جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا


از کوزه تا قلب ، از میراث فرهنگی تا عشق به گذشته


كوزه و قلب امسال نوید دهنده روز جهانی موزه هستند. كوزه ساده و خاكی رنگ نه همان المان همیشگی پوسترهای موزه و میراث فرهنگی است. كوزه همان سمبل قدرت و قلب نشان عشق و علاقه. تصویر از كوزه شروع می شود و به قلب می انجامد. پوستر روز جهانی موزه با پیام «میراث و دوستان» برگ دیگری از بهار دوباره پیوند مردم با میراث فرهنگی را به نمایش می گذارد. سیامك فیلی زاده خالق ۳۲ ساله این پوستر است. وی با گرافیك در هنرستان آشنا شده است و آن را در دانشگاه آزاد ادامه داده و فعالیت حرفه ای را از سال ۱۳۷۰ شروع كرده است. گفت و گویی با او انجام داده ایم كه می خوانید.
گفت و گو: شیوا زرآبادی
چرا در این پوستر اثری از المان های معمولی میراث نمی بینیم؟
طراحان گرافیك در استفاده از المان ها نظرات متفاوتی دارند و در واقع وجه تمایز طراحان گرافیك همان نوع استفاده از المان های تصویری است. من سعی می كنم به همه چیز متفاوت نگاه كنم.
آیا برای اولین بار است كه طرحی از دوستداران موزه ارایه شده است؟
بله در واقع موضوع اصلی پوستر دوستداران میراث فرهنگی معطوف بوده است و تبدیل كوزه به قلب در آن روند نشانی از این موضوع است.
چطور شد كه سراغ كوزه رفتید؟
كوزه به عنوان نمادی از موزه است و گویاترین شكل میراث فرهنگی با دیدن كوزه ذهن انسان ناخودآگاه به گذشته برمی گردد.
رنگ های پوستر شما هم با آنچه تا به حال دیده ایم متفاوت است. چرا؟
یك طرف تصویر كوزه خاكی رنگ است كه معانی مختلفی را در ذهن شكل می دهد مثل خاك و قدمت و طرف دیگر قلب و عشق و علاقه كه با رنگ قرمز مشخص شده است، حرارت و انرژی كه در واقع نماد دوستداران میراث فرهنگی خواهد بود. پخته بودن این رنگ ها برای اثرگذارتر كردن این مفاهیم است.
چرا زمینه پوستر سفید است؟
زمانی كه من سفارش پوستر را گرفتم در عراق جنگ بود و فضای دنیا شلوغ. بنابراین، رنگ سفید را به عنوان نمادی از صلح و آرامش كه آرزوی هر انسانی است انتخاب كردم.
دلیل خاصی برای این كه با ۶ تصویر، كوزه به قلب تبدیل می شود، وجود دارد؟
نه منظور خاصی نداشتم. فقط به تركیب بندی كار توجه می كردم.
از آنجایی كه قرار است این پوستر به صورت بورد هم استفاده شود، هنگام طراحی پوستر به قطع بزرگ بودن و تاثیر آن فكر كردید یا خیر؟
به نظر من هر طرحی كه منسجم و خوب باشد قابل استفاده در مدیوم های مختلف خواهد بود. در واقع اگر استخوان بندی كار درست باشد می توان آن را در موارد مختلف استفاده كرد.
شما فرقی بین بیل بورد و پوستر قایل هستید؟
بله. بیل بورد بیشتر وجه تبلیغاتی دارد و پوستر وجه خبررسانی. اگر در طرحی بحث فروش كالا مطرح است باید طرح كاركرد آن را داشته باشد. البته به نظر من بیل بورد و پوستر تفاوت چندانی جهت استفاده در خبررسانی ندارند. اما قطعا بیل بورد به دلیل بزرگ بودن قطع آن تاثیر بیشتری بر بیننده خواهد گذاشت.
چقدر دست شما برای طراحی پوستر باز بوده است؟
به نظر من كار با سفارش دهنده زیاد سخت نیست. خیلی وقت ها سفارش دهنده دست ما را باز می گذارد اما گرافیست وجدان كاری ندارد و از زیر نظر سفارش دهنده فرار می كند.
فكر می كنید گرافیست های دیگر هم اینطور فكر می كنند؟
نه. بیشتر گرافیست ها از این كه سفارش دهندگان آنها را از اعمال نظر در كارشان منع می كنند، ناراحتند.
قبلا هم با میراث فرهنگی كار كرده اید؟
بله. من چون گرایشم گرافیك فرهنگی است سومین همكاری من با میراث فرهنگی است. اولین پوستر «مشروطه» و دومی پوستر مربوط به «روز جهانی آتش نشانی» بود.
رابطه طراحان با میراث فرهنگی را چگونه می بینید؟
خیلی كمرنگ است. به نظر من طراحان باید میراث فرهنگی را بیشتر بشناسند و در آن زمینه كار كنند.
منبع : خبرگزاری میراث فرهنگی