یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا


درباره انیمیشن «بولت»


درباره انیمیشن «بولت»
انیمیشن‌های ۲۰۰۸ به نوعی آبروداری کردند. پس از کارتون «در جستجوی نمو» که استانداردهای انیمیشن در هالیوود را یک تکان اساسی داد، دیگر اتفاق ویژه‌ای برای دنیای فانتزی روی نداد.
کارهایی مثل «شگفت‌انگیزان» و حتی اثری مانند «ماشین‌ها» آنقدرها هم خوب از کار درنیامدند که جانشین‌های شایسته‌ای برای این «موج نو» قلمداد شوند، اما امسال با «وال ای»، «کونگ فو پاندا» و «ماداگاسکار ۲» حداقل می‌توان به همان استاندارد سال ۲۰۰۳ رسید و توقعی بیشتر هم نداشت. در این میان بودند کارتون‌هایی که اگرچه هزینه‌ها و فناوری‌های گران‌قیمتی برایشان صرف شد، لیکن به موفقیت قابل توجهی نائل نیامدند.
بولت که در ۲۱ نوامبر به اکران سراسری رسید، یکی از همین‌هاست.
اگرچه این انیمیشن فاصله کمتری نسبت به آثار متوسط دیگر با انیمیشن‌های قابل توجه امسال دارد وقتی جزو فهرست اولیه انیمیشن‌های اسکاری هم آمد، اما باز هم آنچنان نظرها را تامین نمی‌کند، اما بودجه ۵۲ میلیونی کار با صداپیشگی هنرپیشه‌های سرشناس و تهیه‌کنندگی جان لستر برای ساخت این انیمیشن ۹۶ دقیقه‌ای خود نکات مثبت درباره بولت است. سگی سفید که بازیگر اصلی یک سریال پرطرفدار تلویزیونی است و به همراه صاحبش، پنی مقابل تمام خلافکاران می‌ایستد وقدرتی برابر با یک ابرقهرمان دارد. بولت طی هفته اول اکرانش حدود ۲۷ میلیون دلار فروخت و چشم به روزهای آتی دوخته؛ هر چند فروش خوب قسمت دوم ماداگاسکار جای هیچ رقابتی را برای فیلم باقی نمی‌گذارد، اما با توجه به فروش ۴۰ میلیون دلاری فیلم در هفته دوم اکران (مجموع ۶۶ میلیون دلار)‌ می‌تواند فاصله را به هر حال در حد خودش کمتر کند.
کمپانی والت‌دیزنی برای ساخت بولت به سراغ ۲ چهره تقریبا گمنام رفته است، از این رو که این دو نفر پیش از این هرگز فیلمی نساخته بودند. برایان هوارد پیش از کارگردانی بولت، فیلمنامه ۲ انیمیشن را نوشته بود (پوکوهانتس و مولان)‌ و کریس ویلیامز نیز فقط یک فیلم کوتاه در کارنامه دارد، اما هردوی آنها از علاقه‌مندان این حرفه بودند و فیلمنامه دن فوگلمن (او فیلمنامه «ماشین‌ها» را نوشته)‌ را با یک بودجه تقریبا ۵۰ میلیون دلاری به صورت سه بعدی ساختند. داستان دن فوگلمن البته یک تفاوت اساسی و حتی ذاتی با یک سناریوی انیمیشن به صورت عرف دارد. چرا که مدام از زبان کاراکترهای داستان می‌شنویم که دنیای کارتونی و تلویزیونی واقعی نیست و زمان آن فرا رسیده که فرق میان دنیای فانتزی (دنیای تثبیت شده فیلم‌های کارتونی)‌ و زندگی واقعی آشکار شود. این در حالی است که هالیوود دهه‌ هاست که تلاش می‌کند دنیای فانتزی و خیالی کارتون‌ها را اشاعه دهد.
بولت در سریال تلویزیونی‌اش به کمک تروکاژ و تمهیدات رایانه‌ای کوه جابه‌جا می‌کند و زمین و زمان را به هم می‌دوزد؛ اما وقتی بر اثر اتفاقی از پیش برنامه‌ریزی نشده سر از کوچه و خیابان نیویورک درمی‌آورد، کم‌کم می‌فهمد که اوضاع از چه قرار است. او تصمیم می‌گیرد هر طور شده به هالیوود برگردد و پنی (صاحبش که با او در سریال‌های تلویزیونی بازی می‌کند)‌ را پیدا کند و ابتدا به ساکن بسیار مصمم است و خود را همان ابرقهرمان در خارج از استودیو می‌داند، برخوردش با یک گربه باهوش با نام «می‌تنز» او را از گمراهی در می‌آورد. سفر این دو با همراهی یک همستر به نام «رینو»‌ ادامه می‌یابد و قدم به قدم ماجراهایی فانتزی برایشان روی می‌دهد.
اما به لحاظ فنی و تکنیکی بولت به نوعی پیشتاز شده است. چرا که با تکنیک‌های دیجیتال امروزی ساخته شده و بواقع یک انیمیشن دیجیتالی در فرمت سه‌بعدی است. جان لستر (او را با «داستان اسباب‌بازی» به یاد بیاورید)‌ به عنوان یک تهیه‌کننده اجرایی استخوان خردکننده در این حرفه تمهیدات دیگری را نیز برای ساختن بولت فراهم کرده بود.
ازجمله این که او برای انیماتورها فضایی به اندازه یک اتاق کوچک را آماده کرده بود که تجهیزات دیجیتالی مستقر در آن این امکان را در دسترس قرار می‌داد که حالت‌های ویژه و فیزیک حرکتی کاراکترها به بهترین نحو کار شوند و تصاویر به دست آمده با این شیوه خود به عنوان یک پلات اصلی یا یک استوری‌برد تصویری کارایی داشته باشند. به هر حال بولت یک انیمیشن با تکنیک جدید است که به مذاق آنهایی که فیلم را دیده‌اند بسیار خوش آمده است به نحوی که امتیاز تماشاگران این انیمیشن اسکاری در دادن ۴ ستاره به آن تردیدی به خود راه نداده‌اند، اما فروش نسبتا کم «بولت» در افتتاحیه‌اش به اکران ماداگاسکار ۲ برمی‌گردد.
چه‌بسا اگر اکران مناسب‌تری برای بولت در نظر گرفته می‌شد، این انیمیشن بیش از این مورد توجه قرار می‌گرفت. هرچند فروش هفته دوم بولت خیره‌کننده بود و نشان از آن داشت که خلق‌الله از شوک مثبت و حال و هوای ماداگاسکاری بیرون آمده و به فیلم‌های دیگر نیز نیم‌نگاهی انداخته‌اند. چراکه فروش هفته چهارم آلکس، مارتی، گلوریا و ملمن (قهرمانان ماداگاسکار)‌ تنها ۱۴ میلیون دلار بود. این رقم را با ۴۰ میلیون دلار فروش بولت در هفته دوم مقایسه کنید. مثل این که می‌شود به بولت امیدوار بود.
منبع : موسسه سینمایی پویانمای نظر


همچنین مشاهده کنید