سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 7 May, 2024
مجله ویستا

این نظریه ازکجا آمده است ؟!


این نظریه ازکجا آمده است ؟!
۱) نگارنده فقیه نیست، بنابراین نباید در مسائل فقهی اظهارنظر کند چه رسد به آن که در این عرصه با نظر و دیدگاه فقهی یک مجتهد فقیه به چالش برخیزد! اما، از سوی دیگر، نمی توان و نباید همه نظرات و تمامی آنچه را که یک فقیه بر زبان و قلم می آورد، اظهارنظر فقهی تلقی کرد و چالش پیرامون آن را مستلزم آشنایی به مبانی فقهی دانست، زیرا، بارها دیده شده و می شود- و اشکال و خرده ای نیز بر آن نیست- که یک فقیه بیرون از چارچوب و بستر فقاهت در باره مسئله ای اظهارنظر می کند. تاکنون دیده نشده- و یا به ندرت دیده شده است- که فقهای محترم اینگونه نظرات بیرون از دایره فقه را در کنار نظرات فقهی خود قرار داده و خدای نخواسته درپی آن باشند که از فقاهت خویش برای اثبات یک نظر غیرفقهی استفاده کنند!
اکنون با توجه به این مقدمه کوتاه که انشاءالله «گویا» نیز باشد به سراغ موضوع اصلی این یادداشت می رویم، موضوعی که نگارنده ترجیح می داد دیگران درباره آن اظهارنظر کنند ولی...
۲) مدتی است حضرت آیت الله صانعی در بستر فریبی که برخی از افراد و گروه های آلوده سیاسی پیش روی ایشان گسترده اند، نظراتی غیرفقهی، غیراسلامی و در تضاد آشکار با نظرات صریح حضرت امام(ره) مطرح می کنند و عجیب و تاسف آور آن که برخی اصرار دارند این نظرات بی پایه و اساس را به فقه و فقاهت، اسلام و امام راحل (ره) نسبت دهند که اگر چنین نبود و این اصرار غیرقابل توجیه صورت نمی پذیرفت، نوشتن یادداشت پیش روی نیز ضرورتی نداشت، زیرا نظرات بی پایه و اساس از این دست، کم نبوده و نیستند ولی ارائه کنندگان آن، برای اثبات نظر خویش از امام (ره) هزینه نمی کنند.
نگارنده پیش از این نیز، به نمونه هایی از اینگونه اظهارنظرهای آیت الله صانعی پرداخته و بی پایه و اساس بودن آنها را- نه به دلیل برتری علم و آگاهی خویش، بلکه به علت مخدوش بودن نظرات ایشان- نشان داده است و هر بار نیز به جای دریافت پاسخ منطقی و معقول با هوچی گری برخی از نان به نرخ روز خورندگان و سوءاستفاده کنندگان از موقعیت آیت الله صانعی روبرو شده است.
۳) اکنون به جدیدترین اظهارنظر آیت الله صانعی که اوایل اردیبهشت ماه جاری در مصاحبه با سایت اینترنتی «آفتاب» ابراز داشته و علاوه بر سایت ها و رسانه های مدعی اصلاحات با استقبال گسترده رسانه های ضد انقلاب روبرو شده است توجه فرمائید؛
«همانگونه که بارها گفته ام ولی گوش شنوایی وجود ندارد و فریاد ما نیز به جایی نمی رسد، ایجاد تغییرات در قانون مجازات اسلامی ضروری است اما نه به دلیل نسخ، بلکه بر همان مبنایی که میرزای قمی(ره) فرموده که حدود، تنها اختصاص به زمان حضرت امام معصوم علیه السلام دارد که از چند و چون آن آگاه است.»
