پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

سکوت جنبش دانشجویی


سکوت جنبش دانشجویی
جنبش دانشجویی مدتی است سکوت اختیار کرده است.
دیگر آنگونه که در سال ۷۶ و پس از آن خبرساز بود، در صحنه نیست. اینکه چه عواملی سبب شد جنبش دانشجویی امروز در این وضعیت قرار داشته باشد، موضوعی است که باید به صورت جدی به آن پرداخت.
در ادامه آسیب شناسی تنی چند از صاحبنظران و فعالا ن سیاسی درباره جنبش دانشجویی و تحکیم وحدت و باید و نبایدهای این جنبش، از نظرتان می گذرد.
عماد افروغ جنبش دانشجویی را جنبشی خود جوش با آرمان استکبار ستیزی دانست که نباید به بدنه قدرت دولتی وصل شود تا بتوانند وارد فضای نقد شود و گفت: جنبش دانشجویی یک کمپ سیاسی نیست بلکه دارای نگاهی انتقادی به علم و سیاست است که همین انتظار نیز از اساتید دانشگاه می رود.
به گزارش مهر، عماد افروغ نماینده تهران و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس هفتم در جمع نمایندگان تشکلهای دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی سخن می گفت، مفهوم جنبش دانشجویی را حرکت خودجوش در عرصه غیر رسمی دانست و گفت: از جنبش دانشجویی که به قدرت وصل می شود و از موضع گیری نقادانه جدا می گردد، دیگر انتظار نقد شفاف را نمی توان داشت چرا که برخی اوقات همان قدرت ها جلوی فعالیت های دانشجویی را می گیرند که این امر یک آفت در جنبش های سیاسی است.
وی افزود: ورود جنبش های دانشجویی به عرصه قدرت باعث می شود که آنان به ابزارهایی برای قدرتها تبدیل شوند و ماهیت خود را از دست بدهند و دانشجویان باید مراقب این موضوع باشند تا به ابزار سیاسی برای قدرتها تبدیل نشوند.
افروغ گفت: در آغاز تشکیل جنبش های دانشجویی که می توان حرکت اولین جنبش دانشجویی را ۱۶ آذر نام برد، قرار نبود که جنبش دانشجویی راه استحاله و جذب قدرتی را طی کند و به بدنه قدرتی دولتی تبدیل شود تا دیگر نتوانند وارد فضای نقد شود.
این نماینده اصولگرای مجلس هفتم اظهار داشت: در جنبش های سیاسی یک فلسفه ایدئولوژی مسلک مشخص و یا نیمه مشخص وجود دارد که مشخص می کند جنبش دانشجویی بر اساس چه اهدافی می خواهد فعالیت کند آیا می خواهد از قافله عقب نماند یا اینکه برای خالی نبودن عریضه در مسیری حرکت و موضع گیری می کند که به اعتقاد بنده اگر بر اساس این دو موضوع باشد باید قبول کرد که فعالیت های سیاسی آن جنبش با شکست روبرو خواهد شد.
وی خطاب به نمایندگان جنبش های دانشجویی گفت: شما نباید در چنین فضایی قرار بگیرید، اگر در مسیر تعیین شده ای حرکت می کنید باید فلسفه سیاسی دقیق آن را بدانید چرا که هرگاه تعریفی خاص از آن موضوع نداشته باشید، دچار مشکل خواهید شد که این امر در آینده فعالیت های شما بسیار تاثیر گذار است.
نماینده تهران در مجلس خاطر نشان کرد: جنبش های دانشجویی و یا عبارت دیگر تمامی جنبش های سیاسی باید رهبری مشخص داشته باشند و مشخص کنند که رهبر و دبیری آن جنبش برعهده کیست، هر چند نسبی باشد. نمایندگان تشکل های دانشجویی باید تلاش کنند در عضوگیری های خود نیز تعریف خاصی داشته باشند و درگوشی عضوگیری نکنند که البته در این میان منابع مالی تشکل نیز موضوع قابل توجهی است.
علیرضا سیاسی راد عضو سابق شورای عمومی دفتر تحکیم وحدت نیز گفت: تک صدایی به نفع دانشگاه و جامعه نیست و باید به تکثر در دانشگاه و جریان های دانشجویی نگاه مثبت داشته باشیم.
به گزارش فارس علیرضا سیاسی راد عضو سابق شورای عمومی دفتر تحکیم وحدت در خصوص تاریخچه تشکیل اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان (دفتر تحکیم وحدت) گفت: فلسفه شکل گیری دفتر تحکیم وحدت اشاره و پیام امام (ره)، در آن مقطع زمانی برای تحکیم وحدت بین دانشگاه و حوزه بود.
وی افزود: آنچه که امروز از آن به عنوان تکثر در دفتر تحکیم وحدت یاد می شود فضای عمومی دانشگاه و کشور است.
وی در ادامه با بیان اینکه اساسا چیزی به نام جنبش دانشجویی مستقل از پارامترهای محیطی که احزاب و... هستند وجود ندارد، تصریح کرد: جنبش دانشجویی به عنوان تعدادی دانشجو که مستقلا می خواهند اقدامی را انجام دهند وجود ندارد و امکان اینکه فارغ از تاثیرات محیطی و ساختاری موثر بر آن عمل کنند وجود ندارد.
عضو سابق دفتر تحکیم وحدت معتقد است که در ایجاد گروه های موازی انجمن های اسلامی دانشجویان تعمدی وجود دارد چرا که انجمن های اسلامی دانشجویان به دلیل اعتباری که دارند به بدنه دانشجویی نزدیک هستند.
دبیر سابق اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل نیز حضور برخی افراد در دفتر تحکیم وحدت بدون قبول داشتن مرامنامه ایدئولوژیک و اسلامی آن را نفاقی معنادار عنوان کرد.
به گزارش فارس مهدی بلوکات دبیر سابق اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه های سراسر کشور درخصوص تاریخچه تاسیس اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل که در سال ۷۸ تاسیس شد گفت: ریشه این اتحادیه از داخل دفتر تحکیم وحدت بود به طوری که تعدادی از انجمن های قدیمی دفتر تحکیم که در سال های ۷۵ تا ۷۸ از این دفتر اخراج شده بودند، به تاسیس این اتحادیه اقدام کردند.
وی با اشاره به عنوان مناظره "تحکیم وحدت یا تحکیم کثرت" گفت: بهتر بود که عنوان مناظره را پارادوکس وحدت یا کثرت نامگذاری می کردید.
بلوکات افزود: اگر وحدت یا کثرت را برای دفتر تحکیم معنا کنیم از جهتی به دلیل نمود بیرونی آن با کثرت در این دفتر مواجه هستیم.
وی با اشاره به تغییر ماهوی در دیدگاه ها و اعتقادات برخی اعضای دفتر تحکیم وحدت (علی افشاری) گفت: سوالی که از دوستان دفتر تحکیم وحدت به دلیل تغییر موضع شان در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴ نسبت به آقای هاشمی رفسنجانی داشتند این است که چگونه این تغییر موضع به دلیل گفتمانی که به دنبال آن بودند اتفاق افتاد.
بلوکات ادامه داد: این چه اتفاقی است که هویت جریان دانشجویی اینگونه تغییر می کند.
این فعال دانشگاهی تعریفش از کثرت را همان انشقاق و تکثر رقمی دانست و گفت: معتقدم این کثرت در دفتر تحکیم وحدت بیشتر ریشه های سیاسی داشته است تا معرفتی.
بلوکات در واکنش به عبارات مجری برنامه که در ابتدای مراسم اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل را نزدیک به طیف شیراز دفتر تحکیم وحدت دانست گفت: اتحادیه انجمن های مستقل با همه تشکل های دانشجویی بسیج، جامعه اسلامی، دفتر تحکیم وحدت (طیف شیراز) و... مشترکات و در عین حال اختلاف نظرهایی دارد و به هیچ عنوان چنین گفته ای صحیح نیست.
وی بار دیگر در خصوص تاسیس اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل گفت: حدود ۸ انجمن عضودفتر تحکیم وحدت به دلیل اخراج و نیز ۸ انجمن دیگر که بعضا تازه تاسیس بودند در سال ۷۸ تحت عنوان اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل اعلام موجودیت کردند و از همان زمان تاسیس تاکنون این اتحادیه رویکرد و گفتمان انتقادی داشته است.
دبیر سابق اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل در پایان این بخش از سخنان خود تمایز قائل شدن میان حاکمیت و حکومت را یکی از شاخصه های مهم رویکرد انتقادی تشکل مطبوع خود عنوان کرد.
بر اساس این گزارش بلوکات در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به اظهارات مجری این مناظره مبنی بر به رسمیت نشناحتن اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل از جانب خود، ضمن اظهار گلایه از مجری این برنامه به علت عدم رعایت اصول میزبانی و شنیدن سخنان مدعوین، با اشاره به سخنان الهه کولایی در خصوص دموکراسی به عنوان سخنران قبل از این مراسم اظهار داشت: دموکرات بودن در بیان و لفظ عبارت زیبایی است اما میزان پایبندی به این کلمات و اصطلاحات در رفتار هر فرد و گروهی مشخص می شود.
