یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا
قصه گوهای بی ادعا
«کلید اسرار» از جمله سریالهای خارجی در حال پخش از سیماست که این شب ها شاهد پخش آن از شبکه سوم هستیم. این مجموعه در کشور ترکیه تولید شده و توانسته است با مخاطب ایرانی به خوبی ارتباط برقرار سازد.
طرح موضوعات ساده، مضامین برگرفته از آموزه های دینی و البته اشتراکات فرهنگی میان مجموعه و مخاطب ایرانی به عمق این ارتباط دامن می زند.
طرح سریع داستان و پیش بردن وقایع بدون قصد اطاله بیش از اندازه زمان نمایش، سبب گردیده، اگرچه داستانها ساده، افسانه وار و گاه حتی پیش پا افتاده (به لحاظ ترکیب پیرنگی)به نظر می رسند، اما مخاطب به سرعت در متن ماجرا قرار می گیرد و با داستان ارتباط برقرار می کند.
اشتراکات فرهنگی که شامل اشتراکات تاریخی، افسانه ای قومی و ملی و گاه حتی زبانی هستند نیز حس نزدیکی هرچه بیشتر تماشاگر را با مجموعه دامن می زند و چنین می نماید که در ذهن هر مخاطب پس زمینه ای از آشنایی نیز وجود دارد.
کارگردانی و تصویر برداری مجموعه و نحوه دکوپاژ تکنیکی نیز بسیار ساده و کاملاً در خدمت راحتی روایت است. اما از سوی دیگر از آنجا که اغلب مجموعه ها برمبنای داستان پیش می روند و نه شخصیت، شخصیت پردازی ها ناکامل و ناقص هستند.
روایت موضوعی، اساس و ساختار اصلی خود را بر جذابیت داستان و قبول آن نزد تماشاگر می گذارد، اما درام شخصیت پردازانه تلاش دارد با همذات پنداری میان شخصیت و مخاطب این دو را به همدلی و همراهی عاطفی و حسی بکشاند.
تکیه بر روایت داستانی، اغلب سبب می شود، کلیت مجموعه ساده انگارانه به نظر آید و از حد استاندارد معمول پایین تر به نظر برسد.
برای رفع این مسأله سازندگان می توانستند در جهت دراماتیزه کردن شخصیت ها نیز اقدام کنند و قوت بیشتری به آن ببخشند.
ظاهربینی، سطحی نگری و قابل پیش بینی بودن ماجراها، بهره گیری از قصص قرآنی شناخته شده و یا قصص تاریخی و قومی، نتیجه گیری سریع از انجام اعمال نیک و تکیه دوباره بر همین مسأله از ناحیه راوی داستان، سبب افت کیفی کلیت مجموعه شده است.
دخالت راوی در جریان توضیح داستان و یا پل ارتباطی قرار گرفتن میان دو مجموعه دراین جهت است که ماجرا را مستند گونه و تا حد امکان به واقعیت نزدیک نشان بدهد تا نتیجه گیری توسط مخاطب نیز به همان میزان، شکلی از مستند گونگی پیدا کند.
اگرچه گاهی اتفاقها و حوادث با توجه به میزان جذابیت آنها نمی تواند مخاطب را به نتیجه موردنظر بکشاند، اما چنین به نظر می آید راوی تلاش می کند تا نتیجه مورد نظر را شکل بخشد.
نقص دیگر مجموعه در شخصیت پردازی مطلق آن است که شخصیت ها یا خوب خوب هستند و یا بد مطلق.
تغییر آنها نیز از یک بعد مثلاً بعد مثبت به منفی یا برعکس کاملاً پیش پا افتاده است. به سطح کشاندن احساسات، صحبت های به ظاهر فیلسوفانه در جهت اثبات موضوع مورد نظر نویسنده و بازگشت اثر اعمال کاراکترها در قالب نیک و بد به آنها به علاوه لحن نصیحت گونه داستانها و شرح و توضیح راوی سبب گردیده مجموعه بیش از اندازه ساده بوده و هرگز مخاطب را درگیر کنش داستانی ننماید.
اما در هر حال به دلیل شناختی که از قدرت تولیدی تلویزیون ترکیه وبه خصوص مراکز تولیدی استانی آن داریم، مجموعه«کلید اسرار» توانسته است به حد استاندارد معمول خود نزدیک شده و به لحاظ اجتماعی اثری پذیرفتنی و قابل قبول باشد.
اگرچه باید به این مسأله نیز اشاره داشت که طرح کلی این مجموعه از یک اثر آمریکایی(مجموعه تلویزیونی) که بر مبنای نوشته ها و خاطرات مخاطبان ساخته می شد گرفته شده است.
رضا خسروزاد
منبع : روزنامه قدس
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
مجلس شورای اسلامی مجلس شورای نگهبان ایران دولت حجاب دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران گشت ارشاد افغانستان رئیسی رئیس جمهور
تهران هواشناسی شورای شهر شهرداری تهران پلیس شورای شهر تهران قتل سیل وزارت بهداشت کنکور سلامت سازمان هواشناسی
قیمت دلار مالیات خودرو دلار قیمت خودرو بانک مرکزی بازار خودرو قیمت طلا سایپا مسکن ایران خودرو تورم
تئاتر تلویزیون سریال محمدرضا گلزار ازدواج سریال حشاشین سینمای ایران سینما فیلم موسیقی قرآن کریم سریال پایتخت
سازمان سنجش ناسا کنکور ۱۴۰۳ خورشید
رژیم صهیونیستی فلسطین اسرائیل غزه آمریکا جنگ غزه روسیه چین اوکراین حماس ترکیه نوار غزه
فوتبال فوتسال پرسپولیس استقلال تیم ملی فوتسال ایران بازی جام حذفی آلومینیوم اراک سپاهان باشگاه پرسپولیس تراکتور وحید شمسایی
هوش مصنوعی اپل فناوری همراه اول ایرانسل آیفون تبلیغات سامسونگ اینترنت بنیاد ملی نخبگان دانش بنیان نخبگان
موز خواب بارداری دندانپزشکی کاهش وزن مالاریا آلزایمر