مطابق این دیدگاه، اجرای بسیاری از قوانین اسلام و از جمله حدود اسلامی تنها بعد از ظهور حضرت صاحب الزمان- ارواحنا له الفداء- امکان پذیر است و در دوران غیبت آن حضرت، بایستی اجرای حدود الهی تعطیل شود. توجه کنید که صاحب این دیدگاه نمی گوید این قوانین اسلامی اعتبار ندارند! و یا «منسوخ» شده اند! بلکه معتقد است اجرای آنها باید تا ظهور حضرت بقیه الله الاعظم(عج) به تعویق افتد!
نتیجه این دیدگاه آقای صانعی دقیقا همان نظریه انحرافی «جدایی دین از سیاست» است که تشکیل حکومت اسلامی را قبل از ظهور حضرت صاحب الزمان علیه السلام، نه فقط غیرضروری، بلکه حرام می داند!
اکنون به نظر مبارک حضرت امام(ره) در این زمینه توجه فرمائید:
«بدیهی است ضرورت اجرای احکام که تشکیل حکومت رسول اکرم(ص) را لازم آورده ، منحصر و محدود به زمان آن حضرت نیست و پس از رحلت رسول اکرم(ص) نیز ادامه دارد. طبق آیه شریفه، احکام اسلام محدود به زمان و مکان نیست و تا ابد باقی و لازم الاجراست. تنها برای زمان رسول اکرم(ص) نیامده تا پس از آن متروک شود و دیگر حدود و قصاص، یعنی قانون جزای اسلام اجرا نشود»- کتاب حکومت اسلامی (ولایت فقیه) حضرت امام (ره) ص .۲۹
همانگونه که ملاحظه می شود، نظر آیت الله صانعی؛
ـ اولا؛ نه فقط مخالف نظر حضرت امام(ره) بلکه در تضاد آشکار با نظر آن بزرگوار است، بنابراین آیت الله صانعی و برخی از کسانی که ایشان را مورد سوءاستفاده سیاسی قرار داده اند نمی توانند ادعا کنند که آنچه او گفته است برخاسته از نظر امام راحل (ره) است!
ثانیا؛ نظر آیت الله صانعی با مبانی اولیه و اصول بدیهی عقل و منطق نیز منافات دارد. زیرا مطابق نظر ایشان، دین مقدس اسلام - نستجیر بالله- تاریخ مصرف محدودی دارد و بعد از رحلت رسول خدا(ص) و حداکثر دویست سال بعد از رحلت ایشان-یعنی آغاز غیبت کبری- باید بخشی از آن را کنار گذاشت و برای اداره امور به نسخه های دیگری مراجعه کرد!
مطابق این دیدگاه، خداوند تبارک و تعالی برای مدتی - آغاز غیبت تا ظهور حضرت صاحب سلام الله علیه- نبوت را تعطیل فرموده است! و این با مبانی عقلی ناسازگار است. چرا که «نبوت عامه» یعنی ضرورت ارسال پیامبران الهی و ادامه راه آنان با حضور امامان معصوم(ع)، یک اصل و آموزه عقلایی است و این اصل عقلایی بدون مراجعه به آیات و روایات و صرفنظر از آن که پیامبران و ائمه چه کسانی باشند- نبوت خاصه- نیز قابل اثبات است. بدیهی است که جناب آقای صانعی اصل «نبوت» را -نستجیربالله- انکار نمی فرمایند بنابراین چرا نظریه ای می دهند که با این اصل عقلی در تناقض است؟!
ـ ثالثاً؛ دیدگاه حضرت آیت الله صانعی با مبانی شناخته شده و بدیهی اسلام نیز منافات دارد. چرا که آیات شریفه قرآن کریم و احادیث فراوان و غیرقابل تردیدی که از رسول خدا(ص) و ائمه اطهار علیهم السلام رسیده و جناب صانعی به یقین از آن اطلاع وافر و کافی دارند نشان می دهد که پیامبراعظم(ص) خاتم پیامبران و دین اسلام، آخرین دین خدا و برای همیشه تاریخ لازم الاتباع است. ولی نظر اعلام شده آیت الله صانعی بی آن که خود متوجه باشند این توهم را پدید می آورد که ایشان- خدای نخواسته- پیروی از قوانین اسلام و یا دستکم، بسیاری از قوانین حیات آفرین آن را، همیشگی نمی دانند! چرا که معتقدند اجرای حدود منحصر به زمان حضرت امام معصوم علیه السلام است و در غیبت آن بزرگوار می توان اجرای این حدود الهی را نادیده گرفت!
