چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 8 May, 2024
مجله ویستا
نحوه مواجهه با مصدومان رانندگی
در کشوری چون ایران که آمار تصادفات و به تبع آن، کشته ها و مجروحان حوادث رانندگی بالاست آشنایی با کمک های اولیه به مجروحان و نحوه انتقال آنان به بیمارستان، از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. بنابراین هر فردی که با خودرو سروکار دارد باید این مسائل را بداند و برای اجرای آن در لحظه حادثه، آمادگی لازم داشته باشد.
● کمک های اولیه به مصدومان تصادف
افزایش تعداد مصدومین و مجروحین در تصادفات شهری و جاده ای و صدمات سنگین ناشی از تصادفات ناهمگون، راه های نجات قربانیان را کاملا پیچیده کرده است. در درجه اول دقت و احتیاط را نباید از دست داد و شتاب زده و نسنجیده نباید اقدامی کرد زیرا در چنین شرایطی نجات مصدوم بسیار مشکل می شود. لازمه عملیات نجات، مهارت و داشتن اطلاعات مربوطه است. زیرا هرگونه دخالت نابجا برای مصدوم گران تمام می شود. بنابراین هر اشتباه در این مورد ممکن است به مرگ مصدوم منجر شود یا درمان را طولانی نموده و درنتیجه هزینه های آن بالا رود. بررسی های پزشکی قانونی نشان می دهد دلیل مرگ مصدومین تصادفات،خونریزی یا ورود مایعات به داخل ریه از هنگام تصادف تا رسیدن به بیمارستان است.
کمک های اولیه به مصدوم در سه مرحله انجام می شود. در محل تصادف، در اتومبیل اورژانس و در بیمارستان. حفاظت از مصدومین و اطلاع به پلیس و اورژانس با اعلام دقیق محل تصادف لازم است.
تا رسیدن گروه امداد، بر شاهدان تصادف لازم است:
۱) خودروهای خود را به طور مناسب پارک کنند.
۲) علامت مثلث خطر را در فاصله ۷۰ متری در دو طرف محل تصادف قرار دهند، مخصوصا اگر جاده پیچ دارد یا ناهموار است و محل تصادف دیده نمی شود. در صورتی که محل تصادف دیده می شود باید علائم هشداردهنده، نورانی و متحرک را در جاده قرار دهند تا سایر خودروها سرعت خود را کاهش دهند.
۳) باید برق خودروهایی را که تصادف کرده قطع کنند.
۴) از بوجودآمدن تراکم خودروها ممانعت نموده و از تجمع دخالت کننده های بی اطلاع و کنجکاو در اطراف مصدومین جلوگیری شود.
۵) اموال و مدارک مصدومین را جمع آوری و به پلیس تحویل دهند.
۶) باید نهایت کوشش را برای نجات قربانیان، پیش از رسیدن اورژانس انجام داد.
اولین اشتباه که باید از آن اجتناب کرد این است که گمان کنیم قربانی بیهوش تصادف مرده است. اشتباه دوم رسیدگی به زخم هایی است که نیاز چندانی به کمک ندارد و غفلت از کسانی که دچار خفگی یا خونریزی شدید هستند. اولین اقدامی که باید انجام داد بررسی وضعیت تنفس مصدوم و میزان خونریزی است. اشکال در تنفس در لحظات اولیه نیز ممکن است سبب خفگی گردد. عامل خفه شدن معمولا مربوط به موانعی است که در دستگاه تنفس بوجود می آید. لذا لازم است ابتدا فرد زخمی را کمک نمود تا بتواند به طور طبیعی هرچه زودتر تنفس کند. اگر تنفس مصدوم برقرار نشد باید شروع به تنفس مصنوعی دهان به دهان نمود.
● انتقال مصدوم به بیمارستان
اگر شما باید مصدومی را به بیمارستان برسانید باید مطمئن شوید در حین انتقال آسیب بیشتری نمی بینید. باید ابتدا بیمار را از محل به برانکارد، سپس به وسیله نقلیه ای که مصدوم را به بیمارستان منتقل می کند حمل نمایید. هرتخته محکمی می تواند برای این منظور مورد استفاده قرارگیرد. اگر یک برانکارد آماده بود مورد استفاده قرار می گیرد اما وجود برانکارد ضروری نیست. آنچه مهم است وجود یک تخته با سطحی سخت و صاف است که ستون فقرات را در حالتی پایدار نگه دارد و برای انجام عملیات احیاء مناسب باشد. از موارد زیر به عنوان برانکارد می توان استفاده نمود.
