پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا


تلاش زیست محیطی KRAFT


تلاش زیست محیطی KRAFT
درآینده‌ای نه چندان دور، وقتی بسته‌بندی محصولاتی همچون پلاستیک‌های شکلات را دور می اندازیم، شرکت هایی خواهند بود تا آنها را جمع آوری کرده و از آنان محصولاتی همچون کیف پول، انواع کیسه‌های حمل و نقل و حتی کوله پشتی درست کنند. زباله‌هایی که از نظر ما هیچ گونه مصرف ثانویه ندارند،‌ همچون بسته‌بندی‌های شکلات‌های oreo، کیسه‌های Capri SUN و غیره، توانایی مبدل شدن به محصولات پرکاربردی همچون پرده‌های پلاستیکی حمام و یا حتی چتر را دارند. شرکت صنایع غذایی Kraft با همکاری Terra cycle برنامه‌ای تدوین نموده‌اند که طی آن، زباله‌های بسته‌بندی که تا کنون بازیافت ناپذیر بودند، جمع آوری شده و بازیافت می شوند. در حقیقت Kraft حامی مالی برنامه‌ای است ملی که بهار امسال بنیان نهاده شده. این شرکت زباله بسته‌بندی انواع شکلات و آب نبات و انواع کیسه‌های پلاستیکی را جمع‌آوری کرده و آنها را به کارخانه بازیافت Terra cycle انتقال می دهد. در این راه و برای جمع آوری هر چه بیشتر و بهینه‌تر زباله‌ها، Kraft اقدام به پرداخت مبالغ مشخصی به مدارس، کلیساها و دیگر موسسات غیر انتفاعی می نماید تا اعضا این موسسات در جمع آوری زباله‌ها و دسته‌بندی کردن آنان در مبدا به Kraft کمک کنند. نوع بازیافت انجام شده در کارخانجات Terra cycle کمی متفاوت از آن چیزی است که ما معمولا از بازیافت می دانیم.
این شرکت اقدام به بازیافت و تولید همزمان محصولات جدید از مواد بازیافتی می نماید در حالی که در فرآیند عادی بازیافت، فقط مواد اولیه تولید و سپس به بازار عرضه می گردد. همچنین Terra cycle قصد دارد ۴۰۰۰ گروه جمع آوری زباله‌ها را در سراسر ایالات متحده سازمان دهی نماید و برای فروش محصولات نیز با فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگی همچون office max, walgreens, target قرارداد منعقد نموده است. در مورد Terra cycle گفتنی است که در سال ۲۰۰۱ توسط آقای Tom szaky که یک دانشجوی دانشگاه پرینیستون بود بنیان نهاده شد و از همان ابدا فعالیت خود را بر روی بازیافت متمرکز نمود. از اولین محصولات این شرکت می توان به تولید غذای گیاهان از پسماند کرم‌ها و بازیافت بطری‌های نوشیدنی پلاستیکی و تبدیل به محصولات بهداشتی اشاره کرد. از همان ابتدا نیز در رقابت بسیار پر قدرت ظاهر شد و چندین قرارداد پرسود را به نفع خود ثبت نمود. در نهایت آقای szaky دانشگاه و تحصیل را رها نموده و اقدام به فعالیت همه جانبه‌ برای تحقق رویای همیشگی خود یعنی تشکیل و سازماندهی سازگارترین شرکت با محیط زیست در دنیا نمود.
هم اکنون Terra cycle با تولید بسیاری از محصولات دوستدار محیط زیست، موفق به بردن صدها جایزه زیست محیطی و ملی گردیده است. یکی از مهم ترین جنبه‌های همکاری این دو غول صنعتی،‌ جلوگیری از دفع زباله‌ها زیرزمینی است به همین منظور Kraft با عقد یک قرارداد ۱ میلیون دلاری با Terra cycle در جهت توسعه مراکز جمع آوری زباله این شرکت در سطح ایالات متحده، کمک می کند. شاید استفاده از واژه بازیافت برای کاری که Terra cycle در حال انجام آن است، مناسب نباشد چرا که آنها به نوعی زباله‌های بازیافت ناپذیر همچون ترکیبات پلی استر با لایه‌هایی از پلی اتیلن را به صورت مستقیم تبدیل محصولات ارزان قیمت و با کیفیت می نمایند. دراین راه Kraft اولین شرکتی است که مجموعه‌ای کامل از این محصولات را با نام برندهای خود همچون Bars Balance, Capri sun, Ahoy, oreo دارا خواهد بود. البته Kraft با مفاهیم بازیافت به هیچ وجه بیگانه نیست ولی با این کار آنها قصد دارند تمرکز کار خود را تعیین کنند. سیاست‌های بازیافتی Kraft در ۶ جهت بنیان نهاده شده‌اند:
۱) اقلام و محصولات کشاورزی
۲) بسته‌بندی
۳) انرژی
۴) آب
۵) زباله
