جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا
می گوید ویران کن
● دسپِرادو
▪ كارگردان: رابرت رودریگس
▪ بازیگرها: آنتونیو باندراس، سلما هایك، خوآكین د آلمئیدا، استیو بوشمی، كوئنتین تارانتینو
▪ محصول: ایالات متحده آمریكا، ۱۹۹۴
● یك: می گویند وقتی موفقیت از راه می رسد، آدم ها سر از پا نمی شناسند، و همه چیز را چنان تغییر می دهند كه شناختنش دیگر آسان نیست. «راسل باكولا» در رساله ای كه راجع به موفقیت نوشته آورده است كه ایرادی به آدم های موفق وارد نیست، آنها پیش از این هم، اگر می توانستند همه چیز را تغییر می دادند. در گذشته آنها، محرومیت نقشی مهم داشته و حالا كه به موفقیت رسیده اند، چنان همه چیز را پرزرق و برق می كنند كه كسی به یاد آن گذشته نیفتد. آیا می شود این چیزها را درباره رابرت رودریگس هم صادق دانست؟ یعنی او هم از جمله آدم هایی است كه بعد از موفقیت دست به یك تغییر بزرگ زده است؟ شاید. رودریگس، با ساخت و نمایش عمومی اِل ماریاچی، صاحب شهرتی غریب شد. دست دوستی سینماگران مشهور و كمپانی ها به سویش دراز شد و همه آدم های اسم و رسم داری كه دیدن شان، زمانی آرزوی رودریگس بود، به او گفتند كه اگر دلش خواست فیلم دیگری بسازد، بگوید. چون آنها حاضرند كمكش كنند. اینچنین بود كه «دِسپرادو» (یا به ترجمه فارسی اش: راهزن) ساخته شد.
● دو: رودریگس به حرف بیشتر آنهایی كه فیلم اولش را پسندیده بودند گوش داد و فهمید كه آنها از دو چیز فیلم بیش از همه خوششان آمده است: سیاهی و خشونتش. اینها همان چیزهایی بود كه باید در فیلم بعدی اش هم دیده می شدند. یكی از راه هایی كه پیش رویش بود، ساختن دنباله ای بود بر اِل ماریاچی. ادامه داستانِ ماریاچی، این نوازنده ویرانگر. با اینكه به رفقایش مدیون بود، ولی دوست داشت كه فیلم تازه اش، با استانداردهای جهانی ساخته شود. یعنی همه چیز فیلم، مثل فیلم هایی باشد كه روی پرده سینماها می رود. اگر می خواست به رفقایش وفادار بماند و آنها را دعوت به كار كند، ممكن بود نتیجه همانی نشود كه دوست دارد. پس تصمیم خودش را گرفت و با همه آنهایی كه دست دوستی به سویش دراز كرده بودند تماس گرفت. گفت كه می خواهد ادامه اِل ماریاچی را بسازد و نام دِسپرادو را روی فیلمش گذاشته است. همه می دانستند كه باز هم قرار است كلی ویرانی به بار بیاید و كلی آدم كشته شوند و گلوله ها پشت سر هم از لوله تفنگ ها بیرون بپرند. اما این را هم می دانستند كه این رودریگسِ جوان، كه هنوز سی سالش نشده بود، آدم خوش قریحه و آینده داری است، بنابراین وفاداری شان را دوباره اعلام كردند و دِسپرادو، دومین قسمت از سه گانه رودریگس ساخته شد.
● سه: حدس زدن داستان دِسپرادو، چندان سخت نیست. ماریاچی، هنوز نوازنده ای خیابانی است، اما این بار راهی مرزِ آمریكا و مكزیك می شود تا انتقام بگیرد. جایی كه او می رود، ملك یك قاچاقچی حرفه ای و سرشناس است به نام بوچو. البته پیدا كردن بوچو آسان نیست و ماریاچی در این راه از دو دوستش كمك می گیرد، یكی از این دوست ها بوشمی است و یكی دیگر، دختركی كتابفروش به نامِ كارولینا. ماریاچی تصمیم خودش را گرفته است و می خواهد خون به پا كند. خود رودریگس می گوید كه دِسپرادو یك وسترن است، منتها نه یك وسترنِ متعارف، یك وسترن كاملاً امروزی، یك وسترن غریب، درباره یك جدال نابرابر. در عین حال، منتقدهای سینمایی درباره فیلم نوشته بودند كه كارگردان، داستان تنهایی یك هنرمند را به تصویر كشیده است، داستان هنرمندی كه مجبور می شود دست از هنرش بكشد و دست به كاری بزند كه دوستش ندارد. آنها این بار به جست وجوی ریشه های فیلم رودریگس بودند و می خواستند بفهمند این خشونت و بی رحمی كه در دِسپرادو هست، ریشه در كجا دارد. كاری به این نداشتند كه داستان فیلم، گاهی اوقات، باورپذیر نیست. اصلاً خود رودریگس هم این چیزها را می دانست، اما فیلمش را ساخته بود تا فیلمسازی را ادامه بدهد.
● چهار: دِسپرادو، یكی از تماشایی ترین فیلم های انتقام گیری است، و این تماشایی بودن، بیش از همه به كارگردانی رودریگس برمی گردد كه واقعاً حساب شده و دقیق است. كافی است، انبوه نماهای خرد شده در فیلم را ببینید تا متوجه شوید كه نابغه جوان چگونه استعداد خودش را به همه نشان داد و راه را برای فیلم های بعدی باز كرد. دِسپرادو، بدون رودریگس و آنتونیو باندراس ممكن نمی شد.
منبع : روزنامه شرق
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
انتخابات احمد وحیدی عراق حسن روحانی مجلس شورای اسلامی حجاب دولت نیکا شاکرمی مجلس روز معلم رهبر انقلاب شهید مطهری
ایران سیل هواشناسی تهران آتش سوزی شهرداری تهران قوه قضاییه پلیس آموزش و پرورش معلم فضای مجازی سلامت
قیمت خودرو سهام عدالت قیمت طلا سازمان هواشناسی مالیات دولت سیزدهم بازار خودرو قیمت دلار خودرو بانک مرکزی حقوق بازنشستگان ایران خودرو
مهران غفوریان موسیقی تلویزیون سریال ساواک عمو پورنگ سینمای ایران مهران مدیری تبلیغات مسعود اسکویی سینما عفاف و حجاب
رژیم صهیونیستی فلسطین اسرائیل غزه آمریکا جنگ غزه روسیه ترکیه حماس نوار غزه انگلیس اوکراین
استقلال فوتبال پرسپولیس سپاهان باشگاه استقلال علی خطیر لیگ برتر جواد نکونام بازی لیگ برتر ایران تراکتور رئال مادرید
هوش مصنوعی اپل فناوری خودروهای وارداتی گوگل آیفون ناسا
فشار خون کبد چرب