یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا
جنبه های مختلف استراتژی ها
● مقدمه
توانایی استراتژیها یكی از عوامل تأثیرگذار بر موفقیت و یا شكست استراتژی ها بوده و با توجه به اهمیت این موضوع در این مقاله به بررسی آن پرداخته شده است.
● استراتژی
استراتژی عبارت است تدابیر، طرح یا نقشه ای برای بهتر كردن وضع موجود یا واكنشی در برابر محیط در جهت ارضاء نیازها و خواسته¬های مشتریان. استراتژی عبارت است از طرح ، چشم انداز ، الگو ، ترفن د و یا موضع یك سازمان برای تحقق هدفها.
در فرآیند تدوین استراتژی، دو متغیر كلیدی از اهمیت خاصی برخوردارند، این دو متغیر عبارتند ار
(۱) قدرت افراد و گزوهای تأثیرگذار بر روی استراتژی¬ها
(۲) عقلایی بودن فرآیند تدوین استراتژیها و عقلایی بودن فرآیند تدوین استراتژی بوسیلهٔ آنها از اهمیت خاصی برخوردار است.
● ویژگیهای مختلف استراتژیها
استراتژیها دارای ویژگیهای مختلفی می باشند كه برخی از این ویژگیها به شرح زیر است:
▪ خلاق و نوآور (كارآفرین) :
افكار و اندیشه های جدید استراتژی ها و یا بكارگیری افكار و اندیشه های دیگران بوسیله آنها می تواند منشاء ایجاد استراتژیها و طراحی استراتژی باشد.
▪ تفكر سیستمی:
كل نگری و داشتن تفكر سیستمی لازمهٔ شناخت جامع از سازمان بوده و طراحی استراتژی مناسب، از نتایج آن است. در مقابل آن، جزء نگری و اتخاذ استراتژیهای محدود به زمان و مكان خاص، می تواند ناهنجاری های سازمانی را بدنبال داشته باشد.
▪ مسئله محوری:
مسئله محوری و موضوع محوری استراتژیها به مفهوم طراحی استراتژی در راستای موضوعات اساسی سازمان و جامعه و حل مسائل و مشكلات است.
▪ بدنبال بهبود مستمر خود:
دانش، تخصص و روش تجزیه و تحلیل استراتژیها، بر كیفیت استراتژی های وضع شده بوسیلهٔ آنها تأثیر گذاشته و به همین جهت لازمهٔ طراحی استراتژی مناسب بهبود مستمر استراتژیها، است.
▪ ریسك پذیری:
ریسك گریزی استراتژیستها باعث می شود كه استراتژیهای وضع شده مشابه استراتژیهای قبلی و یا اندكی مناسب تر بوده و در حد استراتژیهای تغییر باشد در صورتی كه ریسك پذیری استراتژیها، جسارت و جرأت لازم برای تدوین و اجرای استراتژیهای متحولانه را بدنبال دارد.
▪ تحمل ابهام:
نتیجه و حاصل اجرای استراتژیها، مبهم و نامشخص است و به همین جهت تحمل ابهام استراتژیها باید به اندازه كافی، زیاد باشد.
▪ شخصیت نوع A:
افراد نوع A افرادی پركار و در حال رقابت می¬باشند. در حالیكه افراد نوع B، محافظه كار و بدنبال تفریح و رفاقت می باشند و بدیهی است كه استراتژیهای كارآمد از تلاش، بررسی و مطالعه عمیق، منتج می شود.
▪ كانون كنترل درونی :
افرادی كه كانون كنترل آنها درونی می باشد، موفقیت و شكست را در خود جستجو و خود را عامل ان می دانند. چنین افرادی، خود كنترل بوده و بدنبال بهبود استراتژیهای خود برای اصلاح سازمان و جامعه می باشند.
▪ با هوش:
استراتژیستها افرادی با هوش می باشند. در یك طبقه بندی كلی، انواع هوش را می توان به هوش بین فردی، الگویی، تحلیلی، فیزیكی و موسیقی، طبقه بندی كرد. داشتن هوش الگویی و تحلیل قوی به استراتژیستها كمك می كند تا تحلیل درست و چارچوب ذهنی منسجو و دقیقی از سازمان و جامعه، مسائل و مشكلات آن، راه حلها و پیامدهای آنها داشته باشند.
▪ مشاركت جو:
مشاركت جو بودن استراتزیستها به این نكته اشاره می كند كه بسیاری از استراتژیها در محیطی مشاركت جویانه و برمبنای فكر و خرد جمعی شكل می گیرند.
مسئولیتهای استراتژیستها
در یك سازمان، استراتژیستها دارای مسئولیت های مختلفی می باشند كه برخی از آنها به شرح زیر است:
▪ ایجاد تغییر:
استراتژیستها، مسئولیت ایجاد تغییر در سازمان را بر عهده دارند. تغییر از وضعیت موجو به وضعیت مطلوب و بهبود مستمر.
▪ ایجاد تعهد و انگیزش:
ایجاد تعهد و انگیزش در افراد سازمان و جامعه و مجریان در جهت اجرای استراتژیها از دیگر مسئولیتهای استراتژیستها، است.
▪ توازن بین ثبات و نوآوری: همهٔ افراد سازمان و جامعه، تحمل ایجاد تغییر و تحول و دگرگونی های عظیم را ندارند از این رو استراتژیستها باید بدنبال نوآوری در بهبود مستمر و در عین حال ایجاد تعادل و ثبات در سازمان و جامعه باشند.
● رفتار شخصی استراتژیستها
یكی دیگر از جنبه¬های استراتژیستها كه بر طراحی استراتژی و اجرای آن تأثیر می گذارد، رفتار شخصی استراتژیستها است. در همین رابطه می توان به موارد زیر اشاره كرد:
▪ ارتباطات قوی:
ارتباطات را می توان فرآیند ایجاد، انتقال و درك پیام، تعریف كرد. ارتباطات قوی به استراتژیستها كمك می كند تا افكار عمومی را بهتر شناخته و بصورت كاراتر و مؤثرتری بر روی آن تأثیر گذارند. در واقع ارتباطات قوی به استراتژیستها كمك می كند تا استراتژیهای خود را بهتر به سازمان و جامعه تفهیم نمایند.
▪ دوری از محافظه كاری و قاطعیت:
محافظه كاری استراتژیستها مانع طراحی و اجرای استراتژیهای كارآمد و مؤثر را تسهیل می كند.
▪ تأكید بر اصول اخلاقی و مسئولیتهای اجتماعی: رعایت اصول اخلاقی و مسئولیتهای اجتماعی لازمع طراحی استراتژی مناسب بوده و بدون آن، اعتماد مجریان و مخاطبین از فرد استراتژی گذار، سلب می شود.
▪ كنترل كننده:
استراتژیستها در قدم اول، خود كنترل بوده و سپس به دنبال كنترل و تنظیم جامعه و بازخور استراتژیهای خود در جهت شناسایی انحرافات و اتخاذ اقدامات اصلاحی می باشند.
تفاوتهای استراتژیستها
در یك رویكرد، منشاء استراتژی ها در سازمانها و جوامع مختلف، تفاوتهای استراتژیستهای این سازمانها و جوامع بوده و تفاوتهای استراتژیستها به جنبه های زیر مرتبط می شود:
▪ از نظر ارزشها و نگرشها:
ارزشها بایدها و نبایدهای اخلاقی است كه در بلند مدت ثابت می باشند و نگرشها ، احساس و نظر یك فرد در خصوص موضعی خاص می باشند.
▪ توجه به مسئولیت اجتماعی:
به نظر رالف نادر مسئولیت اجتماعی سازمانها بسیار سنگین بوده و مقدم بر سودآوری است و در برابر او به نظر میلتون فریدمن تعهدات سازمانها در برابر جامعه در حدی است كه قانون تعیین كرده و بدون داشتن سود نمی¬توان از عهده هیچ مسئولیت اجتماعی برآمد.