وی در ادامه با اشاره به سخنان سیاسی راد عضو سابق دفتر تحکیم وحدت در مورد به رسمیت نشناختن اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل، با بیان اینکه من از به کار بردن چنین الفاظ نامناسب و خشنی از سوی ایشان تعجب می کنم، تصریح کرد: به رسمیت شناختن یا نشناختن یک تشکل دانشجویی در دانشگاه ها توسط دانشجویان صورت می گیرد و شاید همین فضای دانشگاه ها و تاثیرگذاری این تشکل موجب شده است که هم اکنون در این میزگرد حاضر باشیم.
بلوکات در ادامه اظهارات سیاسی راد مبنی بر اینکه اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل پشتوانه امنیتی داشته و ساخته و پرداخته این گروه هاست را غیرمعقول دانست و افزود: این حرف ها هیچ پشتوانه منطقی ندارد و هر کسی می تواند دیگری را به سادگی متهم کند همانگونه که ما نیز می توانیم سیاسی راد را به حرف هایی از جنس گرفتن دلارهای آمریکایی و ... متهم کنیم.
وی خاطرنشان ساخت: البته این سخنان که آقای سیاسی راد بر زبان آوردند، حرف جدیدی از سوی این قبیل افراد نیست، چه آنکه محسن آرمین نیز اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل را در امتداد قتل های زنجیره ای عنوان کرده بود.
دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی نیز حاکم شدن گفتمان عدالتخواهی را دستاورد خوبی دانست و افزود: البته این یک نتیجه مقدماتی خوب است که باید به حاکم شدن عدالت و رفع تبعیض و... منجر شود.
به گزارش فارس مرتضی فیروزآبادی دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی گفت: باید مبانی را از دل الگو و سمبل ها بیرون کشید و با تحلیل آن براساس شرایط زمانی حرکت کرد.
وی واقعه ۱۶ آذر ۱۳۳۲ را ناشی از تشخیص، تحلیل و عمل درست برشمرد و افزود: یکی از شاخصه های بارز ۱۶ آذر، ایفای نقش صحیح جریان دانشجویی در راستای مصالح ملی در آن برهه از شرایط کشور بود.
وی با بیان اینکه مجموعه تشکل های ارزشی، عدالتخواهی را به گفتمان اصلی در کشور تبدیل کردند، افزود: مجموعه های موسوم به انجمن های اسلامی هم با تساهل و تسامح در سال ۷۶ چنین نقشی مشابه را در غالب کردن گفتمان آن زمان ایفا کردند.
فیروزآبادی با طرح این سوال که چرا آن مجموعه های فعال به مجموعه هایی مرده، مایوس و منحرف تبدیل شدند، اظهار داشت: به نظر من مهمترین علت و آفت آن، تبدیل شدن آنها به پیاده نظام جریان های سیاسی داخل و خارج از کشور بود و دانشجویان به احزاب و دولت اعتماد بیش از حد کردند.
دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی به انتظار سازی های کاذب این مجموعه ها اشاره و با بیان اینکه احتمالا بخش عمده اینها القائات بیرونی داشته است، افزود: انجمن های اسلامی به پژواک سخنان افرادی خاص در دانشگاه ها پرداختند و در واقع این عقاید را تکثیر کردند اما بعد که دیدند در این راستا موفق نمی شوند، به آشوب های خیابانی، صندلی پرت کردن، ایجاد تشنج در واقعه هایی مانند ۱۸ تیر پرداختند که اینها نتیجه اتخاذ یک روش و تلقی غلط در فضای دانشجویی بود.
فیروز آبادی با بیان اینکه این مجموعه ها از هزینه های افراطی ناامید شده و دچار تفریط شدند، تصریح کرد: باز هم عدم تشخیص درست آنها باعث شد تا دچار یک فضای مرده، یخ، غیر قابل اتکا و غیر قابل توجه شوند.
وی به ادعای برخی افراد و گروه ها مبنی بر وجود رکود در فعالیت های دانشجویی اشاره و اضافه کرد: از نظر من رکود به معنای خواب بودن و فعالیت نداشتن اصلا وجود ندارد اما اگر منظور انتظارات بیشتر از جنبش دانشجویی باشد، قابل بررسی است.
دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی به عملکرد جنبش دانشجویی در زمینه عدالتخواهی اشاره و تصریح کرد: اگر عدالتخواهی به معنای عام مدنظر باشد به عملکرد جنبش در این زمینه نمره مثبت می دهم اما اگر پیگیری عدالت اجتماعی در مصداق و به نتیجه رساندن آن را مدنظر قرار دهیم جنبش دانشجویی نمره قابل قبولی نمی گیرد.
فیروزآبادی با بیان اینکه گفتمان عدالتخواهی با مشکلات و سختی های فراوانی در کشور حاکم شده است، اظهار داشت: هنوز فراموش نکرده ایم که عده ای به بهانه اینکه تضعیف نظام یا رهبری است پذیرش این مباحث را نداشتند.
وی در ادامه حاکم شدن گفتمان عدالتخواهی را دستاورد خوبی دانست و افزود: البته این یک نتیجه مقدماتی خوب است که باید به حاکم شدن عدالت و رفع تبعیض و... منجر شود.
رضا حجتی، عضو سابق شورای مرکزی دفتر تحکیم نیز تکثر را برای احزاب و گروه های سیاسی که بخصوص صبغه ایدئولوژیک دارند سمی مهلک و ویران کننده دانست و تصریح کرد: اما این سم مهلک و ویران کننده در دفتر تحکیم وحدت نفوذ کرد و موجب بروز اختلافات شد.
عضو سابق شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت با اشاره به اینکه دفتر تحکیم وحدت در سال ۷۸ مجبور شد که وظیفه پارلمان دانشجویی را انجام دهد، خاطرنشان ساخت: این نوع رفتار با ماهیت این تشکل و ساختار و اساسنامه آن تطبیق نمی کرد و همین امر منجر به فروپاشی دفتر تحکیم وحدت شد.
حجتی دخالت بی حد و حصر نیروهای بیرون از دانشگاه و سهم خواهی احزاب و بخش هایی از دولت اصلاحات را در فروپاشی دفتر تحکیم وحدت بی تاثیر ندانست و تاکید کرد: دخالت و سهم خواهی جریانات بیرونی به این سبب بود که دفتر تحکیم وحدت به جهت همراه داشتن اقبال عمومی کارکردها و تاثیرگذاری فراوانی داشت اما از زمانی که منشعب شد کارکردها و نفوذ خود را به شدت از دست داد.
وی افزود: جنبش دانشجویی که روزی در این کشور دارای ارزش و اعتباری بود و با مردم ارتباط برقرار می کرد امروز به جایی رسیده است که کسی آن را جدی نمی گیرد و وضعیت فعلی جنبش دانشجویی در این حد است که افشاری و عطری که از دوستان آقای سیاسی راد هستند تلاش می کنند تا از طریق رادیو آمریکا صدای خود را برسانند.
عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با تاکید بر اینکه اصلاح در همه عرصه های اجتماعی لازم است ولی نمی توانیم نفاق بورزیم، خاطرنشان ساخت: آیا الان عمل نکردن مرامنامه دفتر تحکیم وحدت نفاق پنهان نیست؟ و اگر کسی در این تشکیلات به سکولاریسم رسیده است چرا پشت مرامنامه ای قرار گرفته که ایدئولوژیک است؟
حجتی دلیل این نوع رفتار برخی افراد در دفتر تحکیم وحدت را به این دلیل دانست که این افراد دوست دارند هم از اعتبار انجمن های اسلامی دانشجویان سو»استفاده کنند و هم به ساختارشکنی های خود ادامه دهند.
وی افزود: نتیجه این نوع رفتارها یا راست روی مانند طیف شیراز دفتر تحکیم وحدت است که به نظام ملحق شود یا اینکه همانند افشاری و دوستانش مبلغ سیاست های آمریکا باشد چراکه افشاری می گفت قانون اساسی ایران تلفیق نامناسبی از دین و سیاست است و باید سکولاریسم اتفاق بیفتد.
عضو سابق شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت با اشاره به تقلیل عدالت خواهی به آزادی خواهی در دفتر تحکیم وحدت پس از ۲ خرداد ۷۶، دلیل اصلی مهجور شدن دفتر تحکیم وحدت را کنار گذاشتن عدالت به عنوان مفهومی مطلق دانست و تاکید کرد: جنبش دانشجویی برای احیای دوباره چاره ای جز روی آوردن به عدالت ندارد.
به اعتقاد حجتی بعد از کنار گذاشتن عدالت خواهی به عنوان یک ارزش مهم دیگر نمی توان از جامعه انتظار حمایت داشت و جنبش بریده شده از ملت هیچگونه فایده ای ندارد.



