شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
مجله ویستا

آنتونی مان (۱۹۶۷ – ۱۹۰۶)


آنتونی مان (۱۹۶۷ – ۱۹۰۶)
آنتونی مان كارگردان شهیر آمریكایی و از بزرگ‌ترین چهره‌های سینمای كلاسیك است. او در كارنامه كاری‌اش آثار متنوعی را ثبت كرده كه از جمله آنها، وسترن كلاسیك «در خم رودخانه» است.
در این فیلم شماری از چهره‌های شاخص و نمونه‌ای از فیلم‌های وسترن نظیر جیمز استیوارت، آرتور كندی، جولی آدامز و راك هادسون حضور داشتند.
قصه فیلم نوشته بوردن چیس، یك روز پس از پایان جنگ‌های داخلی رخ می‌داد. در این فیلم ساخته ۱۹۵۲، استیوارت و مان دومین همكاری خود را با هم پس از «وینچستر ۷۳» تجربه می‌كنند. آنچه در این فیلم بر جنبه‌های دیگر آن غلبه دارد، تفوق و برتری سیمای مطلوب آمریكای دهه پنجاه است و در عین حفظ رگه‌های كمرنگ نژادپرستانه سیمای فانتزی خوبی از آمریكای آن زمان را ارائه می‌كند! استیوارتی كه به‌رغم گذشته نامعلوم و تاریكش در عین بزرگواری، كندی را از لینچ (كشتن سیاهان) شدن می‌رهاند اما چند دقیقه بعد به همراه او به جنگ سرخپوستانی می‌رود كه در هیات تجاوزگران وحشی به قطار حامل آمریكایی‌های متمدن (سیاه و سفید) حمله كرده‌اند.
اصولاً فیلم‌های مان و استیوارت سوای قدرتی كه به هر حال در تمامی آثار مان وجود دارد، بیشتر به خاطر كاربرد و استفاده صحیح و بجا از چشم‌اندازهای وسیع و بكر معروفند. سال‌هایی كه سینمای رنگی با قدرت در حال گسترش محبوبیت و تماشاگران شیفته آسمان آبی و آرام هستند فیلم‌های آمریكایی‌اند. چیزی كه پس از آن با حضور این دو چهره سینمایی در «مردی از لارامی»، «مهمیز برهنه» و «سرزمین دوردست» با موفقیت تكرار شد. جالب اینكه فیلم «در خم رودخانه» به شدت فرهنگ آمریكایی را ترویج می‌كند و حضور آن در جشنواره فیلم فجر حیرت‌آور است.
مان این فیلم را در دوره میانی كارش ساخته و آن را پس از فیلم های بزرگی چون «سقوط امپراتوری رم» به سینمای هالیوود عرضه كرده است.نگره های خاص او برای نمایش جامعه آمریكایی فانتزی، به عقیده بسیاری از منتقدان سینمایی از همان فیلم های اول در آثار او جاری شده است.
منبع : روزنامه تهران امروز