پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

اتومبیل‌های کلاستیک


بنز ۳۰۰SL گالوینگ مدل ۱۹۵۴
این اتومبیل که از سال ۱۹۵۴ تولید شده و چندی قبل پنجاهمین سالگرد تولد خود را جشن گرفت، یکی از بهترین اتومبیل‌های کلاسیک دنیا بوده که با قیمت بین سیصد تا پانصدهزار دلار در کشورهای اروپائی و آمریکا معامله می‌شود. علت اتلاق نام ”گالوینک“ درهای آن است که بعد از باز شدن شبیه بال‌های مرغ دریائی GULL می‌شوند.
در سال ۱۹۵۷ پس از تولید ۱۴۰۰ دستگاه مرسدس بنز ۳۰۰SL تولید این اتومبیل موفق و زیبا متوقف شد و مدل کروکی رودستر جای آن را گرفت که تا سال ۱۹۶۴ به تعداد ۱۸۵۸ دستگاه تولید شد. علل توقف تولید یکی درهای آن بود که پس از واژگون شدن قابل باز شدن نیستند. فضای خفه کوچک داخل اتومبیل، گرمای موتور که به داخل اتاق سرایت می‌کند و نحوه سوار شدن که به خاطر حالت شاسی مشکل بود.
به‌نظر می‌رسد که این اتومبیل گالوینک تنها مدل موجود در ایران باشد، و اگر کسی نمونه دیگری را سراغ دارد خواهشمند است آن را به ما معرفی نماید.
شباهت زیاد بین گالوینگ، رودستر و ۱۹۰SL است که برای چشمان ناآشنا، هر سه می‌تواند یکسان به‌نظر بیایند. گالوینک دارای موتوری ۳۰۰۰ سی‌سی شش سیلندر و از سریع‌ترین اتومبیل‌های زمان خود بود.
بنز ۳۰۰ مدل ۱۹۵۸
این اتومبیل بنز یکی از بهترین لیموزین‌های تشریفاتی دنیا در سال‌های ۱۹۵۰ و اوائل ۱۹۶۰ بود. صدراعظم وقت آلمان ”آدنائر“ از این مدل اتومبیل استفاده می‌کرد و به همین دلیل گاه به نام ”آدنائر“ نیز شناخته می‌شود. در مدل‌های اولیه چراغ‌های عقب این اتومبیل به‌صورت نواری افقی در عقب ماشین بود، ولی در سال‌های بعد تبدیل به مدل چراغ‌های عمودی در عقب گردید. این یکی از برجسته‌ترین و نسبتاً ارزان‌ترین اتومبیل‌های کلاسیک بوده که در بازار آمریکا با قیمتی در حدود سی‌هزار دلار معامله می‌‌شود. این اتومبیل دارای موتور سه‌لیتری ۶ سیلندر است.
فورد ماستنگ ۱۹۶۴
فورد ماستنگ در اواسط سال ۱۹۶۴ به بازار عرضه شد و تب آن ناگهان دنیا را فرا گرفت. این اتومبیل بر روی شاسی فورد فالکن ساخته شد و کلاس جدیدی از ماشین‌های اسپرت را به‌وجود آورد که بعدها شاهد رقبائی مانند شورولت کامارو و پونتیاک فایربرد شد. اتاق آن تا سال ۱۹۶۷ روزبه‌روز بهتر و زیباتر شد و ”استیو مک‌کوئین“ هنرپیشه فقید که هم راننده و هم موتورسوار قابلی بود در فیلم ”بولت“ با این اتومبیل ظاهر شد و به مدت ۱۱ دقیقه تماشاچیان را میخکوب کرد.
این اولین‌باری بود که از اتومبیل در صحنه‌های بسیار خطرناک در فیلم استفاده شد. در زمانی‌که هنوز فیلم‌ها واقعی بود و مثل امروز با حقه‌های کامپیوتری نبودند.
از سال ۱۹۶۹ ماستنگ شروع به رشد عرضی و طولی کر و تحریم نفت سال ۱۹۷۳ فرصتی طلائی به فورد داد که نسل دوم این اتومبیل را که چهارسیلندر و بی‌کاراکتر بود، عرضه نماید.
این مدل‌ها موفق نبوده و منجر به تولید نسل سوم شدند که ماشین‌های قوی ولی نه دارای کاراکتری به قدرت چون نسل اول شدند.
از سال ۲۰۰۴ ماستنگ جدید نسل چهارم با طرحی شبیه ماستنگ اولیه عرضه شد که به‌نظر می‌رسد ماشین موفقی باشد.
این اتومبیل توسط یک ویتنامی برای کمپانی فورد طراحی شد.
شایان توجه است که مدیر پروژه اول ماستنگ ”لی آیاکوکا“ بود که بعدها از سمت ریاست فور استعفا داد و به مدیر کلی کرایسلر در سال ۱۹۸۰ منصوب شد و کمپانی کرایسلر هنوز تا امروز موفقیت خود را مدیون وی می‌داند.
قیمت بازار این اتومبیل کروکی فورد ماستنگ در آمریکا حدود ۲۰ هزار دلار است.
آستین هیلی مدل ۱۹۶۳ مارک III
این اتومبیل ۶ سیلندر سه لیتری دارای سه کاربراتور بوده و ظاهراً خیلی سریع است، من شخصاً تجربه چندانی با ماشین‌های کلاسیک انگلیسی ندارم و فقط می‌توانم بگویم که این اتومبیل شبیه اتومبیل‌های نو بود. قیمت آستین هیلی مدل ۱۹۶۳ مارک III در بازار کلاسیک آمریکا بین ۲۵۰۰۰ تا ۶۵۰۰۰ دلار است.
مورگان مدل ۱۹۶۱
این اتومبیل کروکی کوچک جثه، طرفداران زیادی دارد و به‌نظر می‌رسد که مدل‌های جدید آن هنوز در حال تولید باشند.
موتور آن چهار سیلندر بوده و تعدادی از آنها در بازار ایران موجود است. شاسی اتومبیل چوبی بوده و در صورت بروز اشکال توسط افراد متخصص باید تعمیر گردد.
در سال ۱۳۵۸ اتومبیلی برای دوستی به نام که از بهترین رانندگان و مهندسان در ایران بودند خریداری شد و قیمت در حدود ۴۰۰۰۰ تومان یا در حدود ۴۰۰۰ دلار در آن‌زمان بود.

نوشته: مهندس فرهاد کاشانی
منبع : مجله ماشین