پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا


صنعت بسته بندی و محیط زیست


صنعت بسته بندی و محیط زیست
برای نخستین بار در جامعه اروپا ، کشور هلند مالیات جدید بر صنعت بسته بندی ، بر اساس میزان پایه کربن موجود، را اعلان کرده است . وزارت محیط زیست با دایر نمودن اداره Waste Fund تا سال ۲۰۱۲ میزان ۴۲% از زباله های پلاستیکی را Recycle یا بازیابی مینماید و این سرمایه گذاری برای پرداخت هزینه های جمع آوری ضایعات و دوباره به کار گرفتن آنها در چرخش صنعت را ضروری و لازم میداند .
در سال آتی (۲۰۰۸) در بازار هلند ، سهمی از مالیات برای محاسبات نشر و خروج CO۲ از هر کیلوگرم مواد تولیدی برای انواع بسته بندی که محتویات و گنجایش ماده کربن را دارا باشد ، منظور گردیده است . نحوه عملکرد و محاسبات و جزئیات مالیات بندی توسط بخش خصوصی اعمال میگردد که متعاقبا در اسرع وقت تصمیم گیری و به اطلاع مسئولین صنعت بسته بندی میرسد .
سالهاست سازمان Europen نحوه استفاده مالیات بر بسته بندی را بر اساس محیط زیست اعمال می نمود و تجربه نشان میدهد که همه فاکتورهای زیست محیطی راجع به مواد مورد استفاده در صنعت بسته بندی غیرممکن است که مقایسه شود.
از سال ۱۹۹۴ با پایه گذاری EU Directive (تصمیم گیرنده منافع اروپا ) در هلند ، تغییراتی در قانون این صنعت تصویب شد ، بعد از هلند ، کشور انگلستان در صدد پایه گذاری اقتصادی و برنامه ریزی برای این صنعت نوین گردید در حالیکه برای بسته بندی درجه دوم و سوم هیچ مشکلی نداشته و برای جمع آوری ضایعات خانگی از سیستم Achilles heel (یا نقطه جراحت پذیر) استفاده میکنند .کشور انگلستان در مقایسه با سایر کشورهای جامعه اروپایی مشکل Adopting ( وفق دادن ) را ندارد و رشد مصرف بسته بندی در انگلستان در برابر رشد GDP به نیمه رسیده است .
● خبرهایی در مورد مقررات وضع شده : (Regulatory News)
وزارت محیط زیست جامعه اروپا ، در آخرین بولتن خبری ، بهترین نتیجه چند مرحله ایی سیاست و خط مشی قوانین در مدیریت استفاده از مواد ضایعاتی را تائید کرد و معتقدندکه باید زنجیره عمر زندگی را برای ضایعات در نظر گرفت و قابلیت انحنا را از لحاظ اقتصادی ، زیست محیطی و اجتماعی به توازن نزدیک کرد .
وزارتخانه به چند نکته مهم رسیده است که شامل :
- دوباره بدست آوردن انرژی از ضایعات
- محدود کردن یا تخفیف دادن میزان کارآرایی (استعداد) بر اساس وضیعت جوی
- همه اعضا ( به زبانهای مختلف ) تصمیم گرفتند که از واردات ضایعات به کشورها جلوگیری شود و ضایعات داخلی را مدفون نمایند .
با توافق ۲۷ کشور عضو جامعه اروپایی ، قرار شد که تنظیم بسته بندی ها بغیر از ظروف بطری (برای حمل نوشیدنیها) متحدالشکل شود .
در نتیجه ، نماینده جامعه اروپا برای برچسب روی بسته بندی ها یی که شامل مواد شیمیایی مهلک باشد ، برچسب نارنجی با تصویر یک شکل لوزی قرمز رنگ انتخاب کرده است . این برچسب برای مخلوط های مایعی که دارای ماده سمی H۴۰۰ , H۴۱۰ , H۴۱۱ که برای آبزیان و درختان مهلک میباشد، در نظر گرفته شده است .