دیگر آنگونه که در سال ۷۶ و پس از آن خبرساز بود، در صحنه نیست. اینکه چه عواملی سبب شد جنبش دانشجویی امروز در این وضعیت قرار داشته باشد، موضوعی است که باید به صورت جدی به آن پرداخت.
در ادامه آسیب شناسی تنی چند از صاحبنظران و فعالا ن سیاسی درباره جنبش دانشجویی و تحکیم وحدت و باید و نبایدهای این جنبش، از نظرتان می گذرد.
عماد افروغ جنبش دانشجویی را جنبشی خود جوش با آرمان استکبار ستیزی دانست که نباید به بدنه قدرت دولتی وصل شود تا بتوانند وارد فضای نقد شود و گفت: جنبش دانشجویی یک کمپ سیاسی نیست بلکه دارای نگاهی انتقادی به علم و سیاست است که همین انتظار نیز از اساتید دانشگاه می رود.
به گزارش مهر، عماد افروغ نماینده تهران و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس هفتم در جمع نمایندگان تشکلهای دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی سخن می گفت، مفهوم جنبش دانشجویی را حرکت خودجوش در عرصه غیر رسمی دانست و گفت: از جنبش دانشجویی که به قدرت وصل می شود و از موضع گیری نقادانه جدا می گردد، دیگر انتظار نقد شفاف را نمی توان داشت چرا که برخی اوقات همان قدرت ها جلوی فعالیت های دانشجویی را می گیرند که این امر یک آفت در جنبش های سیاسی است.
وی افزود: ورود جنبش های دانشجویی به عرصه قدرت باعث می شود که آنان به ابزارهایی برای قدرتها تبدیل شوند و ماهیت خود را از دست بدهند و دانشجویان باید مراقب این موضوع باشند تا به ابزار سیاسی برای قدرتها تبدیل نشوند.
افروغ گفت: در آغاز تشکیل جنبش های دانشجویی که می توان حرکت اولین جنبش دانشجویی را ۱۶ آذر نام برد، قرار نبود که جنبش دانشجویی راه استحاله و جذب قدرتی را طی کند و به بدنه قدرتی دولتی تبدیل شود تا دیگر نتوانند وارد فضای نقد شود.
این نماینده اصولگرای مجلس هفتم اظهار داشت: در جنبش های سیاسی یک فلسفه ایدئولوژی مسلک مشخص و یا نیمه مشخص وجود دارد که مشخص می کند جنبش دانشجویی بر اساس چه اهدافی می خواهد فعالیت کند آیا می خواهد از قافله عقب نماند یا اینکه برای خالی نبودن عریضه در مسیری حرکت و موضع گیری می کند که به اعتقاد بنده اگر بر اساس این دو موضوع باشد باید قبول کرد که فعالیت های سیاسی آن جنبش با شکست روبرو خواهد شد.
وی خطاب به نمایندگان جنبش های دانشجویی گفت: شما نباید در چنین فضایی قرار بگیرید، اگر در مسیر تعیین شده ای حرکت می کنید باید فلسفه سیاسی دقیق آن را بدانید چرا که هرگاه تعریفی خاص از آن موضوع نداشته باشید، دچار مشکل خواهید شد که این امر در آینده فعالیت های شما بسیار تاثیر گذار است.
نماینده تهران در مجلس خاطر نشان کرد: جنبش های دانشجویی و یا عبارت دیگر تمامی جنبش های سیاسی باید رهبری مشخص داشته باشند و مشخص کنند که رهبر و دبیری آن جنبش برعهده کیست، هر چند نسبی باشد. نمایندگان تشکل های دانشجویی باید تلاش کنند در عضوگیری های خود نیز تعریف خاصی داشته باشند و درگوشی عضوگیری نکنند که البته در این میان منابع مالی تشکل نیز موضوع قابل توجهی است.
علیرضا سیاسی راد عضو سابق شورای عمومی دفتر تحکیم وحدت نیز گفت: تک صدایی به نفع دانشگاه و جامعه نیست و باید به تکثر در دانشگاه و جریان های دانشجویی نگاه مثبت داشته باشیم.
به گزارش فارس علیرضا سیاسی راد عضو سابق شورای عمومی دفتر تحکیم وحدت در خصوص تاریخچه تشکیل اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان (دفتر تحکیم وحدت) گفت: فلسفه شکل گیری دفتر تحکیم وحدت اشاره و پیام امام (ره)، در آن مقطع زمانی برای تحکیم وحدت بین دانشگاه و حوزه بود.
