جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا


حمایت همه جانبه از «پاپ»


حمایت همه جانبه از «پاپ»
بیست و سومین جشنواره بین المللی موسیقی فجر در حالی بکار خود پایان داد که برای نخستین بار «کامبیز روشن روان» در مراسم اختتامیه به عنوان دبیر دوره بعد معرفی گردید. در رابطه با چگونگی برگزاری جشنواره بیست وسوم موسیقی، به لحاظ کمی و کیفی بسیار می توان گفت و نوشت و پرداختن به آن در این مقال نمی گنجد اما بدون تردید حضور گروه های موسیقی پاپ و اضافه شدن بخش رقابتی از مهم ترین رویدادهای جشنواره امسال بود که بحث ها و حرف و حدیث های بسیاری را به همراه داشت و باید گفت که با استقبال اهالی موسیقی و علاقه مندان این هنر نیز روبرو شد.
اما درباره چگونگی حضور گروه های موسیقی پاپ در جشنواره امسال و نظر بعضی از اهالی موسیقی در این باب، «محمدحسین ایمانی خوشخو»، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اختتامیه گفت: « بعد از سال ها نبود موسیقی پاپ در جشنواره ، امسال با توصیه وزیر مبنی بر اینکه اصل برای ما جایگاه والای موسیقی است موسیقی پاپ وارد جشنواره موسیقی فجر شد.» «محمد حسین صفارهرندی»، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز حضور موسیقی پاپ در این جشنواره را امیدبخش ارزیابی کرده و خاطرنشان می کند: «من برداشتم این است که کاری که دوستان ما امسال شروع کردند و با آوردن موسیقی پاپ و طرفداران بسیاری در جهان و کشور ما دارد و همین طور به واسطه رقابتی کردن جشنواره امسال زمینه ای برای رسیدن به موسیقی فاخر و ارزشمندی که رهبرمعظم انقلاب اولین بار از آن سخن گفتند و ما هم به استقبال رفتیم و امیدواریم این فاخر بودن را در شعرهای انتخاب شده و در آهنگ ها و در مجموعه حرکت هایی که صورت می گیرد بتوانیم شاهد باشیم.»
همچنین «شهرام ناظری» نیز درباره حضور موسیقی پاپ در جشنواره می گوید: «من رشته و علاقه ام پاپ نیست اما به موسیقی هایی که از یک مبدا هنری برخوردار هستند علاقه مندم و مخالفتی با هیچ نوع موسیقی نمی توانم داشته باشم چراکه ذهن من بسته نیست.» «ناظری» در این باره می افزاید: «باید انواع موسیقی در جشنواره حضور داشته باشند و اگر قرار است موسیقی پاپ حضور داشته باشد باید یک خط مشی در این موسیقی همراه باشد و بتوانند سطحش را هرچه ممکن است بالا ببرد.»
«شاهین فرهت» نیز درباره این مسئله معتقد است; «موسیقی پاپ باید در جشنواره مجزایی مورد بررسی قرار بگیرد.» «فرهت» در گفتگو با ایسکانیوز، گفته است: «امسال به دلیل اینکه بعد از سال ها جشنواره حالت مسابقه ای و رقابتی پیدا کرده ما توانستیم این شانس را داشته باشیم که از نقاط مختلف کشور اثر برسد و استعداد ها را ببینیم و جالب اینجاست که آثار در خور شرکت در جشنواره بود.» وی خاطرنشان می کند: «حضور پاپ باید جدی گرفته شود و هر نوع موسیقی را به نام پاپ در کوچه و بازار باب نشود و معیارهایی داشته باشد و در جشنواره ای جداگانه مورد بررسی قرار گیرد.»
«خشایار اعتمادی»، خواننده مطرح پاپ نیز که امسال دو اجرا در جشنواره داشت، در این خصوص معتقد است; «حضور موسیقی پاپ در جشنواره بیست وسوم نشات گرفته از حسن نظر راهبران کلان موسیقی کشور است و آن را نوعی مشروعیت می پندارند.» «اعتمادی» می گوید: «موسیقی پاپ نزدیک به یک دهه برای فعالان موسیقی و مخاطبان حرفه ای موسیقی دغدغه بود و این دغدغه در اثر نشست ها، مذاکرات و آسیب شناسی ها و پیگیری خبرنگاران به تحقق پیوست.» این خواننده پاپ کشورمان در خصوص روند برگزاری جشنواره نیز خاطرنشان می کند: «وقتی چنین اتفاق مثبتی صورت می گیرد با همه مسایل و مشکلاتی که وجود دارد که همه ما به نوعی با آن آشنا هستیم خارج از ریزبینی ها باید کل جریان جشنواره را مثبت ببینیم و از ستاد برگزاری این جشنواره تشکر کنیم.» وی درباره دو شب اجرای خودش در تالار وزارت کشور اضافه می کند: «این اتفاق بسیار خاصی بود. من باید ظرف یک هفته ۷۵ نفر نوازنده را آماده می کردم و روی صحنه می بردم و این اتفاق افتاد.
اعتقاد من این است که موسیقی پاپ تعریف فکری پشت سرش دارد.» خشایار اعتمادی اضافه می کند: «باید میان جشنواره های بین المللی، جشنواره های خاصی را برای موسیقی پاپ در نظر بگیریم به این دلیل که تفاوت میان کنسر ت و جشنواره در این است که خواننده ارکستر فقط با مخاطبین خودش روبرو می شود مخاطبین مخصوص هر فرد هم فقط خواننده را تشویق می کنند. اما در جشنواره علاوه بر طرفداران مخاطبین سبک های دیگر هم شرکت می کنند، منتقدین هم حضور دارند و این تلفیق مخاطبین باعث می شود خواننده مسیر حرفه ای شدن را زودتر طی کند و شانیت حضور در جشنواره بین المللی را پیدا کند.»
منبع : روزنامه ابتکار