۶) حمل ونقل و توزیع. با انجام برنامه ارتقاء محصولات، Kraft این شانس را برای تمامی بسته‌بندی‌های مورد استفاده در محصولات خود فراهم آورده است. مدیران Kraft با افتخار از همکاری خود با Terra cycle در این زمینه یاد می کنند و معتقدند کاری که انجام می دهند، کاری است در جهت کمک به نسل‌های آینده چرا که تا حد بسیار زیادی از دفع زباله در زمین جلوگیری می نماید. هم اکنون Terra cycle در حال انجام ۳ برنامه می باشد که حامی مالی‌شان فقط Kraft است. در این راه Kraft بینشی سخاوتمندانه دارد و اعلام کرده که تمامی ارگان‌ها و کارخانجات تولیدی می توانند در این برنامه شرکت داشته باشند. تمامی هزینه‌های حمل و نقل زباله‌ها از مبدا تا مقصد توسط برندهای مختلف Kraft پرداخت شده است و زباله‌ها به محض رسیدن به کارخانجات Terra cycle ،‌ به خط تبدیل وارد شده و عملیات ارتقاء آغاز می گردد. محصولات تولید شده همگی بسیار رنگارنگ بوده و نام محصولاتی را که با استفاده از آنها تولید شده‌اند را بر روی خود دارند. نوع تبدیل نیز به دو صورت تابیدن بسته‌ها و یا بافتن آنها به همدیگر می باشد. هم اکنون ۷۸۸ مرکز فقط برای جمع آوری بسته‌بندی شکلات‌های انرژی‌زا در حال فعالیتند و برای هر بسته‌بندی، ۲ سنت پرداخت می کنند. البته در برخی از مواد از روش دوختی و یا چسباندن از طریق ذوب کردن لبه‌ها نیز استفاده می شود.
استفاده Terra cycle از این روش‌های متنوع، خود نشان از عزم راسخ این شرکت برای به کارگیری تمامی پتانسیل موجود در زباله‌هاست. برنامه دیگر برای جمع آوری و استفاده مجدد از بسته‌بندی بیسکوئیت است. برای این منظور، ۱۰۵۰ گروه جمع آوری در آمریکا سازماندهی شده‌اند و اینجا نیز برای هر بسته‌بندی ۲ سنت پرداخت می شود. Terra cycle این زباله‌ها را به طریقه‌های مذکور به صورت یکپارچه در آورده و از آنها صفحاتی مقاوم در برابر رطوبت تولید می نماید که برای تولید پرده‌های حمام و انواع چتر بسیار مناسب می باشند. هر دو برنامه مذکور در ماه ژوئن آغاز شده‌اند. اما آخرین برنامه ارتقاء و بازیافت زباله با مشارکت Kraft مربوط به جمع آوری کیسه‌های نوشیدنی‌های انرژی‌زای Capri sun می شود. برای جمع آوری این زباله‌ها، ۱۵۴۴ گروه جم‌آوری تشکیل خواهد شد و برای هر کیسه نیز ۲ سنت از طرف Kraft و Terra cycle معرفی نمود که در ژانویه ۲۰۰۸ آغاز گردیده است.
قرار است از این کیسه‌ها،‌ پس از بازیافت،‌ برای تولید انواع کیسه‌های دستی خرید و دیگر لوازم بادوام استفاده گردد و اولین محصول از این دست در آوریل ۲۰۰۹ به بازار عرضه خواهد گردید. تا کنون بیشتر از ۸۰۰ گروه تشکیل گردیده است که علاوه بر وظیفه جمع آوری، وظیفه اطلاع رسانی به مصرف کنندگان را نیز بر عهده دارند. تا کنون و در مجموع ۳ برنامه، ۳۳۸۲ گروه جمع آوری در ۴۸ ایالت آمریکا تشکیل شده‌اند که تمامی زباله جمع آوری شده را به ۲ مرکز تقسیم‌بندی و شستشوی Terra cycle ارسال می نمایند. سپس این مراکز پس از انجام وظایف خود بر روی بسته‌بندی‌ها، آنها را به کارخانجات مختلف Terra cycle برای تولید محصولات مختلف ارسال می کنند. به اقرار تمامی کارشناسان امر این نخستین بار است که برنامه‌ای با این وسعت در امر بازیافت و با بازدهی در حداقل زمان ممکن به اجرا در می آید. نگرش حاکم بر این جریان بسیار وسیع و مدبرانه است چرا که حتی افرادی که می خواهند در زمینه جمع آوری با شرکت همکاری کنند، مختار به انتخاب زباله مورد علاقه خود هستند و به محض این که نوع زباله را انتخاب نمودند،‌ شرکت برای آنان وسایل حمل و نقل را به صورت رایگان فراهم می آورد. در حقیقت هدف اصلی برنامه، تشویق بازیافت در تمامی ابعاد آن است. چه بازیافت پلاستیک و چه بازیافت کاغذ. از ابتدای برنامه تا کنون،‌ Terra cycle موفق به تبدیل ۲ میلیون بطری نوشیدنی،‌ ۱۰ میلیون کیسه انواع نوشیدنی‌ها همچون شیر و Capri SUN،‌ ۵۰۰ هزار بسته‌بندی شکلات و نزدیک به ۱ میلیون بسته‌بندی بیسکوئیت شده است.