وی افزود: آنچه که امروز از آن به عنوان تکثر در دفتر تحکیم وحدت یاد می شود فضای عمومی دانشگاه و کشور است.
وی در ادامه با بیان اینکه اساسا چیزی به نام جنبش دانشجویی مستقل از پارامترهای محیطی که احزاب و... هستند وجود ندارد، تصریح کرد: جنبش دانشجویی به عنوان تعدادی دانشجو که مستقلا می خواهند اقدامی را انجام دهند وجود ندارد و امکان اینکه فارغ از تاثیرات محیطی و ساختاری موثر بر آن عمل کنند وجود ندارد.
عضو سابق دفتر تحکیم وحدت معتقد است که در ایجاد گروه های موازی انجمن های اسلامی دانشجویان تعمدی وجود دارد چرا که انجمن های اسلامی دانشجویان به دلیل اعتباری که دارند به بدنه دانشجویی نزدیک هستند.
دبیر سابق اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل نیز حضور برخی افراد در دفتر تحکیم وحدت بدون قبول داشتن مرامنامه ایدئولوژیک و اسلامی آن را نفاقی معنادار عنوان کرد.
به گزارش فارس مهدی بلوکات دبیر سابق اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه های سراسر کشور درخصوص تاریخچه تاسیس اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل که در سال ۷۸ تاسیس شد گفت: ریشه این اتحادیه از داخل دفتر تحکیم وحدت بود به طوری که تعدادی از انجمن های قدیمی دفتر تحکیم که در سال های ۷۵ تا ۷۸ از این دفتر اخراج شده بودند، به تاسیس این اتحادیه اقدام کردند.
وی با اشاره به عنوان مناظره "تحکیم وحدت یا تحکیم کثرت" گفت: بهتر بود که عنوان مناظره را پارادوکس وحدت یا کثرت نامگذاری می کردید.
بلوکات افزود: اگر وحدت یا کثرت را برای دفتر تحکیم معنا کنیم از جهتی به دلیل نمود بیرونی آن با کثرت در این دفتر مواجه هستیم.
وی با اشاره به تغییر ماهوی در دیدگاه ها و اعتقادات برخی اعضای دفتر تحکیم وحدت (علی افشاری) گفت: سوالی که از دوستان دفتر تحکیم وحدت به دلیل تغییر موضع شان در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴ نسبت به آقای هاشمی رفسنجانی داشتند این است که چگونه این تغییر موضع به دلیل گفتمانی که به دنبال آن بودند اتفاق افتاد.
بلوکات ادامه داد: این چه اتفاقی است که هویت جریان دانشجویی اینگونه تغییر می کند.
این فعال دانشگاهی تعریفش از کثرت را همان انشقاق و تکثر رقمی دانست و گفت: معتقدم این کثرت در دفتر تحکیم وحدت بیشتر ریشه های سیاسی داشته است تا معرفتی.
بلوکات در واکنش به عبارات مجری برنامه که در ابتدای مراسم اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل را نزدیک به طیف شیراز دفتر تحکیم وحدت دانست گفت: اتحادیه انجمن های مستقل با همه تشکل های دانشجویی بسیج، جامعه اسلامی، دفتر تحکیم وحدت (طیف شیراز) و... مشترکات و در عین حال اختلاف نظرهایی دارد و به هیچ عنوان چنین گفته ای صحیح نیست.
وی بار دیگر در خصوص تاسیس اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل گفت: حدود ۸ انجمن عضودفتر تحکیم وحدت به دلیل اخراج و نیز ۸ انجمن دیگر که بعضا تازه تاسیس بودند در سال ۷۸ تحت عنوان اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل اعلام موجودیت کردند و از همان زمان تاسیس تاکنون این اتحادیه رویکرد و گفتمان انتقادی داشته است.
دبیر سابق اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل در پایان این بخش از سخنان خود تمایز قائل شدن میان حاکمیت و حکومت را یکی از شاخصه های مهم رویکرد انتقادی تشکل مطبوع خود عنوان کرد.
بر اساس این گزارش بلوکات در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به اظهارات مجری این مناظره مبنی بر به رسمیت نشناحتن اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل از جانب خود، ضمن اظهار گلایه از مجری این برنامه به علت عدم رعایت اصول میزبانی و شنیدن سخنان مدعوین، با اشاره به سخنان الهه کولایی در خصوص دموکراسی به عنوان سخنران قبل از این مراسم اظهار داشت: دموکرات بودن در بیان و لفظ عبارت زیبایی است اما میزان پایبندی به این کلمات و اصطلاحات در رفتار هر فرد و گروهی مشخص می شود.
