جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا


لزوم همگرایی تشکلهای در ایجاد رویه بازاریابی جهانی سنگ


لزوم همگرایی تشکلهای در ایجاد رویه بازاریابی جهانی سنگ
در بیان مشکلات سنگ ، دست اندرکاران این امر جملگی تلاش نموده اند لیکن در طرح صحیح مسئله و ایجاد نگرش نوین جهت برنامه ریزی رفع مشکلات تاکنون موفقیت چندانی نداشته ایم وجود انجمن تخصصی در این زمینه بعنوان اولین گام اساسی برداشته شده است که بقاء آن و رشد صعودی و موفقیت آمیزآن را تنها با بازنگری تحلیلی و تخصصی میتوان تضمین نمود .
ایجاد نگرش صحیح به این امر ابتدا نیازمند جلب توجه دست اندکاران به ابعاد کلان و جهانی موضوع است و بعنوان یک قدم اساسی باید باور داشت که یکی از اصول تجارت جهانی توجه به اصل مزیت نسبی است بدین معنی که هر کشور محصولی را باید تولید کند که در تولید آن بهترین باشد . و ما با توجه به تنوع معادن سنگ میتوانیم از ابتدایی ترین تا گسترده ترین سطح بازار جهانی رااز طریق توسعه تنوع کافی ورعایت اصل مزیت نسبی به منظور براورده ساختن نیازها و خواسته های مشتریان مختلف با بهترین هماهنگی میان کارایی و اثر بخشی به منظور جلب رضایت مشتری و ایجاد حداکثر منافع برای کشور را داشته باشیم در این بخش بررسی تحلیلی وهمزمان تطبیقی لازم داریم مروری بر تاریخچه شرکتهای موفق جهانی نشان از تاکید بر منافع اجتماعی واقتصادی میباشد یعنی بحث اخلاق ومسئولیت اجتماعی بعد مهم واساسی از بازار جهانی را اشغال نموده است و مسلم است شما وقتی اخلاق ومسئولیت را سرفصل کار خود قرار میدهید موجب رشد و ارتقا و سود اجتماعی برای جوامع خواهید شد باید به کیفیت فراگیر توجه داشته باشیم یعنی ارائه کالا وخدمات باارزش بالاتر از انتظار ، هم از بعد مادی ومعنوی باید در سرلوحه تفکر کار قرار گیرد که این مهم با بررسی و تحقیق اجزای محیط خارجی که شامل محیط اقتصادی –رقابتی –محیط طبیعی –محیط تکنولوژی –محیط قانونی –محیط فرهنگی به منظور شناخت فرصتها وتهدیدها هستند ، بسیار ضروری مباشد انچه مسلم است برای بدست اوردن بازاری متعادل ومنسجم به خصوص در بازار سنگ در نظر داشتن صرفا ملاحظات هزینه امری است منجر به شکست ، زیرا در تجارت سنگ کیفیت- قابلیت اتکا –بادوام بودن –ارائه خدمات مهندسی قبل وبعد از فروش وتحویل به موقع ، مهمتر از قیمتی است که باید پرداخت شود با توجه به موارد فوق ورود به حیطه بازاریابی اجتناب ناپذیرمیباشد که خلاصه تطبیقی از وجه علمی بازاریابی مورد نظر ارائه میگردد
بازاریابی شامل چهار عنصر میباشد : محصول –قیمت –مکان وترفیع ، بازاریابها همواره بازاریابی را به نوعی طراحی می کنند که مصرف کنندگان داخلی وخارجی بدنبال مبادله با هر چیز ارزشمند دیگری باشند حال باید دید بازاریابی چگونه میتواند چنین نگرشی را بوجود اورد پس به تعریف بازاریابی دقت فرمایید .
(نوعی گرایش مدیریتی است که بر شناسایی وبراورده ساختن نیازهای مصرف کنندگان به منظور اطمینان از حصول اهداف سوددهی بلند مدت سازمان متمرکز است .)
با توجه به تعریف فوق درقدم اول بازاریابی ، در واقع یک گرایش است و به زیر بنای فکری مدیران تکیه دارد بازار یابی نیاز به تفکر پویا ومنعطف وخلاق دارددر تجارت جهانی فردیت جای ندارد بلکه نگرشی جمعی یابه عبارتی تیمی باید داشت مشابه انچه که در ژاپن وبه نوعی در چین وجود دارد که درزمان مناسب جای تامل وتعمق دارد .
هروقت بحث مدیریت پیش میاید همراه ان برنامه ریزی و سازماندهی درجهت نیل به اهداف سازمان نیز مطرح می شود .
نکته حائز اهمیت در تعریف بازار یابی تاکید بر شناسایی وبراورده ساختن نیازهای مصرف کنندگان میباشد که بسیار زمان بر است شناسایی وتحقیق فرهنگی وجامعه شناختی جامعه ای که در اینده بازار فروش محصول ما میباشد بسیار مهم است مثلا در رابطه با سنگ در منطقه مورد نظر سبک معماری منطقه –شرایط اب و هوایی-توان اقتصادی مصرف کنندگان –سلیقه افراد –اشنایی با قوانین گمرکی وتعرفه ها ی منطقه از عوامل تاثیر گذار هستند .
در تعریف فوق تمامی تلاش گروهی سازمان برای بدست اوردن سود بلند مدت می باشد وتداوم ان و موجب کسب اعتبار وهویت برای کشورمان است و برای نیل به اهداف فوق فردیت در جمع باید حل شود نیاز به طرح دقیق ودلسوزانه تجارت با پشتوانه های دولتی و پرهیز از اندیشه های رویایی سودهای باد اورده میباشد .
تشکلهای سنگ فقط یک نشریه برای تبلیغات نیستند بلکه به عنوان نماینده صنعت سنگین وهزینه بر سنگ میباشند که تا به حال دارای تشکلی نبوده و همواره از وجود افراد سود جو وغیر متخصص و شاید ایتم های دیگری که از دید این حقیر دور می باشد ضربه های سختی خورده واعتبار جهانی صنعت سنگ ایران را خدشه دار نموده اند واین نشان میدهد که وظیفه سنگین و خطیر بردوش انجمن سنگ میباشد که دست اندر کاران صنعت سنگ ونظریه پردازان اقتصادی باید در فکر هدایت صحیح موضوع در کانال مناسب باشند و این موضوع تنها با همگرایی کلیه نهادها و تشکلها و خواست جمعی دست اندرکاران و پشتیبانی دولت امکانپذیر میباشد که امیدوارم انجمن سنگ با وجود سابقه موثر در شروع این اقدام ، برای جمعی نمودن موضوع نسبت به تعاملات بیشتر با کلیه صاحبنظران از طرق گوناگون تلاش خود را ادامه دهند و این امر در ابتدا مستلزم بهره گیری از دیدگاههای اقتصادی ، اخلاقی ، علمی صاحبنظران جهت ایجاد هسته توانمند اولیه به منظور برنامه ریزی تدریجی این همگرایی خواهد بود .
فریبا بدیع نیا