از حامیان بزرگ Terra cycle می توان NASA را نام برد که با حمایت‌های مالی و فنی خود به این شرکت کمک نمود تا سایت اصلی خود را به شهر Trenton بنیان نهد. دانشگاه Rutgers نیز از ارائه کمک‌های مالی، فنی و علمی دریغ نمی ورزد و یکی دیگر از حامیان Terra cycle محسوب می شود.
در کارخانجات Terra cycle‌، زباله ها بر اساس شکل ظاهری برند و رنگ تقسیم‌بندی می شوند. به عنوان نمونه بسته بندی‌های سالم شکلات را می توان به هم چسبانید و از آنها کیف یا کوله پشتی درست کرد و بسته‌بندی‌های ناسالم و پاره شده را می توان به نوعی به هم چسباند تا در تولید انواع کیف‌های خرید مورد استفاده قرار بگیرند. از بسته‌بندی‌های کاملا سالم برای تولید کیف‌های دستی استفاده می شود. قبل از تبدیل به کیف،‌ تمامی بسته‌بندی‌ها را با استفاده از شوینده‌های کاملا طبیعی و بی ضرر برای محیط زیست، شسته می شوند. این نوع شوینده‌ها را معمولا از کنسانتره مرکبات به دست می آورند. با کیسه نوشیدنی‌ها نیز به همین ترتیب رفتار می شود. البته قبل از ارسال آنان برای بخش شستشو،‌ آنان را بر حسب رنگ و برند جداسازی می کنند. بسته‌های خراب و پاره شده را به سمت بخش جوش می فرستند تا با حسبانیدن آنها به یکدیگر، ورقه‌های بزرگ تولید و سپس ورقه‌ها را به قطعات دلخواه برش داده و محصول مورد نظر را تولید نمایند. شرکت تولید کننده دستگاه جوش، این دستگاه را مختص Terra cycle طراحی و تولید نموده است و تنها نمونه از این دستگاه درجهان در اختیار این شرکت قرار دارد و معمولا ورقه‌های بزرگ را به صورت پالت به سانتا کاترنیا و مکزیک می فرستند تا در آنجا به هزاران محصول جدید تبدیل گردند.
از دیگر اقلامی که به مکزیک فرستاده می شود می توان به کیسه‌های نوشیدنی شسته شده اشاره کرد. گفتنی است که Terra cycle در مکزیک نیز یک سایت تولیدی دارد که البته مالیکت آن در اختیار سرمایه گذار مکزیکی است. از آنجا که قبل از فرستادن هر محصولی به بازار،‌ نیاز به بازاریابی هست،‌ Terra cycle نیز با بنیان نهادن یک مرکز تحقیقات،‌ عملیات بازاریابی برای محصولات را به انجام می رساند و البته وظیفه آموزش مصرف کنندگان را بر عهده گروه‌های جمع آوری نهاده است. در این مرکز تمامی زباله‌ها به دقت بررسی می شوند و متخصصان مشخص می کنند که چه نوع محصولاتی را می توان از آنان تولید نمود. سپس میزان علاقه فروشندگان و صاحبان فروشگاه‌ها را به محصولات مورد سنجش قرار می دهند تا اگر محصول موفق به جلب نظر آنان شد، در فرآیند تولید قرار بگیرد.
قدم بعدی، تولید محصولاتی برای مواقع خاص سال، فصلهای مختلف و برای تعطیلات است.لیست این محصولات شامل قطعات چوبساخته شده از مقواهای راه راه چرب، ذوب کننده طبیعی یخ، لوازم زینتی ساخته شده از CD و انواع روبان و در نهایت پاپیون های ساخته شده از بسته بندی بیسکوئیت وشکلات می باشد.
قرارداد Kraft با Terra cycle ۳ سال اعتبار دارد ولی هر دو طرف علاقه زیادی به ادامه این همکاری دارند. امسال Terra cycle حدود ۵/۱ میلیون دلار از محصولات خود را به فروش خواهد رساند و برآورد می شود تا سال ۲۰۰۹ و با بازاریابی های انجام شده، این میزان به ۶ میلیون دلار برسد.
از دو جهت می توان این ابداع Terra cycle را به واقع نوآورانه نامید. اول این که مشتری با خرید محصولات تولید شده این شرکت، فقط وفقط با بسته بندی سروکار دارد و نه هیچ چیز دیگر و نکته دوم این که بار روانی ایجاد شده از دور ریختن بسته بندی محصولات پس از مصرف آنها، به این ترتیب کاهش می یابد چرا که مشتری و یا بهتر بگوئیم، مصرف کننده، تا آخرین لحظه عمر بسته بندی با آن همراه است. هم اکنون Terra cycle در حال مذاکره با شرکت هایی نظیر sara lee Unilever, procter Gamble و Frito Lay می باشد. البته موضوع شرکت های مذکور فعلا فقط در حال بررسی و مذاکره است ولی تجربه موفقی که Terra cycle از کار با Kraft به دست آورده، تاثیر بسیار زیادی در موفقیت این مذاکرات خواهد گذاشت.
منبع : ماهنامه فناوری و توسعه صنعت بسته بندی