لازم بتذکر است که در جامعه اروپا برچسب محصول از بسته بندی آن مهمترست .
● خبرهای کوتاه از کشورهای اروپایی :
▪ مجارستان : نماینده جامعه اروپا ( برای دومین بار) بازخواست اصلاح قانون مالیات از دولت مجارستان شد . بنابه گزارش نشریه Europen ، ظروف بطری برای حمل مایعات دوباره استفاده میشودو مالیات کمتری شامل آن میشود. برای کالاهای وارداتی، هزینه سنگین حمل و نقل ( برای بازگرداندن به مبدا ) وجود دارد که قیمت تمام شده را افزایش میدهد در سال ۲۰۰۳ دولت مجارستان برای حمایت از تولیدات داخلی ، تحریم وارداتی اعلام کرد .
طبق قانون ۲۲۶ جامعه اروپایی " اگر دولت در عرض دو ماه به دستورات و خواسته های نماینده عملاً پاسخ ندهد به دادگاه مربوطه معرفی میشود" .
▪ دانمارک : دولت دانمارک برای ظروف بطری ها (نوشابه ها و آب معدنیها) اقدام به گرفتن ودیعه به منظور بازگشت بطریهای شیشه ای و از جنس PET نموده است که این امر از دور ریختن، شکستن، بهدر دادن بطریها پیشگیری میکند . دستور افزایش مقدار ودیعه بر بطریهای آب معدنی ، باعث کاهش اجرای مالیات بر نحوه بسته بندی آن نیز میگردد .
عضو انجمن (Dansk Retursystem) برای تولید کنندگان ، واردکنندگان و پخش کنندگان الزامی است . دولت در صدد اصلاح قوانین موجود میباشد ، فروشگاههای توزیع مواد غذایی ، هزینه حمل و نقل بطریهای یکبار مصرف را از انجمن مذکور دریافت میدارد . هدف از اصلاحات ، پایان دادن به هزینه های اضافی است که بر قیمت تمام شده بسته بندی اثر میگذارد .
دولت ، قرارداد ۶ ساله با این انجمن Dansk Retursystem دارد که هر لحظه میتواند قرارداد را فسخ کند و این شرکت هم در صورت نارضایتی میتواند با اعلام آگهی زودتر از موعود ، قرارداد خود را پایان دهد .
▪ اسپانیا : دولت اسپانیا پیش نویس پیشنهادی را ارائه داده است که در آن نمایندگان محلی قادر به کسب هزینه های کامل مدیریت بسته بندی از طریق تولید کنندگان میباشند . موارد قانونی این پیش نویس، سیستم لزوم برگشت بیعانه برای ظروف بسته بندی های خاص را مطرح می کند. این موارد از جانب دولت اسپانیا برای اجرای تعهدات مطرح شده در مدیریت بسته بندی و ضایعات اروپا که در سال ۲۰۰۴ تجدید نظرشده بود بیان گردید.
صنایع اسپانیا تحت کنفرانس CEOE بر علیه موارد قانونی این پیش نویس متحد شدند و معترض اند و معتقدندکه این قوانین باعث بالا بردن هزینه بدون تاثیرچشمگیر در بازیافت ضایعات می باشد.
▪ آلمان : تذکر در مورد تاخیر پنجمین بازنگری آیین نامه بسته بندی در دولت آلمان است .
انتظار میرفت این تذکر بعد از مذاکرات انجام شده بین صنایع و مسئولین شهری که در ماه مارس برگزار شده بود، تا ماه می ۲۰۰۷از جانب دولت آلمان به هیئت اروپایی ارائه گردد . به هر حال بواسطه عدم موافقت در پیشنهاد ارائه شده در ایجاد سیستم دو جانبه برای صنایع در ارتباط با بسته بندی ، در پیشرفت کار تاخیر ایجاد شد.
