پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا
غصب فدک
در معجم البلدان آمده است:
«فدك، روستایی است كه فاصله آن تا مدینه دو روز و بنا بر قولی سه روز است. در آن چشمهای جوشان و درختان نخل فراوانی است. خداوند در سال هفتم هجرت این زمین را از راه انعقاد صلح به غنیمت به رسول خدا (ص) داد. و سرزمینی است كه از راه صلح فتح شده است. در برخی موارد جان مردم آن سرزمین حفظ میشود و زمین آنان متعلق به خود آنهاست و در برخی موارد مصالحه میكنند كه تمام یا قسمتی از آن سرزمین از آن پیامبر (ص) باشد. این سرزمینی بود كه هیچ مركب و مركب سواری در آن نتاخته بود و تماماً و خالصاً متعلق به پیغمبر است. »
در این مجلد، ما در دو جا از فدك یاد كردهایم، یكی پس از ذكر«غزوه خیبر»و دیگری پس از ذكر«سریه ذات السلاسل»، زیرا پیامبر (ص) سریهای را با علی (ع) به فدك اعزام كرد چون پی برده بود كه مردم فدك میخواهند با اهالی خیبر بر ضد پیامبر (ص) همدستشوند. این واقعه پیش از فتح خیبر روی داده است. اهل فدك با شنیدن خبر آمدن علی (ع)، و همراهانش راه گریز در پیش گرفتند. علی (ع) ، نیز اموال و دارایی های آنان را به غنیمت گرفت. اما فدك آن روز توسط مسلمانان فتح نشد. در پی این سریه مردم فدك كه ترسیده بودند دست از یاری اهالی خیبر برداشتند و چون خیبر به دست مسلمانان افتاد، مردم فدك بیشتر بیمناك شده به پیامبر (ص) پیغام فرستادند و با او مصالحه كردند.
محدثان و سیره نویسان و مورخان و از جمله محمد بن اسحاق صاحب كتاب المغازی روایت كرده است:
«چون رسول خدا (ص) از كار خیبر فراغ یافت، خداوند در دل های ساكنان فدك ترسانداخت. آنان به رسول خدا (ص) پیغام دادند و با او بر نیمی از فدك مصالحه كردند.»وی گوید:«فدك خالصا از آن رسول خدا (ص) بود زیرا هیچ مركب و مركب سواری بر آن نتاخته بود.
پیامبر مردم فدك را در همان دیارشان ابقا كرد و با آنان بر همین نیمه از زمین پیمان مزارعه و مساقات بست.
چون پیامبر (ص) چشم از جهان فروبست فاطمه خواستار میراث خود شد. ابوبكر از پیامبر (ص) روایت كرد كه گفت:ما گروه پیامبران، ارث برجای نمیگذاریم و آن چه باقی گذاریم صدقه است. اصولیون اهل سنت نیز به این حدیث، بنا بر آن كه خبر واحد را حجت میدانند، احتجاج میكنند.»آنها میگویند: ابو بكر این حدیث را نقل كرده است و اصحاب آن را پذیرفتهاند پس اجماع شده است.
از طرفی فاطمه خواستار عطا (نحله) خویش شد و گفت كه پیامبر فدك را به او بخشیده است. ابوبكر از او شاهد خواست. علی و ام ایمن برای فاطمه گواهی دادند اما ابوبكر گفت:ای دختر رسول خدا! میدانی كه جز شهادت دو مرد یا شهادت یك مرد و دو زن مورد قبول نیست.
ابن ابی الحدید گوید:
«از علی بن الفارقی مدرس مدرسه غریبه بغداد پرسیدم: آیا فاطمه در ادعای خود راستگو بود؟ گفت:آری. گفتم پس چرا اگر راست میگفت ابوبكر فدك را به او باز پس نداد؟! تبسمی كرد و با همه وقار و جدیت و حیای خود سخن لطیف و نیكویی گفت. وی اظهار داشت: اگر آن روز ابوبكر به مجرد دعوی فاطمه، فدك را به او پس میداد، فردا دوباره فاطمه پیش او میرفت و برای همسر خویش خلافت را ادعا میكرد و ابوبكر را از مقام خلافت خلع میكرد و آنگاه ابو بكر هیچ عذر و دفاعی از خود نداشت. زیرا ابوبكر به خود قبولانیده بود كه فاطمه در آن چه ادعا میكند راستگوست و برای اثبات ادعای خود به بینه نیاز ندارد!»
ابن ابی الحدید گوید:
«اگر چه الفارقی این حرف را به طنز و شوخی گفته است اما سخن او را میتوان درست دانست. »
فاطمه به روایت ابوبكر اذعان نكرد و همچنان بر گرفتن عطای خویش از پیامبر (ص) پای فشاری به خرج میداد.
بخاری در صحیح در باب«فرض الخمس»از عایشه ام المؤمنین نقل كرده است كه فاطمه (س) دختر رسول خدا (ص) پس از وفات پیامبر از ابوبكر خواست میراثش را از آن چه كه خداوند به پیامبرش بخشیده بود، برایش تقسیم كند. اما ابوبكر به او گفت:
رسول خدا فرموده است:«ما ارث نمیگذاریم و آن چه پس از ما باقی بماند صدقه است. »فاطمه (س) با شنیدن این جواب خشمگین شد و از ابوبكر تا گاه مرگ كناره جست. او شش ماه پس از رسول خدا زیست.
