازمانی دارند.