بر اساس توافقات انجام شده قرار شد فروش بسته بندی عرضه شده به مصرف کنندگان نهایی تجاری از این قانون مثتثنی باشند در صورتیکه از طریق سیستم بخش مربوطه خود انجام شود. کابینه آلمانی می باید این پیشنهاد را قبل از اینکه به هیئت اروپایی تذکر داده شود به تصویب برساند.بنابراین احتمال ندارد که مقررات جدید تا اول ژانویه ۲۰۰۸ در دستور کار قرار گیرد.گروهDSD آلمان از مقدمات قوانین زمین پاک استقبال میکند تا بین سیتمهای دوطرفه مختلف و نیازمندی های فروش بسته بندی در شرکت در سیستم دوگانه رقابت ایجادکند.BDE (انجمن ضایعات آلمان) نیز به طرح فوق پاسخ مثبت داده و از این طرح حمایت می کند.
▪ فرانسه: ممنوعیت اعمال شده روی کیسه های پلاستیکی (ساک دستی) غیر زیست تخریب پذیر:
Europen یک سازمان اروپایی برای بسته بندی و محیط زیست ، طی نوشته ای به هیئت اروپایی ، طرح ارائه شده را مطابق با قوانین اروپایی ندانست.
پیش نویس حکم که به قانون تبدیل شد محدودیت مقداری در واردات بعضی از محصولات غیر زیست تخریب پذیر داخل کشور ایجاد می کند. .این موضوع مغایرت غیر مستقیم با بند ۲۸ معاهده EU دارد که در آن محدویت مقداری بین اعضا کشورهای اروپایی را رد میکند .زیرا در فرانسه کیسه های پلاستیکی در حجم تا ۵۰ لیتر مورد استفاده برای زباله و چسبهای پلاستیکی برای cotton buds از اول ژانویه سال ۲۰۰۹ مجاز نیستند به بازار عرضه شوند.علاوه بر آن همانگونه که Europen در نامه خود به هیئت تاکید دارد هیچ مدرک منطقی وجود نداردکه نه پیش نویس حکم و نه یادداشت در جهت حمایت از محیط زیست باشد. نقطه نظرات روی پیش نویس حکم از طرف بلژیک ، آلمان و هلند و نیز جزئیات آن توسط هیئت اروپایی منتشر شد .تاثیر جزئیات این نظرات در جلوگیری فرانسه از قبول قانونی حکم بمدت حداقل شش ماه یعنی تا ۲۴ سپتامبر ۲۰۰۷ در این مورد می باشد.
▪ ایرلند: افزایش تلاش وزرات محیط زیست در کنترل و نظارت در زباله ها
وزیر جدید محیط زیست ایرلند اعلام نمود که جریمه برای زباله های کشوری از ۱۲۵ یورو به ۱۵۰ یورو افزایش می یابد. هدف اصلی در سیستم نظارتی بر آلودگی زباله درتهیه اطلاعات مورد اطمینان در مورد اندازه و ترکیب زباله استفاده از تحقیقات نماینده مجازمحلی می باشد. بنابراین هر یک از نماینده مجاز محلی قادر خواهند بود برنامه موثرتری در مدیریت زباله در منطقه خود داشته باشد . این برنامه توانست مناطق عاری از زباله را از ۱/۶ % در سال ۲۰۰۵ به ۸/۶ % در سال ۲۰۰۶ افزایش دهد.و تنها ۶/۰ % از منطقه آلوده به زباله باقی بماند.بر اساس گزارش ذکر شده اجزا اصلی تشکیل دهنده زباله ها در ایرلند، ۵۶% از سیگار ،۲۶%از منابع غذایی ،۱۳% از بسته بندی و ۳% از طریق کاغذ تولید می شود. ۸/۲۵ %از زباله مربوط به غذایی مربوط به آدامس می باشد.وزیر یاد شده به تعهدات خود در زمینه تقلیل هرجه بیشتر زباله تاکید دارد.مالیات کیسه های پلاستیکی در ایرلند از ۱۵/۰ یورو از اول جولای سال جاری به ۲۲/۰یورو افزایش یافت.
