پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا


نقشه کارآیی فردی


نقشه کارآیی فردی
چندی است، شركت زیراكس ایران به منظور بالابردن سطح كارآیی و بازدهی مدیریت و نیروهای فروش خود، با كسب نمایندگی انحصاری شركت آموزشی Gazing Performance Ltd انگلستان، به برگزاری دوره های آموزشی فروش و بازاریابی اقدام نموده است. مدیر بخش آموزش شركت زیراكس در خـصــوص ایــن دوره هــای آمــوزشــی مــی گــویــد: " آمـوزش هـای Gazing Performance Ltd افـراد و گروه ها را برای دستیابی به بالاترین سطح بازدهی به ویژه هنگامی كه تحت فشار هستند، یاری می رساند." پژمان كریم زاده با اشاره به اینكه بخش آموزش زیراكس به طور مستمر با شركت گیزینگ ) (Gazingدر ارتباط بوده و دوره های آموزشی با هماهنگی و تحت نظارت این شركت در ایران برگزار می شود، می افزاید: كلاس های مذكور توسط اساتید خارجی و همچنین اساتید ایرانی كه دوره های آموزش را پشت سرگذاشته اند، تدریس می شود. به گفته وی، تلویزیون BBC، شركت حمل ونقل بـیـن الـمـللی UPS، شركت AVIS كه بزرگ ترین شركت اجاره اتومبیل در دنیا است و همچنین شركت زیراكس بین الملل در مناطق اروپا، آفریقا و خاورمیانه از جمله مشتریانی هستند كه از خدمات آموزشی شركت Gazing استفاده می برند. كریم زاده با اشاره به اینكه زندگی انسان ها به طور فزاینده ای تحت سیطره موقعیت های تحت فشار قرار دارد، تصریح می كند: همواره در زندگی كاری هنگام ملاقات با مشتریان، روِسا، كاركنان تحت امر و ... فشار را تجربه می كنیم. افراد به ویژه كارفرمایان با استفاده از دوره های آموزشی Gazing، كاركنان خود را با مهارت های روحی و روش های غلبه بر فشار تجهیز می كنند تا به بالاترین سطح كارایی و بازدهی برسند.
استفاده از نقشه
یكی از ویژگی های منحصر به فرد دوره های آموزشی Gazing، تعیین یك چارچوب كاری با كارآیی بالا است كه تحت عنوان نقشه های كارآیی شناخته می شوند. مدیر بخش آموزش زیراكس درخصوص این نقشه ها می گوید: این نقشه های تك صفحه ای شامل تمامی عواملی است كه افراد اگر می خواهند در بالاترین سطح از كارایی عمل كنند، باید از آن آگاه بوده و به آن عمل نمایند. به موازات، كلیه عوامل روان شناختی به ویژه هنگامی كه افراد تحت فشار هستند، در این نقشه ها وجود دارد. وی می افزاید: در مورد این آموزش ها چندین جنبه كه آن را از سایر روش های آموزشی متمایز می سازد، وجود دارد كه عبارتند از:
سـاختارهای شفاف دوره كه آن را در موقعیت تحت فشار قابل استفاده می سازد.
مدل یك صفحه ای در قالب یك نقشه.
ساختار دوره كه از یك زیربنای قوی نظری برخوردار است.
بهره گیری از مدل هایی كه به سادگی به خاطر سپرده می شوند.
