چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا

سازمان همکاری اقتصادی ( اکو )


سازمان همکاری اقتصادی ( اکو )
در سال ۱۹۴۶ میلادی « پیمان همکاری و عمران منطقه ای » ( آر سی دی ) بین سه کشور ایران ، ترکیه و پاکستان منعقد شد . اهداف عمده این پیمان همکاری های فنی ، فرهنگی ، اقتصادی و نیز مبادله آزاد کالا ها از طریق انعقاد قرار داد های بازرگانی و بهبود خطوط حمل و نقل هوایی ، زمینی ، دریای بین سه کشور ایران ، ترکیه ، پاکستان و لغو تشریفات روادید عبور در منطقه و کاهش دادن نرخ های حمل ونقل پستی عنوان شده بود البته علاوه بر اهداف مزبور پیمان همکاری و عمران منطقه ای ( آر سی دی ) از اهداف سیاسی و نظامی سنتونیز به طور ضمنی داشته است .
در سال ۱۳۶۳ هجری شمسی اجلاسی درد تهران برگزار شد پس از تجدید نظرهای لازم سازمان همکاری اقتصادی جانشین پیمان آر سی دی شد .
سازمان همکاری اقتصادی ( اکو) در هفتم آذر ماه سال ۱۳۷۱هجری شمسی با الحاق افغانستان و شش کشور آسیای میانه شامل قزاقستان ، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان ، ازبکستان و آذربایجان به اعضای بنیانگذار آن یعنی جمهوری اسلامی ایران، پاکستان و ترکیه، به یک سازمان مهم همکاری اقتصادی منطقه‌ای تبدیل شد.
سازمان اکو تلاش می کند تا همکاری های اقتصادی را بین ده کشور اسلامی غرب آسیا افزایش دهد. دبیر خانه اکو در تهران است و این سازمان به لحاظ وسعت و جمعیت دومین سازمان همکاری منطقه ای در جهان به شمار می رود و حدود سیصد و پنجاه میلیون نفر را در بر می گیرد.
مساحت تحت پوشش فعالیت سازمان همکاری اقتصادی (اکو) که از بزرگترین و مهمترین پیمانهای منطقه‌ای به شمار می‌رود، برابر با هفت میلیون و ‪ ‪ ۲۱۱کیلومتر مربع است. پهناورترین کشور عضو این سازمان جمهوری قزاقستان با وسعتی معادل دو میلیون و هفتصد هزار کیلو متر، و ‪ کم وسعت‌ترین آن جمهوری آذربایجان ۸۶ هزار و ۶۰۰ کیلو متر ‪ می‌باشد.
جمعیت کل کشورهای عضو اکو حدود ‪ ۴۰۰میلیون نفر است که پاکستان پرجمعیت -ترین و ترکمنستان کم جمعیت‌ترین کشور عضو این سازمان هستند.
▪ ا هداف اکـو :
الف) بالا بردن شرایط توسعه اقتصادی و افزایش سطح استاندارد و کیفیت زندگی در اکثر کشورهای عضو
ب) اتخاذ اقداماتی در جهت تغییر مترقیانه موانع تجاری منطقه اکو و گسترش تجارت درون منطقه‌ای
ج) پیگیری همکاری‌های اقتصادی به منظور تضمین نقش و سهم منطقه اکو در رشد تجارت جهان و اصلاح سیاستهای تجاری ناعادلانه ناشی از شرایط نامطلوب تجارت برای کشورهای در حال توسعه مخصوصاً کشورهای عضو اکو
د) سرعت بخشیدن به توسعه زیرساختهای حمل و نقل و ارتباطات که دولتهای عضو را به هم و به جهان خارج مرتبط می‌سازد و ...

http://ofogheconomic.blogfa.com/۸۶۰۲۳.aspx
منبع : مطالب ارسال شده