۱) یک تخته چوبی یا نرده بان.
۲) دو یا سه تخته چوبی به هم متصل شده.
۳) کف اتوبوس، کامیون یا نیمکت صافی که طول مناسب داشته باشد.
درهنگام انتقال بیمار گردن، پشت و راه هوایی باید از آسیب بیشتر محافظت شود. اگر بیماری بی هوش است یک پارچه یا حوله ضخیم را تا کرده زیر گردنش قرار دهید تا انحنای گردن حمایت شود. گرچه آمبولانس ویژه حمل بیماران طراحی شده است، ولی نوع وسیله نقلیه به اندازه انتقال راحت و بی خطر مصدوم به بیمارستان اهمیت ندارد. وسیله نقلیه فضای کافی را برای صاف نگه داشتن پشت بیمار داشته باشد و فرد همراه بیمار باید قادر به مراقبت از بیمار و انجام عملیات احیاء (درصورت لزوم) باشد. با وجود این که سرعت انتقال بیمار مهم است ولی سرعت غیرمجاز در مناطق شهری، برای بیمار و عابرین خطرآفرین می باشد. سرعت بالا می تواند خود زمینه ساز تصادف باشد.
در تمام طول مدت انتقال بیمار باید از باز بودن راه هوایی، وجود تنفس (بازبودن راه هوایی لزوما دلیل وجود تنفس نیست) و قابل لمس بودن نبض بیمار اطمینان حاصل کرد. قابل لمس بودن نبض بیمار به معنی وجود ضربان قلب است. فرد سانحه دیده ممکن است در ظاهر سالم و صدمه ندیده باشد و مدت زمانی طول بکشد تا علائم و نشانه های آسیب ظاهر شود. از عدم وجود خونریزی و ثابت بودن اندام آسیب دیده اطمینان حاصل کنید. از تماس مستقیم اندام آسیب دیده با کف خودرو جلوگیری نمایید. تکان های وسیله نقلیه به سادگی به اندام آسیب دیده منتقل می شود و باعث واردشدن آسیب بیشتر به مصدوم می گردد. اگر مصدوم را باید از مانع پله ای عبور دهید از روش انتقال سر و دست به وسیله تعدادی همراه استفاده کنید.
راهنمایی و رانندگی ناجا
منبع : روزنامه کیهان
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران دولت سیزدهم روز دختر دولت رئیس جمهور سید ابراهیم رئیسی رافائل گروسی مجلس شورای اسلامی حجاب رهبر انقلاب انتخابات انتخابات مجلس
قتل هواشناسی تهران شهرداری تهران فضای مجازی آموزش و پرورش بارش باران پلیس وزارت بهداشت سلامت شهرداری قوه قضاییه
قیمت طلا خودرو قیمت دلار مالیات قیمت خودرو حقوق بازنشستگان مسکن بازار خودرو سایپا ایران خودرو بانک مرکزی بورس
نمایشگاه کتاب نمایشگاه کتاب تهران تلویزیون محمدمهدی اسماعیلی کتاب جهان سریال سینمای ایران دفاع مقدس تئاتر سینما موسیقی
اینوتکس دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی دانش بنیان
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین جنگ غزه رفح حماس آمریکا روسیه چین حمله به رفح ترکیه
فوتبال استقلال پرسپولیس لیگ قهرمانان اروپا دورتموند لیگ برتر ذوب آهن نساجی لیگ برتر فوتبال ایران لیگ برتر ایران بازی رئال مادرید
تبلیغات اپل عیسی زارع پور اینترنت فناوری گوگل سامسونگ ناسا نوآوری آیفون آب مایکروسافت
سرطان قلب سنگ کلیه کمردرد ناباروری روغن زیتون بیماران خاص بیمه سبزیجات