پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

۲۰ ژوئیه سال ۲۰۰۵ ـ دلایل عمده کاهش جهانی شمار مخاطبان روزنامه ها در فصل دوم سال ۲۰۰۵


آمار وضعیت فروش روزنامه ها در سه ماهه دوم سال ۲۰۰۵ در سطح جهان (در کشورهایی که در آنجا موفق به گرفتن آمار شده اند)، همراه با کسب نظر روزنامه خوان ها (مخاطبان) نشان داده بود که جز در چند کشور در حال پیشرفت، در بقیه کشورها تیراژ روزنامه ها در حال کاهش یافتن است، البته با شتابی بسیار کم و تقریبا نامحسوس.
دلایل عمده آن از این قرار اعلام شده بود:
«قرار گرفتن اخبار خبرگزاری ها در اینترنت و دسترسی فوری همگان به آنها، خبری شدن و شکل روزنامه به خود گرفتن وبلاگها، کاهش آبونمان موسسات تفکیک و ارسال اخبار و مقالات مورد تقاضا به ای میل های افراد که سریعتر از روزنامه ها اطلاع رسانی می کند و افراد را از خرید روزنامه چاپی تا حدی بی نیاز می سازد، قرار گرفتن اخبار اختصاصی شبکه های تلویزیونی در اینترنت با عکس و فیلم، عدم توجه سردبیران روزنامه ها به انتظارات مخاطبان قرن ۲۱ و عصر اینترنت از روزنامه ها و بالاخره کاهش رابطه مستقیم و منظم روزنامه ها با روزنامه خوان ها و کسب نظر آنان درباره محتوای هر روزنامه و رفع کمبودها.
این آمار و نتایج نظر سنجی ها به این لحاظ منظما ( هر سه ماه یک بار) انتشار می یابد که سردبیران درصدد چاره جویی برآیند.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز