دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا


بررسی بازار صادراتی سیب ایران با تاکید بر اصل مزیت نسبی صادرات


بررسی بازار صادراتی سیب ایران با تاکید بر اصل مزیت نسبی صادرات
سیب یکی از محصولات باغی است که بخشی از صادرات غیر نفتی کشور را تشکیل می دهد و صادرات آن همواره در سنوات گذشته دارای نوسان بوده است. این پژوهش با هدف بررسی قدرت رقابت صادراتی سیب ایران و روند تغییرات آن در طول زمان انجام گردیده و وضعیت مزیت نسبی سیب ایران را در رقابت با سایر کشورهای صاحب نام در تولید و تجارت سیب مورد بررسی قرار داده است. اطلاعات مورد نیاز این مطالعه از طریق اطلاعات سری زمانی تولید و صادرات (طی سال های (۱۹۷۰-۲۰۰۲ استفاده شده و شاخص های اندازه گیری قدرت رقابت صادراتی RCA و RSCA بوده اند.
نتایج تحقیق نشان می دهد که هر چند براساس معیارهای معرفی شده، سیب ایران دارای مزیت نسبی صادراتی است ولی قدرت رقابت صادراتی آن دارای روند نوسانی و کاهشی است. همبستگی منفی بین معیار RCA سیب ایران و ایتالیا نشان می دهد که این کشور رقیب جدی صادرات سیب ایران است و توانسته با استفاده از تکنولوژی های جدید سهم بازار صادرات ایران را تحت شعاع قرار دهد. در تابع عرضه صادرات، قیمت صادراتی اثر مثبت و متغیرهای شاخص بهای عمده فروشی و تولید ناخالص ملی اثر منفی بر عرضه صادرات سیب دارند. همچنین شاخص ناپایداری عرضه صادرات سیب معادل ۲۱.۹ برآورد گردید که حاکی از ناپایداری عرضه صادرات سیب ایران است.
جعفر عزیزی
سعید یزدانی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی