دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا


۱۰ قانون برای موفقیت در شرکت‌ها


۱۰ قانون برای موفقیت در شرکت‌ها
● «سفر ۱۰۰۰ مایلی باید با اولین گام آغاز شود.»
فیلسوف چینی لائوتزو ‌این جمله را طی قرن ششم قبل از میلاد گفته است. توصیه‌ای فوق‌العاده است كه طی سالیان سال همچنان پابرجا مانده است. سعی و تلاش برای ترفیع و ترقی در شركت، با خطرات و ماجراهای بسیاری همراه است. هیچ فرمول جادویی وجود ندارد كه موفقیت شما را در ‌این راه تضمین كند. برای ‌این كار، فقط یكسری قانون‌های سیاه و سفید است كه اگر می‌خواهید به موفقیت برسید، باید از آنها پیروی كنید.
▪ قانون اول: هیچ‌كس مستحق هیچ چیز نیست!
این را به گوشتان بسپارید: هیچ‌كس در شركت مستحق آنچه دارد نیست. كار و تجارت هیچ رابطه‌ای با استحقاق ندارد، همه چیز به پیشرفت و موفقیت بستگی دارد. اگر همیشه كارهایتان را به درستی و بدون اشتباه انجام دهید، مطمئناً پاداشتان هم در راه خواهد بود.
▪ قانون دوم: از زمانتان بیشترین بهره را ببرید
اگر از نظر زمانی به كارتان تعهد نداشته باشید، مطمئناً جلو نخواهید افتاد. شركت‌های حرفه‌ای و بزرگ تعهد و همكاری افراد برحسب چگونگی گذران وقت آنها در شركت تخمین می‌زنند. پس زمانتان را تنظیم كنید و تا می‌توانید در وقت موجود كارهای مفید انجام دهید. مهم نیست كه شغلتان چیست، كمی ‌سخت‌كوشانه‌تر و طولانی مدت‌تر در‌ ایام كاری كار كنید.
▪ قانون سوم: در جنگ با رئیستان شما برنده نمی‌شوید
یكی از راه‌های خیلی آسان برای از بین بردن كارتان مشاجره و دعوا با رئیستان است. مطمئن باشید كه تحت هیچ شرایطی شما برنده میدان نخواهید بود. البته عدم توافق و مباحثه بسیار سالم است و گاهی كمك می‌كند تا شركت‌ها و افراد تصمیمات عاقلانه‌تری بگیرند. مطمئناً شما هم بحث‌های زیادی با رئیستان خواهید داشت. هرچقدر می‌خواهید بحث كنید اما نگذارید كار به مشاجره و دعوا بكشد. می‌توانید نقطه نظرات خود را پیشنهاد دهید اما سعی كنید همیشه نظر نهایی رئیستان را اجرا كنید.
▪ قانون چهارم: رئیستان را بشناسید
چه چیز بهتر از‌این است كه رئیستان را آگاه نگاه دارید. رئیستان كدام را می‌پسندد، یك‌ ایمیل كوتاه، تماس تلفنی، ‌ایمیل صوتی،... یا تركیبی از برخی از‌این موارد؟ اگر نمی‌دانید، تلاش كنید تا متوجه شوید. قانون اول برای برقراری ارتباط با رئیستان ‌این است كه آنطور كه دوست دارند با آنها رفتار كنید.
▪ قانون پنجم: كتاب بخوانید، كارشناس شوید
كارشناس شدن در هر موضوعی كاری بسیار ساده است. ۵ كتاب در مورد آن موضوع بخوانید و متوجه خواهید شد كه دیگر همه چیز را در مورد آن موضوع می‌دانید. بهترین كتاب‌های موجود در رابطه با كار و تجارت را مطالعه كنید. همیشه در جست‌وجوی جدیدترین كتاب‌ها گوش به زنگ باشید.
▪ قانون ششم: ارقامتان را بدانید
اعداد و ارقام هیچگاه دروغ نمی‌گویند. مدیرعاملان و هیات اجرایی باید همیشه از حساب و كتاب‌های خود باخبر باشند تا وقتی از آنها سوال شد، بتوانند از موقعیت خود از نظر مالی دفاع كنند. اگر به كمك احتیاج داشتید، از دیگران بخواهید. كار دشواری نیست و برای موفقیتتان ضروری است.
▪ قانون هفتم: درخواست بررسی عملكرد دهید
اگر كارتان را تازه شروع كرده باشید، به‌طور روتین بررسی عملكرد به شما می‌دهند اما پس از گذشت چند سال و ارتقای شما به مقام‌های بالاتر ‌این كار متوقف می‌شود. اما شما باید خودتان درخواست بدهید و بررسی عملكردتان را بگیرید.
▪ قانون هشتم: سیاست‌ها را بپذیرید
سیاست‌های شركتی برای بقای زندگی آن لازم هستند و هرچه شركت بزرگ‌تر باشد ‌این سیاست‌ها نیز پیچیده‌تر می‌شوند. در یك شركت، همه سعی دارند كه جلو بیفتند و بر دیگران ارجحیت پیدا كنند. هر كس استراتژی خاص خود را دارد كه زاینده سیاست‌های مختلف است. شما باید طرفتان را خوب بشناسید و برای مقابله با آنها استراتژی‌های مخصوص ابداع كنید.
▪ قانون نهم: شیرین‌كاری‌های الكی نكنید
شیرین‌كارها افرادی هستند كه معمولاً بیش از اندازه به یك موضوع می‌پردازند كه معمولاً به زیان دیگران و به نفع خودشان است. اگر حتی یك‌بار چنین كاری مرتكب شوید، دیگران تصور بدی در موردتان خواهند كرد و از چشم همه خواهید افتاد.
▪ قانون دهم: خود را برای یك سخنرانی بزرگ آماده كنید
در شركت‌ها معمولاً اتفاق نمی‌افتد كه بتوانید برای بیش از یك یا دو نفر سخنرانی كنید اما اگر چنین موقعیتی دست داد، همه تلاشتان را كرده و خود را برای آن آماده كنید. سعی كنید پیام خود را كوتاه و مفید بگویید.
منبع : روزنامه تهران امروز