▪ ریسك پذیری:
مسلماً ریسك پذیری یا ریسك گریزی استراتژیستها بر طراحی استراتژی آنها تأثیر می گذارد.
▪ توجه به سودآوری: توجه به سودآوری و یا عوامل دیگری نظیر مشتری گرایی، روابط انسان گرایی و یا تحقیق و توسعه گرایی می تواند منشاء تفاوت استراتژیها باشد.
▪ توجه به هدفها:
توجه به هدفهای كوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت، می تواند منشاء تفاوت استراتژیهای استراتژیستها باشد.
▪ رعایت اصول اخلاقی: از نظر رعایت اصول اخلاقی، استراتژیستها با یكدیگر تفاوت دارند. بزعم استیفن رابینز برخی در حد بندگی بوده و از ترس و یا بخاطر منافع اصول اخلاقی را رعایت می كنند. برخی در حد عرف بوده و سعی می كنند به عرف جامعه احترام گذاشته و آن را رعایت كنند و برخی در حد اجتهاد بوده و اصول اخلاقی خود را رعایت می كنند.
● دانش و مهارتهای استراتژیستها
دانش و مهارتهای استراتژیستها، آنها را در امر طراحی استراتژی یاری می بخشد. بزعم فرد دیوید، استراتژیستها حداقل باید در مدیریت استراتژیك و مدیریت منابع انسانی، مهارت داشته باشند.
● نتیجه
موفقیت و یا شكست استراتژیها به نحوه و فرآیند تهیه و تدوین آنها بوسیله استراتژیستها بستگی دارد و جنبه های مختلف استراتژیستها شامل ویژگیهای مختلف استراتژیستها، مسئولیتهای استراتژیستها، رفتار شخصی استراتژیستها، تفاوتهای استراتژیستها، دانش و مهارتهای استراتژیستها بر این فرایند تأثیر گذاشته و با توجه به اهمیت این موضوع در این مقاله به بررسی آن پرداخته شده است.
نویسنده: دكتر وحید ناصحی فر
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی منابع
۱. David, Freed. R, (۱۹۹۵), "Concepts of Strategic Management", Prentice- Hall.
۲. David, Freed. R, (۱۹۹۵),"Strategic Management", Prentice- Hall.
۳. Robbins, Stephen, (۱۹۹۸), "Organization Behavior", Prentice- Hall.
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی منابع
۱. David, Freed. R, (۱۹۹۵), "Concepts of Strategic Management", Prentice- Hall.
۲. David, Freed. R, (۱۹۹۵),"Strategic Management", Prentice- Hall.
۳. Robbins, Stephen, (۱۹۹۸), "Organization Behavior", Prentice- Hall.
منبع : نشریه میثاق مدیران
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران شورای نگهبان انتخابات دولت مجلس شورای اسلامی حسین امیرعبداللهیان حجاب جنگ دولت سیزدهم امیرعبداللهیان حسن روحانی دانشگاه تهران
تهران شهرداری تهران قتل هواشناسی سیل فضای مجازی سامانه بارشی سازمان هواشناسی باران آموزش و پرورش یسنا هلال احمر
خودرو قیمت دلار بازار خودرو قیمت خودرو یارانه قیمت طلا بانک مرکزی مسکن دلار ایران خودرو حقوق بازنشستگان تورم
تلویزیون سینمای ایران نمایشگاه کتاب دفاع مقدس صدا و سیما رهبر انقلاب مسعود اسکویی صداوسیما موسیقی سریال مهران غفوریان تئاتر
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین جنگ غزه حماس آمریکا روسیه اوکراین نوار غزه انگلیس یمن
فوتبال پرسپولیس استقلال رئال مادرید مهدی طارمی لیگ برتر سپاهان جواد نکونام بارسلونا باشگاه استقلال بازی علی خطیر
باتری گوگل اپل آیفون تبلیغات ناسا عکاسی مایکروسافت
ویتامین کاهش وزن دیابت خواب بیمارستان سلامتی چای افسردگی توت فرنگی فشار خون چاقی آلرژی