در این زمینه به فراز دیگری از نظر مبارک حضرت امام (ره) توجه فرمائید؛ این نظر به قول امام راحل (ره) یک قضیه بدیهی است که «تصور» آن باعث «تصدیق» است؛ حضرت امام (ره) در پاسخ به نظراتی شبیه نظر آیت الله صانعی می فرمایند؛
«برای روشنی مطلب این سؤال را مطرح می کنم: از غیبت صغری تاکنون که هزار و چند صد سال می گذرد و ممکن است صدهزار سال دیگر بگذرد و مصلحت اقتضاء نکند که حضرت تشریف بیاورند، در طول این مدت مدید، احکام اسلام باید زمین بماند و اجرا نشود؟»
آقای صانعی ظاهراً برای رفع برخی از شبهات در نظر خود تاکید کرده است که منظورش منسوخ شدن حدود نیست و عجیب آن که حضرت امام (ره) در همین زمینه و با اشاره به همین دیدگاه می فرمایند؛
«اعتقاد به چنین مطالبی یا اظهار آنها، بدتر از اعتقاد و اظهار منسوخ شدن اسلام است».
۴) متاسفانه آیت الله صانعی در مهرماه سال گذشته نیز در دیدار با اعضای سازمان مجاهدین انقلاب، دست به تحریف نظر مبارک حضرت امام (ره) زده و با افزودن جمله ای به کلام امام راحل (ره)، نظر آن بزرگوار را به نفع همین دیدگاه- که شرح آن گذشت- مصادره کرده بود که نگارنده طی یادداشتی با چاپ متن نظر امام (ره) از صحیفه امام و متن اظهارات آقای صانعی از سایت شخصی ایشان به این تحریف اشاره کرده بود و البته مدعیان اصلاحات به جای پاسخگویی و دستکم پوزش خواستن از ساحت مقدس حضرت امام (ره) و عذرخواهی از مردم، به هیاهو و دشنام روی آوردند.
چند هفته قبل نیز، مدعیان اصلاحات و یک سایت اینترنتی با ساختن یک داستان جعلی و نسبت دادن آن به حضرت امام (ره) تلاش کردند نظرات حضرت آیت الله مصباح یزدی که یکی از دانشمندان مدافع مبانی اسلام و انقلاب و مخصوصاً مدافع سرسخت نظرات حکومتی حضرت امام (ره) است- دقت شود که باز هم پای مقابله با نظر امام درباره حکومت اسلامی در میان بود- را مخدوش کنند که این بار نیز در مقابل یادداشت مستند کیهان به طفره رفتن روی آوردند و... روز جمعه گذشته جناب آقای سیدمحمد خاتمی رئیس جمهور سابق کشورمان در جمع دانشجویان عضو انجمن اسلامی دانشگاه گیلان با حرارت از خطر تحریف نظرات امام (ره) سخن گفتند و نه فقط به تحریف های عجیب و غریب هم حزبی های خود اشاره ای نکردند، بلکه به گونه ای سخن گفتند که اظهارات آنچنانی ایشان در سفر به آمریکا را به خاطر می آورد. اظهاراتی که آشکارا با نظرات صریح حضرت امام (ره) در تناقض بود... آیا همه این تحریف ها که مستقیم و غیرمستقیم نظرات حکومتی حضرت امام (ره) را نشانه رفته اند، تصادفی است؟!... انشاءالله که تصادفی باشد!!
حسین شریعتمداری
منبع : روزنامه کیهان