عایشه گوید: فاطمه خواستار بهره خود از میراث رسول خدا (ص) از خیبر و فدك و صدقهاش در مدینه شد، اما ابوبكر از دادن آنها امتناع كرد.
بخاری همچنین در صحیح همان قولی را كه از كتاب المغازی درباره غزوه خیبر نقل كردیم، آورده است تا آن جا كه میگوید:
«وقتی ابوبكر از باز پس دادن فدك امتناع ورزید فاطمه از او به كلی دوری جست و با او سخن نگفت تا آن كه از دنیا رفت. چون وفات یافت همسرش شبانه او را به خاك سپرد و ابوبكر را مطلع نساخت و خود بر پیكر او نماز گزارد. »
ابن سعد در طبقات به سند خود از عروهٔ بن زبیر نقل كرده است كه عایشه همسر پیامبر (ص) به او خبر داد كه فاطمه دختر رسول خدا پس از وفات پیامبر (ص) از ابوبكر خواست تا میراث او را كه خداوند به پیامبرش ارزانی داشته بود، برایش تقسیم كند، اما ابوبكر به او گفت كه رسول خدا فرمود:
«ما میراث برده نشویم و آن چه بر جای گذاریم صدقه است.» فاطمه از شنیدن این سخن خشمگین شد، وی شش ماه پس از وفات پیامبر (ص) زیست.
بخاری در باب سخن رسول خدا (ص) كه فرمود:«لا نورث، ما تركناه صدقهٔ»به اسناد خود از معمر از زهری از عروه از عایشه، نقل كرده است كه فاطمه و عباس نزد ابوبكر آمده خواستار میراث خود از رسول خدا شدند. آن دو در آن هنگام برای گرفتن زمین پیامبر از فدك، و سهم او از خیبر آمده بودند. ابوبكر به آن دو گفت: از رسول خدا شنیدم كه میفرمود:
«ما ارث برده نشویم آن چه باقی گذاریم صدقه است. كه خاندان محمد (ص) از این مال میخورند. »
وی گوید:
«پس فاطمه از ابوبكر دوری جست و تا زمانی كه مُرد با ابوبكر سخن نگفت. »
اما احمد نیز از عبد الرزاق از معمر، همین روایت را نقل كرده است. همچنین احمد از یعقوب بن ابراهیم از پدرش از صالح بن كیسان از زهری از عروه از عایشه، نقل كرده است كه گفت:
«فاطمه (س) پس از وفات رسول خدا (ص) از ابوبكر خواست تا میراثش را از آن چه كه خداوند بر پیامبر بخشیده بود، تقسیم كند. اما ابوبكر به او گفت:رسول خدا (ص) فرمود:
«ما ارث برده نشویم و آن چه باقی گذاریم صدقه است.» فاطمه خشمگین شد و ابوبكر را ترك كرد و تا زمان مرگ با او سخن نگفت. وی شش ماه پس از پیامبر زندگی كرد. آنگاه وی تمام حدیث را نقل كرده است. ابن كثیر در تاریخ خود از امام احمد نقل كرده است كه گفت: چنان كه معلوم است علی هم به این روایت اذعان نكرده است. او در یكی از خطبههایش گوید:
«بلی در دست ما از آن چه آسمان بر آن سایه افكنده بود تنها فدك بود كه نفوس گروهی بر آن بخل به خرج دادند و نفوس گروه دیگری از آن گذشتند و چه خوب داوری است خداوند. »
نوشته: سید محسن امین
ترجمه: علی حجتی كرمانی
ترجمه: علی حجتی كرمانی
منبع : تبیان
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران اسرائیل غزه مجلس شورای اسلامی دولت نیکا شاکرمی روز معلم معلمان رهبر انقلاب مجلس بابک زنجانی دولت سیزدهم
هلال احمر آتش سوزی قوه قضاییه تهران پلیس اصفهان بارش باران سیل شهرداری تهران آموزش و پرورش فضای مجازی سازمان هواشناسی
قیمت دلار قیمت طلا قیمت خودرو بازار خودرو قیمت سکه خودرو دلار بانک مرکزی حقوق بازنشستگان سایپا ایران خودرو کارگران
نمایشگاه کتاب سریال شهاب حسینی عفاف و حجاب کتاب جواد عزتی مسعود اسکویی تلویزیون سینما سینمای ایران دفاع مقدس فیلم
رژیم صهیونیستی فلسطین آمریکا جنگ غزه حماس نوار غزه چین ترکیه اوکراین انگلیس یمن ایالات متحده آمریکا
استقلال پرسپولیس فوتبال علی خطیر سپاهان باشگاه استقلال لیگ برتر ایران تراکتور لیگ قهرمانان اروپا رئال مادرید لیگ برتر بایرن مونیخ
هوش مصنوعی کولر تبلیغات موبایل تلفن همراه اینستاگرام گوگل اپل ناسا عیسی زارع پور وزیر ارتباطات
کبد چرب فشار خون بیمه دیابت بیماری قلبی کاهش وزن داروخانه رابطه جنسی