جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

مدیریت زمان


مدیریت زمان
یک عامل بسیار مهم در هر موفقیتی برنامه‌ریزی صحیح و پیروی از یک برنامه زمانی مشخص برای نیل به اهداف مطلوب است. نکات و راهکارهای ذیل می‌تواند در استفاده مفید از وقت موثر باشد.
۱) همواره فعالیت‌ها و تکالیف روز بعد خود را از شب قبل برنامه‌ریزی کنید و کارهایی که باید به انجام برسانید را روی کاغذ یادداشت کنید
۲) فهرست تکالیف و کارهای خود را اولویت‌بندی کرده و برای هر کدام از آنها ضرب‌الاجل اجرایی منظور کنید
۳) همیشه کارهایی دشوار و پردغدغه‌تر را زودتر و یا در هنگامی که در بهترین شرایط جسمی و روحی هستید انجام دهید
۴) امور با اهمیت اما ناخوشایند را به تعویق نیندازید
۵) هرگاه شروع به انجام کاری کردید سعی کنید بدون وقفه آن را به پایان رسانید
۶) مابین فعالیت‌ها برای خود وقت استراحت نیز در نظر بگیرید
۷) مطالعات تلفنی خود را نیز از پیش برنامه‌ریزی کنید
۸) با پشتکار، کارهای خود را به پایان رسانده و مقهور موانع نگردید
۹) در هر زمان که تصور کردید کاری که در حال انجام آن هستید عبث و بی‌فایده و غیرسازنده است به محض دریافت، دست از آن بکشید
۱۰) به خود و اولویت‌بندی که صورت داده‌اید اعتماد و ایمان داشته باشید و به آن پایبند باشید
۱۱) دقیق بررسی کنید که وقت خود را صرف چه اموری می‌کنید
۱۲) همواره در زندگی فرد منظم و سازمان‌یافته‌ای باشید
۱۳) برای وقت خود ارزش قائل باشید، زمان هیچ‌گاه به عقب بازنمی‌گردد
۱۴) به هیچ فردی اجازه ندهید وقت شما را تلف کرده و برای خود مصروف دارد. برای خود مرزبندی مشخصی تعیین کرده و بیاموزید که در صورت لزوم با صراحت «نه» بگویید
۱۵) از تمام لحظات زندگی خود به نحو احسن استفاده کرده و سعی کنید از آنها لذت ببرید
۱۶) سعی کنید فرد خوش‌بینی باشید و همواره در انتظار رویدادهای خوشایند در زندگی خود باشید
۱۷) برای زندگی خود اهداف مشخص تعیین کرده و برای آنها تلاش کنید
۱۸) هنگام نیاز، از فرد آگاهی راهنمایی بخواهید
۱۹) وقت‌کش‌ها یا هدردهنده‌های وقت را به حداقل برسانید
منبع : بیرتک