مدل هایی كه بر مبنای لحظه به لحظه در یك محیط محاوره ای، هنگام یك مسابقه و یا برای برنامه ریزی و مرور در یك دوره زمانی طولانی تر قابل استفاده اند. مهندس كریم زاده كه ۱۵ سال در زمینه بازاریابی و فروش سابقه دارد، با منحصر به فرد خواندن دوره های آموزشی زیراكس، می افزاید: افراد با آموزش دیدن این دوره ها، قادر خواهند بود تا به مشتریان خود در خرید صحیـح همفكـری و یـاری برسانند. همچنین این كلاس ها به شركت ها و افراد كمك می كند تا در شرایط سخت و بحرانی كارآیی بالایی از خود نشان دهند. به ویژه اینكه افراد و شركت ها به طور معمول با مسایلی مانند كمبود بودجه، هزینه ها و دیگر امور شركتی تحت فشار هستند و این عوامل می توانند سطح كارآیی افراد را كاهش دهند. وی خاطرنشان می كند: با توجه به رقابت شدید در بازارها، اگر شركتی از یك تیم بازاریابی و فروش قوی و آشنا به مهارت های مدیریت فروش بهره مند نباشد، به تدریج سهم خود را در بازار از دست خواهد داد. در تجـارت امـروز كـه محصـولات متنـوع و پـیـچـیـده ای داد و سـتـد مـی شـونـد، فـروش نیز با پیچیدگی های خاص خود همراه شده است. در واقع، تاكتیك و تكنیك های بازاریابی و فروش، متناسب با ظهور تكنیك های نوین تجارت، تغییر كرده و اصول خاص خود را دارد. مــدیــر بـخــش آمـوزش زیــــــراكــــــس درخـــصـــــوص دوره های مختلف آموزشی زیراكس می گوید: دوره های آموزشی زیراكس به چهار گروه زیر تقسیم می شود:
۱) آموزش های مدیریتی
۲) آموزش های مدیریت فروش
۳) آموزش های فروش
۴) آموزش های رهبری بازار
به گفته وی، تمامی دوره های یاد شده هم اكنون از سوی شركت زیراكس ایران برگزار می شود كه تاكنون با استقبال بسیار خوبی از سوی افراد و شركت های مختلف روبه رو شده است. كریم زاده با اشاره به اینكه مدیریت و فروش یك مـهــارت قــابــل اكـتـســاب اسـت، تـأكیـد مـی كنـد: برخورداری از مهارت فروش، در عملكرد یك شركت به ویژه در بخش بازاریابی بسیار تعیین كننده اسـت، زیـرا ایـن بـخش فروش است كه جریان نقدینگی را در شركت ها و سازمان ها به حركت درمی آورد. سرعت گردش نقدینگی نیز همانند جریان خون در رگ ها عمل می كند كه اگر در جریان نباشد، پیامدهای غیر قابل جبرانی را به دنبال دارد. به عبارت دیگر، موفقیت بخش فروش، نقدینگی را همچون خون در ساختار شركت به جریان درآورده و موجب توسعه و رشد شركت می شود. وی بـا اشـاره بـه ایـنـكه دوره های آموزشی زیراكس برای تمامی بنگاه های اقتصادی با هر نوع فعالیتی قابل استفاده است، یادآور می شود: روش ها و مـهـارت هـای مـهـنـدسـی فـروش بـرای تـمـامی محصولات، فارغ از نوع كالا، ساختار و ویژگی آن كاربرد دارد. لذا تمامی افراد حقوقی و حقیقی كه مـحـصـولی را عرضه می كنند، می توانند از این دوره های آموزشی بهره بگیرند، زیرا برای مثال، در مــدل آمــوزشـی مـدیـریـت فـروش تـحـت فـشـار، شركت كنندگان در كلاس ها در پایان دوره آموزشی خود می توانند:
درك دقیقی از كسب و كار خود داشته باشند.
رویه های فروش و مدیریت فروش را بشناسند.
به اهمیت و وجوه تمایز مشتریان خود بهتر پی ببرند.
مهارت و ابزارهای لازم برای ارزیابی فعالیت كـاری خود را سنجیده و با بكارگیری رویه های مدیریت فروش، اهداف تعیین شده را محقق سازند. به علاوه، آنها قادر خواهند بود تقابل مؤثری با فاكتورهای انسانی داشته و پرسنل را به سمت رویه های كاری به جای انحراف از مسیر اصلی هدایت كنند.
منبع : ماهنامه اقتصاد ایران