▪ بلژیک: بررسی امکان پذیری فاکتورکربن روی برچسب ها
انستیتوی محیط زیست بلژیک مامور مطالعه امکان سنجی برچسب محصولات غذایی و بررسی تعیین مقدار کربن ایچاد شده از مواد غذایی(footprint) در بروکسل شده است. اطلاعات حاصل امکان سنجی بدست مصرف کننده مواد غذایی خواهد رسید. دادگاه عدالت اروپایی ،کشور بلژیک را به دلیل قصور در اجرای قانون بسته بندی و نحوه جمع آوری ضایعات بسته بندی ، محکوم کرد .
داوری در روز ۱۲ جولای ۲۰۰۷ به دلیل قصور بلژیک در پاسخ به اهداف بازیافت صورت گرفته بود که آخرین مهلت آن برای پاسخ ۱۸ آگوست ۲۰۰۵ تعیین شده بود.در حالیکه دولت بلژیک تعریف بازنگری شده در بسته بندی و قوانین اصلاح شده مربوط به بازار را جابجا نموده است در نتیجه منطقه موفق به توافق در اجرای هدفهای جدید نشده است. بلژیک در ژانویه ۲۰۰۶ پیش نویس موافقت نامه همکاری به هیئت اروپایی ارائه کرد اما به دلیل پیش نویس بودن بطور رسمی موافقت نگردید . هیئت در جولای ۲۰۰۶ نظرات مستدل به بلژیک ارسال کرد و این کشور باید بواسطه این موضوع هزینه ها را پرداخت نماید.
▪ پرتغال: پرتغال مالیات جدید برای مدیریت ضایعات وضع می کند.
پرتغال از اول ژانویه ۲۰۰۷ مالیات جدید برای مدیریت ضایعات برقرار کرد. هدف در وضع این مالیات پوشش دهی هزینه های متحمل شده سازمان های مربوطه در اجرای مدیریت ضایعات می باشد نرخ مالیات ۲ یورو به ازای هر تنی که فقط بابت اختلاف در تناژ مدیریت شده توسط سازمان بازیافت کشور و تنازی که بازیافت نشده است میباشد. نرخ مالیات متفاوت میباشد بطوریکه ۰۰۰۹/۰یورو به ازای هرکیلو کاغذ ،فولاد،آلومینیوم و فلزات ، و ۰۰۱۲/۰ یورو برای شیشه از طرف سازمان بازیافت کشور بلژیک (spv) علاوه بر هزینه های سالانه تعیین شده است .
در گزارش جامع این نشریه در سال ۲۰۰۴ (که در دسترس میباشد) آمار ۱۵ کشور قدیمی عضو جامعه اروپا با حجم ۶۸ %‌ ضایعات Recyclable) ( و بقیه اروپا با حجم ۵۶ % آمده است که در سال ۲۰۰۱ ، درصد سهم بسته بندی و ضایعات بترتیب ۵۰% و ۲۰% بوده که در سال ۲۰۰۷ میزان ۶۰% و ۵۵% را گزارش کرده اند .
نشریه European درباره رشد روند اخذ مالیات محرمانه به بهانه پوشش دادن مشکلات بودجه مالی کشور ، بارها اخطار داده و معتقد است که این امر( افزایش مالیاتی) باعث تحریک وتخریب محیط زیست میشود . در گزارش این نشریه آمده که ابداع و تنوع اجناس بسته بندی شده شرکتها ، GDP و تناژ بسته بندی در جامعه اروپا در سالهای ۱۹۹۷-۲۰۰۴ ، حدود ۱۷ % رشد داشته است در حالیکه مقدار جمع آوری ضایعات برای Recycle منطقه به ۲۱ % رسیده است.
منبع : ماهنامه فناوری و توسعه صنعت بسته بندی