وی در ادامه با اشاره به سخنان سیاسی راد عضو سابق دفتر تحکیم وحدت در مورد به رسمیت نشناختن اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل، با بیان اینکه من از به کار بردن چنین الفاظ نامناسب و خشنی از سوی ایشان تعجب می کنم، تصریح کرد: به رسمیت شناختن یا نشناختن یک تشکل دانشجویی در دانشگاه ها توسط دانشجویان صورت می گیرد و شاید همین فضای دانشگاه ها و تاثیرگذاری این تشکل موجب شده است که هم اکنون در این میزگرد حاضر باشیم.
بلوکات در ادامه اظهارات سیاسی راد مبنی بر اینکه اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل پشتوانه امنیتی داشته و ساخته و پرداخته این گروه هاست را غیرمعقول دانست و افزود: این حرف ها هیچ پشتوانه منطقی ندارد و هر کسی می تواند دیگری را به سادگی متهم کند همانگونه که ما نیز می توانیم سیاسی راد را به حرف هایی از جنس گرفتن دلارهای آمریکایی و ... متهم کنیم.
وی خاطرنشان ساخت: البته این سخنان که آقای سیاسی راد بر زبان آوردند، حرف جدیدی از سوی این قبیل افراد نیست، چه آنکه محسن آرمین نیز اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل را در امتداد قتل های زنجیره ای عنوان کرده بود.
دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی نیز حاکم شدن گفتمان عدالتخواهی را دستاورد خوبی دانست و افزود: البته این یک نتیجه مقدماتی خوب است که باید به حاکم شدن عدالت و رفع تبعیض و... منجر شود.
به گزارش فارس مرتضی فیروزآبادی دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی گفت: باید مبانی را از دل الگو و سمبل ها بیرون کشید و با تحلیل آن براساس شرایط زمانی حرکت کرد.
وی واقعه ۱۶ آذر ۱۳۳۲ را ناشی از تشخیص، تحلیل و عمل درست برشمرد و افزود: یکی از شاخصه های بارز ۱۶ آذر، ایفای نقش صحیح جریان دانشجویی در راستای مصالح ملی در آن برهه از شرایط کشور بود.
وی با بیان اینکه مجموعه تشکل های ارزشی، عدالتخواهی را به گفتمان اصلی در کشور تبدیل کردند، افزود: مجموعه های موسوم به انجمن های اسلامی هم با تساهل و تسامح در سال ۷۶ چنین نقشی مشابه را در غالب کردن گفتمان آن زمان ایفا کردند.
فیروزآبادی با طرح این سوال که چرا آن مجموعه های فعال به مجموعه هایی مرده، مایوس و منحرف تبدیل شدند، اظهار داشت: به نظر من مهمترین علت و آفت آن، تبدیل شدن آنها به پیاده نظام جریان های سیاسی داخل و خارج از کشور بود و دانشجویان به احزاب و دولت اعتماد بیش از حد کردند.
دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی به انتظار سازی های کاذب این مجموعه ها اشاره و با بیان اینکه احتمالا بخش عمده اینها القائات بیرونی داشته است، افزود: انجمن های اسلامی به پژواک سخنان افرادی خاص در دانشگاه ها پرداختند و در واقع این عقاید را تکثیر کردند اما بعد که دیدند در این راستا موفق نمی شوند، به آشوب های خیابانی، صندلی پرت کردن، ایجاد تشنج در واقعه هایی مانند ۱۸ تیر پرداختند که اینها نتیجه اتخاذ یک روش و تلقی غلط در فضای دانشجویی بود.
فیروز آبادی با بیان اینکه این مجموعه ها از هزینه های افراطی ناامید شده و دچار تفریط شدند، تصریح کرد: باز هم عدم تشخیص درست آنها باعث شد تا دچار یک فضای مرده، یخ، غیر قابل اتکا و غیر قابل توجه شوند.
وی به ادعای برخی افراد و گروه ها مبنی بر وجود رکود در فعالیت های دانشجویی اشاره و اضافه کرد: از نظر من رکود به معنای خواب بودن و فعالیت نداشتن اصلا وجود ندارد اما اگر منظور انتظارات بیشتر از جنبش دانشجویی باشد، قابل بررسی است.
دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی به عملکرد جنبش دانشجویی در زمینه عدالتخواهی اشاره و تصریح کرد: اگر عدالتخواهی به معنای عام مدنظر باشد به عملکرد جنبش در این زمینه نمره مثبت می دهم اما اگر پیگیری عدالت اجتماعی در مصداق و به نتیجه رساندن آن را مدنظر قرار دهیم جنبش دانشجویی نمره قابل قبولی نمی گیرد.
فیروزآبادی با بیان اینکه گفتمان عدالتخواهی با مشکلات و سختی های فراوانی در کشور حاکم شده است، اظهار داشت: هنوز فراموش نکرده ایم که عده ای به بهانه اینکه تضعیف نظام یا رهبری است پذیرش این مباحث را نداشتند.
وی در ادامه حاکم شدن گفتمان عدالتخواهی را دستاورد خوبی دانست و افزود: البته این یک نتیجه مقدماتی خوب است که باید به حاکم شدن عدالت و رفع تبعیض و... منجر شود.
رضا حجتی، عضو سابق شورای مرکزی دفتر تحکیم نیز تکثر را برای احزاب و گروه های سیاسی که بخصوص صبغه ایدئولوژیک دارند سمی مهلک و ویران کننده دانست و تصریح کرد: اما این سم مهلک و ویران کننده در دفتر تحکیم وحدت نفوذ کرد و موجب بروز اختلافات شد.
عضو سابق شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت با اشاره به اینکه دفتر تحکیم وحدت در سال ۷۸ مجبور شد که وظیفه پارلمان دانشجویی را انجام دهد، خاطرنشان ساخت: این نوع رفتار با ماهیت این تشکل و ساختار و اساسنامه آن تطبیق نمی کرد و همین امر منجر به فروپاشی دفتر تحکیم وحدت شد.
حجتی دخالت بی حد و حصر نیروهای بیرون از دانشگاه و سهم خواهی احزاب و بخش هایی از دولت اصلاحات را در فروپاشی دفتر تحکیم وحدت بی تاثیر ندانست و تاکید کرد: دخالت و سهم خواهی جریانات بیرونی به این سبب بود که دفتر تحکیم وحدت به جهت همراه داشتن اقبال عمومی کارکردها و تاثیرگذاری فراوانی داشت اما از زمانی که منشعب شد کارکردها و نفوذ خود را به شدت از دست داد.
وی افزود: جنبش دانشجویی که روزی در این کشور دارای ارزش و اعتباری بود و با مردم ارتباط برقرار می کرد امروز به جایی رسیده است که کسی آن را جدی نمی گیرد و وضعیت فعلی جنبش دانشجویی در این حد است که افشاری و عطری که از دوستان آقای سیاسی راد هستند تلاش می کنند تا از طریق رادیو آمریکا صدای خود را برسانند.
عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با تاکید بر اینکه اصلاح در همه عرصه های اجتماعی لازم است ولی نمی توانیم نفاق بورزیم، خاطرنشان ساخت: آیا الان عمل نکردن مرامنامه دفتر تحکیم وحدت نفاق پنهان نیست؟ و اگر کسی در این تشکیلات به سکولاریسم رسیده است چرا پشت مرامنامه ای قرار گرفته که ایدئولوژیک است؟
حجتی دلیل این نوع رفتار برخی افراد در دفتر تحکیم وحدت را به این دلیل دانست که این افراد دوست دارند هم از اعتبار انجمن های اسلامی دانشجویان سو»استفاده کنند و هم به ساختارشکنی های خود ادامه دهند.
وی افزود: نتیجه این نوع رفتارها یا راست روی مانند طیف شیراز دفتر تحکیم وحدت است که به نظام ملحق شود یا اینکه همانند افشاری و دوستانش مبلغ سیاست های آمریکا باشد چراکه افشاری می گفت قانون اساسی ایران تلفیق نامناسبی از دین و سیاست است و باید سکولاریسم اتفاق بیفتد.
عضو سابق شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت با اشاره به تقلیل عدالت خواهی به آزادی خواهی در دفتر تحکیم وحدت پس از ۲ خرداد ۷۶، دلیل اصلی مهجور شدن دفتر تحکیم وحدت را کنار گذاشتن عدالت به عنوان مفهومی مطلق دانست و تاکید کرد: جنبش دانشجویی برای احیای دوباره چاره ای جز روی آوردن به عدالت ندارد.
به اعتقاد حجتی بعد از کنار گذاشتن عدالت خواهی به عنوان یک ارزش مهم دیگر نمی توان از جامعه انتظار حمایت داشت و جنبش بریده شده از ملت هیچگونه فایده ای ندارد.
منبع : روزنامه مردم سالاری